Marianne
Community Developer
Community Developer
  • 1600Posts
  • 139Oplossingen
  • 1821Likes

VodafoneZiggo start landelijke uitrol supersnel Gigabit-internet

 

Gigabit, het nieuwe internetpakket met een gigasnelheid. Met een downloadsnelheid van 1000 Mbit/s en een uploadsnelheid van 50 Mbit/s ben jij klaar voor de toekomst. Hoe dit precies werkt, lees je hier.

 

Voor wie is het Gigabit pakket?
Het Gigabitpakket is als eerst beschikbaar in de stad Utrecht, inclusief Vleuten De Meern en Nieuwegein. Utrecht is de eerste regio waar het technisch mogelijk is om zo'n hoge snelheid te leveren. Vanuit daar bouwen we de regio's uit. Hilversum volgt eind november.  De landelijke uitrol gaat in 2020 verder in steden en regio's zoals Amsterdam, Apeldoorn, Arnhem, Den Haag, Eindhoven, Groningen, Nijmegen, Rotterdam, Tilburg en Wageningen.  We zorgen er voor dat alle regio's in Nederland klaar zijn om de Gigabit-snelheid aan te kunnen.

 

Waarom gaat uploadsnelheid van 50Mbps niet omhoog? En wanneer gaat dit gebeuren? 
De meeste klanten hebben ruim voldoende aan een upload van 50Mbps, zo blijkt in de praktijk. Ook met het toenemende gebruik van clouddiensten hoeven na installatie alleen nog maar relatief kleine datapakketjes te worden geüpload. Ondertussen is Ziggo bezig met het afschakelen van het analoge tv-signaal (naar digitaal), waarmee bandbreedte vrij komt die we op termijn willen gebruiken om de uploadsnelheid te verhogen. Hierover zijn nog geen details en planning bekend. 

 

Wat kost het Giga abonnement voor particulieren? 
Het reguliere Giga-pakket van Ziggo met internet tot 1-Gbps download en 50-Mbps upload, het meest uitgebreide TV-pakket met Movies & Series en vast bellen, gaat voor particulieren 99,50 euro per maand kosten, inclusief btw. Het Giga-pakket is in Utrecht e.o. leverbaar vanaf dinsdag 15 oktober. Voor nieuwe en voor bestaande Max-klanten komen er bij deze lancering speciale introductietarieven. Hou hiervoor de website in de gaten.

 

De Connectbox Giga 
Met het Gigabit pakket krijg je een nieuw modem, de Connectbox Giga. Deze heb je nodig om de gigasnelheid van 1000 Mbit/s aan te kunnen. We mogen met trots zeggen dat dit het eerste modem is die gebruik maakt van DOCSIS3.1.

 

Van welk merk/fabrikant is het nieuwe modem voor 1 Gbps? 
VodafoneZiggo levert de Giga-verbinding in combinatie met de DOCSIS3.1 kabelmodems van CommScope (TG3492LG) en Ubee Interactive (UBC1318ZG). 

 

Wat is DOCSIS3.1?  
Kabelmaatschappijen over de hele wereld hanteren de DOCSIS-standaard voor het leveren van internetdata-, spraak- en videodiensten via de bestaande kabel-tv-systemen. Om tegemoet te komen aan de behoefte aan hogere datasnelheden, gebruiken wij DOCSIS-versie 3.1. Deze technologie betekent een enorme sprong vooruit in download- en uploadsnelheid, met uiteindelijke snelheden van respectievelijk 10 Gbps en 2 Gbps. Omdat de 3.1-versie ook werkt met de oudere 3.0-versie, blijven bestaande applicaties gewoon in de lucht en is de overstap naar de nieuwe standaard moeiteloos te maken.

 

Meer informatie
Heb je nog andere vragen? Laat dan gerust een reactie achter!

68 Reacties 68
RobertWebbe

Level 6
  • 97Posts
  • 4Oplossingen
  • 63Likes

De Connectbox Giga (TG3492LG) heeft ook de beste Wifi aan board:

Wifi 2,4 GHz 802.11n, 3x3 MiMo
Wifi 5 GHz:   80211ac wave 2, 4x4 MiMo

Gemini030

Level 3
  • 18Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Bijzonder jammer en frustrerend dat Ziggo de uitrol van DOCSIS 3.1 nog altijd weigert te combineren met vrije modemkeuze*. Ziggo mag mij dicteren wat er na de splitter aan specificaties aan de data-kabel moet hangen, dan kies ik graag het beste, meest duurzame en toekomstbestendige modem. (Een tussenoplossing kan zijn dat Ziggo zelf goedgekeurde modems gaat verkopen.)

In mijn geval zal dat een modem zonder WiFi zijn, aangezien juist die standaard sneller aan upgrades toe is dan het modem.

Overigens is nog altijd niet helemaal duidelijk wat Gigabit-klanten nu gaan krijgen: 

  • ConnectBox Giga
  • Arris TG3492LG, of
  • Ubee UBC1318

https://www.ziggo.nl/klantenservice/wifi/modem/connect-box-giga

* mijn electriciteit → mijn modem

 

RobertWebbe

Level 6
  • 97Posts
  • 4Oplossingen
  • 63Likes

De Arris TG3492LG is de Connectbox Giga, particuliere klanten krijgen deze. En zakelijke klanten krijgen de Ubee UBC1318.

 

xahmol

Level 1
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Ik zie als ik naar de genoemde website ga wel dat Giga voor mij beschikbaar is, maar zie geen introductietarief (zie alleen het volledige tarief als optie). 
Ook is de optie nog niet te kiezen vanuit mijn bestaande pakket (Max met Next box) aanpassen in Mijn Ziggo.

Klopt dat? En even wachten op aanbod dus?

Vraag over de modem trouwens: is deze modem in bridge te zetten als ik liever mijn eigen router gebruik? Mijn huidige modem (de Technicolor) staat dat wel.

Nick999

Level 17
  • 3918Posts
  • 225Oplossingen
  • 1081Likes

Ik vind de 50 Mb up zwaar tegenvallen en vraag me eerlijk gezegd af onder welke steen Ziggo leeft met de stelling dat de meeste gebruikers aan 50 Mb genoeg hebben.

Het is de laatste jaren juist de Upload geweest die meer en meer toeneemt vanwege cloud-diensten, streamen, online backups etc.

Dan is 50 Mb, zeker vergeleken met de lagere abbo's, wel erg magertjes.

xahmol

Level 1
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

@Nick999 Voorop, had ook liever een veel hogere upload gezien.

Maar ben wel oprecht nieuwsgierig welke consumer grade clouddiensten jij gebruikt die ook daadwerkelijk van een hogere upload dan zeg 10/20 megabit gebruik kunnen maken. Vind ze zelf nml nog niet.

Mijn online backup haalt denk ik heel netjes nog 30 of zo van mijn huidige 50. Wat niet echt een issue is want incrementele backup.

Streamen? Binnen huis is de Ziggo upload geen bottleneck. En buitenhuis is iig in mijn camping, hotels en vakantiehuisjes de download op die locatie een veel grotere bottleneck dan de upload thuis. Kennelijk heet op vakantie 1 megabit al breedband en streaming quality.

En de eerste cloud dienst die meer dan 10 megabit up nodig heeft moet ik ook nog zien.

Kortom: zou hogere upload met name voor de heb willen hebben. Gewoon omdat het kan. Maar reële use cases voor mij zelf zie ik nog niet zo veel. Voor een hogere download dan mijn huidige 500 eigenlijk ook niet als ik heel eerlijk ben. Maar ja. Voor de heb. Gewoon omdat het kan.

 

 

Michael Z1
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2609Posts
  • 346Oplossingen
  • 522Likes

@xahmol, je ontvangt als het goed is vanzelf informatie hierover per mail. Mocht je dit nou niet krijgen, trek dan even aan de bel. Het is trouwens gewoon mogelijk om de Connectbox Giga in bridge te zetten.

@Nick999, Ziggo is bezig met het afschakelen van het analoge tv-signaal (naar digitaal), waarmee bandbreedte vrij komt die we op termijn willen gebruiken om de uploadsnelheid te verhogen. Hierover zijn nog geen details en planning bekend.

xahmol

Level 1
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

@Michael Ziggo Krijg idd net papieren post met een aanbieding. En een andere website URL dan in de startpost.

Lijkt me een generieke en niet een persoonlijke URL, maar weet niet of ik die mag posten.

Ga ik zeker naar kijken.

Wel ouderwets, zeker voor een internet bedrijf, een aanbieding per post…. of belanden de e-mails hierover in mijn spambox of zo?

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

https://cdn.rohde-schwarz.com/pws/dl_downloads/dl_application/application_notes/7mh89/7MH89_0E.pdf

 

The upstream lies in the lower frequency range and extends to a maximum of 204 MHz.

De upstream ligt in het lagere frequentiebereik en strekt zich uit tot een maximum van 204 MHz en daar zit nu analoge TV en radio. Als deze afgeschakeld zijn is deze ruimte vrij voor de upstream kanalen en kan de upstream omhoog.

RodneyFortuna

Level 10
  • 363Posts
  • 28Oplossingen
  • 69Likes
Nick999 wrote:

Ik vind de 50 Mb up zwaar tegenvallen en vraag me eerlijk gezegd af onder welke steen Ziggo leeft met de stelling dat de meeste gebruikers aan 50 Mb genoeg hebben.

Het is de laatste jaren juist de Upload geweest die meer en meer toeneemt vanwege cloud-diensten, streamen, online backups etc.

Dan is 50 Mb, zeker vergeleken met de lagere abbo's, wel erg magertjes.

Precies dat dus, ze hadden beter het 500 pakket kunnen ophogen naar 500./500. wie gaat er geld uitgeven voor giga met zo'n dramatische upload.

Dit gaat ziggo veel klanten kosten en snap totaal hun denkwijze niet of gaat ziggo de upload op korte termijn aanpassen en flink omhoog gooien?

efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1594Likes
Nick999 wrote:

Ik vind de 50 Mb up zwaar tegenvallen en vraag me eerlijk gezegd af onder welke steen Ziggo leeft met de stelling dat de meeste gebruikers aan 50 Mb genoeg hebben.

Het is de laatste jaren juist de Upload geweest die meer en meer toeneemt vanwege cloud-diensten, streamen, online backups etc.

Dan is 50 Mb, zeker vergeleken met de lagere abbo's, wel erg magertjes.


Je hebt natuurlijk gelijk dat de 50 Mbit/s in verhouding schamel afsteekt bij de download. Echter de analoge radio zal eerst plaats moeten maken voor een hogere/bredere upstream, zoals @Be rt hierboven al aangeeft. Dat is inherent aan Docsis 3.1. Ik denk dat Ziggo zelf ook liever een hogere upload ziet, zeker nu KPN de glasvezel aanleg weer oppakt, maar ze zitten nu gewoon nog klem. Men heeft dit vast wel op de radar, maar men zit nog volop in afschakelen analoge TV (moet hier ook nog gebeuren), en voorbereiding op docsis 3.1. Ik verwacht dat zodra dit allemaal klaar is, er nog wel een verandering zal komen. Het gaat vast een strijd worden tussen glasvezel (aanleg) en Docsis3.1. Dan zal er iets met de upload moeten gebeuren, anders is de keuze snel gemaakt voor velen.

Zeeburgia

Level 15
  • 1101Posts
  • 30Oplossingen
  • 1301Likes

Ik vraag mij ook nog iets anders af, namelijk op welke openbaar beschikbaar onderzoek baseert Ziggo de eigen conclusie dat klanten geen behoefte hebben aan een hogere upload? Ik heb nooit een enquêteformulier hierover ontvangen.

En tevens: de afkoppeling van analoge tv is al een jaar geleden begonnen. Is die operatie dan nog niet afgerond?

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
RodneyFortuna wrote:
Nick999 wrote:

Precies dat dus, ze hadden beter het 500 pakket kunnen ophogen naar 500./500. wie gaat er geld uitgeven voor giga met zo'n dramatische upload.

Dit gaat ziggo veel klanten kosten en snap totaal hun denkwijze niet of gaat ziggo de upload op korte termijn aanpassen en flink omhoog gooien?

Dat kan nu niet met de analoge radio en TV, de upload/upstream moet op de plaats komen waar nu analoge radio en TV zit, zo zit coax met Docsis nu eenmaal in elkaar.

Als alle analoog eenmaal is afgeschakeld heb je veel meer ruimte voor de upload.

Zie ook: https://community.ziggo.nl/internetverbinding-102/vodafoneziggo-start-landelijke-uitrol-supersnel-gi...

Docsis 3.1 maximaal 10 Gbit/s download 1–2 Gbit/s upload
Docsis 4.0 maximaal 10 Gbit/s download 10 Gbit/s upload

 

RodneyFortuna

Level 10
  • 363Posts
  • 28Oplossingen
  • 69Likes
Be rt wrote:
RodneyFortuna wrote:
Nick999 wrote:

 

Precies dat dus, ze hadden beter het 500 pakket kunnen ophogen naar 500./500. wie gaat er geld uitgeven voor giga met zo'n dramatische upload.

Dit gaat ziggo veel klanten kosten en snap totaal hun denkwijze niet of gaat ziggo de upload op korte termijn aanpassen en flink omhoog gooien?

Dat kan nu niet met de analoge radio en TV, de upload/upstream moet op de plaats komen waar nu analoge radio en TV zit, zo zit coax met Docsis nu eenmaal in elkaar.

Als alle analoog eenmaal is afgeschakeld heb je veel meer ruimte voor de upload.

Zie ook: https://community.ziggo.nl/internetverbinding-102/vodafoneziggo-start-landelijke-uitrol-supersnel-gi...

Docsis 3.1 maximaal 10 Gbit/s download 1–2 Gbit/s upload
Docsis 4.0 maximaal 10 Gbit/s download 10 Gbit/s upload

 

Bedankt voor je link, deze informatie zak ik inderdaad later pas, ik was dus te snel, deze upload snelheden zou perfect wezen en aangezien dat analoog in een rap tempo niet ,eer werkt, hoop ik dat begin volgend jaar de upload omhoog gaat.

Zeeburgia

Level 15
  • 1101Posts
  • 30Oplossingen
  • 1301Likes

Dus als, zoals reeds momenteel het geval is, de hele Randstad is afgekoppeld van analoge tv, een gebied waar de meeste Ziggo-abonnees wonen, is er nog niet voldoende vrijgekomen bandbreedte om de 50 upload op te krikken? Al was het maar for the time being naar 100 Mbit/s. Gaat hier niet het gezegde op: waar een wil is is een weg?

wilkobresser

Level 5
  • 51Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

ik heb nu 1g mbit/s in huis maar maar met de speedtest komt hij niet verder als 500mbit/s….heb er nu al spijt van….

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

@wilkobresser In welke plaats woon je?

wilkobresser

Level 5
  • 51Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes
Be rt wrote:

@wilkobresserIn welke plaats woon je?


Utrecht

 

wilkobresser

Level 5
  • 51Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

gisteren net 600Mbit/s maar nu lijkt hij ingezakt te zijn naar 500

Uitgelicht topic