JW1970

Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

verbinding verbreekt bij Citrix en Smart TV

Goedemiddag! Zodra ik inlog op mijn Afas omgeving, wat op Citrix draait, wordt om de paar seconden de verbinding verbroken en na een paar seconden weer hersteld. Alles wat je dan intypt zie je niet meer en daarna als de verbinding herstelt ineens alle tekens achter elkaar verschijnen. Werkt niet echt prettig. Met een Vodafone 4G hotspot werkt het feiloos. 

Zelfde probleem als ik op mijn smart TV RTL XL of Youtube filmpje wil kijken. Verbinding wordt niet gemaakt of tijdens filmpje meerdere malen verbroken. Met hotspot geen probleem.

Alvast bedankt voor jullie hulp.

 

Joost

 

 

16 Reacties 16
Henno

Level 17
  • 2620Posts
  • 79Oplossingen
  • 730Likes

@JW1970 Dit klinkt naar pack-loss, onderbroken verbindingen.

Welk modem heb je in gebruik?

Hoe lang speelt het al?

 

Zou je wat foto's kunnen maken van je aop (hoofdaansluiting) en wat daar op aangesloten zit?

(Bijvoorbeeld Splitter, Kabels, Modem, Signaal versterker)

(Zit bij veel mensen in de meterkast)

 

Om je signaal te kunnen beoordelen:

Kun je de up- en downstream waarden van je modem hier posten?

 

 Instructies:

 https://community.ziggo.nl/deel-je-tips-en-suggesties-91/waar-vind-ik-de-up-en-downstreamwaarden-van... 

 

JW1970
Topicstarter
Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Hi Henno,

 

Dank voor je snelle reactie.

Modem: Arris

Speelt al: geen idee, ik denk al enkele maanden

Speedtest: https://ziggobeta.speedtestcustom.com/result/6a1bac90-0fc3-11eb-be2a-8585a950f683

In de bijlage een indruk van de meterkast.

Vreemde is als ik een film kijk via Netflix of TV kijk via Ziggo Go dat er niets aan de hans is.

Alvast dank voor je hulp.

Joost

Henno

Level 17
  • 2620Posts
  • 79Oplossingen
  • 730Likes

@JW1970  Goedemorgen Joost,

Van de speedtest plaatje valt op dat de upload te laag is. Deze zou 25 Mbit moeten zijn.

Je hebt ook nog niet de up- en downstream waarden en netwerk historie uit het modem gepost, hier staat hoe je dat moet doen, post die hier even.

Het AOP in de meterkast ziet er recent uit, ik zou alleen het kunststof kapje van de splitter afhalen. Dat zorgt er soms voor dat de splitter niet helemaal in de AOP zit. 

JW1970
Topicstarter
Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Ha Henno,

 

Zie bijlage.

 

groet!

 

Joost

Serkan
Community Testspecialist
Community Testspecialist
  • 11787Posts
  • 897Oplossingen
  • 4303Likes

@Henno

Dit klinkt naar pack-loss, onderbroken verbindingen.

@JW1970 meldt dat zodra hij inlogt op zijn Afas omgeving, het ontstaat. Ik heb nog wel enkele vragen open staan.

 

Zodra ik inlog op mijn Afas omgeving, wat op Citrix draait, wordt om de paar seconden de verbinding verbroken en na een paar seconden weer hersteld. Alles wat je dan intypt zie je niet meer en daarna als de verbinding herstelt ineens alle tekens achter elkaar verschijnen. Werkt niet echt prettig. Met een Vodafone 4G hotspot werkt het feiloos. 

Zelfde probleem als ik op mijn smart TV RTL XL of Youtube filmpje wil kijken. Verbinding wordt niet gemaakt of tijdens filmpje meerdere malen verbroken. Met hotspot geen probleem.

 

Van de speedtest plaatje valt op dat de upload te laag is. Deze zou 25 Mbit moeten zijn.

@Henno De signaalwaardes zien er verder goed uit. Behalve de upstream capaciteit. De afgelopen 4 dagen zijn wel problematisch geweest omdat de upload veel gebruikt werd in ons netwerk. Tegelijkertijd zie ik dat @JW1970 zelf de afgelopen dagen ook regelmatig zijn upload verbinding heeft gebruikt. Ik zie een dataverbruik van 22.5GB aan download, tegenover een uploadverbruik van 10GB. Als we erbij stil staan dat de meesten meer (veel) meer downloadverkeer dan upload genereren, valt dit ook op. (wat natuurlijk verder prima is)

 

 @JW1970 

  • Je geeft aan dat je het de afgelopen maanden al ervaart. Speelt dit structureel, of zijn er momenten dat het goed werkt? Of speelt het enkel wanneer je met de Afas omgeving verbonden bent?
  • Wat als je niet met je Afas omgeving verbonden bent? Ervaar je dan ook problemen met RTL XL, Youtube of andere diensten?
  • Ben je bewust dat je (de afgelopen 4 dagen) ook langere tijd per dag zelf aan het uploaden bent geweest? En weet je zelf welk verkeer dit is? Op de momenten dat je zelf ook veel aan het uploaden bent kan je mindere prestaties ervaren. 

We zien je reactie tegemoet om je verder te kunnen helpen.

JW1970
Topicstarter
Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Dank voor je reactie.

Vriendin werkt vanuit huis via een VPN-verbinding, wellicht is dat het upload verkeer.

Afas/Citrix werkt nooit goed met Ziggo. VPN verbinding ‘vliegt’ er ook vaak uit bij m’n vriendin en zet dan maar een hotspot op wat goed werkt.

Zoals gemeld in mijn bericht werkt RTL XL en Youtube via de Smart-TV niet goed.

Ze worden niet geladen of filmpjes worden tussentijds verbroken.

Groet!

Joost

 

Henno

Level 17
  • 2620Posts
  • 79Oplossingen
  • 730Likes

@JW1970 @Serkan Ziggo  wat mij opvalt is het relatief hoge aantal post Reed-Solomon fouten, wat meetstal duid op ruis.

@Serkan Ziggo Kun je daar ook wat van zien op de EV en WV?

Cecilia
Community Moderator
Community Moderator
  • 8055Posts
  • 2393Oplossingen
  • 3927Likes

Hoi @JW1970, goedemorgen!
De netwerkmonitoring laat weinig bijzonderheden zien op het gebied van ruis of de hoeveelheid data die gecorrigeerd moet worden. Het enige wat opvalt is de US capaciteit. Serkan benoemde dit eerder ook al. Opvallend is wel dat de US capaciteit afgelopen weekend wel toereikend was. Het lijkt dus met name doordeweeks mis te gaan. Hier ga ik ook meer informatie over inwinnen. 

Je noemt de VPN verbinding van je vriendin. Dit zou alleen voor uploadverkeer kunnen zorgen als zij van buitenaf verbinding maakt via VPN met een server die thuis staat. Als ik je bericht zo lees, dan lijkt dat niet het geval te zijn. De grootste piek van jouw uploadverkeer was donderdag 16 oktober. Het begint om een uurtje of 10:00 en stijgt dan naar de hoogste piek om 15:00 uur. Vervolgens neemt het uploadverkeer weer gestaag af en is het laat in de avond weer volledig weg. 

Een ander moment wat opvalt is 13 oktober. Hier begint het uploadverkeer rond en nabij 13:00 en is het gestopt tussen 22:00 en 23:00 uur. Heb je een idee wat je op deze momenten aan het doen was? Want zoals Serkan al aangaf kan de verbinding wel minder presteren als er tegelijkertijd via deze verbinding wordt geüpload. 

JW1970
Topicstarter
Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Goedemorgen!

Dank voor de uitgebreide reactie. 

Ik herken met totaal niet in het upload-verkeer aangezien ik me hier totaal niet mee bezig houd. Kan het zijn dat er iemand ander op mijn verbinding zit / hack van buiten af? /O\

Enige wat continue aanstaat is Spotify, maar dat lijkt me meer download-verkeer…

Hopelijk kunnen jullie wat vinden.

Alvast dank!

Joost

 

 

 

Cecilia
Community Moderator
Community Moderator
  • 8055Posts
  • 2393Oplossingen
  • 3927Likes

Geen dank @JW1970. Spotify is inderdaad downloadverkeer zoals je zelf al vermoedde! 🙂 Uploadverkeer kan bijvoorbeeld komen door Torrent programma's, het van buitenaf verbinden via VPN met een server thuis of dat een camera op afstand actief is die beelden opneemt in de cloud. Misschien dat je nu iets te binnen schiet? Check je netwerk in ieder geval even goed. Zodra ik wat meer informatie heb wat betreft de gehele US capaciteit in de wijk, dan houd ik je uiteraard op de hoogte. 
 

Cecilia
Community Moderator
Community Moderator
  • 8055Posts
  • 2393Oplossingen
  • 3927Likes

Hi @JW1970 
Ik zou nog even bij je terugkomen wat betreft de US capaciteit zelf in jouw regio! Ik moest daarvoor even informatie in winnen bij Capacity management en goed nieuws. Naar aanleiding van het verplichte thuiswerken zijn zij momenteel bezig met het samenstellen van een lijst waarop de drukste upstream clusters staan en deze aan te pakken. Jouw wijk staat op deze lijst en er zullen dus werkzaamheden ingepland gaan worden om de capaciteit te vergroten. Een exacte indicatie wanneer jouw wijk wordt aangepakt konden ze mij niet geven, aangezien er meerdere clusters op deze lijst staan en dit afgestemd moet worden met de build organisatie. Ons streven is in ieder geval wel om dit in 2020 nog aan te pakken. 

JW1970
Topicstarter
Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Ha Cecillia, dank voor je reactie.

Zit nog even te denken aan het uploaden, maar ik upload echt helemaal niets. Af en toe wat foto’s naar dropbox, maar als dat er 10 per dag zijn is dat veel. Heb jij dan nog enig idee hoe ik hier achter kan komen wat er aan de hand is?

Cecilia
Community Moderator
Community Moderator
  • 8055Posts
  • 2393Oplossingen
  • 3927Likes

Poeh, dat is een goede vraag @JW1970. Nu moet ik bekennen dat 10GB aan upload niet drastisch veel is hoor. Het kan ook best een synchronisatie van een grotere map foto's zijn geweest op de data die ik eerder aangaf (13 en 16 oktober). Er zijn natuurlijk in jouw wijk problemen met de US capaciteit en dat is hier wel de grootste boosdoener. Het is alleen wel dat als jij aan het uploaden bent dit weer van invloed kan zijn op de andere apparaten die op dat moment op het internet zitten. Ik vermoed ook dat Serkan dat om die reden wel wilde benoemen. Houdt alleen wel in je achterhoofd dat dit echt niet dé main reden is van de problemen die je ervaart.

Je hebt wel programma's waarmee je het netwerk kunt monitoren. Kijk hier. Ik heb zelf eerlijk gezegd te weinig kaas gegeten van deze programma's om je hier goed advies over te geven, maar mogelijk dat @Henno hier tips over heeft? 

Henno

Level 17
  • 2620Posts
  • 79Oplossingen
  • 730Likes

@JW1970 Installeer PingPlotter op een PC of laptop die met een UTP kabel op het modem aangesloten is. Zorg ervoor dat het energiebeheer van Windows de PC of laptop niet na verloop van tijd in slaapstand zet.

Hier staat een goede uitleg hoe je er naar moet kijken, als doel / target kun je www.google.nl gebruiken of het ip nummer van de Citrix server waar je heen wilt. Die kun je achter alleen gebruiken als die ook ICMP ping accepteert, anders krijg je 100% packet-loss terug.

rjbbakker

Level 4
  • 33Posts
  • 2Oplossingen
  • 4Likes

Ik heb zelf daarnet ook een Topic aangemaakt, maar zie nu dit topic en ik heb dezelfde problemen in mijn Citrix omgeving. Zeer regelmatig dat ik twee of drie keer achterelkaar een paar seconden onderstaande melding in beeld krijg. Ik gebruik, omdat WiFi voor mijn gevoel te traag was, nu een bekabelde verbinding.

 

 

Cecilia
Community Moderator
Community Moderator
  • 8055Posts
  • 2393Oplossingen
  • 3927Likes

Hoi @rjbbakker 
Ik zie dat je inderdaad een topic hebt aangemaakt. Het lijkt mij verstandig om de conversatie via jouw aangemaakte topic te laten gaan, zodat er geen zaken langs elkaar heen gaan lopen. Daarnaast zie ik dat deze ook is aangemaakt in een andere categorie, aangezien je een tester bent. Mijn collega's pakken dit zo snel mogelijk verder met je op.

Uitgelicht topic