Aangezien ik antikraak woon verhuis ik nogal eens. Soms heb ik geluk en komt er een mooie oranje kabel uit in de meterkast of EFR-ruimte, maar er zijn ook situaties waarin de groene kabel er niet eens ligt en ik het met een telefoonlijntje mag doen.
Bij mijn huidige plek heb ik geluk: Er ligt glasvezel en ik heb nu een symmetrische verbinding van 500/500. Met name met die laatste 500 ben ik erg gelukkig, want ik hoef mijn computer niet meer aan te laten staan 's nachts als ik weer eens een bestand moet uploaden (die kunnen zomaar 8 - 20 GB(!) zijn). Echter heb ik een paar dagen geleden een brief gehad dat we eruit moeten, en mijn volgende woning heeft de keuze uit DSL of COAX. (Eigenlijk alleen die laatste, snelheid van DSL is er te verwaarlozen (BYA: 8Mbit) ).
Ik heb er geen zin in, maar ik heb geen keus. De grootste punten waar ik tegenop zie (gebaseerd op ervaringen in 2016):
- Ik gebruik eigen routers / infrastructuur, waarbij ik het modem van Ziggo als bridge laat functioneren. In bridged mode geeft de modem echter geen IPv6 door. Dat was een netwerkbeperking, aldus een klantenservice medewerker destijds. Is dat al verholpen?
- De vorige keer betaalde ik me blauw voor het 300 Mbit abonnement, enkel voor een upload 30 Mbit die voor mij eigenlijk nog steeds veel te weinig was. Is er al zicht op het gelijkstellen / verhogen van die upload? We leven in 2017 inmiddels.
- Begin 2017 was er een hoop rumour over dat Ziggo de eerste DOCSIS 3.1 modems zou gaan uitrollen. En toen was het stil. Hoe staat het nu met de uitrol van DOCSIS 3.1? Wanneer kunnen we daar meer (informatie) over verwachten?
Ik hoop dat een moderator hier iets over kan zeggen, want ik denk dat ik niet de enige met die vraag ben.