Fer68

Level 1
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Van statisch naar dynamisch ip adres

Hallo,

Ik moet op de modem een poort aanpassen naar een dynamisch ip adres ivm een alarm wat er op aangesloten moet worden.
Dit alarm zat voorheen op de router, airport extreme, aangesloten. Maar door onbekende oorzaak kreeg ik het alarm niet meer online.
Nu is er een monteur geweest en die heeft een deel vervangen en verplaatst, maar nog steeds geen internet verbinding.
Blijkbaar zijn de poorten op de modem allemaal statisch en wil het alarm een dynamisch ip hebben ivm de veiligheid.
Het alarm is nu rechtstreeks op de modem aangesloten, ivm zo min mogelijk storing te hebben.

Ziggo kan mij niet verder helpen/ kunnen het niet aanpassen en zeggen dat ik het zelf wel zou moeten kunnen. Ik zou hier alle info daarover moeten kunnen vinden. Helaas ben ik geen ITer en krijg ik ook niet het juiste gevonden op dit forum.

Is er iemand die mij een stappenplan kan vertellen, of weet waar ik dat kan vinden?

Ik weet wel hoe ik in de modem kan komen, maar durf daar niet zomaar dingen in te veranderen.
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Fer68
Je reageert niet meer. Is het probleem opgelost?
Gr Han

Bekijk in context

10 Reacties 10
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes
Ik begrijp niet geheel wat er moet gebeuren.

Is het dynamisch IP adres buiten op het internet?
Of moet je IP adres binnen je eigen netwerk dynamisch zijn?
Fer68
Topicstarter
Level 1
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
De computer zit bedraad op de modem, maar daar hoeft verder niets te veranderen, of het moet niet anders kunnen.

De module van het alarm zit ook bedraad op de modum, maar die kan alleen werken, als er een dynamisch ip adres gemaakt kan worden.
De modem en module erkennen en herkennen elkaar nu niet, omdat de modem een statisch ip adres heeft.
Het moet dus een dynamisch ip zijn, buiten op het internet.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes
Niemand heeft een steeds wisselend IP adres aan de buitenkant, meestal zelfs altijd, bij Ziggo wisselt dit maar heel af en toe.

Of heeft de alarmcentrale een dynamisch IP adres?
Fer68
Topicstarter
Level 1
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Ik denk inderdaad dat de alarmcentrale een dynamisch adres heeft
BAM

Level 13
  • 844Posts
  • 54Oplossingen
  • 219Likes
beste Fer68,

Mogelijk kan ik je van dienst zijn.
Alleen ivm met privacy / regelgeving omtrent dit item doe ik dat liever 1 op 1 🙂

Dus laat maar weten in een privebericht als ik je van dienst kan zijn.
Ik weet niet alles maar samen lossen we dit probleem mogelijk wel op.


groet,

Bam
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Ik vermoed dat het alsvolgt in elkaar zit.

TS heeft een alarminstallatie &
- wil die zelf vanuit de buitenwereld kunnen benaderen en/of
- een Alarmcentrale, waar een contract mee is, toegang geven tot het systeem

De alarminstallatie moet dan een vast/statisch intern ip worden gegeven en er zal
op de Router een Port Forward naar dat Ip nodig zijn, voor de toegang van buitenaf.

Wellicht vindt de Alarmcentrale het nodig dat er een vast/statisch extern Ip moet zijn.
Dat kan niet bij een Partikulier Ziggo abo- wel bij de meeste Zakelijke abo's.

Is DDNS met een vaste domein-naam voor een dynamisch extern Ip, dan geen
acceptabel alternatief voor de Alarmcentrale?
DDNS:
https://www.strato.nl/domeinnaam/wat-is-dyndns/
DDNS Providers bv:
https://www.makeuseof.com/tag/5-best-dynamic-dns-providers-can-lookup-free-today/

Fer68 Zit ik in de goede richting?

Gr Han
BAM

Level 13
  • 844Posts
  • 54Oplossingen
  • 219Likes
beste Fer68,

Ik ben er even ingedoken zonder screenshots 😄

Eerst dienen we duidelijk te stellen dat we het over 2 IP ranges hebben.
1 de WAN IP range, ( Internet ) kant
2 de interne LAN IP range, ( Intern netwerk )

1 is semi statisch, kan dus wel zomaar wijzigen vanuit Ziggo
2 intern is het veelal 192.168.xxx.xxx met subnet 255.255.255.0

Wat er dus nu wordt beweerd dat het WAN IP ( 1 ) Statisch is klopt dus niet, tenzij je een Zakelijk Pro abonnement hebt, wat hanh ook al roept.
De meeste kans op een probleem is je LAN IP ( 2 ) wat niet goed is ingesteld.
Wat ik wel heb gezien is dat veel AoIP melders een exotische IP range gebruiken.
edit: AoIP - Alarm over IP ( internet protocol )

groet,

Bam
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Fer68
Je reageert niet meer. Is het probleem opgelost?
Gr Han
Fer68
Topicstarter
Level 1
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Bedankt voor je reactie.

Ik wacht het nog even af, want de monteurs van het alarm zijn er ook mee bezig.
Het is een probleem waar meerdere klanten een probleem mee hebben, en schijnbaar groter is dan verwacht.
De monteurs van het alarm zijn en met Ziggo monteurs ingedoken, om het werkend te krijgen.

Het grote nadeel bij Ziggo is, dat ze elkaar graag tegen spreken en niemand goed weet wat iemand heeft.

Ik heb wel screenshots van de modem instellingen, maar niets van het alarm, dus verwacht niet dat daar veel mee te doen is.

Groet,
Ferry
BAM

Level 13
  • 844Posts
  • 54Oplossingen
  • 219Likes
beste Fer68,

Uit ervaring weet ik welk team dit mogelijk wel met jouw alarm techneuten dit goed kan oppakken.
Helaas kan ik deze info niet direct op dit forum ( of eender welke ) gooien 😄
Klinkt gek maar al zijn we particulieren ... zullen de zakelijke teams dit moeten oplossen.


groet,

Bam

Uitgelicht topic