Valt je wifi weg? Lees dit topic!

  • 22 november 2017
  • 203 Reacties
  • 59196x Bekeken

Reputatie 7
Slechte wifi verbinding? Die wil je verbeteren.
Het is niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven; wifi! Je vindt in dit topic álle ins en outs over het gebruik van wifi. We maken overal in huis gebruik van internet op draadloze apparaten en verwachten daarbij dat het ook stabiel werkt. Niets is irritanter dan een haperende of langzame verbinding!

Wifi een vloek of een zegen?
Door die stijgende verwachting zien we dit onderwerp steeds vaker terug op de Community. De wifi techniek is nog hetzelfde als een aantal jaren terug, terwijl het aantal apparaten wat we per huishouden draadloos gebruiken in korte tijd flink is gegroeid. Daarnaast blijft de hoeveelheid data die we draadloos verstoken ook groeien door de toename in kwaliteit van het beeld. Al met al komt er dus steeds meer druk te staan op het functioneren van wifi.

Omdat het signaal door de lucht gaat, is het vatbaar voor vele factoren die een storing kunnen veroorzaken. Je verbinding wordt dan traag of valt zelfs helemaal weg. Zie deze pagina voor een filmpje met een korte uitleg over wifi. De twee grootste problemen met wifi komen door demping en stoorbronnen. Demping is een verzwakking van het draadloze signaal. Hoe verder je van je modem af bent, hoe zwakker het signaal wordt. Elk obstakel zoals een muur, raam, etc. zorgen voor extra demping. Naast de demping kunnen andere draadloze signalen roet in het eten gooien. Denk daarbij aan draadloze apparaten in je eigen woning en drukte door wifi-netwerken om je heen. Voor een uitleg over drukte en de verschillen tussen 2.4 en 5 GHz signaal, zie deze pagina.

Een 'hardcore' gebruiker van internet maakt dan ook gebruik van bekabeld internet om de invloed van deze factoren uit te sluiten en daarmee stabiel het volle pond binnen te halen. Via een kabel werken is op sommige apparaten gewoonweg geen optie en een kabel trekken is ook niet altijd haalbaar of makkelijk. Gelukkig hebben we daarvoor ook oplossingen, maar daarover later meer!

De wifi checklist
Om jullie te helpen bij problemen met wifi is er een handige checklist door Ziggo opgesteld. Hieronder zie je stapsgewijs wat je kunt doen om weer volop van je wifi te genieten. Wil je zo gauw mogelijk weer een stabiele verbinding of heb je geen tijd voor al deze stappen? Lees dan deze tijdelijke oplossingen.

  • Is er een storing?
Voordat je met van alles aan de gang gaat, is het wel goed om te weten of er geen bekende storing is. Via deze pagina kun je dat makkelijk controleren.
  • Check je modem
Je modem is de basis van je internet. Als eerste maar eens kijken of deze wel goed werkt dus! Hoe je dat doet, lees je hier.
  • Modem verouderd?
Onze nieuwere modems ondersteunen simultaan 2.4 en 5 GHz signaal. Heb je een ouder modem die alleen op 2.4 GHz
of5 GHz kan werken maar niet tegelijk? Dan vervangen we deze kosteloos voor één van onze nieuwste modems. Neem daarvoor contact op met de klantenservice of laat het ons hier weten.
  • Reset je modem
Om meerdere redenen is het goed om je modem eens te resetten. Je modem meldt zich dan opnieuw aan bij de wijkcentrale en daarnaast gaat de interne chip, die op andere draadloze signalen scant je wifi op het meest gunstige kanaal plaatsen. Dit is alleen het geval wanneer je modem op de automatische kanaalkeuze staat. Je kunt de reset simpelweg doen door de stekker van je modem 1 minuut uit het stopcontact te halen. Wanneer je de stroom er weer opzet, duurt het ongeveer vijf minuten voordat het modem weer volledig is opgestart. Wacht dus even met testen!
  • Maak verbinding met het juiste netwerk
Het kan zijn dat je onbewust verbinding maakt met een ander netwerk, misschien een Wifispot of een netwerk van de buren. Controleer daarom goed of je met je eigen netwerk verbonden bent! Heb je geen eigen netwerknaam ingesteld dan kun je de gegevens op de sticker aan de onderkant van je modem vinden. Wil je een opgeslagen wifi-netwerk vergeten en vervolgens opnieuw verbinding maken? Zie dan deze handige stappen.
  • Spoor stoorbronnen op
Zoals in het begin al besproken kunnen andere draadloze signalen storing geven op je eigen netwerk, bijvoorbeeld elektronische apparaten binnen je eigen woning. Hoe je deze opspoort lees je hier.
  • Check je verbinding binnen vijf meter van het modem
Heeft al het bovenstaande niet geholpen? Test dan je verbinding binnen vijf meter van je modem om te zien of dat wel goed werkt. Is dat niet het geval, controleer dan of je wel op 5 GHz bent verbonden. Op deze frequentie is meer ruimte vrij, hierdoor haal je hogere snelheden en heb je minder last van stoorbronnen. Enige nadeel is dat het bereik van 5 GHz minder ver gaat dan op 2.4 GHz. Hoe je verbindt op 5 GHz lees je hier. Let wel dat het apparaat waarmee je test wel ondersteuning heeft voor 5 Ghz! Hebben je apparaten geen 5 GHz ondersteuning dan kun je overwegen om zelf een ander kanaal in te stellen voor het 2.4 GHz netwerk. We raden dit echter af omdat in de regel de automatische kanaalkeuze de beste optie voor jou kiest. Wil je het kanaal toch zelf aanpassen, zie dan deze stappen. Je moet dan wel regelmatig een ander kanaal instellen om je verbinding optimaal te houden.

Je netwerk uitbreiden
Om overal in huis een optimale wifiverbinding te hebben, kan het zijn dat alleen het modem van Ziggo niet genoeg is. Dit verschilt natuurlijk van geval tot geval, soms moet je dan een extra apparaat aansluiten. Je kunt er voor kiezen om zelf een eigen router of acces point aan te sluiten. Hoe je je eigen apparatuur het beste kan installeren en controleren lees je hier. Ziggo biedt zelf ook oplossingen aan om je bereik te vergroten, namelijk de Wifibooster via de kabel en het stopcontact. Alle informatie daarover lees je hier, bestellen kan ook op deze pagina. Wanneer het mogelijk is om een kabel te trekken, dan heeft de Wifibooster via de internetkabel altijd de voorkeur. Beide opties kun je vrijblijvend 30 dagen uitgebreid testen. Wil je hem toch retourneren dan kun je contact opnemen met de klantenservice. Het gebruik van een repeater (range extender) raden we af. Deze apparaten ontvangen het signaal draadloos waarbij al het nodige verlies en storing kan optreden. In de praktijk halveren deze ook de internetsnelheid, omdat een repeater niet tegelijkertijd kan zenden en ontvangen. Hieronder staan een drietal topics met ervaringen en reviews over onze Wifiboosters.


Het komt van twee kanten
Voor een goede verbinding is het niet alleen zaak dat de 'zender' van wifi goed functioneert, ook de ontvanger van wifi is van groot belang. Je kan nog zo'n goed signaal over 5 GHz hebben, maar als jouw laptop dat niet ondersteunt dan schiet je daar niets mee op. De grootste winst valt te behalen door gebruik te maken van 5 GHz. Voor je laptop is dat makkelijk te regelen via bijvoorbeeld een USB-stick. Let bij de aanschaf van andere apparatuur goed op de aanwezigheid van 5 GHz ondersteuning. Wees er van bewust dat elke ontvanger zelf natuurlijk ook nog verschilt. Sommige ontvangers hebben bijvoorbeeld antennes om beter signaal te kunnen ontvangen. Het is dus niet zo dat je met twee verschillende apparaten op dezelfde plek via 5 GHz allebei dezelfde snelheid haalt.

De Power Promise
Dit alles hangt grotendeels samen met onze Power Promise. Daarmee maken we ons sterk om samen met jou aan de slag te gaan om in jouw huis een optimale wifiverbinding te verzorgen. Alles over de Power Promise lees je hier. De Power Promise is onderdeel van onze installatiegarantie, voor alle voorwaarden zie deze pagina.

We zijn erg benieuwd wat jullie ervaringen en tips over wifi zijn. Deel ze daarom hieronder! Samen zorgen we voor een optimale wifi beleving.

Aanpassing gemaakt door moderator op 24-11-2017: Toevoeging drie topics met ervaringen over Wifiboosters.

Gerelateerde onderwerpen:
Alles over Ziggo Wifispots!
Bekabeld internet bij Ziggo: alle voordelen op een rij
Waar vind ik de up- en downstreamwaardes van mijn modem?

203 Reacties

Reputatie 7
Badge +35
@ruudsmaling schreef: "Als je de 2.4 en 5.0 dezelfde namen hebben heb je er niks aan namelijk."

Hier 3 X 2,4 GHz Wifi en 3 X 5 GHz alles dezelfde SSID en dezelfde beveiligingssleutel.
Alle apparaten die 2,4 verbinden automatisch op 2,4 en de apparaten die 5 GHz kunnen hebben de instelling voorkeur voor 5 GHz en zitten 99,99% direct op de 5 GHz.

Wel alle Wifi zenders op een ander kanaal gezet om elkaar niet te storen.

Als ik van voor naar achter loop met welke apparatuur hier dan ook, springt alles vanzelf over naar het volgende Wifipunt en kan ik doorgaan met waar ik mee bezig was.

Super makkelijk en handig.
Reputatie 3
Badge
Naar mijn mening moet 'Power Promise' beter omgezet worden naar 'Signal Quality Promise'. Power is niet het antwoord. Helaas verwacht de consument een abonnement af te sluiten en daarmee perfecte wifi ontvangst te hebben met het kastje wat ze in de doos ontvangen. Ontevreden? Dan stappen mensen over.

Resultaat is een wapenwedloop van wifi geschikte modems onder providers en hoe drukker bevolkt de omgeving, hoe groter het probleem.

Het kan zoveel beter. Gewoon uitzendvermogen verlagen totdat het buiten niet meer ontvangen kan worden.
Reputatie 7
Badge +35
@SirGwydion

Advies: onmiddellijk Ziggo bellen en de storing voorleggen, waarschijnlijk heb je dan al voordat 2018 begint een nieuw modem in huis. (Deze modems lijken nu direct omgewisseld te worden.)

Laat SVP even weten hoe het verder gaat?
Reputatie 7
@SirGwydion Je hoeft nog geen apart topic aan te maken! Jouw modem ga ik voor je vervangen en binnen enkele dagen krijg je een nieuwe thuis. Er zit een begeleidend schrijven bij. Hoor graag hoe deze bevalt!

Aanpassing door moderator: Ik zie dat de berichten zijn gekruist. Het nieuwe topic archiveer ik meteen.
Hallo @hanh,
je kunt 99 van de 100 mensen niet kwalijk nemen dat wij, als nerds, vinden dat ze a-sociale kanalen gekozen hebben waardoor de buren een verstoord bereik zouden kunnen hebben, ze weten gewoon niet beter, ze nemen een internet abo, een monteur installeert e.e.a. volgens een vast protocol en als het werkt dan werkt het, klaar.
Bij de 5 GHz-band zie ik het probleem niet zo, dat is veel minder ver reikend en stoort de buren niet of veel minder, zeker niet als ze de kanaalbreedte op 20/40/80 hebben, het is bij de radiogolven een vast gegeven, hoe groter de bandbreedte hoe kleiner het bereik en vice versa. Verder hoe lager het kanaal (frequentie) hoe verder het bereik, kanaal 36 reikt theoretisch verder dan kanaal 140 evenals kanaal 1 verder reikt dan kanaal 13.
Reputatie 4
Badge +3
ik heb vandaag de conectbox binnen deze aangesloten volgens de beschrijving wifi en internet oke maar de telefoon doet het niet de oude modem weer aangesloten en de telefoon werkt wat kan er aan de hand zijn
@hadeha, dan was de activatie nog niet helemaal doorgelopen. Dan kun je twee dingen doen, of je sluit het nieuwe modem weer aan en wacht totdat je telefoon het weer doet, kan maximaal 24 uur duren, maar gaat vaak sneller, of je laat het oude modem aangesloten staan en dan na verloop van tijd wordt automatisch het nieuwe modem geactiveerd en werkt je oude niet meer. Wanneer dat gebeurt, heb je ook geen internet meer. En dan is het simpelweg de modems omwisselen en heb je alles weer :)

Groet,
Evert
oke dan wacht maar even dankje wel alvast en meld het wel als het werkt
Reputatie 4
Badge +3
Je Connect Box status
Draadloos (Actief - 2.4 en 5 GHz)
Internet (Verbonden (partial bonding US) dit staat in het rood volgens mij hoort dat groen te zijn
Telefonie (Actief TEL1)
heeft iemand hier een oplossing internet werkt gewoon

al opgelost de modem gereset
Reputatie 7
Badge +35
@hanhoo

Dank voor deze uiteenzetting, duidelijk.

Je schreef: "Don’ts (nee, niet doen): - Zelf kanalen kiezen"

Eerder dacht ik dit ook, maar geen goed resultaat.
Met een nieuw modem heb ik weer maar eens automatisch een aantal weken geprobeerd, ik test alles uitgebreid uit, uit pure nieuwsgierigheid, maar bleef problemen houden met meerdere apparaten, doordat het modem toch op volle kanalen ging zitten en zeer vaak wisselde, nu al meer dan een jaar op dezelfde vaste kanalen en geen enkel probleem meer ervaren.

Maar, de oplossing voor mij hoeft niet de oplossing voor de ander te zijn.
Reputatie 7
Hoi Davy,

Zo te horen loopt het aardig de spuigaten uit! 😞 Ik heb uit voorzorg een nieuw modem voor je aangevraagd, deze krijg je binnen enkele dagen met een begeleidende brief thuis.

Groet,
Thijs
Reputatie 7
Badge +35
@Dick Bergsma

Thijs is er pas dinsdag of woensdag weer, als hij niet vrij is.

Maar als je Ziggo belt en je probleem uitlegt en zij kijken in je modem, dan verwacht ik dat ze je een nieuw modem sturen, deze die je nu hebt lijken uitgefaseerd te worden.
Je hebt nu een modem waar je moet kiezen tussen 2,4 of 5 GHz.
Een nieuw modem heeft beiden tegelijk voor een veel betere Wifi ervaring.
Reputatie 7
@EnergieBoy Bedankt voor je compliment! 😃 Ik snap dat het achteraf natuurlijk balen is. De Power Promise (zie de voorwaarden) is ook voor bestaande klanten maar jij hebt gelukkig inmiddels alles al mooi op orde!

Je betaalt wel de hoofdprijs voor de Power Promise.
Kun je toelichten wat je hier precies mee bedoeld? In de meeste gevallen is het kosteloos en plaatsen we zelfs een eerste wifipunt zonder kosten. In andere gevallen kunnen we een korting bieden binnen de Power Promise. Zie ook de voorwaarden.

Qua nieuw modem zijn er momenteel geen concrete plannen bij mij bekend. We leveren momenteel twee varianten van de Connect Box uit. Een gemaakt door Compal en een door Arris, qua specificaties zijn deze gelijk aan elkaar.
Reputatie 7
Badge +12
@ruudsmaling

Tja dat is zuur........maar dingen veranderen en ook aanbiedingen van een bedrijf.

Normaalste zaak van de wereld maar blijft wel een beetje zuur.
Je bepaalt toch zelf op welk kanaal je het zet.
Hallo @Thijs Ziggo,
in interessant, duidelijk en leerzaam verhaal.
Zelf heb ik e.e.a. als volgt opgelost:
1 Ziggo Compal Connectbox in de huiskamer.
1 Wi-Fi booster op de 1e verdieping en
1 Wi-Fi booster in de garage
De Wi-Fi booster op de 1e verdieping bekabeld aangesloten gehad op de pc, geen succes, veel onbereikbare pagina's, DNS-errors e.d., hoogstwaarschijnlijk doordat de boosters niet geaard zijn aangesloten, nu alléén weer draadloos op de 1e verdieping.
De IP-camera bij de garage/inrit wel bekabeld op de booster aangesloten i.v.m. de veiligheid.
Alleen met de modem voldoende bereik rondom het huis, maar met de wi-fi boosters erbij veel beter bereik. Alle SSID's gelijke naam en wachtwoord, wel allemaal verschillende kanalen vastgezet, bijv. 1, 6 11 en 36, 40, 44.
Blij dat ik inmiddels de Netgear Orbi in bezit heb, geen gezeik meer met wifi. 370m2 bereik rondom het huis.
Dus al jouw buren kunnen nu ook van je Wi-Fi gebruik maken via je gast-netwerk?😉
@ruudsmaling
Zoveel bronnen.
Dit is een simpele.
http://www.allesoverdraadloosinternet.nl/draadloos-installeren/beste-wifi-kanaal/

Is behoorlijke oude koek.

Gr Han
Mannen rustig aan.

Over gelijke of ongelijke SIDDs bestaan twee kergenootschappen.
Ik hou ze liever ongelijk. Dan kan ik zelf kiezen.

Dat het @Be rt zo goed gaat lijkt meer geluk dan wijsheid.
Mijn Phones & Tablets zijn niet slim genoeg om altijd het 'goede' te doen.

In de professionele markt is dit beter geregeld.
https://en.wikipedia.org/wiki/IEEE_802.11r-2008

Maar daar hebben wij als eenvoudige SOHO-equipment gebruikers nog niks aan.

Gr Han
Op mijn 2 vorige screenshots zie je 6 WLAN 3 X 2,4 en 3 X 5 en je ziet op welke ik verbinding heb.

Op deze 2 schermen kun je nog beter zien wat je verbinding is en meer info:




Deze is een veel duidelijker.
Reputatie 7
** laat ook maar, ik vind wel best **
** gewoon sommige mensen negeren hoor ik hier achter me **
Reputatie 7
Helder! Ik heb de reset voor je gedaan. 🙂 Wanneer je laptop 5 GHz ondersteunt dan zou ik wel aanraden om het 5 GHz netwerk zichtbaar te maken, je kan dan wel het beste het opgeslagen profiel van het 2.4 Ghz netwerk dan 'vergeten' op je laptop. Zo weet je zeker dat je ook echt op 5 Ghz werkt. Zou je ook een foto willen sturen van de hoofdaansluiting van Ziggo? Dat is het punt waar het signaal als eerste je woning binnenkomt. Signaal lijkt niet altijd even optimaal namelijk.
Hoi Thijs,

Bij deze nog de aansluitingen. Ik vind er twee in huis. 1-2 jaar geleden hebben we deze modem laten installeren door een monteur. Hij heeft hem in de woonkamer aangesloten:



Daarnaast is er nog een aansluiting volgens mij in de meterkast, die uiteindelijk de bron is van die in de meterkast:

. In de meterkast is er ook geen stopcontact om de modem van stroom te voorzien. Misschien daarom.

Edit: Sinds de herstart zijn de webpagina's van het modem zelf echt megasnel, dit heb ik nooit zo snel gehad!
Reputatie 7
ik heb vandaag de conectbox binnen deze aangesloten volgens de beschrijving wifi en internet oke maar de telefoon doet het niet de oude modem weer aangesloten en de telefoon werkt wat kan er aan de hand zijn

Ter informatie voor wie meeleest in het topic. Ik heb contact gehad met hadeha, het blijkt dat door een storing dit bij enkele klanten is voorgekomen. Er is actie uitgezet om dit te herstellen.
Reputatie 4
Badge +3
er is wel hier op 8 dec onderhoud geweest in de onze buurt en voor een paar maanden geleden is door ziggo alles nagekeken en een kabel vervangen
en zal vanmiddag even de screenshot plaatsen heb nu geen tijd daarvoor de baas wacht op mij 😒
Reputatie 7
Hoi hadeha,

Er lijkt in het signaal binnen jouw wijk iets mis te gaan met de upstream. Dit laat ik verder onderzoeken. Toen ik je modem controleerde viel mij op dat het 5 Ghz netwerk uitgeschakeld lijkt. Juist op dat netwerk zou je het beste resultaat kunnen halen. Als je dus een USB dongle overweegt voor je laptop dan zou er een met 5 Ghz AC ondersteuning aan te raden zijn.

Groet,
Thijs
Reputatie 7
@hadeha Wat voor telefoon gebruikt jouw vrouw? Je kan de optie om wifi aan te vullen met 3/4G data uitzetten. Dan kun je ook weer gebruik van het 5 Ghz netwerk.

@RoelandVlietHeb een nieuw modem voor je aangevraagd. Die krijg je binnen enkele dagen met een begeleidend schrijven erbij. Hoor graag hoe hij bevalt!

Reageer