Beantwoord

Vervanging EPC3925 voor een 5Ghz geschikte router.

Beste,

Regelmatig heeft ons wifi netwerk last van verstoringen. De verstoring is dan een korte wegval van de verbinding, desondanks het signaal volle sterkte aangeeft op de adapter interface. Via de ziggo wifi problemen checklist wordt er aangegeven dat met de instelling 5 Ghz een betere en snellere verbinding gemaakt kan worden. Dit ondersteunt de ingebouwde router van de door ziggo geleverde modem niet. Is het mogelijk hier een upgrade voor te krijgen? Wij hebben momenteel de cisco EPC3925.

Met vriendelijke Groet,

Jelle
icon

Best beantwoord door Evert 28 november 2018, 19:58

Hoi Jelle,

Daar is zeker een upgrade voor te krijgen. Wanneer je dit uitlegt aan Ziggo, zullen ze je een nieuw modem opsturen. Die jij hebt is een oud baasje. Nu moeten natuurlijk niet alle oude baasjes uit de weg geruimd worden, maar deze is rijp voor vervanging 🙂 Kost niets trouwens, alleen een belletje naar Ziggo of een paar chats. De chat kun je hier vinden en is 24/7 open.

Groet,
Evert

Bekijk origineel

25 Reacties

Ik heb dezelfde vraag. Ik moet elke dag resetten.
Reputatie 7
Badge +25
Hoi Jelle,

Daar is zeker een upgrade voor te krijgen. Wanneer je dit uitlegt aan Ziggo, zullen ze je een nieuw modem opsturen. Die jij hebt is een oud baasje. Nu moeten natuurlijk niet alle oude baasjes uit de weg geruimd worden, maar deze is rijp voor vervanging 🙂 Kost niets trouwens, alleen een belletje naar Ziggo of een paar chats. De chat kun je hier vinden en is 24/7 open.

Groet,
Evert
Reputatie 7
Badge +25
@Grace1205 Heb jij precies hetzelfde modem? (er bestaat ook een Cisco EPC3928, let er dus goed op welke je hebt) Zo ja, dan geldt bovenstaand antwoord ook voor jou 🙂
Reputatie 7
Hallo JellevR en Grace1205, welkom op onze Community.

Hebben jullie al contact met ons gehad om een nieuwe modem te krijgen? 🙂
Nog niet. Ik heb trouwens een hele oude modem: Cisco EPC3208.
Reputatie 7
Dan kan ik dat voor je regelen. Stuur mij daarvoor een privébericht met je postcode, huisnummer en klantnummer. Het kan zijn dat je pas later vandaag een reactie stuurt. Dan ga ik maandag voor je aan de slag. Wil je dit eerder geregeld hebben neem dan even via chat contact met ons op.
Ik heb via Messenger al reactie gekregen en mijn gegevens doorgegeven.
Reputatie 7
Dan vertrouw ik erop dat alles voor je geregeld is 🙂 Dank voor je berichtje!
Afgelopen week contact gehad. Vandaag de nieuwe connectbox ontvangen. Van het weekend ga ik het apparaat installeren en hopelijk regelt dat alles.

Bedankt!
Reputatie 7
Hallo JellevR, heb je de nieuwe modem al aangesloten? We horen graag of het positief verschil maakt!
Ook ik heb een EPC3925.

In mijn modem kan ik weliswaar kiezen voor 5GHz, maar op het moment dat ik dat doe, vervalt het 2.4GHz netwerk. Het is dus niet en-en maar of-of, en dat is erg onhandig aangezien er nog een aantal apparaten in huis zijn die geen 5 GHz ondersteunen. Het verbaast me enigszins hier nu te lezen dat dit modem zonder enig morren vervangen kan worden. Waarom? Dat leest u hieronder.

Ik heb namelijk sinds een paar maanden het probleem dat af en toe mijn bedrade LAN-verbinding naar het modem eruit vliegt. Eerst gebeurde dat maar sporadisch, maar nu is het soms binnen 1 of 2 dagen alweer raak.

Wat er op zo'n moment gebeurt: De WiFi blijft beschikbaar en internet blijft draadloos dus werken. Alle apparatuur die bedraad is aangesloten raakt z'n verbinding kwijt. De fysieke verbinding (ethernet) verliest z'n link. Dat blijkt uit het doven van de LEDjes voor ETH 1, 2, 3 en 4 op het modem, en de respectievelijke LEDs op de aangesloten apparatuur. Computers die rechtstreeks op het modem aangesloten worden melden simpelweg dat de kabel niet is aangesloten. Op het moment dat deze fout optreedt komt er een zeer hoge pieptoon uit het modem.

Ik heb het om volledig te zijn nog met andere kabels geprobeerd en met andere apparatuur, maar het modem weigert op zo'n moment elke activiteit op de bedrade LAN interfaces.

Wat WEL helpt is het modem even van de stroom afhalen. Na het opnieuw opstarten werkt het bedrade netwerk dan weer, en ook de hoge pieptoon is verdwenen. Soms zijn er overigens 2 of 3 pogingen nodig voor het weer werkt.

Toen ik telefonisch contact op nam over bovenstaand probleem werd ik in eerste instantie heel vriendelijk geholpen en werd me verteld dat ik zonder probleem een nieuw modem kon krijgen, mede omdat het huidige modem al wat ouder was. Het oude modem hoefde dan niet retour en kon ik naar de gemeentewerf brengen. Ik vroeg of er tegenwoordig nog met borg werd gewerkt en dat was niet het geval. Ik heb echter in 2011 WEL borg moeten betalen voor het modem dat ik toentertijd ontving. Ik heb die borg nooit terug gehad, en aangezien er tegenwoordig niet meer met borg wordt gewerkt lijkt het me logisch dat ik mijn borg terug ontvang. Ik kan (gelukkig) ook nog aantonen dat er een borg van €45 was, want ik heb de brief uit 2011 nog in een klapper zitten hier. Toen mijn eerdere modem door de (huidige) EPC3925 is vervangen heb ik ook geen borg terug gehad. Ik nam toen aan dat die borg over ging op het nieuwe modem, maar de mevrouw aan de telefoon wist niks over enige borg. Ze opperde dat het misschien een "koop modem" was, maar daar is geen sprake van.

De mevrouw aan de telefoon hield echter netjes alle opties open, want ze had geen inzicht in alle systemen, en ging me daarom doorverbinden met "blauw" (zij was zelf "oranje"). Ik zou dan met die afdeling even de vervanging van het modem kunnen regelen, en dan zou dat met die borg ook uitgezocht kunnen worden.

Toen begon echter het gelazer. Volgens de "blauwe" mevrouw kon het modem helemaal niet zomaar vervangen worden. Als het modem echt kapot was zou daar eerst een monteur voor langs moeten komen. Dat de mevrouw van "oranje" mij al een nieuw modem had toegezegd deed er niet toe, want dat was een andere afdeling. Voor mij als klant best storend. Ik snap dat er een voormalig UPC-gebied is (ik neem aan dat het "blauw" daar op slaat), maar dat is een technisch verhaal en ik ben inmiddels gewoon klant van het bedrijf Ziggo dus ik zou in service niet anders behandeld moeten worden dan enig andere klant.

Voor mijn werk ontwikkel ik elektronica, waaronder netwerkapparatuur voor de industriële sector. Ik wil geenszins uit de hoogte doen, maar ik wil hiermee wel aangeven dat ik redelijk goed ben in het bepalen waar een fout zich bevindt, en in dit geval heb ik (in de loop der maanden!!) door diverse dingen te proberen met zeer grote zekerheid vastgesteld dat het in de hardware van het modem zit. Dat is natuurlijk ook best voor te stellen na al die jaren trouwe dienst; ik neem het modem weinig kwalijk.

De blauwe mevrouw wilde echter niet zomaar mee in mijn bevindingen, en heeft nu eerst een factory-reset van het modem doorgevoerd. Dat is natuurlijk prima, zij weet van een afstand natuurlijk niet wie ze aan de lijn heeft, en de factory-reset is eenvoudig te realiseren en dus een poging waard.

Echter, als deze poging NIET werkt, dan kan het modem alsnog niet worden vervangen en moet volgens de mevrouw aan de telefoonlijn een monteur langs komen. Het probleem dat dan in mijn beleving ontstaat, is dat als die monteur hier in huis staat, het modem ongetwijfeld netjes doet wat hij moet doen. Want ik ga op het moment dat de fout optreedt natuurlijk niet wachten met het uit-en-aan zetten om vervolgens zonder internet te zitten tot de afspraak met de monteur gemaakt kan worden (het bedrade netwerk heb ik voor m'n werk nodig).

Dus gaat die monteur op zo'n moment onverrichter zake weer weg en zijn we nog niks wijzer. Het lijkt me voor Ziggo bovendien veel kostbaarder een monteur op pad te sturen dan (op basis van een redelijk vermoeden van een defect) een vervangend modem de deur uit te doen. Nu ik hier lees dat zo'n vervangend modem zelfs op basis van de beperkte 5GHz optie al zonder morren wordt vervangen zakt me de broek een beetje af.

Ik ben al vele jaren klant bij Ziggo/UPC (ook vóór 2011 al, want dat abonnement is bij m'n ex achtergebleven), maar ik begin nu een beetje spijt te krijgen van de verlenging die ik net vorige maand heb gedaan. Ik hoop dat het na deze lap tekst via deze weg misschien allemaal iets duidelijker is, en dat mijn probleem via een wat minder omslachtige weg opgelost kan worden.

De borg heb ik het in mijn verbazing over het niet mogen vervangen van het modem niet eens meer over gehad met de "blauwe" mevrouw, maar dit wil ik ook graag afgehandeld hebben. Indien er behoefte is aan de brief van 2011 waarin de borg staat gespecificeerd, dan kan ik die op verzoek inscannen.
Reputatie 7
Badge +31
@Jochem_ Hier gaat iets helemaal fout.

Dit is niet wat wij hier al bijna een jaar zien als normale actie op een storing met een EPC3925, die worden per direct omgewisseld voor een modem waar beide Wifibanden te gebruiken zijn.

Ik leg je probleem bij een Ziggo moderator neer, die dit oppakt morgen.
Zij kunnen zien wat er zich afgespeelt heeft en hier de juiste acties op ondernemen.

Als jij zorgt dat je postcode en huisnummer in je profiel staan, dan kunnen ze direct de juiste gegevens erbij pakken. (Dit is niet openbaar zichtbaar.)

Dit is een klant helpt klant forum waar Ziggo moderators iedere werkdag langskomen in ieder topic.
Bedankt voor je reactie Be rt.
Ik vond de gang van zaken ook al zeer opmerkelijk. Mijn postcode en huisnummer had ik alvast ingevuld, dus dan hoop ik dat de zaak morgen opgepakt wordt.

Voor de Ziggo medewerker: De borg van €45 is gespecificeerd in een brief (overzicht bestelling) van 30 december 2011 en is gefactureerd/betaald met de factuur van 11 februari 2012. In mei 2012 is vervolgens het Thomson TWG 870U modem omgeruild voor de huidige Cisco EPC3925, wegens problemen met FTP verbindingen (een bekend probleem, en vlot afgehandeld door collega "Jordy-UPC"/Hendrik-Jan Boersma). Er heeft toen geen restitutie van de borg plaatsgevonden.
Reputatie 7
Hey @Jochem_ . Welkom hier! Een flinke lap tekst, zoals je zelf zegt. Mooi, daar ben ik zelf ook altijd van. Daarbij ontvang ik liever (te) veel informatie dan (te) weinig.

Oke. Laten we vooropstellen; ik ga je gewoon een nieuw modem kunnen toesturen. Het lijkt me in dit geval absoluut de juiste keuze, dus dit ga ik gewoon voor je in orde maken. Ook ga ik even met je kijken naar je borg. Doorgaans krijg je deze namelijk terug wanneer je abonnement opgezegd wordt, maar ik ga dit zo voor je nakijken en kom hier dan met informatie over terug 🙂.

Wel wil ik graag nog een beetje uitleg geven over de gang van zaken. Niet om daarmee te zeggen dat alles wat er gebeurd is juist is geweest, maar het geeft waarschijnlijk wel een beter en vollediger beeld. Dus hier komt mijn lap tekst 😉

Het klopt dat we een modem met een singlestack router (enkel 2,4ghz of 5,0ghz) "gewoon" kunnen omruilen voor een modem met dual-stack (beide frequenties tegelijk). Dus het klopt wat dat betreft wel dat mijn eerste collega zei dat dit geen probleem was.

Echter, het probleem dat jij omschrijft en ervaart, heeft natuurlijk niets te maken met deze wifi-frequenties. En dit is de reden dat de tweede collega die je sprak het niet op deze manier wilde aanpakken. Ook daar is natuurlijk iets voor te zeggen.

Ik ga even open kaart spelen; er wordt in sommige gevallen (dan heb ik het dus niet over specifieke situaties, maar puur over het grote plaatje) te snel een modem verwisseld voor een nieuw modem. Dat is iets waaraan gewerkt moet worden. Het blijkt namelijk dat in een groot deel van de gevallen een nieuw modem helemaal niet de oplossing was, en er dus onnodig kosten zijn gemaakt voor het nieuwe modem en er hierna opnieuw contact moet zijn + een nieuwe oplossing (dus meer kosten en meer tijd voor de klant de oplossing heeft. Hoe dan ook is dat natuurlijk een slechte zaak).

Om deze reden wordt er wat "strenger" gekeken naar het wisselen van apparatuur. In dit geval kan ik me dus goed voorstellen dat een medewerker zegt; laat een monteur ter plekke de situatie beoordelen. Die kan met zijn apparatuur ook in signaalwaardes van het verleden kijken en het is dus niet erg dat de boel op het moment van bezoeken wel werkt.

Echter, met jouw uitgebreide uitleg van de situatie hier, snap ik heel goed dat de kans wel heel groot is dat alles verholpen is wanneer de modem vervangen wordt. Dit naast het feit dat een nieuw modem voor jou sowieso een goed plan is (met het oog op single/dual-stack). Dus ik stuur je deze graag toe! Op de borg kom ik zo nog even terug 🙂
Reputatie 7
Over je borg: deze is inderdaad € 45 en staat hier op ontvangen op 31 december 2011. Wanneer je je abonnement beëindigd, krijg je deze retour 🙂
Bedankt voor je snelle reactie Lycke.

Ik snap dat er (in het algemeen) wat terughoudendheid in acht moet worden genomen met het opsturen van een nieuw modem. Mijn bedraad-internet-probleem had inderdaad met de wifi niks te maken, maar los daarvan hik ik al wel een tijd tegen het probleem aan dat het modem maar single-stack is. Ik ben blij dat je het met me eens bent dat al met al in mijn specifieke geval een vervanging wél op z'n plaats is.

Voor wat betreft de borg: het is an sich akkoord dat deze pas retour komt als mijn abonnement wordt beëindigd, alleen was ik een beetje bang dat dat nooit meer goed zou komen, omdat de vriendelijke mevrouw aan de telefoon het niet kon terugvinden, en in eerste instantie letterlijk zei dat het haar sterk leek dat ik ooit borg voor het modem had betaald. Zoals gezegd heeft ze daarbij wel gelijk opgemerkt dat zij niet in alle systemen inzage had, maar het baarde mij wat zorgen dat mijn €45 op het eerste gezicht "kwijt" was. Eigenlijk is het ook wel wat typisch dat er tegenwoordig niet meer met borg wordt gewerkt, maar dat ik mijn borg ondanks dat pas terugkrijg als ik mijn abonnement beëindig, vind je niet? Ik zou zeggen: voor alle klanten dezelfde regels (...en ik kan die €45 best gebruiken 😉).

Afijn, ik wacht mijn nieuwe modem af. Nogmaals dank voor de vlotte afhandeling!
Reputatie 7
Logisch dat dit je zorgen baarde! Volgens mij heeft "voormalig"Ziggo nooit met een borg gewerkt, dus wordt dit door de "voormalig"Ziggo medewerkers niet herkend. Zelf kom ik nog vanuit het UPC tijdperk en heb ik hier dus wat vaker mee te maken gehad. Naast dat wij het dus wel gewoon kunnen inzien, is het een bedrag dat automatisch gecrediteerd wanneer je abonnement opgezegd wordt.

Wat betreft het gekke omdat er tegenwoordig geen borg meer geldt; daar ben ik het mee eens. Het was ook mijn eerste gedachte wel. Nu heb ik even gekeken naar de opties. Als ik het nu zou overmaken, maak ik een handmatige creditering aan. In dat geval krijg je alsnog ook de vergoeding bij het beëindigen van je abonnement. Niet handig dus (voor jou wel, voor ons niet 😉 ).
Ik kan hier voor nu dus niet direct iets mee doen, maar denk wel dat hierin iets te doen valt, vanuit Ziggo. Ik ga het dus zeker even allemaal op een rijtje zetten en intern doorzetten ^^.
Fijn dat je daar nog even een vervolg aan wilt geven, ik wacht het rustig af!
Nog een vraagje: Krijg ik met het nieuwe modem (connectbox?) dan ook de beschikking over IPv6? (En zo ja, verloopt IPv4 dan via DS-lite?)
Reputatie 7
Je zult waarschijnlijk DS-lite hebben straks, ja 🙂. Maar eerlijk; hierin zijn zoveel kaders en regeltjes en uitzonderingen, dat ik dergelijke dingen niet met zekerheid durf te zeggen, haha. Ik zou zeggen; wacht het af en check het straks 🙂
Okee, ik wacht het even af. Ik kreeg al een mailtje dat er vandaag een pakketje van Ziggo komt dus dan weet ik het gelijk na het aansluiten.
Ik wil op termijn graag over op IPv6 maar mijn huidige thuisnetwerk heeft op dit moment op een paar punten nog volledig IPv4 nodig, dus als IPv6 gepaard gaat met DS-lite dan moet ik for-the-time-being afzien van IPv6.
Reputatie 7
Is het allemaal gelukt, @Jochem_ ? 🙂
Reputatie 3
Badge +2
Lycke Ziggo schreef:

Het klopt dat we een modem met een singlestack router (enkel 2,4ghz of 5,0ghz) "gewoon" kunnen omruilen voor een modem met dual-stack (beide frequenties tegelijk). Dus het klopt wat dat betreft wel dat mijn eerste collega zei dat dit geen probleem was.

Hallo @Lycke Ziggo . Goede service! Een puntje: ik zie dat je single en dual-stack noemt maar ik denk je single en dual-BAND bedoelt? Single of dual Stack slaat op IPv4 en/of IPv6!
Reputatie 7
Jbr67 schreef:

Lycke Ziggo schreef:

Hallo @Lycke Ziggo . Goede service! Een puntje: ik zie dat je single en dual-stack noemt maar ik denk je single en dual-BAND bedoelt? Single of dual Stack slaat op IPv4 en/of IPv6!

Oh man 😅. Ja, klopt. Ik bedoel inderdaad dual-band, haha. Thanks. Tijd voor vakantie 😉
Hoi Lycke,

Bedankt voor je follow-up. Ik heb het modem ontvangen maar nog niet in gebruik genomen. Dat heeft 2 redenen:
1) ik kan voor m'n werk niet zomaar zonder internet zitten, en daarbij is ook een publiek IPv4 adres onmisbaar (ivm inkomende verbindingen vanaf non-IPv6 sites). Aangezien je aangaf dat ik met het nieuwe modem mogelijk op IPv6 met DS-lite kom (en dus IPv4 alleen nog maar via CGN NAT gaat) ben ik nog even een goed moment aan het afwachten. Zoals ik het begrijp kan ik weliswaar altijd kiezen om teruggezet te worden naar puur IPv4 (zonder IPv6) maar ik kan me voorstellen dat dat met een kleine doorlooptijd gepaard gaat en dat moet even in mijn agenda passen.
2) ik was nog benieuwd wat het oude modem zou doen na de fabrieksreset die je collega had uitgevoerd. Dat is inmiddels duidelijk: het werkte een tijdje goed, maar helaas ging het daarna toch weer mis. In de tussentijd wel nog wat anders op internet gevonden waar iemand EXCACT hetzelfde probleem had, maar dat probleem opgelost werd als er geen 100 Mbit devices aan de EPC3925 hingen. In zijn geval ging het geloof ik om een IP-camera. Ik heb een paar 100Mbit apparaten in huis, maar die hangen normaal achter mijn router en dus niet direct aan de EPC3925. Echter, de router (FritzBox) zelf is instelbaar 1000/100Mbit voor elke poort; een zgn. Eco-stand ivm energiebesparing. Die had ik met z'n WAN-poort op 100Mbit staan, aangezien mijn abonnement toch niet verder gaat dan 50/5 (en inmiddels 40/4). Het gekke is, dat zodra de fout optreedt ALLE LAN-poorten van de EPC3925 uitvallen, en ook als je dan alles loshaalt en er bijvoorbeeld alleen nog maar een 1000Mbit laptop (via een kabeltje) aan hangt, het nog steeds niet werkt. Het modem zet simpelweg voor alle poorten (ook 1000Mbit!) de hele PHY uit lijkt het wel.
Ik had al wel eens de hele Fritzbox router er tussenuit gehaald om die uit te sluiten, maar (je raadt het al) vanaf dat moment hing er vervolgens WEL weer een ander 100Mbit apparaat (dat normaal achter de router kwam) rechtstreeks aan het modem.
In elke test-setup waar het mis liep heb ik dus wel met verschillende apparaten gewerkt, maar was er op 1 van de poorten van de EPC3925 altijd tenminste 1 apparaat op 100Mbit verbonden. Ik had dat inzicht nog niet eerder gehad.
Het zou natuurlijk ook gewoon moeten werken, aangezien de EPC3925 volgens specs ook 100Mbit ondersteunt (sterker nog, de Gigabit standaard stelt die compatibaliteit zelfs verplicht), maar deze workaround zou voor mij wel werkbaar zijn.
De urgentie om het nieuwe modem te installeren lijkt er voor nu dus even af, maar ik kan nog niet met 100% zekerheid zeggen of dit werkelijk de oplossing is, omdat in de oude situatie de boel ook weleens 2 weken bleef draaien.
Bovendien wil ik mettertijd sowieso het nieuwe modem installeren ivm de dual-band (heel juist Jbr67) WiFi ondersteuning.

Rest nog 1 vraag:
Ik neem aan dat het niet zo is dat ik het modem binnen x weken na ontvangst geïnstalleerd moet hebben of wel? (Kan me daar aan de andere kant ook wat bij voorstellen ivm binden van het nieuwe MAC-adres..)

Reageer