VodafoneZiggo start landelijke uitrol supersnel Gigabit-internet

• 10 oktober 2019
  • 68 reacties
  • 18800 keer bekeken

Toon eerste bericht

68 Reacties

Badge

dus

Reputatie 7
Badge +27

Het is maar een gokje van mij, maar er is kans dat de speedtest deze snelheid (nog) niet aankan.

Probeer eens een test die glasvezel aanbieders aanbevelen.

Wat zie je hier?

https://www.comsave.nl/help/speedtest

http://www.dslreports.com/speedtest

Badge

net zo iets

Badge

snelste tot nu toe

Reputatie 4
Badge +8

neem aan van wel is 1g kaart

Denk dat er nog maar weinig computers zijn met een 100mb kaart :joy:

Goedkope action kabel? Oudere switch ertussen? De buren downloaden ook stevig? Blijft natuurlijk een beetje gissen waarom je het nog niet haalt. Misschien moet Ziggo ook nog wat finetunen. @wilkobresser Ik ben wel erg benieuwd naar de up en downstream schermen uit zo’n Gigabox.

@ArChie.DVB heb jij al enig inzicht in de precieze Docsis 3.1 implementatie In Utrecht?

Badge

Goedkope action kabel? Oudere switch ertussen? De buren downloaden ook stevig? Blijft natuurlijk een beetje gissen waarom je het nog niet haalt. Misschien moet Ziggo ook nog wat finetunen. @wilkobresser Ik ben wel erg benieuwd naar de up en downstream schermen uit zo’n Gigabox.

@ArChie.DVB heb jij al enig inzicht in de precieze Docsis 3.1 implementatie In Utrecht?

Zie vorige screen shots! 

ik heb nu 1g mbit/s in huis maar maar met de speedtest komt hij niet verder als 500mbit/s….heb er nu al spijt van….

Haalt het iets uit als je op meerdere apparaten een speedtest draait, halen ze gezamenlijk wel een hogere snelheid?

@HeMaN Per stuk niet. Bij elkaar opgeteld zou het in de goede richting moeten komen.

De makkelijkste Max speedtest is op 1 bekabeld systeem, zonder ander Internetverkeer.

Het is beslist interessant om goed te gaan bekijken wat de verbinding doet bij meervoudig internetgebruik. De Router heeft het dan wat drukker enzovoorts. Op die manier goed gaan meten is wel lastig.

Ik neem aan dat iemand die 1 Gbps wil, een flink aantal drukke gelijktijdige Internetgebruikers in huis heeft & geinteresseerd zal zijn in de cijfertjes bij stevige belasting. In je uppie resp met een gemiddeld NL gezin, heb je niet zo veel aan 1Gbps Down voor je Internetbeleving. Een veel lagere bandbreedte is zat genoeg.

De nu nog lage snelheid van de Up is wat teleurstellend voor klanten die juist dit graag beter zouden willen hebben ipv de 1 Gbps Down. Voor thuiswerken via de Cloud, bv.

Zie vorige screen shots! 

Ik bedoel de docsis streams in je modem, niet je gemeten up en download op een PC. 

Dit nieuws is toch een grote tegenvaller; waar ik uitkeek naar docsis 3.1 en zeker een hogere upload had verwacht, blijkt dat het nu blijft steken bij 50mbit. Die 1gb down had ik al niet nodig, maar wat meer bandbreedte up was fijn geweest, zeker gezien de al stevige maand “donaties” die we mogen doen. Wat dat betreft gaat “giganet” het voorlopig niet worden. Ondertussen gaat kpn vol inzetten op de uitrol van glas, en zijn ook andere partijen volop glas aan het leggen door heel nederland heen.

Dit betekend bijv. dat ik inmiddels over glas 1gb synchroon (!) alles=in-een inclusief dvb-c (over glas) voor €63,50 kan afnemen op mijn adres bij de concurrent.  Dit had ik graag bij ziggo afgenomen, maar ik ben natuurlijk niet van plan 100 euro per maand te doneren aan een product wat qua specs niet in de buurt komt.
Mij was overigens door vele ziggo monteurs verzekerd dat eerst landelijk analoge tv eruit zou gaan en pas hierna naar docsis 3.1 overgestapt zou worden. Dit rare “giganet” product met een heel scheve down/uploadverhouding is maar een gedrogd en ik kan dan ook niet begrijpen waarom men hier nu voor kiest.
Nogmaals: heel, heel jammer dit. Totaal onverwachts en verre van hetgeen mij lange tijd door allerlei ziggo medewerkers is beloofd.
En dan nog de vrije modemkeuze… jongens, kom op zeg!

Het is een transitie. Analoge TV eraf, en nu docsis 3.1. Daarvoor moeten er aanpassingen gedaan worden in het netwerk. Dat proces is in volle gang. De analoge radio moet er ook nog af, dan pas kan de upload omhoog. Dat is hier al uitgelegd.

Ik ben het met je eens dat het product in de huidige vorm een hele scheve verhouding tussen up en download heeft. Gigaset is denk ik vooral marketing. Men wil laten zien wat er mogelijk is/gaat worden, en wil niet wachten met de uitrol tot er voldoende ruimte is voor de upload verhoging. Overigens denk ik dat geen enkele consument thuis een Gigabits verbinding nodig heeft op dit moment.  Misschien in de toekomst ooit, maar nu is het eigenlijk  of over the top, voor normaal gebruik.

En vrije modem keuze? Ja graag. 

Voor een hogere Up bij het DOCSIS 3.1 Giga abo moet ook Analoge FM Radio van de kabel af. Die lagere Frequenties  daarvan zijn nodig voor een betere Up.
Dat zal sneller gaan gebeuren dan menig Ziggo FM Radio luisteraar, lief zal zijn. Details geeft Ziggo nog niet.

Ik vind dit ook niet zo leuk, maar ken mijn andere Radio opties om aan mijn Radio gemak te kunnen komen.
Mijn goede, trouwe, oude FM radio Tuner, zal verantwoord af moeten worden gevoerd.

Dit alles heet: vooruitgang, maar het is, naar mijn inzicht, gewoon 1 Gbps Down Marketing voor die gebieden waar de hete adem van Providers via glas voelbaar is. Klanten moeten 1 Gbps kunnen krijgen. Nodig is het meestal niet, maar het wordt nu eenmaal gewenst.
Een betere UP dan de nu nog max 50 van het Giga-abo, is relevant voor specifieke klanten. Maar 1 Gbps Down? Leg het me uit. Voor een Commune met 20 driftige Internetgebruikers, met verder gemiddelde gebruikswensen (Email, Sites, Next), kan het nog wel wat zijn.

Een betere UP dan de nu nog max 50 van het Giga-abo, is relevant voor specifieke klanten. Maar 1 Gbps Down? Leg het me uit.

Het heeft geen zin  die discussie voor de duizendste keer nogmaals hier te voeren. We weten allemaal dat 1gb down zinloos is, bij glas , en bij kabel. Daarbij is de overboeking zo groot bij particuliere internetverbindingen (zowel bij glas als bij kabel als bij andere verbindingsvormen) dat we hooguit spreken van een 1gbit verbinding naar de areapop (glas) of wijkkast (ziggo), daarna zit je met een backbone die hooguit 5 - 10% vd bandbreedte tov. aantal aansluitingen geeft. Dat is nou eenmaal hoe particuliere internetverbindingen werken.

Waar het WEL om te doen is, is meer upload bandbreedte. Want de 25 - 50mbit up bij kabel, daar is nu wel redelijk de rek uit. Dat is nou net waar veel mensen om zitten te springen. En dat is waar gigaNet om zou moeten gaan (niet gigaSet, da's de naam van een telefoonset van siemens 😉 ) , de focus leggen op de zere plek van docsis. Het ontbrak niet aan downstream bitrate; de huidige 500mbit waren al meer dan genoeg.

Maar zoals gezegd, de concurrentie is moordend , en 100 euro voor een product met 50mbit upload is niet van deze tijd. Zulke snelheden haal ik over 4g en vplus/vdsl. Ik blijf er bij dat het maar een raar product is, en als ik om me heen kijk zie ik alleen maar glasvezelinitiatieven (naast die van kpn) uit de grond gestampt worden, dus men mag wel vaart maken. Waarom zou je €40,- per maand meer betalen voor een product met 1/20 vd upload snelheid???

Naar mijn mening is het totaal oninteressant om een extra €40 te betalen voor dezelfde langzame upload. Ik heb liever 100/100 dan 1000/50.

Eind 2020 is alle analoog afgeschakeld en kan die ruimte gebruikt gaan worden voor Docsis 3.1 met uitbreiding van de upload.

Dat Ziggo denkt dat menig klant voldoende heeft aan 50Mbit upload is volgens mij ook zo uit de lucht gegrepen. Ik heb niet zo lang geleden Ziggo eens duidelijk gevraagd hoe het kan dat de kleine kabelprovider SKV in Veendam wel SYNCHROON internet van 750Mbit kan realiseren, zie https://www.skv.nl/skv-alles-1-pakketten/

Het is van de zotte. We leven in digitale tijdperk waarbij upload inmiddels veel belangrijker is dan download. Met de komst van digitale camera’s, 4K, 8K beeldmateriaal, TERAbytes aan backups e.d. dan wil je toch niet meer uploaden met 50Mbit? Ik vind het backuppen van mijn 2TB aan data op de lokale LAN van 1Gbit (1000Mbit) al lang genoeg duren. En als ik filmpjes wil uploaden naar mijn YouTube kanaal, die lopen ook in de gigabytes. Ziggo, kom als de bliksem onder die steen vandaan en ga eens goed inventariseren wat de klant wil. Geef hem/haar de keus tussen  1.000/50 of 500/500 Mbit, en leg duidelijk uit waar beide getallen voor staan. 

Ik ben wel tevreden over de kwaliteit van de internetverbinding, maar met het jaar 2020 in zicht en nog steeds niet minimaal 100Mbit aan upload hebben terwijl in plaatsen zoals Veendam dat wel al kan? 7,5x sneller zelfs? Onbegrijpelijk.

@Patrick1976 Boven je bericht staat de reden waarom de upload niet voor in 2021 omhoog kan. Het is technisch gewoonweg niet mogelijk.

In 2021 kan Docsis 3.1 pas actief worden in heel Nederland en de upload omhoog gebracht worden.

De SKV adverteert met glasvezel. Dat ligt dus even anders. (Overigens wel mooi dat zo’n kleine provider dit blijkbaar heeft weten te realiseren,)

Reputatie 7
Badge +4

18 dagen geleden plaatste ik onderstaand bericht in dit topic:

Dus als, zoals reeds momenteel het geval is, de hele Randstad is afgekoppeld van analoge tv, een gebied waar de meeste Ziggo-abonnees wonen, is er nog niet voldoende vrijgekomen bandbreedte om de 50 upload op te krikken? Al was het maar for the time being naar 100 Mbit/s. Gaat hier niet het gezegde op: waar een wil is, is een weg?

Geen moderator heeft tot dusver hierop gereageerd.

Ik wil wel eens een gerichte reactie zien waarom we tot 2021 moeten wachten op een substantieel hogere upload wanneer heel Nederland de beschikking heeft gekregen over Docsis 3.1?

De afgelopen jaren en nu nog steeds verschuilt Ziggo zich achter een klantonderzoek dat zou hebben uitgewezen dat de meeste klanten geen behoefte zouden hebben aan een hogere upload. Ik geloof hier niets van. De resultaten en de wijze van onafhankelijk onderzoek zijn nimmer openbaar gemaakt.

Reputatie 7

18 dagen geleden plaatste ik onderstaand bericht in dit topic:

Dus als, zoals reeds momenteel het geval is, de hele Randstad is afgekoppeld van analoge tv, een gebied waar de meeste Ziggo-abonnees wonen, is er nog niet voldoende vrijgekomen bandbreedte om de 50 upload op te krikken? Al was het maar for the time being naar 100 Mbit/s. Gaat hier niet het gezegde op: waar een wil is, is een weg?

Geen moderator heeft tot dusver hierop gereageerd.

Ik wil wel eens een gerichte reactie zien waarom we tot 2021 moeten wachten op een substantieel hogere upload wanneer heel Nederland de beschikking heeft gekregen over Docsis 3.1?

De afgelopen jaren en nu nog steeds verschuilt Ziggo zich achter een klantonderzoek dat zou hebben uitgewezen dat de meeste klanten geen behoefte zouden hebben aan een hogere upload. Ik geloof hier niets van. De resultaten en de wijze van onafhankelijk onderzoek zijn nimmer openbaar gemaakt.

Hoi@Zeeburgia,

Het antwoord is al gegeven in dit topic. een meer gedetailleerd antwoord is er op dit moment niet. Dit is niet het antwoord waar je op hoopt, maar dit is de informatie die er momenteel is.

“Ziggo is bezig met het afschakelen van het analoge tv-signaal (naar digitaal), waarmee bandbreedte vrij komt die we op termijn willen gebruiken om de uploadsnelheid te verhogen. Hierover zijn nog geen details en planning bekend.”

Reputatie 7
Badge +4

@Michael Ziggo 

Ik vind je reactie onbevredigend.

1. Het blijft mistig waarom er niet nu reeds gefaseerd upload snelheden van in ieder geval MAX worden verhoogd; er is immers reeds veel bandbreedte vrijgekomen;
  2. Je gaat, wellicht maar wijselijk, niet in op het door mij gememoreerde standpunt van Ziggo (gebaseerd op een mistig niet nader aangeduid onderzoek) dat de meeste klanten geen behoefte zouden hebben aan een hogere upload. Waarschijnlijk omdat deze stelling berust op een luchtkasteel.

@Patrick1976Boven je bericht staat de reden waarom de upload niet voor in 2021 omhoog kan. Het is technisch gewoonweg niet mogelijk.

In 2021 kan Docsis 3.1 pas actief worden in heel Nederland en de upload omhoog gebracht worden.

Technisch onmogelijk? Waarom kunnen andere kabelaars dat dan wel? Overigens wat hierboven genoemd wordt, in Veendam ligt voor zover ik weet geen volledig glasvezel netwerk. Destijds heeft Reggefiber het geprobeerd in deze plaats maar kon het net geen meerderheid vinden om klanten te binden. SKV werkte nog gewoon met de coax. Wat vooral vreemd is, dat Ziggo de laatste jaren wel heeft kunnen ‘springen’ met de downloadsnelheid, die ging met tientallen, soms honderden Mbit’s p/s omhoog terwijl de Uploadsnelheid tergend langzaam werd verhoogd. Zoals nu ook, ik heb nu het midden pakket van 250/25, ik had liever eerlijk gezegd 100/100, dat is een ‘combinatie snelheid’ die 75Mbit langzamer is in totaal, en dat is technisch niet mogelijk? 

@Patrick1976 schreef: “Technisch onmogelijk? Waarom kunnen andere kabelaars dat dan wel? “

Omdat technieken, via koperdraad, coax en glasvezel volledig verschillen van elkaar.

De upload streams bij Docsis zitten in de lagere frequenties, voor het grijze kruis, waar nu analoog zit. Zie het verschil tussen Analoog 1,  Docsis 3.0 2 en Docsis 3.1 3 hieronder.

Als er op de lagere frequenties nu een upstream signaal gezet wordt lijkt me dat dit een probleem gaat geven met het analoge signaal op diezelfde frequentie.

De upstream frequenties voor docsis 3.1 zijn gespecificeerd in het gebied tot 204 MHz. Daar zit nu voor een groot deel o.a. analoge radio (88-104 zo’n beetje)  Dit is nog nergens afgeschakeld.

Daaronder zitten nu de upstream-kanalen. Die ruimte is domweg beperkt. In het gebied tussen 108 en 208 MHz is met afschakelen van analoge TV en herschikking van de video- en internet downstreams al ruimte gemaakt. Ik weet niet hoe het op dit moment exact zit in Utrecht, maar ik denk echt dat de upstream band eerst nog verder vrij gemaakt moet worden, door de analoge radio af te schaffen.

De docsis 3.1 standaard geeft dan echt wel ruimte voor hogere upload-snelheden. Je moet gewoon nog  geduld hebben bij om deze transitie verder te maken. Dat zal de komende 2 jaar wel duidelijk worden. Voorlopig is het adverteren met 1Gbit/s vooral PR. Het kan immers alleen nog maar in Utrecht, en de upstream-band is blijkbaar nog onvoldoende beschikbaar.

Overigens is Veendam grotendeels Glasvezel: https://www.breedbandatlas.nl/

Reageer