Beantwoord

Websites en ip's in 40.x.x.x range niet te benaderen via Ziggo netwerk

  • 30 maart 2019
  • 186 Reacties
  • 6612x Bekeken

Reputatie 1
Badge
Goedemiddag,

Ik ervaar sinds afgelopen maandag hetzelfde probleem. Ik kan onze eigen website met clouddienst www.ibinder.nl regelmatig niet bereiken of de verbinding valt weg. Dit probleem doet zich zowel bij mij thuis (Ziggo particulier) als op het werk voor (Ziggo zakelijk).

Ik heb verschillende dingen geprobeerd uit te sluiten.
  • Het probleem doet zich voor op verschillende locaties met Ziggo internet. Met mijn 4G telefoon (Telfort Zakelijk) geeft de verbinding met website www.ibinder.nl geen enkel probleem
  • Het probleem doet zich ook voor bij collega's, zowel op het werk als bij hen thuis (beide gevallen ook Zigo)
  • Via internet van KPN werkt de verbinding prima
  • Via 4G werkt de verbinding prima
  • Vanmorgen belde een klant met hetzelfde probleem. Gebruikt ook Ziggo.
Ik heb afgelopen week al met de helpdesk van Ziggo gebeld, maar die geven aan dat er niks aan de hand is. Toch lijkt het probleem wel een relatie te hebben met Ziggo. Iemand enig idee? Ik moet dit oplossen, maar heb echt geen idee hoe.
icon

Best beantwoord door Mark Ziggo 25 april 2019, 17:41

We denken de oplossing te hebben gevonden en zullen het dataverkeer vanaf dinsdag weer over de nieuwe kaarten sturen. Natuurlijk zijn we dan stikbenieuwd of het ook werkt en daarbij hebben we jullie hulp nodig!

Wie is er dinsdag vroeg wakker?

We zijn op zoek naar vroege vogels die aanstaande dinsdag 30 april, tussen 06:00 en 08:00 de verbinding naar de probleem-websites/servers opnieuw zouden kunnen testen. Post het resultaat met een nieuwe traceroute in dit topic.

@Dirkson @Daantje21 @Musky @ruper015 @MarcelDevG @T0x1c @TimHagg @Adrie Brasser @Vince1967 @nadine.bakker @Sallizzious @Eef47 @Olisto @Opleidingen
Bekijk origineel

186 Reacties

Reputatie 1
Ik heb inmiddels drie verschillende Ziggo aansluitingen geprobeerd zowel gisterenavond als nu en bij allemaal werkt www.ncoi.nl en mijn-econnect.nl gewoon naar behoren alleen de trace is wel bij allemaal anders. Waar ze bij de vorige issue allemaal na 104.44.16.139 fout liepen op hop 8 lopen ze nu via verschillende routers.

Er zijn dus wel diverse changes aangebracht in de hele routering maar voor de drie onderstaande subnets lijkt dat tot op heden nog geen issue voor de Azure websites in de 40.0.0.0/8 range te geven.

Mogelijk zijn er anderen welke ook andere traces hebben waar het wel fout loopt?

Groet
Gert Jan


Source Subnet : 82.72.192.0




Source Subnet : 85.147.189.0




Source Subnet : 213.127.25.0

Reputatie 7
Wederom kan ik niet op econnect.nl of ncoi.nl komen, meer mensen hier last van?
Kun je traceroutes sturen net als de vorige keer? En sinds wanneer is dit weer begonnen?

En ontvang jij ook weer meer klachten van studenten @Opleidingen?
Hm. Het zal toch niet waar zijn?
Even een tracert laten zien van econnect.nl
Plaatje 1 laat de mijne zien in een Cmd Window en die is ok.
Plaatje 2 is een trace vanuit de ConnectBox; dat kan ook als je die hebt.
Ik kan de Site bereiken in mijn Browser.
Wederom kan ik niet op econnect.nl of ncoi.nl komen, meer mensen hier last van?
@hanh Andere route is niet raar nee maar zolang de route niet veranderd in een route die met 100% zekerheid over die nieuwe kaarten gaat of de bestaande route over die nieuwe kaarten valt er weinig te zeggen of het opgelost is of niet.

Maar laten we hopen van wel.
Andere Routes is niet raar. Is dagelijkse praktijk.
Als ze maar goed aankomen en geen bijzonder gezeik geven.
Zoals in dit Topic eerst het geval was: Route ok meer response waardeloos.
Er was dan ook iets bijzonders aan de hand.
Mark heeft dit volhardend weten op te lossen. Niet zelf, maar richting Network Engineers, die klachten konden bundelen. Zonder gegevens over het probleem, kom je nergens.
Goed zo. Een heel mooi Topic dit. Oplossing duurde even helaas.
Logisch. Het was een hele lastige.
Reputatie 7
@Mark Ziggo Is de route al gewijzigd dan als ik naar de trace van @Sallizzious kijk dan is deze het zelfde als met de omleiding.

De route die ik zelf heb werkt maar is anders dan de route waar ik problemen mee had kon geen trace van mezelf vinden tijdens de omleiding dus weet niet of dat nog ongewijzigd is.

In hoeverre de omleiding in de trace terug te zien is weet ik niet, maar onze specialisten hebben me verzekerd dat de omleiding momenteel niet meer actief is. Er waren ook een aantal grote zakelijke klanten getroffen en daarvan hebben we vanochtend ook positieve geluiden van gekregen.

Ik neem aan dat de problemen definitief zijn opgelost en dat ook de toekomstige nieuwe kaarten deze fix meteen al bevatten, want dit was nog maar de eerste ronde.
Reputatie 1
@T0x1c Inderdaad, maar ik laat @Mark Ziggo graag een reactie geven op onze vragen over de omleiding en/of herstelroute.
@Sallizzious Als je goed kijkt dan is het het zelfde tot je het msn netwerk bereikt behalfe dan dat je 2x over de zelfde hop gaat?
Reputatie 1
@Mark Ziggo en @T0x1c Kan het zijn dat de route eerder vannacht is omgezet? Als ik de werkende, omgeleide (van 17 april) traceroute naast die van vanochtend (06.58 uur) zet, dan is er wel verschil.


@Mark Ziggo Is de route al gewijzigd dan als ik naar de trace van @Sallizzious kijk dan is deze het zelfde als met de omleiding.

De route die ik zelf heb werkt maar is anders dan de route waar ik problemen mee had kon geen trace van mezelf vinden tijdens de omleiding dus weet niet of dat nog ongewijzigd is.

mijn-econnect.nl oude niet werkende route.
3 vnn-rc0001-cr101-xe-0-2-1-0.core.as9143.net (213.51.188.216)
4 asd-rc0001-cr101-be104-2.core.as33915.net (213.51.6.24)
5 nl-ams14a-ri1-ae50-0.aorta.net (213.51.64.58)

mijn-econnect.nl route op het moment.
3 amr-rc0011-cr102-xe-5-0-3-0.core.as9143.net (213.51.191.94)
4 asd-tr0021-cr101-be104-2.core.as33915.net (213.51.6.26)
5 nl-ams14a-ri1-ae51-0.aorta.net (213.51.64.186)


ibinder.nl oude niet werkende route
3 amr-rc0011-cr102-xe-0-2-1-0.core.as9143.net (213.51.188.218)
4 asd-tr0021-cr101-be104-2.core.as33915.net (213.51.6.26)
5 nl-ams14a-ri1-ae51-0.aorta.net (213.51.64.186)

ibinder.nl route op het moment.
3 vnn-rc0001-cr101-xe-5-0-3-0.core.as9143.net (213.51.191.92)
4 asd-tr0021-cr101-be1-2.core.as33915.net (213.51.4.21)
5 nl-ams14a-ri1-ae51-0.aorta.net (213.51.64.186)

Reputatie 1
@Mark Ziggo Graag gedaan. Ik ben blij voor iedereen dat (waarschijnlijk) de definitieve oplossing gevonden is en alles weer naar behoren werkt.
Reputatie 7
@Sallizzious, jij bent mijn held van vandaag!

Aangezien ik van de rest geen reactie krijg ga ik ervan uit dat er geen problemen zijn opgetreden vanochtend. Mocht dat anders zijn hoor ik het graag!
Reputatie 1
@Mark Ziggo Hi Mark, 'k heb getest vóór 06.00 en na 06.00 uur; beide keren probleemloze verbinding met www.mijn-econnect.nl. Zie 2x traceroute (trace complete na regel 30).


Reputatie 1
@Mark Ziggo Geen probleem, ik zet m'n wekker wel.
Reputatie 7
We denken de oplossing te hebben gevonden en zullen het dataverkeer vanaf dinsdag weer over de nieuwe kaarten sturen. Natuurlijk zijn we dan stikbenieuwd of het ook werkt en daarbij hebben we jullie hulp nodig!

Wie is er dinsdag vroeg wakker?

We zijn op zoek naar vroege vogels die aanstaande dinsdag 30 april, tussen 06:00 en 08:00 de verbinding naar de probleem-websites/servers opnieuw zouden kunnen testen. Post het resultaat met een nieuwe traceroute in dit topic.

@Dirkson @Daantje21 @Musky @ruper015 @MarcelDevG @T0x1c @TimHagg @Adrie Brasser @Vince1967 @nadine.bakker @Sallizzious @Eef47 @Olisto @Opleidingen
Reputatie 7
Goedemorgen @Dirkson

Thanks voor de credits! Altijd leuk om te lezen.

Ik wil zelf @Mark Ziggo en @Richard Ziggo bedanken, zij hebben het van mij overgenomen en zijn er verder mee aan de slag gegaan 🙂!
Reputatie 1
Badge
Alles werkt nog steeds prima! Hartelijk dank aan iedereen die heeft meegedacht en meegewerkt aan het oplossen van dit probleem. Bijzonder dank aan @hanh, @Serkan Ziggo, @Mark Ziggo en Richard van Ziggo om dit probleem op te lossen.

Fijne paasdagen gewenst!

Hartelijke groet,

Dirk Boonstra
iBinder
De root cause zou kunnen liggen aan een verkeerd ingestelde MTU of in een van de hosts onderweg.
Probeer eens een MTU path discovery (in de router)om te kijken welke MTU door het gehele path wordt geaccepteerd en stel de MTU setting in de routing daarop in. . Dat heeft bij mij ook gewerkt toen willekeurige website helemaal niet bereikbaar waren of traag opbouwden vanwege fragmentatie van de packets.
Ook bij mij werkt het weer! Dank!
Omleiding (en oplossing?)! De hoofdverdachte in dit probleem is inmiddels buitenspel gezet door onze specialisten en we zijn benieuwd of de problemen nu ook verholpen zijn.

Kunnen jullie dit testen?
  • Is de probleemwebsite/server weer goed te bereiken
  • Graag ook een nieuwe traceroute naar de website/server bijvoegen waar je problemen mee had/hebt
@Dirkson @Daantje21 @Musky @ruper015 @MarcelDevG @T0x1c @TimHagg @Adrie Brasser @Vince1967 @nadine.bakker @Sallizzious @Eef47 @Olisto



Bij mij werkt het weer naar behoren
Reputatie 1
Risco werkt weer!
Ook hier lijkt alles weer goed te werken.
Reputatie 1
@Mark Ziggo Dank voor de opheldering

Ik weet niet of het helpt maar bijgaand nog een paar reeksen waar we van weten dat het fout ging waar het nu weer goed loopt.

82.72.192.x
84.107.136.x
84.107.207.x
85.147.189.x
213.127.67.x
Ook hier werken de websites waar eerder problemen mee waren weer.

Reageer