Erichol

Level 1
  • 12Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Vervanging modem

mijn epc3925 modem zorg met regelmaat voor problemen. doorgaans drop in snelheid, maar inmiddels ook frequent compleet wegvallen internet signaal. moet nu gemiddeld 3x per week de stekker er uit halen om de boel weer aan de gang te krijgen. Range is ook beperkt. Lees op veel posts over dit topic dat ziggo er geen probleem van maakt om ze te vervangen (althans het in dit forum gebruikte joviale taalgebruik duidt daar op). echter als je belt zit er toch een vervangpolicy achter en is het niet zo als het lijkt. zijn hier ervaringen mee?
bv https://community.ziggo.nl/community-archief-226/vervanging-epc3925-voor-een-5ghz-geschikte-router-3...
23 Reacties 23
iMark

Level 16
  • 1859Posts
  • 141Oplossingen
  • 715Likes
Naar aanleiding van berichten hier heb ik een paar maanden geleden gebeld met de klantenservice. Ik heb toen uitgelegd dat we hier in huis een mix hebben van apparaten die geschikt zijn 2.4 en 5 Ghz maar ook 801.11g, 801.11n en 801.11ac. De Cisco 3925 kan alleen kiezen tussen 2.4 en 5 Ghz maar niet gelijktijdig. Hierdoor waren we gedwongen om de 2.4 Ghz band te gebruiken waardoor er nogal wat interferentie met andere netwerken was.

Voor de Klantenservice was dat voldoende reden om onze een nieuwe Connectbox te sturen.
Erichol
Topicstarter
Level 1
  • 12Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
dat is precies wat ik ook heb. in ons digitale huishouden hebben wij een vergelijkbare mix van phones, intelligent devices, home speakers, vaste pc's laptops, tablets tm verbonden auto's aan toe. Echter het antwoord van ziggo is nu "dat ik volgens hun gegevens nog niet toe ben aan een ander modem". dus beetje het "het systeem zegt... antwoord" ipv dat het probleem(h)erkent wordt.
het 802.11n protocol is volgens mij inmiddels bijna 13 jaar oud. ik zie dus op het forum ook legio voorbeelden waarbij ziggo het modem vervangt. Wellicht dat klantenservice er nog eens naar kan kijken. kan toch niet de bedoeling zijn dat je dan maar naar KPN moet omdat je dan een ander apparaat krijgt
iMark

Level 16
  • 1859Posts
  • 141Oplossingen
  • 715Likes
Over het algemeen wordt het opgelost wanneer een moderator het topic leest. Dat kan een dag of wat duren.

Zou een moderator Erichol kunnen helpen? Bij voorbaat dank voor de medewerking.
Evert

Level 18
T.E.A.M.
  • 6906Posts
  • 788Oplossingen
  • 1997Likes
Heb je de Cisco EPC3925 of EPC3928?

In geval van de EPC3925, probeer anders eens de chat 🙂
Het chatvenster komt vanzelf naar voren op deze pagina, wanneer een chat medewerker beschikbaar is:
https://www.ziggo.nl/klantenservice/contact/
Erichol
Topicstarter
Level 1
  • 12Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
net even uit de meterkast gehaald. ik heb de EPC3928. maar lijkt op de specs niks uit te maken, en tav de problemen dus zeker ook niet.
Evert

Level 18
T.E.A.M.
  • 6906Posts
  • 788Oplossingen
  • 1997Likes
Valt je bekabeld internet ook weg?
Erichol
Topicstarter
Level 1
  • 12Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
ik heb geen bekabeld deel. alles is hier van beton, en tenzij ik de kabels over de vloer laat lopen kom ik niet van de meterkast naar iets anders. dus alles draait op wifi
Evert

Level 18
T.E.A.M.
  • 6906Posts
  • 788Oplossingen
  • 1997Likes
Helpt het als je een ander wifi kanaal instelt?
Kies voor de 2.4Ghz uit kanaal 1, 6 of 11 en voor de 5Ghz een kanaal tussen 36 en 48.
Hoe dit moet, kun je hier vinden en om te zien welk kanaal het beste is, kun je een wifi analyzer downloaden uit de playstore.
Erichol
Topicstarter
Level 1
  • 12Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
zou het overigens helpen om de 2.4 geheel uit te zetten, ipv de 5ghz te renamen naar de ssid + toevoeging 5g (zoals ziggo zelf aangeeft?).
Evert

Level 18
T.E.A.M.
  • 6906Posts
  • 788Oplossingen
  • 1997Likes
Nee, dat helpt jou niet. Wellicht wel de buren, omdat er voor hen dan een netwerk minder is.
Je kunt de 2.4Ghz gerust uitzetten, maar controleer dan eerst of alle apparaten 5Ghz wel ondersteunen. Ondersteunen ze dat niet, dan hebben ze na uitschakeling van de 2.4Ghz, geen internet.
Bovendien, het bereik van de 5Ghz is kleinen dan die van de 2.4Ghz. Dus als je verder van het modem af zit, moet je misschien verbinden met de 2.4 ipv 5Ghz, omdat wellicht de 5Ghz op dat punt niet meer zichtbaar is.

Daarom zou ik de 2.4Ghz aan laten staan en dus die toevoeging bij de 5Ghz erbij zetten.
Erichol
Topicstarter
Level 1
  • 12Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
zal morgen wel eens chatten dan, want ik raak nu een beetje lost in het waarom van de 5g toevoeging. snap wel dat je dan bepaalde apparaten standaard op 5g kunt zetten , maar de trade off is dan kennelijk dat je nog minder ver van je modem af kunt zitten. ff met ipad geprobeerd, maar die flipt al snel automatisch weer terug naar de 2.4 als ik ong 3m van het modem af zit. dus tenzij je het automatisch verbinden op dat apparaat van de 2.4 uitzet maakt het kennelijk ook niet zo veel uit. Vooralsnog ben ik voor mijn gevoel weer op vakje 1, nl dat gewoon periodiek/frequent de hele boel uitvalt. want afgezien van een nu herkenbaar ssid werkt het ding natuurlijk nog net zo(min) als gister
Evert

Level 18
T.E.A.M.
  • 6906Posts
  • 788Oplossingen
  • 1997Likes
Door het wijzigen van de naam kan het duidelijk worden met welke band de problemen zich voordoen. Bovendien kunnen niet alle apparaten goed overweg met dezelfde namen. Dus het is ten eerste bedoeld om erachter te komen of de problemen zich bij zowel de 2.4Ghz als de 5Ghz voordoen en ten tweede is het een test om te kijken of het zo beter gaat 🙂

Je kunt net zover van het modem afzitten als dat je gewend bent, het geeft alleen meer inzicht 🙂

Pas in ieder geval ook de kanalen aan, of laat Ziggo dat doen. Dat kan ook zeer goed de problemen oplossen.
Erichol
Topicstarter
Level 1
  • 12Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
even een eerste vervolg op dit relaas: op de 5g variant is het signaal al weg bovenaan de trap net achter de deur van de slaapkamer (dat is een open vide, grofweg 10m ver).
Ik denk niet dat het probleem op te lossen is door een apparaat of meerdere op 5g te zetten , omdat er in het probleem geen vast patroon zit (lees: het is niet met een vaste handeling reproduceerbaar). zoals meerdere berichten op het forum ook beschrijven is er sprake van verlies van snelheid en met regelmaat opeens wegvallen van het hele signaal, zonder dat daar een vaste actie aan vast zit. kan ook zo maar gebeuren terwijl ik helemaal niks doe, en dan opeens de radio (Bose op wifi) er mee stopt (als voorbeeld). met 10 a 12 apparaten die al dan niet autonoom wifi consumeren lijkt het me onbegonnen werk om dan allerlei configuraties te verzinnen en dan af te wachten wat er gebeurt. dus terug naar de basics: ik zie in verschillende posts die hetzelfde probleem aangeven dat na vervanging modem door de connectbox de problemen weg zijn.
Erichol
Topicstarter
Level 1
  • 12Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
overigens komt er vooralsnog ook geen chatvenster voorbij, en ook geen moderator...
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75182Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
Dit is een klant helpt klant forum waar Ziggo moderators, zij hebben Ziggo achter hun naam staan, vrijwel iedere paar werkdagen langskomen in ieder topic.
Hier komt geen chat venster.

De chatbox (24 uur per dag/365 dagen per jaar te gebruiken) komt vanzelf midden in het scherm of rechts onderin van de pagina hieronder, maar alleen als er iemand beschikbaar is, soms een tijdje wachten.
https://www.ziggo.nl/klantenservice/contact
Anne H
Community Developer
Community Developer
  • 3866Posts
  • 225Oplossingen
  • 1576Likes
Hallo Erichol welkom op de Community. Wij moderators komen na een paar dagen pas voorbij in de topics, tenzij de hier aanwezige Experts ons er wat eerder bij roepen 😉

De Cisco EPC3928 is prima, die kan beide netwerken tegelijk aan. Ik maak uit het verhaal op dat alles (gewapend) beton is, en dat de modem in de meterkast staat. Dat is waar de coax binnenkomt in nieuwe huizen. Een nieuwe modem moet daarom ook op die plek gemonteerd worden. Helaas voelt wifi zich niet thuis in een betonnen meterkast. 5G is een hogere frequentie en heeft altijd meer moeite om door materiaal te gaan. Dat geld allemaal ook voor alle nieuwe modems. Om echt goede wifi te krijgen heb je waarschijnlijk een centraal geplaatst - bedraad aangesloten - wifipunt nodig in huis. Hoe denken jullie daarover?
Erichol
Topicstarter
Level 1
  • 12Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Dank moderator, maar we dwalen nu een beetje af. De 5g discussie werd getriggerd door een suggestie in deze draad om te kijken of daar het probleem mee werd verholpen. Maar ik heb uitgelegd dat dat met een grotere collectie apparaten niet gaat. De meterkast is ook niet van beton. Ik heb dat genoemd in reactie op de vraag of bedraad ook een issue was. Ik heb niks bedraad omdat de vloeren van beton zijn en ik geen losse draden in huis wil die langs de plinten gespijkerd zitten oid. De meterkast is gewoon een standaard meterkast. Ik heb ook nooit problemen gehad met de reikwijdte van het signaal (anders dan dat we nu even kort bevestigd hebben dat 5g inderdaad minder ver komt dan 2.4... case closed). Het probleem is nogmaals niet reikwijdte, maar het feit dat op willekeurige momenten de performance dropped, en op andere willekeurige momenten de verbinding opeens helemaal weg is. In beide gevallen moet de stekker er uit. Een centraal bedraad access point helpt daar dus niks aan. Omdat het dus een random (maar wel vervelend) probleem is, haak ik in op andere posts in dit forum die vergelijkbare problemen met hetzelfde apparaat beschrijven en die na levering connectbox opgelost zijn. Meer artikelen op internet wijzen ook de kant op van het oudere n protocol vs het verbeterde ac protocol. Interferentie en storing is nu eenmaal een gegeven. Ik heb ook (in dezelfde meterkast) een oude splitter vervangen (die nog van het pre-4G tijdperk was) door een nieuwe ziggo certified om zo blokvorming op tv op te lossen. Hetgeen maar aangeeft dat storing/interferentie/etc wel degelijk invloed heeft op oudere apparaten. Optelsom: vervanging modem lijkt actueel...
Anne H
Community Developer
Community Developer
  • 3866Posts
  • 225Oplossingen
  • 1576Likes
Erichol Ik ga mee met je eindconclusie, maar op de - meterkast na - niet met dezelfde argumenten 😉 Wifi is en blijft grillig. Het radiosignaal tussen je apparaat en en de modem is zwak en kan door van alles verstoord worden. Hoe verder je van de bron af staat hoe meer effect een verstoring heeft, ook al geven je apparaten 3 streepjes verbinding aan. Als een reset van de modem altijd een een oplossing is, dan kiest deze bij het opstarten een ander (vrij) radiokanaal en gaat het weer even goed. De nieuwe modem doet deze automatische selectie wat slimmer, waardoor het overall iets beter zal gaan met een nieuw modem. Ik stuur je dus een nieuwe, graag ontvangen we je ervaringen daarover in dit topic. Ik denk dat je met een centraal bedraad access point echt het allerbeste uit bent op termijn, dat is de volgende stap. Wifi vanuit de meterkast is helaas niet ideaal met welk modem dan ook.
Erichol
Topicstarter
Level 1
  • 12Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Top. Modem komt vandaag aan, dus komende periode gaan we het meemaken. Wired access point is zeker een goed idee, maar nou eenmaal niet goed te realiseren als je niet tegen allerlei kabels aan wil kijken. Maar ik houd deze optie zeker open.
Ik kan het waarschijnlijk ook zelf opzoeken:-) maar heeft de connectbox ook een PoE aansluiting?

Uitgelicht topic