Beantwoord

Websites en ip's in 40.x.x.x range niet te benaderen via Ziggo netwerk

  • 30 maart 2019
  • 186 Reacties
  • 6611x Bekeken


Toon eerste bericht

186 Reacties


Die melding kreeg ik van mijn leverancier.....wachten dus maar lijkt mij. Via 4G werkt alles gewoon via de app. Het paneel kan alleen via het ziggo netwerk dus geen verbinding met de risco cloud maken.


Oh ja, en als ik een VPN activeer op mijn laptop, dan kan weer wel gewoon de cloud bereiken via https://www.riscocloud.com/ELAS/WebUI/MainPage/MainPage Zit hem dus 100% zeker in ZIGGO. Zou je dus in het paneel, een proxy server adres in kunnen stellen??? Dan zou het wel weer moeten kunnen werken, maar dat is natuurlijk geen definitieve oplossing.
Dit begint uit de hand te lopen. Krijgen klachten van meerdere klanten dat sites niet bereikbaar zijn. Moet vandaag opgelost worden, of anders maar alles verplaatsen.
Hier hetzelfde probleem met mijn-econnect.nl, de overige websites die in dit topic genoemd worden laden ook niet. Ik hoop snel op een oplossing want ik kan hierdoor mijn schoolwerk niet doen!
Informatie gevraagd t.b.v. het onderzoek:
  • nslookup resultaten vanaf jullie locatie (waar je problemen ervaart) van de website(s) waar je problemen mee hebt! [url-custom=http://www.steves-internet-guide.com/using-nslookup/] Nslookup for dummies[/url-custom]
  • Traceroutes vanaf andere netwerken, waarbij geen problemen spelen, naar dezelfde website(s).



traceroute to mijn-econnect.nl (40.115.38.168), 64 hops max, 52 byte packets
1 192.168.178.1 (192.168.178.1) 6.805 ms 1.816 ms 2.057 ms
2 * * *
3 vnn-rc0001-cr101-ae119-0.core.as9143.net (213.51.191.165) 18.287 ms 14.583 ms 17.504 ms
4 * * asd-rc0001-cr101-be104-2.core.as33915.net (213.51.6.24) 23.432 ms
5 nl-ams14a-ri1-ae50-0.aorta.net (213.51.64.58) 16.997 ms * *
6 ae61-0.amb-96cbe-1b.ntwk.msn.net (104.44.13.122) 16.122 ms 14.994 ms 17.908 ms
7 * be-72-0.ibr02.amb.ntwk.msn.net (104.44.9.138) 18.469 ms 34.067 ms
8 * * *
9 * * ae162-0.icr04.ams06.ntwk.msn.net (104.44.21.202) 19.893 ms
10 * * *
11 * * *
12 * * *
13 * * *
14 * * *
15 * * *
16 * * *
17 * * *
18 * * *
19 * * *
20 * * *
21 * * *
22 * * *
23 * * *
24 * * *
25 * * *
26 * * *
27 * * *
28 * * *
29 * * *
30 * * *
31 * * *
32 * * *
33 * * *
34 * * *
35 * * *
36 * * *
37 * * *
38 * * *
39 * * *
40 * * *
41 * * *
42 * * *
43 * * *
44 * * *
45 * * *
46 * * *
47 * * *
48 * * *
49 * * *
50 * * *
51 * * *
52 * * *
53 * * *
54 * * *
55 * * *
56 * * *
57 * * *
58 * * *
59 * * *
60 * * *
61 * * *
62 * * *
63 * * *
64 * * *
iMac-van-:~

Dit is de trace route vanaf mijn iMac (waar ik dus problemen mee ondervindt) naar mijn-econnect.nl
Reputatie 7
Badge +17
Aan de traceroute te zien gaat het op het Ziggo netwerk nog goed en vanaf het Microsoftnetwerk (MSN) niet meer. Op zich vreemd want ip 40.115.38.168 is een IP van Microsoft met als locatie Amsterdam/NL dus er zouden vrijwel geen hops tussen moeten zitten vanaf het Ziggo netwerk.
Hi @MarcelDevG,

We hebben meerdere topics lopen met "specifieke website niet bereikbaar" en ik zie een verband. Bij allemaal spelen er problemen in een verbinding naar het Microsoft netwerk.

Of dit bij ons of bij Microsoft zit durf ik niet te zeggen, daarvoor weet ik er te weinig van en heb ik niet de tools om het te onderzoeken.

Ik meldt dit uiteraard wel bij ons NOC om uit te zoeken, kun je voor mij een traceroute vanaf thuis naar de onbereikbare IP's uitvoeren en deze hier posten?


Ik heb contactgegevens van een Microsoft Support medewerker die graag in contact komt met iemand van Ziggo. Iemand ???
Reputatie 1
Badge
Informatie gevraagd t.b.v. het onderzoek:
  • nslookup resultaten vanaf jullie locatie (waar je problemen ervaart) van de website(s) waar je problemen mee hebt! [url-custom=http://www.steves-internet-guide.com/using-nslookup/] Nslookup for dummies[/url-custom]
  • Traceroutes vanaf andere netwerken, waarbij geen problemen spelen, naar dezelfde website(s).


@Mark Ziggo afgelopen weekend contact gehad met jouw collega Richard. Onze webdienst en website (www.ibinder.nl en www2.ibinder.com) lijken weer goed bereikbaar te zijn nadat deze nu via een andere route de servers van Microsoft bereiken. Wil je van mij nog verdere informatie ontvangen?

Informatie gevraagd t.b.v. het onderzoek:
  • nslookup resultaten vanaf jullie locatie (waar je problemen ervaart) van de website(s) waar je problemen mee hebt! [url-custom=http://www.steves-internet-guide.com/using-nslookup/] Nslookup for dummies[/url-custom]
  • Traceroutes vanaf andere netwerken, waarbij geen problemen spelen, naar dezelfde website(s).
@Mark Ziggo afgelopen weekend contact gehad met jouw collega Richard. Onze webdienst en website (www.ibinder.nl en www2.ibinder.com) lijken weer goed bereikbaar te zijn nadat deze nu via een andere route de servers van Microsoft bereiken. Wil je van mij nog verdere informatie ontvangen?


Hoe krijg je dat voor elkaar als ik vragen mag?
Ik blijf helaas problemen houden met al deze websites.
Reputatie 1
Badge
  • Informatie gevraagd t.b.v. het onderzoek:nslookup resultaten vanaf jullie locatie (waar je problemen ervaart) van de website(s) waar je problemen mee hebt! Nslookup for dummies
  • Traceroutes vanaf andere netwerken, waarbij geen problemen spelen, naar dezelfde website(s).
@Mark Ziggo afgelopen weekend contact gehad met jouw collega Richard. Onze webdienst en website (www.ibinder.nl en www2.ibinder.com) lijken weer goed bereikbaar te zijn nadat deze nu via een andere route de servers van Microsoft bereiken. Wil je van mij nog verdere informatie ontvangen?
Hoe krijg je dat voor elkaar als ik vragen mag? Ik blijf helaas problemen houden met al deze websites.


Hoi @nadine.bakker dat is goed om te weten. Dat betekent dat het probleem nog niet is opgelost! Ziggo heeft de routing vanaf mijn huisadres naar onze websites bekeken en aangepast om uit te vinden waar het op de route mis gaat om dit te kunnen herstellen. Ziggo gaf daarbij al aan dat dit niet betekent dat het nu dus voor alle abonnees ook al goed werkt. Jij bevestigt dat verhaal en dat is goed om te weten!

Ik ben al enkele weken met Ziggo over dit probleem in gesprek. Temeer omdat sommige van onze klanten problemen ondervonden met het bereiken van onze website/webdienst.
Reputatie 7
Hallo allemaal, ik heb een aantal topics samengevoegd omdat de oorzaak hetzelfde is.

Er zijn problemen met verschillende websites en IP's in de 40.x.x.x range die via het Ziggo netwerk niet of moeilijk te bereiken zijn. Het verkeer loopt vanaf het Ziggo netwerk naar het Microsoft netwerk en ergens in deze keten gaat het mis. Ziggo en Microsoft hebben de handen ineengeslagen om deze problemen te onderzoeken en op te lossen, de hele dag zijn er netwerkspecialisten van beide kanten bezig om dit voor elkaar te krijgen.
Totdat het opgelost is kan ik echter geen schatting geven van een oplostermijn. Het is afwachten tot ze de spreekwoordelijke speld in de hooiberg hebben gevonden.

Om deze websites/ip's alsnog te bereiken kun je gebruikmaken van een proxy, VPN of bijvoorbeeld een mobiele hotspot.

Voorbeelden van getroffen diensten en websites:
www.ibinder.nl
www.riscocloud.com
www.mijn-econnect.nl
www.ncoi.nl
www.vakcolor.nl
Sea of Thieves (zie ook dit topic)
Servers met een 40.x.x.x IP
@hanh ons alarm systeem is gekoppeld aan AlarmMeldnet de app is https://itunes.apple.com/nl/app/irisco/id462155789?mt=8 voor iphone & https://play.google.com/store/apps/details?id=com.homeguard&hl=nl voor a...
@ruper015 Ha thanks. Ik vroeg daar wat langer geleden naar, toe nog niet duidelijk was waar de problemen zaten. Voor verder onderzoek is deze info inmiddels niet meer nodig.
@hanh sorry had het niet eerder gezien ben erg druk.
en heb de hoop dat het goed komt een beetje opgegeven.
ga toch maar op zoek naar een alternatief. het is gewoon erg lastig dat je het alarm niet in kunt schakelen, dat je daarvoor eerst naar 4g moet.
Omdat Microsoft en Ziggo/Liberty Global nu samen naar het probleem kijken, komt er een oplossing. Bij een lastig probleem kan dat ff duren.
Reputatie 1
@hanh Het liet me maar niet los en vanochtend dacht ik (globaal, in een simpelere versie 😉 ) aan waar Mark nu het topic mee heeft gesloten. Blij dat ik mezelf officieel geen nitwit meer hoef te noemen, teleurgesteld dat ik later deze week nieuw-modem-gehannes krijg, wat mijn probleem niet zal oplossen. I.i.g. nogmaals dank voor al jouw acties en reacties in de diverse topics.
@Sallizzious Nieuwe Modem/Router = nieuw IP. Om het simpel te zeggen: als dat IP ver weg genoeg ligt van je huidige, dan heb je een kans dat je in een Domain zit waarvandaan geen problemen zijn. Zoals bij mij het geval is. Beetje een loterij. Duimen & misschien wordt het al eerder opgelost voor iedereen. Dat is maar het beste.

Het gaat vermoedelijk alleen over de eerste twee getallen van het Ziggo Ip. Bij mij is dat 83.85.
Dat is kennelijk ok. Welke combinaties niet/wel ok zijn, weet ik niet.
Of misschien maakt alleen het eerste getal uit. Heb ik ook geen zicht op. Welke zijn goed en welke niet?
Reputatie 1
@hanh Dus je bedoelt dat ik met een ander IP adres op een andere plek in het Ziggo netwerk/domain terecht kan komen die wél toegang heeft tot het Microsoft netwerk/domain? Oeh, dat vergroot mijn kansen dus toch in de loterij. Ik ga idd duimen ...
Reputatie 7
Badge +17
Ik heb ook eens een tracert gedaan van zowel mijn Ziggo account als van servers over de hele wereld en overal lopen ze vast bij ae161-0.icr01.ams06.ntwk.msn.net


Zie test:
https://www.monitis.com/traceroute/index.jsp?url=mijn-econnect.nl&testId=2542717

Overigens kun je het beste dit ingeven bij de tracert:

tracert -h 128 mijn-econnect.nl

Dan wordt de TTL (max hops) ingesteld op 128 en zie je meer dan wanneer hij bij 30 of 60 afbreekt.
@Nick999
Dat hoeft op zichzelf geen vastlopen te zijn. De host zelf reageert niet op ping. Die blijft bij een tracert buiten beeld als de Route ok is tot en met de voorlaatste hop.

Dat zie je ook in alle traces die hier zijn gepubliceerd vanaf lokaties die wel en niet een probleem hebben.
Dwz de Route is ook gevonden in probleemgevallen, maar de tracert heeft meestal wat opvallende kenmerken die op uitval kunnen wijzen. Te weten * voor RTT op plekken waar ik een waarde in ms krijg & die dus ook verwacht bij andere traces.
Ik heb zojuist ff met Mark hierover gesproken en hij bevestigt mijn inzicht.

Zie voor mijn vroege rapport hierover:
https://community.ziggo.nl/internetverbinding-102/websites-en-ip-s-in-40-x-x-x-range-niet-te-benaderen-via-ziggo-netwerk-38510#post383606
En voor gekke RTT * waarden, de volgende reaktie van TS 1e plaatje vanaf lokatie met problemen.
2e plaatje laat trace zien vanaf een lokatie waar geen probleem is: geen * op onverwachte plaatsen.

De Route die je link geeft vind ik nogal lang, maar goed, dat kan.
We moeten beseffen dat Ziggo/Microsoft bezig zijn met dingen.
Dat kan testresultaten tijdelijk op vreemde manieren beinvloeden.

Het probleem is bizar, intermittent (meestal probleem, soms niet) en er niet voor iedere klant. Ga daar maar aan staan.

Han
Beste allemaal, @Mark Ziggo
Bij deze wil ik me ook voegen bij het lijstje van 'gedupeerden'; ook onze gebruikers ondervinden problemen met het gebruik van onze dienst (Olisto) als ze dat vanaf een Ziggo WiFi netwerk doen (en alleen vanaf Ziggo; niet vanaf 4G, niet vanaf WiFi netwerken die via andere providers lopen). Ook onze servers zitten in de 40.x.x.x range van Microsoft.
Ik ben met een aantal gebruikers al flink aan het zoeken geweest naar mogelijke aanwijzingen. Dit is wat ik tot nu toe gevonden heb:
  • Vanaf sommige Ziggo aansluitingen is het geheel niet mogelijk een verbinding met onze servers in de 40.x.x.x range te maken
  • Vanaf sommige Ziggo aansluitingen komen wel verbindingen binnen, maar lijken wij niet alle requests van de app door te krijgen. Ik tast nog in het duister wat hier aan de hand is
  • Vanaf andere Ziggo aansluitingen (de meeste gelukkig, lijkt het) werkt alles zoals het hoort
Ik had al vrij snel door dat onze server voor sommige gebruikers geheel niet te bereiken is. Als work-around heb ik deze server via een extra IP in een andere range (104.x.x.x) bereikbaar gemaakt en mensen met problemen een aangepaste app gegeven die dit adres gebruikt. Voor sommige van hen heeft dit het probleem opgelost (iedereen van wie we eerder helemaal geen requests binnenkregen; sommigen van wie we sommige requests leken te missen); voor de meesten helaas niet of slechts af en toe.

Het lijkt er dus op dat het probleem niet helemaal beperkt blijft tot 40.x.x.x adressen.

Wat misschien nog een vermelding waard is: voor een van onze routes (https) heb ik een fout aan onze kant gevonden, waarbij op de preflight (OPTIONS) request niet het juiste antwoord gegeven werd, waarop ik het daadwerkelijke request bij betrokken gebruikers niet zag binnenkomen. Toen ik dit opgelost had zag ik van die gebruikers meer requests binnenkomen, maar uiteindelijk alsnog niet alle en werkte het dus alsnog niet.

Dit klinkt misschien allemaal als 'lekker interessant', maar wat ik opvallend vind:
  • Deze fout heeft er bij ons zeker een jaar ingezeten, maar heeft eerder nooit tot daadwerkelijke problemen geleid
  • Deze fout leidt alleen bij de betreffende Ziggo gebruikers tot problemen, sinds een paar weken. We hebben duizenden andere gebruikers met dezelfde combinatie van versie toestel, OS en App waarbij deze fout nog steeds geen echte problemen oplevert.
Waardoor ik me af ga vragen: Zit er misschien iets 'intelligents' (een firewall ofzo) in het netwerk dat deze discrepantie tussen preflight- en daadwerkelijke request opmerkt, en daarop de request dropt? En zou het misschien kunnen dat dit 'intelligente' onderdeel die preflight-requests op een of andere manier (tegen de specs in) cached?

Hoe dan ook, ook wij zien heel graag snel een oplossing voor dit probleem. Hopelijk kunnen onze ervaringen wat bijdragen, en als er andere dingen zijn die wij als dienst kunnen uitproberen of aan onze gebruikers kunnen vragen dan horen we dat ook graag.
Groeten,

Daniel
Tech lead @ Olisto
@Olisto
Nette bijdrage.
waarbij op de preflight (OPTIONS) request.....

Dit issue zal niet bij iedereen bekend overkomen.
Bij mij wel. Dat wilde ik je laten weten.
Voor de rest is het helaas wachten op verder ontwikkelingen.
Gr Han
@Olisto en de rest.Ik denk niet dat eht de preflight probleem was, ook al is het goed om zoiets op te lossen.
Ik heb net een telefoontje gehad van Microsoft Azure support waarbij zij aangeven dat Liberty Global/Ziggo tegen hun heeft gezegd dat het probleem aan hun kant zit (Liberty Global/Ziggo dus) en dat ze op dit moment bezig zijn om het op te lossen. Ik heb morgenochtend weer contact met MS om te melden of het probleem opgelost is.
Reputatie 7
Omleiding (en oplossing?)! De hoofdverdachte in dit probleem is inmiddels buitenspel gezet door onze specialisten en we zijn benieuwd of de problemen nu ook verholpen zijn.

Kunnen jullie dit testen?
  • Is de probleemwebsite/server weer goed te bereiken
  • Graag ook een nieuwe traceroute naar de website/server bijvoegen waar je problemen mee had/hebt
@Dirkson @Daantje21 @Musky @ruper015 @MarcelDevG @T0x1c @TimHagg @Adrie Brasser @Vince1967 @nadine.bakker @Sallizzious @Eef47 @Olisto
Reputatie 1
Dank voor het oplossen en communiceren!

Ik heb zojuist getest en zijn al onze in Azure gehoste sites binnen enkele milliseconden geladen wat tot een uur geleden moeizaam tot niet ging. Hopelijk kunnen de anderen dit ook bevestigen. Nogmaals dank voor de tijd en moeite van alle anderen en voor het uitzoekwerk. Ik kwam helaas gisteren pas bij dit topic terecht nadat er meer en meer klachten van studenten binnen kwamen en allemaal Ziggo als provider bleken te hebben.

Groet
Gert Jan


Oude trace



Nieuwe trace

Reputatie 1
@Mark Ziggo Hi Mark, als een zonnetje! D.w.z. de probleemsite (en alle andere die ik gecheckt had) kan ik moeiteloos bereiken. Aan een traceroute waag ik me niet, i.v.m. te weinig IT-verstand. Ik ben 'slechts' een e-connect gebruiker/student.

Erg bedankt voor de relatief snelle acties van de specialisten. Deel je de hoofdverdachte nog met ons, c.q. geeft Ziggo hierin openheid van zaken?

Reageer