Sticky

Valt je wifi weg? Lees dit topic!

  • 22 november 2017
  • 214 Reacties
  • 75231x Bekeken


Toon eerste bericht

214 Reacties

@Amaze86Ik zie dat jouw modem alleen op 2.4 Ghz of 5 Ghz kan werken maar niet beide tegelijk. Ik heb daarom een nieuw modem voor je aangevraagd, die krijg je binnen enkele dagen thuis

Heb het opgelost, gaat al hele weekend goed.En omdat ik veel game op console wacht ik liever totdat ziggo een goede modem maakt 🙂 lees op internet dat die connectobox en online gamen geen pretje is.

Kan ik die cisco modem gewoon houden? Of moet ik een vam de 2 terugsturen.Want voor nu ga ik die nieuwe nog niet aansluiten.
Reputatie 7
Het proces kan ik nu niet meer terugdraaien, Amaze86. Je nieuwe modem wordt binnen twee weken dan automatisch geactiveerd. Ik zou de Connect Box eerst een kans geven als ik jou was. Ook gamers hebben wel goede ervaringen en de issues zijn grotendeels opgelost met een eerste patch. Bevalt hij niet dan kun je nog terug naar je Cisco, die knoop moet je dan wel binnen een week of twee doorhakken. Wil je er dan dus van afzien, laat het dan weten. Graag via PM, want het is voor hier off topic.
Ok bedankt voor je snelle reactie.
Sinds enige tijd hebben wij problemen met onze WIFI. Een aantal dagen werkt alles naar behoren en dan plots valt WIFI weg (Ubee modem). Moeten dan de stroom er even af halen en dan werkt het weer een aantal dagen, zo gaat het maar door. Geen patroon in de storingen, geen veranderingen in onze aansluiting of apparatuur. Stappenplannen gevolgd zonder resultaat. De kinderen hebben er veel last van bij huiswerk e.d. en wij zijn er ook niet blij mee. Is er een oplossing?
Reputatie 7
Badge +27
@LvdK, welk ubee modem heb je? Er zijn namelijk verschillende ubee modems die gebruikt worden bij Ziggo. Welk type je hebt staat onderop de sticker
Type Ubee modem is: EVW3210
Reputatie 7
Badge +35
Als je Ziggo belt kunnen ze in je modem kijken, advies geven dan wel actie ondernemen.

Je kunt ook hier gegevens plaatsen:
Inloggen in je modem en hier downstream en upstream waarden en log plaatsen uit je modem.

Ook kun je met Wifi Analyzer kijken of er buren zijn die op hetzelfde Wifikanaal zitten.
In je modem kun je dan een ander kanaal vastzetten.
Reputatie 5
Badge +6
@Be rt / @LvdK, op hetzelfde kanaal (alleen 1, 6 of 11 zijn valide op de 2.4 GHz band) is niet erg mits je zelf ruim de sterkste qua zender bent.
Overlap op tussenliggend kanalen is met name ongewenst, dan ontstaat storing bij beide zenders.

gr, Henno
Het is niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven; wifi! We maken overal in huis gebruik van internet op draadloze apparaten en verwachten daarbij dat het ook stabiel werkt. Niets is irritanter dan een haperende of langzame verbinding!

Wifi een vloek of een zegen?
Door die stijgende verwachting zien we dit onderwerp steeds vaker terug op de community. De wifi techniek is nog hetzelfde als een aantal jaren terug, terwijl het aantal apparaten wat we per huishouden draadloos gebruiken in korte tijd flink is gegroeid. Daarnaast blijft de hoeveelheid data die we draadloos verstoken ook groeien door de toename in kwaliteit van het beeld. Al met al komt er dus steeds meer druk te staan op het functioneren van wifi.

Omdat het signaal door de lucht gaat, is het vatbaar voor vele factoren die een storing kunnen veroorzaken. Je verbinding wordt dan traag of valt zelfs helemaal weg. Zie deze pagina voor een filmpje met een korte uitleg over wifi. De twee grootste problemen met wifi komen door demping en stoorbronnen. Demping is een verzwakking van het draadloze signaal. Hoe verder je van je modem af bent, hoe zwakker het signaal wordt. Elk obstakel zoals een muur, raam, etc. zorgen voor extra demping. Naast de demping kunnen andere draadloze signalen roet in het eten gooien. Denk daarbij aan draadloze apparaten in je eigen woning en drukte door wifi-netwerken om je heen. Voor een uitleg over drukte en de verschillen tussen 2.4 en 5 GHz signaal, zie deze pagina.

Een 'hardcore' gebruiker van internet maakt dan ook gebruik van bekabeld internet om de invloed van deze factoren uit te sluiten en daarmee stabiel de volle pond binnen te halen. Via een kabel werken is op sommige apparaten gewoonweg geen optie en een kabel trekken is ook niet altijd haalbaar of makkelijk. Gelukkig hebben we daarvoor ook oplossingen, maar daarover later meer!

De wifi checklist
Om jullie te helpen bij problemen met wifi is er een handige checklist door Ziggo opgesteld. Hieronder zie je stapsgewijs wat je kunt doen om weer volop van je wifi te genieten. Wil je zo gauw mogelijk weer een stabiele verbinding of heb je geen tijd voor al deze stappen? Lees dan deze tijdelijke oplossingen.

  • Is er een storing?
Voordat je met van alles aan de gang gaat, is het wel goed om te weten of er geen bekende storing is. Via deze pagina kun je dat makkelijk controleren.
  • Check je modem
Je modem is de basis van je internet. Als eerste maar eens kijken of deze wel goed werkt dus! Hoe je dat doet, lees je hier.
  • Modem verouderd?
Onze nieuwere modems ondersteunen simultaan 2.4 en 5 GHz signaal. Heb je een ouder modem die alleen op 2.4 GHz of 5 GHz kan werken maar niet tegelijk? Dan vervangen we deze kosteloos voor één van onze nieuwste modems. Neem daarvoor contact op met de klantenservice of laat het ons hier weten.
  • Reset je modem
Om meerdere redenen is het goed om je modem eens te resetten. Je modem meldt zich dan opnieuw aan bij de wijkcentrale en daarnaast gaat de interne chip, die op andere draadloze signalen scant je wifi op het meest gunstige kanaal plaatsen. Dit is alleen het geval wanneer je modem op de automatische kanaalkeuze staat. Je kunt de reset simpelweg doen door de stekker van je modem 1 minuut uit het stopcontact te halen. Wanneer je de stroom er weer opzet, duurt het ongeveer vijf minuten voordat het modem weer volledig is opgestart. Wacht dus even met testen!
  • Maak verbinding met het juiste netwerk
Het kan zijn dat je onbewust verbinding maakt met een ander netwerk, misschien een Wifispot of een netwerk van de buren. Controleer daarom goed of je met je eigen netwerk verbonden bent! Heb je geen eigen netwerknaam ingesteld dan kun je de gegevens op de sticker aan de onderkant van je modem vinden. Wil je een opgeslagen wifi-netwerk vergeten en vervolgens opnieuw verbinding maken? Zie dan deze handige stappen.
  • Spoor stoorbronnen op
Zoals in het begin al besproken kunnen andere draadloze signalen storing geven op je eigen netwerk, bijvoorbeeld elektronische apparaten binnen je eigen woning. Hoe je deze opspoort lees je hier.
  • Check je verbinding binnen vijf meter van het modem
Heeft al het bovenstaande niet geholpen? Test dan je verbinding binnen vijf meter van je modem om te zien of dat wel goed werkt. Is dat niet het geval, controleer dan of je wel op 5 GHz bent verbonden. Op deze frequentie is meer ruimte vrij, hierdoor haal je hogere snelheden en heb je minder last van stoorbronnen. Enige nadeel is dat het bereik van 5 GHz minder ver gaat dan op 2.4 GHz. Hoe je verbindt op 5 GHz lees je hier. Let wel dat het apparaat waarmee je test wel ondersteuning heeft voor 5 Ghz! Hebben je apparaten geen 5 GHz ondersteuning dan kun je overwegen om zelf een ander kanaal in te stellen voor het 2.4 GHz netwerk. We raden dit echter af omdat in de regel de automatische kanaalkeuze de beste optie voor jou kiest. Wil je het kanaal toch zelf aanpassen, zie dan deze stappen. Je moet dan wel regelmatig een ander kanaal instellen om je verbinding optimaal te houden.

Je netwerk uitbreiden
Om overal in huis een optimale wifiverbinding te hebben, kan het zijn dat alleen het modem van Ziggo niet genoeg is. Dit verschilt natuurlijk van geval tot geval, soms moet je dan een extra apparaat aansluiten. Je kunt er voor kiezen om zelf een eigen router of acces point aan te sluiten. Hoe je je eigen apparatuur het beste kan installeren en controleren lees je hier. Ziggo biedt zelf ook oplossingen aan om je bereik te vergroten, namelijk de Wifibooster via de kabel en het stopcontact. Alle informatie daarover lees je hier, bestellen kan ook op deze pagina. Wanneer het mogelijk is om een kabel te trekken, dan heeft de Wifibooster via de internetkabel altijd de voorkeur. Beide opties kun je vrijblijvend 30 dagen uitgebreid testen. Wil je hem toch retourneren dan kun je contact opnemen met de klantenservice. Het gebruik van een repeater (range extender) raden we af. Deze apparaten ontvangen het signaal draadloos waarbij al het nodige verlies en storing kan optreden. In de praktijk halveren deze ook de internetsnelheid, omdat een repeater niet tegelijkertijd kan zenden en ontvangen. Hieronder staan een drietal topics met ervaringen en reviews over onze Wifiboosters.


Het komt van twee kanten
Voor een goede verbinding is het niet alleen zaak dat de 'zender' van wifi goed functioneert, ook de ontvanger van wifi is van groot belang. Je kan nog zo'n goed signaal over 5 GHz hebben, maar als jouw laptop dat niet ondersteunt dan schiet je daar niets mee op. De grootste winst valt te behalen door gebruik te maken van 5 GHz. Voor je laptop is dat makkelijk te regelen via bijvoorbeeld een USB-stick. Let bij de aanschaf van andere apparatuur goed op de aanwezigheid van 5 GHz ondersteuning. Wees er van bewust dat elke ontvanger zelf natuurlijk ook nog verschilt. Sommige ontvangers hebben bijvoorbeeld antennes om beter signaal te kunnen ontvangen. Het is dus niet zo dat je met twee verschillende apparaten op dezelfde plek via 5 GHz allebei dezelfde snelheid haalt.

De Power Promise
Dit alles hangt grotendeels samen met onze Power Promise. Daarmee maken we ons sterk om samen met jou aan de slag te gaan om in jouw huis een optimale wifiverbinding te verzorgen. Alles over de Power Promise lees je hier. De Power Promise is onderdeel van onze installatiegarantie, voor alle voorwaarden zie deze pagina.

We zijn erg benieuwd wat jullie ervaringen en tips over wifi zijn. Deel ze daarom hieronder! Samen zorgen we voor een optimale wifi beleving.

Aanpassing gemaakt door moderator op 24-11-2017: Toevoeging drie topics met ervaringen over Wifiboosters.




Helaas verouderde modem en diverse dingen gedaan en uitgevoerd, maar verbinding blijft slecht. Extra mediabox verliest continu verbinding met de andere mediabox.
Reputatie 7
Badge +25
Hallo @Nicolette R,
dan kun je het beste een apart modem aan Ziggo vragen en internet en telefonie via dat aparte modem laten lopen.
Dag allen,

Ik zit met een merkwaardig probleem. Heb de Horizon media box met ingebouwde modem. De Wfi sneheid is prima binnen een straal van 5-6 meter iets verder weg is verbinding niet meer te gebruiken.

Maar mijn hoofd probleem is dat de Wifi snelheid met iPad air 2 is gewoonweg waardeloos. Binnen een straal van 4 meter van de box heeft iPad moeite om google startpagina te laden. Internetten op Ipad gaat nu standaard via Hotspot telefoon.

Ook Windows (2 laptops en 1 tablet allemaal met Windows 10) heeft er wel eens moeite mee maar even opnieuw verbinding maken, alhoewel irritant, lost het probleem wel op.

Android (2 telefoons en 1 tablet) heeft echter geen probleem mee.

Heb alles al geprobeerd. Media box een aantal keer gereset en ook de Ipad geupdate en toen gereset (factory reset) en alles opnieuw geïnstalleerd zonder resultaat.

Alle apparaten zijn voorzien van de laatste versie van de respectievelijke OS'en.

iemand enige idee wat er speelt hier?
Reputatie 7
Goedemorgen @Nicolette R en @nutkracker, wat leuk dat jullie de Ziggo Community hebben gevonden. Welkom! 😊

@Nicolette R Ik ben erg benieuwd wat voor type modem je hebt, stuur daarvoor even een privébericht. Kun je verder uitleggen wat er mis gaat tussen je Mediabox XL en Extra Mediabox XL en wat je zelf hebt geprobeerd om dat op te lossen?

@nutkracker Je hebt duidelijk veel geprobeerd om wifi bij je thuis te optimaliseren. Met slechte wifi ben ik ook niet te genieten, dus ik weet een beetje wat je meemaakt. Ik ben erg benieuwd wat je precies hebt gedaan. Heb je bijvoorbeeld alleen de 2.4 GHz-frequentie getest, en ook de 5.0 GHz-frequentie? Het is ook mogelijk dat er een storingsbron problemen geeft met je wifi. Misschien dat iemand mij hier verder kan aanvullen.

Laat je weten of jullie zo verder komen met deze tips.

Je kan mij eenvoudig een privébericht sturen door op mijn naam te klikken.

Edit:
Privébericht toegevoegd.
Reputatie 7
Badge +35
@nutkracker en @Nicolette R
Als je nog niet weet hoe @Folkert Ziggo een privébericht te sturen:
Klik op zijn naam en dan in de volgende pagina op "Stuur bericht".☺
Sinds een paar weken is de wifi verbinding dramatisch met mij Ubee EVW321B zelfs een halve meter van de ubee af valt de verbinding continue weg. Door de wifi verbinding te verbreken en weer te activeren werkt de verbinding weer even. Echter gebruik maken van de wifi met een tablet of telefoon is nagenoeg niet mogelijk. Lees veel over het kunnen omruilen met een nieuwe modem. Via Ziggo kanten service word een verhoogd abonnement of een booster als oplossing geboden. Hogere abonement zal mijn wifi issue niet oplossen en voor een booster moet je wel een signaal hebben 🙂.
Reputatie 7
Hallo @Bram_5221 . Je hebt inmiddels contact gehad met mijn collega en het probleem is gelukkig opgelost. Mochten er nog andere zaken spelen, hoor ik het graag!
Goede morgen
ik heb de ubee router evw321b
en ik heb via de hulp van Sonos waar ik een playplate van heb begrepen dat deze eigenlijk te oud is om te gebruiken ism muziek streamen, hun advies was een andere modem, de muziek hapert erg vaak, en we meten tegenwoordig steeds dichter bij gaan zitten om met de tablet of laptop te kunnen werken.
kunnen jullie mij hiermee helpen, de modem staat denk ik nog in de standaard instellingen..
remon
Hallo @Thijs Ziggo,
Bedankt voor het duidelijke verhaal!

Zelf heb ik na een jaar of 6/7 trouwe dienst van mijn modem, ook inmiddels een waardeloze wifi (valt elke keer weg). heb in samenwerking met de klantenservice het modem terug naar de fabrieksinstelling gezet, maar hier werd het alleen maar slechter van..

Ik heb een Cisco EPC3925 en deze kan zover ik weet niet tegelijk op het 2,4 en 5,0 MHz netwerk, maar bij een (2e) telefoontje naar de klantenservice kreeg ik te horen dat mijn modem nog niet in aanmerking komt voor een vervanging...
Ik gaf aan dat dit op deze community stond dat deze wel vervangen mocht worden, maar toen kreeg ik te horen dat ze niks met de community te maken hebben en iedereen zich wel kan voordoen als ziggo medewerker 😩

Weet jij hoe dit zit?
Reputatie 7
Badge +35
@dash_des Thijs Ziggo heb ik al een tijdje niet meer op het forum gezien, maar @Folkert Ziggo wel, hij kan ook naar je bovenstaande verhaal kijken en actie ondernemen.

De helpdesk wil wel eens meer dit soort reacties geven, niet iedereen daar lijkt op de hoogte van de Ziggo community en de Ziggo moderators hier ter plaatse.

Op werkdagen zijn de Ziggo moderators zeer actief.
Reputatie 7
Hey @dash_des. De reactie die je nu te horen hebt gekregen (telefonisch), lijkt me wat kort door de bocht. Goed dat je hier bent gekomen! Zou je mij (je ziet de optie wanneer je op mijn naam klikt) een privébericht kunnen sturen? Dan gaan we dit natuurlijk gewoon samen aanpakken!
Hoi @Lycke Ziggo,

bedankt voor je bericht, ga ik meteen doen!

@Be rt bedankt voor de verduidelijking, je had gelijk!
Beste,

Een mooie handleiding voor het verbeteren van je draadloos internet om mee te beginnen.

Zelf loop ik momenteel tegen het volgende probleem aan:
Ik heb een 400 mb/s internet abbo. bij ziggo, draadloos ontvang ik max. 295mb/s.
Nu besef ik dat dit natuurlijk al erg veel is, maar graag wil ik dit verhogen, mijn modem staan al op AC-80mhz en op het juiste kanaal.

Nu las ik dat mijn technicolour modem 500mb/s draadloos kan distrubiteren.

Zodoende mijn vraag:

wat kan ik verder doen buiten het bekabelen en/of een tri-band router kopen om mijn draadloze verbinding toch nog iets dichter bij de 400mb/s te krijgen ?

bvd.

R. Pater
Reputatie 7
Badge +35
Eigenlijk niets.
Dat wordt een wilde gok met een andere router, het hangt ook af wat je Wifi adapter in je ontvangend apparaat aankan en welke functies deze heeft om zelf een goede verbinding instant te houden en kan deze Wifi adapter goed overweg met je nieuwe router.
Als eerste maakt de Wifi hardware een verbinding, dit is het fundament.

Even onder de motorkap kijken en zien wat voor Wifi adapter je hebt. @R.Pater
Reputatie 7
Badge +25
In de 5.0-band een zo laag mogelijk kanaal kiezen, bijvoorbeeld tussen 36 en 48
Met kanaalbreedte 20/40/80 verhoog je de doorvoersnelheid en met een zo laag mogelijk kanaalnummer en kleinere kanaalbreedte bijvoorbeeld 20/40 verhoog je de reikwijdte.
Het is maar net waar je de voorkeur aan geeft, een groot bereik of een grote snelheid.
Die waarden die modems kunnen halen zijn allemaal theoretische waarden die in de praktijk nooit gehaald kunnen worden, met de zogenaamde 'overhead' (=de administratieve afwikkeling tussen 2 apparaten om een verbinding in stand te zetten en te houden) ben je zo al gemiddeld 10% van je internetsnelheid kwijt.
Ok, ik hoop dat dit topic nog gecheckt wordt door Ziggo want ik word helemaal krankjorem van de wifi in huis...
Ik heb een wit router / modem type CH7465LG-ZG. Die hangt buiten mijn meterkast begane grond (ik heb een split level huis). Die is ok tot de tweede (split level) verdieping. Ik had een oud netgear router als extra access point, met dezelfde SSID naam ingesteld en dat werkte een hele tijd heel redelijk. Maar daar kwam een einde aan, geen idee waarom. Met als gevolg Wifi in de rest van het huis slecht, klagen pubers en vrouw.

Besloten om een ziggo wifi booster aan te schaffen, bedraad. Deze hangt nu tussen de eerste en tweede verdieping, maar nog steeds is de wifi slecht. Ten eerste kan ik deze router niet zodanig configureren dat hij met een zelfde SSID naam in het netwerk kan. Ik moet dus de hele tijd checken op welk netwerk ik zit en omschakelen. Dat laatste werkt niet altijd even best en het dat regelmatig lang voordat ik dan een internet connectie heb....

Iemand tips? Doe ik iets fout? (naast het feit dat ik om de twee dagen zo'n beetje m'n horizon box moet resetten en de extra horizon box het 9 van de 10 keer als ik 'm wil gebruiken al helemaal niet doet) Ik ben dus een beetje ten einde raad....
Het is maar de vraag of overal dezelfde SSID goed gaat werken.
Met verschillende SSIDs kun je tenminste zien wat er aan de hand is
als een Phone op de verkeerde blijft hangen & vervolgens de betere kiezen.
Bij gelijke SSIDs lukt dat niet. Je ziet de foute keuze niet en kan niks anders kiezen.
Het is wat gedoe verschillende SSIDs, maar ik ben er een sterk
voorstander van. Geef toe: je kunt hier van mening over verschillen.
Voor het altijd goed overnemen bij gelijke SSIDs bestaan professionele oplossingen
die de consumentenmarkt nog nauwelijks hebben bereikt.

Over de HorizonBoxes zeg ik niets anders dan dit: Heb hem niet & wil hem niet, gezien de problemen die er mee zijn.

Gr Han

Reageer