Beantwoord

Websites en ip's in 40.x.x.x range niet te benaderen via Ziggo netwerk

  • 30 maart 2019
  • 186 Reacties
  • 6588x Bekeken

Reputatie 1
Badge
Goedemiddag,

Ik ervaar sinds afgelopen maandag hetzelfde probleem. Ik kan onze eigen website met clouddienst www.ibinder.nl regelmatig niet bereiken of de verbinding valt weg. Dit probleem doet zich zowel bij mij thuis (Ziggo particulier) als op het werk voor (Ziggo zakelijk).

Ik heb verschillende dingen geprobeerd uit te sluiten.
  • Het probleem doet zich voor op verschillende locaties met Ziggo internet. Met mijn 4G telefoon (Telfort Zakelijk) geeft de verbinding met website www.ibinder.nl geen enkel probleem
  • Het probleem doet zich ook voor bij collega's, zowel op het werk als bij hen thuis (beide gevallen ook Zigo)
  • Via internet van KPN werkt de verbinding prima
  • Via 4G werkt de verbinding prima
  • Vanmorgen belde een klant met hetzelfde probleem. Gebruikt ook Ziggo.
Ik heb afgelopen week al met de helpdesk van Ziggo gebeld, maar die geven aan dat er niks aan de hand is. Toch lijkt het probleem wel een relatie te hebben met Ziggo. Iemand enig idee? Ik moet dit oplossen, maar heb echt geen idee hoe.
icon

Best beantwoord door Mark Ziggo 25 april 2019, 17:41

We denken de oplossing te hebben gevonden en zullen het dataverkeer vanaf dinsdag weer over de nieuwe kaarten sturen. Natuurlijk zijn we dan stikbenieuwd of het ook werkt en daarbij hebben we jullie hulp nodig!

Wie is er dinsdag vroeg wakker?

We zijn op zoek naar vroege vogels die aanstaande dinsdag 30 april, tussen 06:00 en 08:00 de verbinding naar de probleem-websites/servers opnieuw zouden kunnen testen. Post het resultaat met een nieuwe traceroute in dit topic.

@Dirkson @Daantje21 @Musky @ruper015 @MarcelDevG @T0x1c @TimHagg @Adrie Brasser @Vince1967 @nadine.bakker @Sallizzious @Eef47 @Olisto @Opleidingen
Bekijk origineel

186 Reacties

Reputatie 7
Toelichting (voor zover ik de stof begrijp en kan vertalen in normaal Nederlands):

De root-cause is nog niet gevonden. Aan de hand van de 'starttijd' van deze problemen en de regio waaruit de berichten kwamen (achter 3 centrales) verdenken ze één specifieke verandering in ons netwerk welke rond die datum is uitgevoerd. Card type A is omgeruild voor card type B.

Nu hebben ze alle verkeer richting Microsoft servers in de reeks 40.64/10 omgeleid via een andere route waarmee ze de nieuwe cards omzeilen. De vraag was natuurlijk of dat het probleem ook op zou lossen en gezien de reacties hier is dat gelukt.

Dus we hebben een idee waar het probleem zit, maar nog niet wat het probleem exact is. Dat zal verder wel uitgezocht worden terwijl jullie er geen last meer van hebben.
Reputatie 7
Omleiding (en oplossing?)! De hoofdverdachte in dit probleem is inmiddels buitenspel gezet door onze specialisten en we zijn benieuwd of de problemen nu ook verholpen zijn.

Kunnen jullie dit testen?
  • Is de probleemwebsite/server weer goed te bereiken
  • Graag ook een nieuwe traceroute naar de website/server bijvoegen waar je problemen mee had/hebt
@Dirkson @Daantje21 @Musky @ruper015 @MarcelDevG @T0x1c @TimHagg @Adrie Brasser @Vince1967 @nadine.bakker @Sallizzious @Eef47 @Olisto
De sfeer wordt hier steeds beter.
Topic of the year?
Reputatie 1
Badge
@Mark Ziggo
Mocht blijken dat de oorzaak is opgelost, zou je de oorzaak dan willen delen? Graag deel ik dit ter lering met ons technisch team in Zweden. Bij voorbaat dank!
Reputatie 7
Goedemorgen allen,

Ik doe m'n best om jullie verder te helpen maar ik heb het antwoord niet gelijk klaarliggen. In ieder geval bedankt voor het leveren van de trace routes, daar kunnen we verder op bouwen!

Zodra ik meer informatie of vragen heb, kom ik terug in dit topic.
Reputatie 1
Dank voor het oplossen en communiceren!

Ik heb zojuist getest en zijn al onze in Azure gehoste sites binnen enkele milliseconden geladen wat tot een uur geleden moeizaam tot niet ging. Hopelijk kunnen de anderen dit ook bevestigen. Nogmaals dank voor de tijd en moeite van alle anderen en voor het uitzoekwerk. Ik kwam helaas gisteren pas bij dit topic terecht nadat er meer en meer klachten van studenten binnen kwamen en allemaal Ziggo als provider bleken te hebben.

Groet
Gert Jan


Oude trace



Nieuwe trace

Reputatie 1
@Mark Ziggo Hi Mark, als een zonnetje! D.w.z. de probleemsite (en alle andere die ik gecheckt had) kan ik moeiteloos bereiken. Aan een traceroute waag ik me niet, i.v.m. te weinig IT-verstand. Ik ben 'slechts' een e-connect gebruiker/student.

Erg bedankt voor de relatief snelle acties van de specialisten. Deel je de hoofdverdachte nog met ons, c.q. geeft Ziggo hierin openheid van zaken?
@Mark Ziggo
het lijkt te zijn opgelost.
Mijn dank is groot.👍🏻
Het liefst vergelijk ik de traceroute met de Ziggo verbinding en met de verbinding waarbij het wel functioneert.

Hierbij mijn tracert, voor wat het waard is.
Zie plaatje 1. Let op: hop 14 is de host in kwestie, maar die heeft geen ping Response. Dat mag. Bewijs wordt geleverd door een plot van Pingplotter in plaatje 2.
Site is prima te bereiken vanaf hier.
Host zit in het Microsoft network. Domain is geregistreerd bij Microsoft.
https://dnslytics.com/search?q=www.ibinder.nl
Han
Reputatie 4
Badge +5
Ik kan via mijn webbrowser de site gewoon bereiken.

Als ik een mtr doet krijg ik hetzelfde als @efok

maar doe ik een mtr met tcp port 80 krijg ik ook een verbinding met ww.ibinder.nl

Dit is mijn mtr ---tcp port 80 zero packet loss

code:
sudo mtr -f6 --tcp --port=80 -rwc 5 www.ibinder.nl
Password:
Start: 2019-04-02T09:41:35+0200
HOST: iMac.local Loss% Snt Last Avg Best Wrst StDev
6.|-- nl-ams14a-ri1-ae5-0.aorta.net 0.0% 5 18.6 22.1 18.6 28.2 3.8
7.|-- ae61-0.amb-96cbe-1b.ntwk.msn.net 0.0% 5 15.9 18.4 15.9 21.7 2.2
8.|-- be-62-0.ibr01.amb.ntwk.msn.net 0.0% 5 37.4 35.2 32.8 37.4 2.0
9.|-- be-5-0.ibr01.lts.ntwk.msn.net 0.0% 5 34.5 35.6 34.5 38.2 1.5
10.|-- be-1-0.ibr02.lts.ntwk.msn.net 0.0% 5 24.5 30.1 24.5 35.5 4.8
11.|-- ae26-0.icr02.lon24.ntwk.msn.net 0.0% 5 33.8 25.7 22.4 33.8 4.7
12.|-- be-120-0.ibr02.lon22.ntwk.msn.net 0.0% 5 55.0 38.6 32.7 55.0 9.3
13.|-- be-8-0.ibr02.dub07.ntwk.msn.net 0.0% 5 37.4 36.7 34.5 39.9 2.1
14.|-- ae121-0.icr01.dub07.ntwk.msn.net 0.0% 5 42.2 36.1 34.4 42.2 3.4
15.|-- ae100-0.icr01.dub08.ntwk.msn.net 80.0% 5 35.8 35.8 35.8 35.8 0.0
16.|-- ??? 100.0 5 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0
17.|-- ??? 100.0 5 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0
18.|-- ??? 100.0 5 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0
19.|-- ??? 100.0 5 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0
20.|-- ??? 100.0 5 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0
21.|-- ??? 100.0 5 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0
22.|-- ??? 100.0 5 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0
23.|-- ??? 100.0 5 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0
24.|-- ??? 100.0 5 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0
25.|-- ??? 100.0 5 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0
26.|-- ??? 100.0 5 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0
27.|-- 40.113.89.103 0.0% 5 35.5 33.6 31.7 35.5 1.8


Reputatie 7
@Dirkson
Heb je nog andere tips hoe ik dit onder de aandacht zou kunnen brengen?

Je hebt het al onder de aandacht, dus ik wil je graag vragen om toch nog geduld te bewaren en ik doe m'n best voor je!

Ik denk dat je op de Community op het juiste adres bent om dit soort zaken op te laten pakken. Ik denk dat je er niets mee opschiet om ook contact op te nemen met de helpdesk. Dit probleem heeft specifieke aandacht nodig en er is flink wat uit te zoeken, de helpdesk kan daar nu niets meer aan toevoegen.

We kunnen op deze manier ook de problemen goed documenteren en je voorbeelden zoals Pingplotter snel meenemen. Ik kom er vanmiddag opnieuw op terug!
Reputatie 1
Ik heb net contact gehad met degene die het alarm heeft geïnstalleerd omdat mijn paneel al sinds gisteren offline is.
hij heeft risco gebeld, zijn meerdere Ziggo klanten die problemen hebben met WiFi. Is doorgezet naar IT afdeling van Risco
Reputatie 1
@TimHagg nee nog steeds niet! Ik zal mijn installateur morgen weer even contacten.
Reputatie 1
heb mijn installateur gesproken, hij heeft weer contact gehad met Risco. Probleem is nog niet opgelost (maar dat wisten we al).
als het goed is krijg ik vandaag weer een update over de situatie.
ik hou jullie op de hoogte.
Reputatie 1
Update van de installateur:
“is nog steeds probleem bij Ziggo, wordt aan gewerkt. Heb daar geen invloed op. Maar de klachten zijn in overvloed, er zijn ook andere diensten die niet meer werken.”
Hallo Ziggo.
wij hebben een behoorlijk probleem de beveiliging van ons pand is niet meer waterdicht
de verzekering gaat hier niet mee accoord nemen jullie de mogelijke schade op de schouders?
ik zou het prettig vinden als ik even een status update kan krijgen .
met vriendelijke groet Raymond.
Reputatie 1
Badge
@Mark Ziggo
Dank!

Het lijkt inderdaad te zijn opgelost. Op kantoorlocatie werkte website afgelopen dagen www.ibinder.nl redelijk stabiel, maar toen nog niet vanaf thuislocatie (Houten). Heb net gebeld en daar lijkt het nu ook goed te werken.

Wat me verder opvalt is dat de trace route vanaf kantoor veel sneller tot stand komt in vergelijking met eerdere testen.

Onderstaand 2x traceroute naar www.ibinder.nl en www2.ibinder.com

www.ibinder.nl



www2.ibinder.com

Omleiding (en oplossing?)! De hoofdverdachte in dit probleem is inmiddels buitenspel gezet door onze specialisten en we zijn benieuwd of de problemen nu ook verholpen zijn.

Kunnen jullie dit testen?
  • Is de probleemwebsite/server weer goed te bereiken
  • Graag ook een nieuwe traceroute naar de website/server bijvoegen waar je problemen mee had/hebt
@Dirkson @Daantje21 @Musky @ruper015 @MarcelDevG @T0x1c @TimHagg @Adrie Brasser @Vince1967 @nadine.bakker @Sallizzious @Eef47 @Olisto


Ook hier de website van econnect binnen enkele seconden geladen! Heel fijn dat het opgelost is.
Reputatie 7
Badge +17
Ik heb ook eens een tracert gedaan van zowel mijn Ziggo account als van servers over de hele wereld en overal lopen ze vast bij ae161-0.icr01.ams06.ntwk.msn.net


Zie test:
https://www.monitis.com/traceroute/index.jsp?url=mijn-econnect.nl&testId=2542717

Overigens kun je het beste dit ingeven bij de tracert:

tracert -h 128 mijn-econnect.nl

Dan wordt de TTL (max hops) ingesteld op 128 en zie je meer dan wanneer hij bij 30 of 60 afbreekt.
Super! Ik vraag onze gebruikers het nog eens te proberen!
@Dirkson
Ik ervaar sinds afgelopen maandag hetzelfde probleem.

Nee. Dit is iets anders.
Het gaat hier over dat de meeste sites helemaal nooit laden (dat zijn IPv4 Sites) en andere wel (dat zijn IPv6 dual stack sites).
Jij hebt het over 1 site die soms wel soms niet in beeld komt.
Ik kan hem prima bereiken.
Omdat het erg vreemd is, heb ik nog geen suggesties hoe dit komt..

De enige overkomst met dit Topic zou nog kunnen zijn dat je een Ubee 321b Modem/Router hebt met IPv6 Dual Stack Firmware.
Is dat zo?

Ik zou een eigen Topic starten. Dat valt beter op.

Gr Han
Reputatie 7
@Dirkson
Ik heb even een nieuw topic voor je gestart omdat @hanh wel een punt heeft. Zo behouden we het overzicht.

Ik heb net even wat verder gekeken en de website ondersteund geen IPv6. Ik kom vanaf mijn werklocatie wel op de website en een traceroute met een IPv4 verbinding (particulier) kom ik er ook op.

  • Zou je een traceroute willen uitvoeren met de verbinding waarmee het niet werkt?
  • Zou je ook een traceroute willen uitvoeren met een verbinding waarmee je geen problemen ervaart?
Dan duiken we er net iets dieper in.

Hoe voer je een Trace uit in Windows:
1. Ga naar start
2. Alle programma's
3. Ga vervolgens naar accessoires
4. Klik op Command prompt (in Windows 10 typ je bij start gewoon "cmd" in en open deze)
5. Type daar het volgende in: tracert www.ibinder.nl
6. Wacht nu tot hij klaar is, je krijgt een melding te zien "Trace complete".
7. Maak hiervan een screenshot of selecteer de uitkomst van de trace. Dit kun je doen door op het scherm op je rechtermuisknop te klikken en te kiezen voor select all. Hij kopieert de tekst dan al automatisch.
Reputatie 1
@Mark Ziggo Mijn IT-verstand blijkt toch voldoende te zijn, want zie hier alsnog de nieuwe traceroute (trace complete na regel 30):

@Serkan Ziggo
Soms wel te bereiken, soms niet.
En dat dan weer bij diverse Ziggo klanten.
Dat is nogal mysterieus.

Als de Site nooit te bereiken zou zijn geweest, dan had ik meteen aan een Routeringsprobleem gedacht en, jawel, een tracert gevraagd.
Net als jij nu doet. Het kan belangrijk zijn te wachten tot de Site geen response geeft.

Wat ik me nl nog kan voorstellen is dit.
Alle Ziggo klanten die problemen hebben gebruiken DS-Lite op een ConnectBox. Hoe groot is die kans?
Die hebben allemaal een IPv4 address van het CGNAT als ze kontakt maken met deze IPv4 only site.. Dat CGNAT IPv4 address kan wisselen. Dat kan een verklaring zijn van: soms wel, soms geen kontakt.
Er is dan geen Route vanaf sommige IPv4 adressen van het CGNAT naar de host van de Site.
Dit zou kunnen. Is breinbreker & wat lastiger met tracert te testen.

Han
Reputatie 7
@hanh
De topicstarter @Dirkson meldt dat hij de problemen met een privé en met een zakelijk abonnement ervaart.

Het liefst vergelijk ik de traceroute met de Ziggo verbinding en met de verbinding waarbij het wel functioneert.

De enige overkomst met dit Topic zou nog kunnen zijn dat je een Ubee 321b Modem/Router hebt met IPv6 Dual Stack Firmware. Is dat zo?

Er is op het privéadres geen Ubee321b actief.

Het particuliere modem staat sinds 23-03 in bridge mode. (IPv6 kan dan ook niet actief staan).

@Dirkson sinds wanneer ervaar je deze problemen? Was dat nog voordat het modem in bridge mode stond?

Reageer