Wie kan me helpen met een technisch vraag?
Omdat ik al die reclame op het internet zat ben, heb ik een Raspberry Pi gekocht en daarop Pi-hole geïnstalleerd. Deze heb ik zowel voor IPv4 als IPv6 geconfigureerd. Omdat je op de Connectbox geen eigen Dns kan instellen, heb ik de DHCP op de Connectbox uitgezet en deze op de Pi-Hole aangezet. Tevens heb ik alle IPv6 opties op de Connectbox uitgezet.
Alle Windows desktops/laptops ( deze werken via IPv4 ), zijn nu in 1 keer verlost van 99,99999% van de reclame op het internet. En dat is echt fantastisch. Het browsed veel fijner, sneller ( niet meer wachten op reclame en onzinnige plaatjes ) en het leest een stuk rustiger.
Op een mobiel werkt de Pi-Hole echter niet. Het lijkt erop dat een mobiel, die primair IPv6 gebruikt, zijn netwerk gegevens ( o.a. DNS ) toch rechtstreeks van de Connectbox krijgt ( ondanks dat IPv6 daarop is uitgezet ) en daardoor niet via de Pi-Hole gaan.
Daarom heb ik ( via de helpdesk ) mijn Connectbox terug laten zetten naar IPv4. Dit maakt voor alle desktops/laptops niet uit. Maar, alle mobielen worden nu gedwongen IPv4 te gaan gebruiken en moeten nu dus ook via de Pi-Hole. Daardoor is bijna alle internet reclame nu ook op een mobiel verdwenen. Heerlijk !
Echter, ik heb ook een Pc met daarop NordVpn, die o.a. voor downloads/torrents wordt gebruikt. Sinds het overzetten van IPv6 naar IPv4 is de vpn verbinding erg traag ( < 3MB/s ). Als test NordVpn verwijderd en OpenVpn geïnstalleerd, allerlei forwards in de router gezet en/of de firewall aangepast, maar het maakt geen verschil. De afgelopen week van alles geprobeerd, maar de vpn verbinding blijft erg traag.
Als workaround had ik bedacht, om de Brave browser ook op andere mobielen te gaan installeren ( waardoor daarop dan ook geen reclame te zien is ) en de de Connectbox terug te laten zetten naar IPv6. Waardoor de snelheid van de vpn verbinding weer 'normaal' zou zijn.
Gistermorgen daarom de Ziggo helpdesk weer gebeld en gevraagd of ze de Connectbox terug willen zetten naar IPv6 en dat zou in de loop van de dag uitgevoerd worden. Omdat de Connectbox vanmorgen nog steeds op IPv4 stond, weer de helpdesk gebeld en daar werd me verteld dat het terugzetten naar IPv6 niet mogelijk is


Na wat ideetjes vanaf de helpdesk, werd ik uiteindelijk doorverwezen naar een standaard VPN tekst op deze website.
Dat ik nu op een enkele mobielen de Brave browser moet installeren, had ik natuurlijk liever niet gehad. Het zou veel mooier zijn geweest, als alle mobielen, die via ons wifi netwerk het internet opgaan, standaard geen reclame zouden ontvangen.
Wat ik veel erger vind, dat ik een betaald VPN abbo heb, waarmee ik nu bijna niets meer kan doen, aangezien de verbinding veel te traag ( < 3MB/s ) is.
En dat allemaal omdat de Connectbox zeer minimaal is uitgevoerd en daardoor o.a. geen optie heeft voor een eigen in te stellen DNS en/of dat IPv6 niet 100% uitgeschakeld kan worden

Extra info:
Connectbox, CH7465LG
Raspberry Pi ( aangesloten via netwerkkabel ) met Pi-Hole en DHCP
Windows desktops ( via netwerkkabel )
Windows laptops ( via Wifi )
Android mobielen
Oud Ziggo gebied.
Heeft iemand hiermee ervaring, een goed idee en/of wie kan me helpen ?
Best beantwoord door Pasi
Afgelopen maandagmorgen ( de 15de ) belde @Ronald Ziggo met de mededeling dat m'n Connectbox weer op IPv6 staat. Natuurlijk gelijk even ingelogd en.......inderdaad nu weer Ipv6
.
De komende dagen alles weer instellen en daarna testen. Nu maar hopen dat alles weer zo wordt, zoals het ( voor de overschakeling naar Ipv4 ) was.
@Ronald Ziggo: bedankt voor alle ondersteuning, toppie
!!
Bekijk origineel

De komende dagen alles weer instellen en daarna testen. Nu maar hopen dat alles weer zo wordt, zoals het ( voor de overschakeling naar Ipv4 ) was.
@Ronald Ziggo: bedankt voor alle ondersteuning, toppie
