Sticky

Valt je wifi weg? Lees dit topic!

  • 22 november 2017
  • 214 Reacties
  • 71220x Bekeken

Reputatie 7
Slechte wifi verbinding? Die wil je verbeteren.
Het is niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven; wifi! Je vindt in dit topic álle ins en outs over het gebruik van wifi. We maken overal in huis gebruik van internet op draadloze apparaten en verwachten daarbij dat het ook stabiel werkt. Niets is irritanter dan een haperende of langzame verbinding!

Wifi een vloek of een zegen?
Door die stijgende verwachting zien we dit onderwerp steeds vaker terug op de Community. De wifi techniek is nog hetzelfde als een aantal jaren terug, terwijl het aantal apparaten wat we per huishouden draadloos gebruiken in korte tijd flink is gegroeid. Daarnaast blijft de hoeveelheid data die we draadloos verstoken ook groeien door de toename in kwaliteit van het beeld. Al met al komt er dus steeds meer druk te staan op het functioneren van wifi.

Omdat het signaal door de lucht gaat, is het vatbaar voor vele factoren die een storing kunnen veroorzaken. Je verbinding wordt dan traag of valt zelfs helemaal weg. Zie deze pagina voor een filmpje met een korte uitleg over wifi. De twee grootste problemen met wifi komen door demping en stoorbronnen. Demping is een verzwakking van het draadloze signaal. Hoe verder je van je modem af bent, hoe zwakker het signaal wordt. Elk obstakel zoals een muur, raam, etc. zorgen voor extra demping. Naast de demping kunnen andere draadloze signalen roet in het eten gooien. Denk daarbij aan draadloze apparaten in je eigen woning en drukte door wifi-netwerken om je heen. Voor een uitleg over drukte en de verschillen tussen 2.4 en 5 GHz signaal, zie deze pagina.

Een 'hardcore' gebruiker van internet maakt dan ook gebruik van bekabeld internet om de invloed van deze factoren uit te sluiten en daarmee stabiel het volle pond binnen te halen. Via een kabel werken is op sommige apparaten gewoonweg geen optie en een kabel trekken is ook niet altijd haalbaar of makkelijk. Gelukkig hebben we daarvoor ook oplossingen, maar daarover later meer!

De wifi checklist
Om jullie te helpen bij problemen met wifi is er een handige checklist door Ziggo opgesteld. Hieronder zie je stapsgewijs wat je kunt doen om weer volop van je wifi te genieten. Wil je zo gauw mogelijk weer een stabiele verbinding of heb je geen tijd voor al deze stappen? Lees dan deze tijdelijke oplossingen.

  • Is er een storing?
Voordat je met van alles aan de gang gaat, is het wel goed om te weten of er geen bekende storing is. Via deze pagina kun je dat makkelijk controleren.
  • Check je modem
Je modem is de basis van je internet. Als eerste maar eens kijken of deze wel goed werkt dus! Hoe je dat doet, lees je hier.
  • Modem verouderd?
Onze nieuwere modems ondersteunen simultaan 2.4 en 5 GHz signaal. Heb je een ouder modem die alleen op 2.4 GHz
of5 GHz kan werken maar niet tegelijk? Dan vervangen we deze kosteloos voor één van onze nieuwste modems. Neem daarvoor contact op met de klantenservice of laat het ons hier weten.
  • Reset je modem
Om meerdere redenen is het goed om je modem eens te resetten. Je modem meldt zich dan opnieuw aan bij de wijkcentrale en daarnaast gaat de interne chip, die op andere draadloze signalen scant je wifi op het meest gunstige kanaal plaatsen. Dit is alleen het geval wanneer je modem op de automatische kanaalkeuze staat. Je kunt de reset simpelweg doen door de stekker van je modem 1 minuut uit het stopcontact te halen. Wanneer je de stroom er weer opzet, duurt het ongeveer vijf minuten voordat het modem weer volledig is opgestart. Wacht dus even met testen!
  • Maak verbinding met het juiste netwerk
Het kan zijn dat je onbewust verbinding maakt met een ander netwerk, misschien een Wifispot of een netwerk van de buren. Controleer daarom goed of je met je eigen netwerk verbonden bent! Heb je geen eigen netwerknaam ingesteld dan kun je de gegevens op de sticker aan de onderkant van je modem vinden. Wil je een opgeslagen wifi-netwerk vergeten en vervolgens opnieuw verbinding maken? Zie dan deze handige stappen.
  • Spoor stoorbronnen op
Zoals in het begin al besproken kunnen andere draadloze signalen storing geven op je eigen netwerk, bijvoorbeeld elektronische apparaten binnen je eigen woning. Hoe je deze opspoort lees je hier.
  • Check je verbinding binnen vijf meter van het modem
Heeft al het bovenstaande niet geholpen? Test dan je verbinding binnen vijf meter van je modem om te zien of dat wel goed werkt. Is dat niet het geval, controleer dan of je wel op 5 GHz bent verbonden. Op deze frequentie is meer ruimte vrij, hierdoor haal je hogere snelheden en heb je minder last van stoorbronnen. Enige nadeel is dat het bereik van 5 GHz minder ver gaat dan op 2.4 GHz. Hoe je verbindt op 5 GHz lees je hier. Let wel dat het apparaat waarmee je test wel ondersteuning heeft voor 5 Ghz! Hebben je apparaten geen 5 GHz ondersteuning dan kun je overwegen om zelf een ander kanaal in te stellen voor het 2.4 GHz netwerk. We raden dit echter af omdat in de regel de automatische kanaalkeuze de beste optie voor jou kiest. Wil je het kanaal toch zelf aanpassen, zie dan deze stappen. Je moet dan wel regelmatig een ander kanaal instellen om je verbinding optimaal te houden.

Je netwerk uitbreiden
Om overal in huis een optimale wifiverbinding te hebben, kan het zijn dat alleen het modem van Ziggo niet genoeg is. Dit verschilt natuurlijk van geval tot geval, soms moet je dan een extra apparaat aansluiten. Je kunt er voor kiezen om zelf een eigen router of acces point aan te sluiten. Hoe je je eigen apparatuur het beste kan installeren en controleren lees je hier. Ziggo biedt zelf ook oplossingen aan om je bereik te vergroten, namelijk de Wifibooster via de kabel en het stopcontact. Alle informatie daarover lees je hier, bestellen kan ook op deze pagina. Wanneer het mogelijk is om een kabel te trekken, dan heeft de Wifibooster via de internetkabel altijd de voorkeur. Beide opties kun je vrijblijvend 30 dagen uitgebreid testen. Wil je hem toch retourneren dan kun je contact opnemen met de klantenservice. Het gebruik van een repeater (range extender) raden we af. Deze apparaten ontvangen het signaal draadloos waarbij al het nodige verlies en storing kan optreden. In de praktijk halveren deze ook de internetsnelheid, omdat een repeater niet tegelijkertijd kan zenden en ontvangen. Hieronder staan een drietal topics met ervaringen en reviews over onze Wifiboosters.


Het komt van twee kanten
Voor een goede verbinding is het niet alleen zaak dat de 'zender' van wifi goed functioneert, ook de ontvanger van wifi is van groot belang. Je kan nog zo'n goed signaal over 5 GHz hebben, maar als jouw laptop dat niet ondersteunt dan schiet je daar niets mee op. De grootste winst valt te behalen door gebruik te maken van 5 GHz. Voor je laptop is dat makkelijk te regelen via bijvoorbeeld een USB-stick. Let bij de aanschaf van andere apparatuur goed op de aanwezigheid van 5 GHz ondersteuning. Wees er van bewust dat elke ontvanger zelf natuurlijk ook nog verschilt. Sommige ontvangers hebben bijvoorbeeld antennes om beter signaal te kunnen ontvangen. Het is dus niet zo dat je met twee verschillende apparaten op dezelfde plek via 5 GHz allebei dezelfde snelheid haalt.

De Power Promise
Dit alles hangt grotendeels samen met onze Power Promise. Daarmee maken we ons sterk om samen met jou aan de slag te gaan om in jouw huis een optimale wifiverbinding te verzorgen. Alles over de Power Promise lees je hier. De Power Promise is onderdeel van onze installatiegarantie, voor alle voorwaarden zie deze pagina.

We zijn erg benieuwd wat jullie ervaringen en tips over wifi zijn. Deel ze daarom hieronder! Samen zorgen we voor een optimale wifi beleving.

Aanpassing gemaakt door moderator op 24-11-2017: Toevoeging drie topics met ervaringen over Wifiboosters.

Gerelateerde onderwerpen:
Alles over Ziggo Wifispots!
Bekabeld internet bij Ziggo: alle voordelen op een rij
Waar vind ik de up- en downstreamwaardes van mijn modem?

214 Reacties

Reputatie 7
Badge +35
@ruudsmaling schreef: "Als je de 2.4 en 5.0 dezelfde namen hebben heb je er niks aan namelijk."

Hier 3 X 2,4 GHz Wifi en 3 X 5 GHz alles dezelfde SSID en dezelfde beveiligingssleutel.
Alle apparaten die 2,4 verbinden automatisch op 2,4 en de apparaten die 5 GHz kunnen hebben de instelling voorkeur voor 5 GHz en zitten 99,99% direct op de 5 GHz.

Wel alle Wifi zenders op een ander kanaal gezet om elkaar niet te storen.

Als ik van voor naar achter loop met welke apparatuur hier dan ook, springt alles vanzelf over naar het volgende Wifipunt en kan ik doorgaan met waar ik mee bezig was.

Super makkelijk en handig.
Reputatie 7
@SirGwydion Je hoeft nog geen apart topic aan te maken! Jouw modem ga ik voor je vervangen en binnen enkele dagen krijg je een nieuwe thuis. Er zit een begeleidend schrijven bij. Hoor graag hoe deze bevalt!

Aanpassing door moderator: Ik zie dat de berichten zijn gekruist. Het nieuwe topic archiveer ik meteen.
Reputatie 3
Badge
Naar mijn mening moet 'Power Promise' beter omgezet worden naar 'Signal Quality Promise'. Power is niet het antwoord. Helaas verwacht de consument een abonnement af te sluiten en daarmee perfecte wifi ontvangst te hebben met het kastje wat ze in de doos ontvangen. Ontevreden? Dan stappen mensen over.

Resultaat is een wapenwedloop van wifi geschikte modems onder providers en hoe drukker bevolkt de omgeving, hoe groter het probleem.

Het kan zoveel beter. Gewoon uitzendvermogen verlagen totdat het buiten niet meer ontvangen kan worden.
Reputatie 7
Badge +35
@SirGwydion

Advies: onmiddellijk Ziggo bellen en de storing voorleggen, waarschijnlijk heb je dan al voordat 2018 begint een nieuw modem in huis. (Deze modems lijken nu direct omgewisseld te worden.)

Laat SVP even weten hoe het verder gaat?
Reputatie 7
Hoi Davy,

Zo te horen loopt het aardig de spuigaten uit! 😞 Ik heb uit voorzorg een nieuw modem voor je aangevraagd, deze krijg je binnen enkele dagen met een begeleidende brief thuis.

Groet,
Thijs
Reputatie 7
Badge +35
@Dick Bergsma

Thijs is er pas dinsdag of woensdag weer, als hij niet vrij is.

Maar als je Ziggo belt en je probleem uitlegt en zij kijken in je modem, dan verwacht ik dat ze je een nieuw modem sturen, deze die je nu hebt lijken uitgefaseerd te worden.
Je hebt nu een modem waar je moet kiezen tussen 2,4 of 5 GHz.
Een nieuw modem heeft beiden tegelijk voor een veel betere Wifi ervaring.
Hallo. Hier komt de vreselijke spraakverwarring om de hoek kijken.

Je Arris is een vrij oud Modem. Het is alleen een Modem. Verder niks.
https://www.ziggo.nl/klantenservice/wifi/modem/oudere-modems/
Andere modernere Ziggo kastjes worden weliswaar Modem genoemd, maar zijn meer dan dat. Nl een Modem + een Router + Wifi in 1 kastje.
Daarom noem ik ze altijd Modem/Router, want het zijn geen Modems, zoals je Arris.

Je noemt je TP-Link ook een Modem. Het is echter een Router met Wifi die aangesloten is op je Arris Modem. De TP-Link heeft geen ingebouwd Modem.

Je trage verbinding kan liggen aan een matige Wifi-verbinding met de TP-Link. Maar ook aan een slechte verbinding via het Arris Modem.
Dat kan nog liggen aan de Arris zelf of aan de Ziggo-buitenwereld.

Dit voor de helderheid, hoop ik.

Het is een goed idee de Arris te vervangen door een moderner kastje. Een evt probleem in de Ziggo-buitenwereld los je daar overigens niet mee op. Dat moderne kastje wordt een Connectbox Modem+Router+Wifi.

Zorg ervoor dat de Connectbox in Bridge komt te staan. Dan gebruik je alleen het Modem ervan en moet je netwerk netjes blijven doorlopen zoals nu via de TP-Link icm de Arris. Al doende vervang je het oude Arris Modem door een ander Modem.
Gebeurt dit niet, dan onstaan er (oplosbare) problemen.
Reputatie 7
Badge +25
Hallo @hanh,
je kunt 99 van de 100 mensen niet kwalijk nemen dat wij, als nerds, vinden dat ze a-sociale kanalen gekozen hebben waardoor de buren een verstoord bereik zouden kunnen hebben, ze weten gewoon niet beter, ze nemen een internet abo, een monteur installeert e.e.a. volgens een vast protocol en als het werkt dan werkt het, klaar.
Bij de 5 GHz-band zie ik het probleem niet zo, dat is veel minder ver reikend en stoort de buren niet of veel minder, zeker niet als ze de kanaalbreedte op 20/40/80 hebben, het is bij de radiogolven een vast gegeven, hoe groter de bandbreedte hoe kleiner het bereik en vice versa. Verder hoe lager het kanaal (frequentie) hoe verder het bereik, kanaal 36 reikt theoretisch verder dan kanaal 140 evenals kanaal 1 verder reikt dan kanaal 13.
Reputatie 5
Badge +3
ik heb vandaag de conectbox binnen deze aangesloten volgens de beschrijving wifi en internet oke maar de telefoon doet het niet de oude modem weer aangesloten en de telefoon werkt wat kan er aan de hand zijn
@hadeha, dan was de activatie nog niet helemaal doorgelopen. Dan kun je twee dingen doen, of je sluit het nieuwe modem weer aan en wacht totdat je telefoon het weer doet, kan maximaal 24 uur duren, maar gaat vaak sneller, of je laat het oude modem aangesloten staan en dan na verloop van tijd wordt automatisch het nieuwe modem geactiveerd en werkt je oude niet meer. Wanneer dat gebeurt, heb je ook geen internet meer. En dan is het simpelweg de modems omwisselen en heb je alles weer :)

Groet,
Evert
oke dan wacht maar even dankje wel alvast en meld het wel als het werkt
Reputatie 5
Badge +3
Je Connect Box status
Draadloos (Actief - 2.4 en 5 GHz)
Internet (Verbonden (partial bonding US) dit staat in het rood volgens mij hoort dat groen te zijn
Telefonie (Actief TEL1)
heeft iemand hier een oplossing internet werkt gewoon

al opgelost de modem gereset
Reputatie 7
Badge +35
@hanhoo

Dank voor deze uiteenzetting, duidelijk.

Je schreef: "Don’ts (nee, niet doen): - Zelf kanalen kiezen"

Eerder dacht ik dit ook, maar geen goed resultaat.
Met een nieuw modem heb ik weer maar eens automatisch een aantal weken geprobeerd, ik test alles uitgebreid uit, uit pure nieuwsgierigheid, maar bleef problemen houden met meerdere apparaten, doordat het modem toch op volle kanalen ging zitten en zeer vaak wisselde, nu al meer dan een jaar op dezelfde vaste kanalen en geen enkel probleem meer ervaren.

Maar, de oplossing voor mij hoeft niet de oplossing voor de ander te zijn.
Hallo Bert,
Een heel gezond en gelukkig 2018 gewenst.

Gebeld er wordt een nieuwe modem geleverd
Reputatie 5
Badge +6
@Be rt / @LvdK, op hetzelfde kanaal (alleen 1, 6 of 11 zijn valide op de 2.4 GHz band) is niet erg mits je zelf ruim de sterkste qua zender bent.
Overlap op tussenliggend kanalen is met name ongewenst, dan ontstaat storing bij beide zenders.

gr, Henno
Reputatie 7
Badge +25
Hallo @Nicolette R,
dan kun je het beste een apart modem aan Ziggo vragen en internet en telefonie via dat aparte modem laten lopen.
Reputatie 7
Badge +35
@nutkracker en @Nicolette R
Als je nog niet weet hoe @Folkert Ziggo een privébericht te sturen:
Klik op zijn naam en dan in de volgende pagina op "Stuur bericht".☺
Reputatie 7
Badge +35
@dash_des Thijs Ziggo heb ik al een tijdje niet meer op het forum gezien, maar @Folkert Ziggo wel, hij kan ook naar je bovenstaande verhaal kijken en actie ondernemen.

De helpdesk wil wel eens meer dit soort reacties geven, niet iedereen daar lijkt op de hoogte van de Ziggo community en de Ziggo moderators hier ter plaatse.

Op werkdagen zijn de Ziggo moderators zeer actief.
Reputatie 7
Hey @dash_des. De reactie die je nu te horen hebt gekregen (telefonisch), lijkt me wat kort door de bocht. Goed dat je hier bent gekomen! Zou je mij (je ziet de optie wanneer je op mijn naam klikt) een privébericht kunnen sturen? Dan gaan we dit natuurlijk gewoon samen aanpakken!
Hoi @Lycke Ziggo,

bedankt voor je bericht, ga ik meteen doen!

@Be rt bedankt voor de verduidelijking, je had gelijk!
Reputatie 7
Badge +35
Eigenlijk niets.
Dat wordt een wilde gok met een andere router, het hangt ook af wat je Wifi adapter in je ontvangend apparaat aankan en welke functies deze heeft om zelf een goede verbinding instant te houden en kan deze Wifi adapter goed overweg met je nieuwe router.
Als eerste maakt de Wifi hardware een verbinding, dit is het fundament.

Even onder de motorkap kijken en zien wat voor Wifi adapter je hebt. @R.Pater
Reputatie 7
Badge +25
In de 5.0-band een zo laag mogelijk kanaal kiezen, bijvoorbeeld tussen 36 en 48
Met kanaalbreedte 20/40/80 verhoog je de doorvoersnelheid en met een zo laag mogelijk kanaalnummer en kleinere kanaalbreedte bijvoorbeeld 20/40 verhoog je de reikwijdte.
Het is maar net waar je de voorkeur aan geeft, een groot bereik of een grote snelheid.
Die waarden die modems kunnen halen zijn allemaal theoretische waarden die in de praktijk nooit gehaald kunnen worden, met de zogenaamde 'overhead' (=de administratieve afwikkeling tussen 2 apparaten om een verbinding in stand te zetten en te houden) ben je zo al gemiddeld 10% van je internetsnelheid kwijt.
Wat is de reden dat Ziggo op haar Modem/Router op 2.4GHz niet de bandbreedte van het WiFi signaal niet limiteert tot 20MHz maar de gebruiker nogsteeds toestaat 40MHz op 2.4GHz in te stellen? Als je immers twee buren hebt die op 40MHz gaan blazen op de high WiFi sterkte die het modem toestaat heeft de persoon die in het midden woont geen enkel vrij kanaal meer. Dit probleem is natuurlijk nog veel extremer in een appartementencomplex. Ik vind het WiFi verbeteren allemaal erg leuk verteld, maar de opties die aan gebruikers worden gegeven zorgt op dit moment voornamelijk voor spectrum vervuiling (meer losse doosjes, sterkere signalen) maar niet voor meer stabiliteit.

Dus voorstel:
- 40MHz op 2.4GHz in het profiel voor iedereen uitschakelen. Daarmee kunnen voor de normale huis tuin en keuken WiFi gebruiker 3 en een beetje huishoudens naast elkaar van stabiel draadloos internet genieten.
- Ziggo maakt z'n eigen netwerkdiagram op basis van de modems in de buurt, en optimaliseert daarmee direct de dekking van wifi hotspots.
- Promotie van 5GHz AC band 🙂 voor de apparaten die het ondersteunen, en dan ook de signaalsterkte op 2.4GHz naar beneden.
- Niet zeuren over 'andere apparaten of leveranciers' maar eerst zelf verantwoordelijkheid pakken.
Reputatie 7
Badge +35
@Marlene Vervolg op bericht hierboven, ik zie dat je een heel oud modem hebt.
Als je contact opneemt met Ziggo zal je modem omgeruild worden.

Neem even contact op met Ziggo via de chat als je snel een antwoord wilt.
De chatbox (24 uur per dag/365 dagen per jaar te gebruiken) komt vanzelf midden in het scherm of rechts onderin van de pagina hieronder, maar alleen als er iemand beschikbaar is, soms een tijdje wachten met de pagina in beeld.
https://www.ziggo.nl/klantenservice/contact

Kun je nog wel een foto hier plaatsen van de eerste plaats waar Ziggo je huis binnenkomt met eventuele splitters en versterkers op de foto?
Mocht dit ook een oude zijn, kan deze vervangen worden voor een hedendaagse.
Reputatie 7
@EnergieBoy Bedankt voor je compliment! 😃 Ik snap dat het achteraf natuurlijk balen is. De Power Promise (zie de voorwaarden) is ook voor bestaande klanten maar jij hebt gelukkig inmiddels alles al mooi op orde!

Je betaalt wel de hoofdprijs voor de Power Promise.
Kun je toelichten wat je hier precies mee bedoeld? In de meeste gevallen is het kosteloos en plaatsen we zelfs een eerste wifipunt zonder kosten. In andere gevallen kunnen we een korting bieden binnen de Power Promise. Zie ook de voorwaarden.

Qua nieuw modem zijn er momenteel geen concrete plannen bij mij bekend. We leveren momenteel twee varianten van de Connect Box uit. Een gemaakt door Compal en een door Arris, qua specificaties zijn deze gelijk aan elkaar.
Reputatie 7
Badge +14
@ruudsmaling

Tja dat is zuur........maar dingen veranderen en ook aanbiedingen van een bedrijf.

Normaalste zaak van de wereld maar blijft wel een beetje zuur.
Je bepaalt toch zelf op welk kanaal je het zet.

Reageer