1
Vraag
2
Reacties
Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

VPN traag met IPv4 en terug van IPv4 naar IPv6 niet mogelijk?

Hallo,


Wie kan me helpen met een technisch vraag?

Omdat ik al die reclame op het internet zat ben, heb ik een Raspberry Pi gekocht en daarop Pi-hole geïnstalleerd. Deze heb ik zowel voor IPv4 als IPv6 geconfigureerd. Omdat je op de Connectbox geen eigen Dns kan instellen, heb ik de DHCP op de Connectbox uitgezet en deze op de Pi-Hole aangezet. Tevens heb ik alle IPv6 opties op de Connectbox uitgezet.

Alle Windows desktops/laptops ( deze werken via IPv4 ), zijn nu in 1 keer verlost van 99,99999% van de reclame op het internet. En dat is echt fantastisch. Het browsed veel fijner, sneller ( niet meer wachten op reclame en onzinnige plaatjes ) en het leest een stuk rustiger.

Op een mobiel werkt de Pi-Hole echter niet. Het lijkt erop dat een mobiel, die primair IPv6 gebruikt, zijn netwerk gegevens ( o.a. DNS ) toch rechtstreeks van de Connectbox krijgt ( ondanks dat IPv6 daarop is uitgezet ) en daardoor niet via de Pi-Hole gaan.

Daarom heb ik ( via de helpdesk ) mijn Connectbox terug laten zetten naar IPv4. Dit maakt voor alle desktops/laptops niet uit. Maar, alle mobielen worden nu gedwongen IPv4 te gaan gebruiken en moeten nu dus ook via de Pi-Hole. Daardoor is bijna alle internet reclame nu ook op een mobiel verdwenen. Heerlijk !

Echter, ik heb ook een Pc met daarop NordVpn, die o.a. voor downloads/torrents wordt gebruikt. Sinds het overzetten van IPv6 naar IPv4 is de vpn verbinding erg traag ( < 3MB/s ). Als test NordVpn verwijderd en OpenVpn geïnstalleerd, allerlei forwards in de router gezet en/of de firewall aangepast, maar het maakt geen verschil. De afgelopen week van alles geprobeerd, maar de vpn verbinding blijft erg traag.

Als workaround had ik bedacht, om de Brave browser ook op andere mobielen te gaan installeren ( waardoor daarop dan ook geen reclame te zien is ) en de de Connectbox terug te laten zetten naar IPv6. Waardoor de snelheid van de vpn verbinding weer 'normaal' zou zijn.
Gistermorgen daarom de Ziggo helpdesk weer gebeld en gevraagd of ze de Connectbox terug willen zetten naar IPv6 en dat zou in de loop van de dag uitgevoerd worden. Omdat de Connectbox vanmorgen nog steeds op IPv4 stond, weer de helpdesk gebeld en daar werd me verteld dat het terugzetten naar IPv6 niet mogelijk is :fearful:?? Dat hadden ze wel mogen vermelden tijdens mijn vraag voor het overzetten naar IPv4 :rage:.
Na wat ideetjes vanaf de helpdesk, werd ik uiteindelijk doorverwezen naar een standaard VPN tekst op deze website.

Dat ik nu op een enkele mobielen de Brave browser moet installeren, had ik natuurlijk liever niet gehad. Het zou veel mooier zijn geweest, als alle mobielen, die via ons wifi netwerk het internet opgaan, standaard geen reclame zouden ontvangen.
Wat ik veel erger vind, dat ik een betaald VPN abbo heb, waarmee ik nu bijna niets meer kan doen, aangezien de verbinding veel te traag ( < 3MB/s ) is.

En dat allemaal omdat de Connectbox zeer minimaal is uitgevoerd en daardoor o.a. geen optie heeft voor een eigen in te stellen DNS en/of dat IPv6 niet 100% uitgeschakeld kan worden :disappointed_relieved:.

Extra info:
Connectbox, CH7465LG
Raspberry Pi ( aangesloten via netwerkkabel ) met Pi-Hole en DHCP
Windows desktops ( via netwerkkabel )
Windows laptops ( via Wifi )
Android mobielen
Oud Ziggo gebied.


Heeft iemand hiermee ervaring, een goed idee en/of wie kan me helpen ?
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Pasi
Topicstarter
Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes
Afgelopen maandagmorgen ( de 15de ) belde @Ronald Ziggo met de mededeling dat m'n Connectbox weer op IPv6 staat. Natuurlijk gelijk even ingelogd en.......inderdaad nu weer Ipv6 :smile:.

De komende dagen alles weer instellen en daarna testen. Nu maar hopen dat alles weer zo wordt, zoals het ( voor de overschakeling naar Ipv4 ) was.

@Ronald Ziggo: bedankt voor alle ondersteuning, toppie:thumbsup: !!

Bekijk in context

38 Reacties 38
Michael Z1
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2609Posts
  • 346Oplossingen
  • 522Likes
Hoi Pasi, bedankt voor je ontzettend uitgebreide verhaal! Zelf heb ik geen ervaring met deze opstelling, maar misschien dat hanh, Steefb of DennyW je hiermee op weg kan helpen.
Pasi
Topicstarter
Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes
Hallo Michael,

Dank je voor je reactie. Ik ben ondertussen ook al door een collega van je gebeld, maar een oplossing is er helaas nog niet. Ik zal de logs van de aangegeven personen doorlezen.

"...ontzettend uitgebreide verhaal!..." Het is inderdaad een heel verhaal geworden. Ik had het ook erg technisch kunnen laten en dan was het een korte opsomming geworden. Maar dan heeft verder niemand er iets aan en zo blijft het ook leesbaar voor de 'hobbyist' ( dus, niet alleen voor niet techneuten ).
DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes
Hallo Pasi ,

Het niet meer terug willen zetten is een beleidskwestie van Ziggo. Ik dacht hier uit het forum begrepen te hebben dat het “het-is-een- éénmalige- keuze- en- terug-naar-IPv6-is-nooit-meer-mogelijk-beleid” al weer losgelaten was, maar wellicht kan Michael Ziggo daar meer duidelijkheid over verschaffen.
Voorts heb ik, van terugkoppelingen in dit forum, de indruk gekregen dat met een chat dingen soepeler te regelen zijn dan bij de telefonische-helpdesk.

Heb je (tijdens IPv6-periode) bij de nukkige mobiel ook geprobeerd om eerst de Wifi-verbindings- gegevens (totaal) te verwijderen / wissen en daarna opnieuw ingevoerd? (En bij alle apparaten de DNS cache geleegd.)

Als ik, in mijn eigen router, bij de firewall-instellingen alleen bij IPv6 het WAN-verkeer over poort 53 blokkeer en bij IPv4 de PI-Hole de enige is die poort 53 via de WAN mag gebruiken, dan worden er toch nog AAAA –record-gegevens binnen gehaald. Dit verloopt dan klaarblijkelijk toch via de Pi-Hole (met een omweg via de IPv4 DNS-servers).

N.B.: Omdat ik een eigen router (in cascade) gebruik, heb ik geen noodzaak om de DHCP-server van de Pi-Hole te gebruiken. De werking heb ik wel eens getest hoor, maar niet in combinatie met het firewall-testje -zoals hierboven genoemd- met beperken van WAN-verkeer over poort 53.

Zoals je wellicht zal weten, verlies je ook IPv6 als je het Ziggo-modem in bridge laat zetten. Ook dit lijkt meer een kwestie van beleid. (Ja, de huidige firmware is niet voor niets zo vormgegeven? Ook dit zou best anders mogen zijn.)
Francois83

Level 11
  • 607Posts
  • 31Oplossingen
  • 201Likes
terugzetten naar IPv6 wel mogelijk
maar waarschijnlijk een medewerker gesproken die het niet weet
Pasi
Topicstarter
Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes
Hallo DennyW,

Allereerst: bedankt voor het reageren.


Een tijd geleden ( mmmm, was dat nog voor de ConnectBox en met de Ubee? ) heb ik ook al eens een test gedaan met vpn software. Omdat de vpn een forward nodig had, heb ik het modem terug laten zetten naar IPv4. Maar de vpn werkte niet goed, dus heb ik uiteindelijk het modem weer terug laten zetten naar IPv6. Nu heb ik een andere vpn ( NordVpn ) en dacht laten we eens wat proberen.


"...een chat dingen soepeler te regelen zijn dan bij de telefonische-helpdesk...".
Alle keren dat ik de Ziggo helpdesk heb gebeld ( tst 1200 ), was het volgens 'het bandje' zeer druk en daarom heb ik voor de SMS optie gekozen. Nu is sms niet erg handig als je een zeer moeilijke/technische vraag hebt, maar omdat de vraag simpel was ( a.u.b. omzetten naar IPv4 ), was dit binnen een paar minuten geregeld. Verder heb ik geen enkele waarschuwing ontvangen dat terugzetten niet mogelijk was :open_mouth:.


Omdat eerder een switch ( IPv6 > IPv4 > IPv6 ) wel mogelijk was, dacht ik dat e.e.a. makkelijk te testen zou zijn......MAAR, helaas......


"Heb je (tijdens IPv6-periode) .... bij alle apparaten de DNS cache geleegd.)"
Alle mobielen ( wat een rot woord ) bij ons in huis, gingen niet via de Pi-hole. Ik heb heel veel geprobeerd, maar de DNS cache legen, heb ik helaas niet gedaan. Wel is minimaal 1 uit/aan geweest. Wel heb ik de Connectbox en m'n TP-Link ( c1200 v2 ) geheel gedefault en beide opnieuw ingesteld. Op de Connectbox zo'n beetje alles uitgezet. Als test op één mobiel de verbinding verwijderd ( "vergeten" ) en daarna deze opnieuw opgezet. De dhcp eerst naar de TP-link verplaatst en later de Pi-Hole, want dan kon de TP-link weer terug naar AccessPoint mode. En..en...


"Als ik, in mijn eigen router, bij de firewall-instellingen .....een omweg via de IPv4 DNS-servers)."
Helaas zit ik nu met IPv4, dus kan ik voorlopig niets met IPv6.


Vandaag m'n vpn getest met allerlei protocollen en vpn software, maar een torrent blijft consequent net onder de 3MB/s. Terwijl deze met een IPv6 verbinding naar buiten, zonder probleem zo'n 10MB/s haalde. Ook vreemd is eigenlijk, dat op m'n download Pc ( tevens HTPC ), IPv6 standaard uit staat. Deze pc is trouwens met een 2 m. cat5e kabel rechtstreeks verbonden met de Connectbox.


Morgen op m'n pc maar eens een schone backup terugzetten, dan zijn ook alle test-wijzigingen van de afgelopen dagen verwijderd. En dan alles maar eens updaten, naar de nieuwste versie. Misschien lost dat ook het trage vpn probleem op..


Het huidige 'voordeel' is nu dat op alle apparaten op ons wifi/netwerk geen internet reclame te zien is en dat is zeker weten fijn. Echter m'n vpn abbo ( 2 maand geleden verlengd met 2 jaar ), is nu bijna waardeloos :disappointed_relieved:.


Als iemand nog een goed idee heeft, ik houd me aanbevolen.
Pasi
Topicstarter
Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes
Hallo Francois83,

"...terugzetten naar IPv6 wel mogelijk maar waarschijnlijk een medewerker gesproken die het niet weet..."

Ik heb helaas alleen nog maar gehoord, dat het niet mogelijk ( meer ) is. Maar als je iemand weet, die het wel kan regelen, dan hoor ik dat graag.
Francois83

Level 11
  • 607Posts
  • 31Oplossingen
  • 201Likes
Pasi wrote:
Hallo Francois83,

"...terugzetten naar IPv6 wel mogelijk maar waarschijnlijk een medewerker gesproken die het niet weet..."

Ik heb helaas alleen nog maar gehoord, dat het niet mogelijk ( meer ) is. Maar als je iemand weet, die het wel kan regelen, dan hoor ik dat graag.

Probeer via www.ziggo.nl/chat lukt het de eerste keer niet probeer dan nogmaals
Pasi
Topicstarter
Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes
Francois83 wrote:
...
Probeer via www.ziggo.nl/chat lukt het de eerste keer niet probeer dan nogmaals


Ik ben nog in overleg met de servicedesk. Dus wacht ik nog even af.
Michael Z1
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2609Posts
  • 346Oplossingen
  • 522Likes
Heb je nog een update voor ons, Pasi? We zijn benieuwd!
Pasi
Topicstarter
Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes
Hallo @Michael_Ziggo,

Aardig dat je nog even navraagt.

Even een korte samenvatting: sinds de overschakeling van IPv6 naar IPv4 is de NordVPN verbinding ( & torrent ) veel trager dan deze was ( IPv6 = 10MB/s en IPv4 = 3MB/s ).

Omdat de helpdesk had gezien, dat de Connectbox een iets te hoog inputsignaal had, hadden we een truc bedacht om tussen de Ziggo versterker ( FRA-752/N ) en de Connectbox een splitter te plaatsen. Deze splitter is netjes door Ziggo verstuurd en een dag later ontvangen. Echter, de in- en uitgangen van de splitter zijn niet juiste en ik kan deze splitter dus niet plaatsen.
Zou het misschien aan de aansluiting of tussenliggende apparatuur kunnen liggen? Een korte uitleg van de aansluiting, zoals deze al jaren zonder problemen werkt: de groene coax kabel is afgewerkt met een schroefconnector en is rechtstreeks op de versterker ( FRA-752/N ) geschroefd. Vanaf poort 1 ( 0 dB ) gaat een +/- 30 cm coax kabeltje naar de Connectbox. Op poort 2 & 3 van de versterker zijn tv's aangesloten. Poort 4 is netjes afgesloten met een afsluitweerstand.
Zowel de versterker als de korte coaxkabel zijn geleverd door Ziggo.

De afgelopen dagen allerlei merken VPN software geïnstalleerd/verwijderd, maar de download blijft consequent net onder de 3MB/s. Ook andere torrent software helpt niet. Zelfs na de upgrade van Windows 7 naar 10, verandert er niets qua download snelheid.

Ik zal de komende dagen de Connectbox eens geheel ( opnieuw ) resetten en op m'n pc een schone backup van een paar maanden geleden terugzetten. Misschien helpt dat, maar ...... ik vrees van niet.

Is er beslist geen mogelijkheid om ( in dit geval en voor deze ene keer ) weer terug te gaan naar IPv6?
Pasi
Topicstarter
Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes
Vanmiddag de Connectbox geheel gereset en opnieuw handmatig ingesteld. Maar na configuratie was de 5GHz Wifi niet te vinden, terwijl de configuratie goed was. Omdat een extra reboot ook niet hielp, de laptop met inSIDDer gestart en daar bleek de 5GHZ inderdaad ook niet aanwezig te zijn. Uiteindelijk de Connectbox maar wéér gereset, deze daarna opnieuw ingesteld en nu is ook 5GHz weer aanwezig. Pfff, je zal er maar geen verstand van hebben :sweat_smile:.

Helaas is de trage download op IPv4 niet veranderd. Morgen maar een backupje van de pc terugzetten, misschien helpt dat :thinking:.
Pasi
Topicstarter
Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes
Ik heb vanmorgen een volledige Windows 7 backup teruggezet, allerlei updates gestart en daarna dezelfde ( = de laatste ) versie van NordVpn geïnstalleerd. De pc is nu voor 99.998% hetzelfde als 2 weken geleden, toen de Connectbox nog op IPv6 stond en met de vpn een download van 10MB/s werd gehaald.

Nu weer ( maar met de Connectbox op IPv4 ) een vpn download test gedaan. De download 'snelheid' blijft nu iets onder de 3MB/s hangen. Wat natuurlijk veel te langzaam is, om ook maar wat te doen.

Natuurlijk is een vpn verbinding veel langzamer dan de 200MB/s die de Ziggo verbinding zou moeten halen, maar met een veilige vpn verbinding van 10MB/s kan je genoeg doen. Dit in tegenstelling tot 3MB/s, waar je eigenlijk niets aan hebt.

Eigenlijk weet ik niet meer wat ik nog meer kan testen en/of proberen. Ik hoop dat er toch nog een mogelijkheid is, dat mijn verbinding teruggezet kan worden naar IPv6. Want ( ondanks dat ik al jaren een tevreden Ziggo klant ben ) wordt ik hiervan beslist niet blij.

Als iemand nog idee heeft, ik hoor het graag.
Pasi
Topicstarter
Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes
Michael Ziggo wrote:
Heb je nog een update voor ons, Pasi? We zijn benieuwd!


De afgelopen dagen heb ik m'n hele netwerk en HTPC pc overhoop gehaald, zie de logjes hierboven. Helaas blijft de download snelheid te langzaam, om ook maar iets zinnigs te doen.

Hebt u nog een idee?
Danny83

Level 2
  • 10Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes
Wat ik mij afvraag; staat IPv6 op de Pi-hole nog steeds aan, of inmiddels uit ?
Ik kan me namelijk voorstellen dat, mocht deze onverhoopt zijn ingeschakeld (en bij de laatste versies van de install scripts stond 'ie volgens mij standaard aan), dat voor wat vertragingen en andere problemen kan zorgen...
DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes
Danny83 wrote:
Wat ik mij afvraag; staat IPv6 op de Pi-hole nog steeds aan, of inmiddels uit ?
Ik kan me namelijk voorstellen dat, mocht deze onverhoopt zijn ingeschakeld (en bij de laatste versies van de install scripts stond 'ie volgens mij standaard aan), dat voor wat vertragingen en andere problemen kan zorgen...


Is makkelijk te testen. De configuratie-module van de Pi-Hole is op de command line op te roepen met: pihole -r

**EDIT**
Maar het blijft natuurlijk wel lullig dat Ziggo IPv6 niet opnieuw wil activeren. Daar gaat dit topic in eerste instantie over.
Pasi
Topicstarter
Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes
Hallo @Danny83 en @DannyW,


Allereerst bedankt voor jullie reactie.

Omdat het niet veel werk is en ik qua Debian/Raspberry-Pi/Pi-Hole een dummy ben, heb ik na iedere test alles weer verwijderd en m.b.v. NOOBS weer een schone installatie gedaan. Zo krijg je wat ervaring en leer je de commando's, maar vooral om er zeker van te zijn, dat ik tijdens het testen en handmatig configureren, niet iets geheel verkeerd configureer en/of ergens 'diep' in Raspbian of Pi-Hole wat verziek, wat me later ( zonder het te weten ) weer in de staart bijt.

Dat de Pi-Hole met IPv6 een probleem kon hebben, dat had ik ook gelezen, daarom heb ik de eerste keer dat ik beide ( Pi & Pi-Hole ) installeerde, IPv6 uitgezet en gelijk disabeld in de configfile. De Pi-Hole werkte toen goed op desktop/laptop ( daarop staat alleen IPv4 aan ), maar niet op een mobiel.

Daarna een schone installatie gedaan met IPV4 én IPv6 ( tijdens de installatie was ook gelijk een IPv6 adres zichtbaar ), maar voor de werking van de Pi-Hole maakte dat niet uit. Het werkte nog steeds niet op een mobiel.

Daarna alles m.b.t. IPv6 op de Connectbox uitgezet, hopende dat het IPv6 verkeer dood zou lopen en dus IPv4 gebruikt zou worden. Daarna weer een schone installatie gedaan, maar helaas met hetzelfde resultaat.

Na een middag google'n las ik ergens, dat de Connectbox IPv6 misschien 'onderwater' blijft gebruiken, ondanks dat dit daarop geheel is uitgezet. Dat zou verklaren waarom de Pi-Hole op een mobiel nog steeds niet werkte.
Omdat ik lang geleden ( i.v.m. een verplichte Forward ) Ziggo al eens had gevraagd om de Connectbox op IPv4 te zetten, dacht ik dat ik IPv6 tijdelijk even kon 'verbannen' en zo e.e.a. snel kon testen, waarna de verbinding weer terug kon naar Ipv6 ( dat had ik toen met die Forward uiteindelijk ook gedaan, aangezien de software & Forward & IPv4 niet werkte ).

IPv6 staat nu uit op de Pi-Hole ( omdat dit de laatste stand tijdens het testen is ).


Ja, het blijft jammer dat Ziggo de verbinding niet terug wil zetten naar IPv6. Dat de Pi-Hole dan niet 100% werkt, is niet zo belangrijk, omdat dat eigenlijk een hobby project is.
Alles zou verder ook geen probleem zijn, ware het niet dat mijn vpn verbinding nu tergend traag is en mijn abbo daarvoor nog ruim 2 jaar doorloopt.


Als ik gewaarschuwd was door de Ziggo helpdesk, dat teruggaan naar IPv6 niet mogelijk is ( dit in tegenstelling tot mijn eerdere ervaring ), dan had ik de switch natuurlijk niet gedaan.
efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1594Likes
Het oorspronkelijk issue met je mobiele devices is waarschijnlijk geweest dat het toekennen van de DNS servers via “DHCP” bij IPv6 anders werkt, dan bij IPv4. Het uitzetten van DHCP op je modem heeft er waarschijnlijk toe geleid dat over IPv6 je modem nog steeds zijn DNS uitdeelt, terwijl het voor IPv4 wel helemaal uitstaat.
De connectbox geeft je denk ik niet de optie om de IPv6 configuratie op je eigen netwerk ter hand te nemen. Dat zou de meeste mensen ook ver boven de pet gaan, dus niet toegankelijk.

je gedachte om dan maar naar IPv4 only te gaan, heeft dit inderdaad getackeld, maar je opgezadeld met een VPN probleem. We hebben hier al meer gelezen over trage VPN verbindingen over Ziggo modems, (al dan niet met IPv6).
Sommige modems hebben een block fragmented packets optie of iets dergelijks, in de firewall kun je die uitzetten? hanh weet denk ik wat ik bedoel. Kan zijn dat je VPN dan beter werkt.

Ik kan het helaas niet voor je testen, want ik heb een modem in bridge (= automatisch IPv4 only, don’t ask why), en een eigen router. Overigens heb ik wel pi-hole, op mijn eigen server draaien.
DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes
Pasi ,

Of je nu schoon installeert via de omweg met NOOBS of niet, maakt voor het normale onderhoud niets uit.

Het her-configureren (en repareren) gaat net als het up-daten via de command-line.
Tik maar eens pihole in (op de command line en slut af met de [ENTER-toets])
Je krijgt dan alle smaken te zien zoals b.v.:
voor updaten: pihole -up
voor configureren pihole -r
wijzigen wachtwoord pihole -a -p

enz, enz.

N.B.:
Het is voorts verstandig af en toe (lees: regelmatig) het OS (het onderliggende Linux-besturingssysteem, dus Raspbrian, zelf) ook te updaten. Ook dat kan via de command line.

Voorts is het zo dat Microsoft Windows bij gebrek aan een IPv6-verbinding, dit dan zelf even via de achterdeur voor je doet. Hiervoor wordt via IPv4 een tunnel opgezet naar IPv6.
Hiervoor gebruikt men Toredo Tunneling technologie.
Kijk eens via een DOS-scherm (cmd).
-Tik daarin : ipconfig /all
-en kijk of er een IPv6 IP-adres staat bij Toredo

MS maakt het, voor jouw PC, via die weg weer mogelijk om sites te bereiken (via een omweg met gebruikmaking van hun servers) die per se IPv6 nodig hebben. Jouw mobiel heeft daar dus niets aan..
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Sommige modems hebben een block fragmented packets optie of iets dergelijks, in de firewall kun je die uitzetten? @hanh weet denk ik wat ik bedoel. Kan zijn dat je VPN dan beter werkt.

Ja. In de NL GUI van de Connectbox heet die optie Blokkeer beschadigde IP-pakketten (pardon?).
Het zou kunnen helpen die Firewall optie uit te zetten.

By the way. Ik heb nog geen resultaat van een speedtest zonder VPN gezien, of las daar overheen.
Gebruik deze: http://www.dslreports.com/speedtest
Met via UTP bekabeld testsysteem.
Moet je abo snelheid geven. Test zonodig ook rechtstreeks aan de Connectbox om evt problemen met netwerkapparatuur/andere kabels uit te kunnen sluiten.
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic