Sticky

Valt je wifi weg? Lees dit topic!

• 22 november 2017
  • 217 Reacties
  • 77237x Bekeken

Toon eerste bericht

217 Reacties

Reputatie 5
Badge +3
Je Connect Box status
Draadloos (Actief - 2.4 en 5 GHz)
Internet (Verbonden (partial bonding US) dit staat in het rood volgens mij hoort dat groen te zijn
Telefonie (Actief TEL1)
heeft iemand hier een oplossing internet werkt gewoon

al opgelost de modem gereset
Reputatie 5
Badge +3
Je Connect Box status
Draadloos (Actief - 2.4 en 5 GHz)
Internet (Verbonden (partial bonding US) dit staat in het rood volgens mij hoort dat groen te zijn
Telefonie (Actief TEL1)
heeft iemand hier een oplossing internet werkt gewoon

al opgelost de modem gereset

nu weer hetzelfde heeft iemand een oplossing hier voor
Reputatie 7
Badge +24
Als een zelfstandige reset niet lukt, wil het nog wel eens helpen dat ziggo op afstand het modem reset ( koude start) even dus de hulpdesk bellen en de hoop dat je iemand aan de lijn krijgt die deskundig is.
succes. grRob
Reputatie 5
Badge +3
dank je robbo
wacht wel tot morgen misschien komt er nog een medewerker van Ziggo langs die dat kan doen 😉
maar kan geen kwaad toch dat het er staat in de connect box
Reputatie 7
Badge +24
Nee hoor..Maar is wel natuurlijk een fout.
.even tip. bij een modem reset (stroom dr af) doe ik altijd langer dan de vaak benoemde 30 seconde. Ik doe zelf meestal 1 tot 5 minuten wat bij mijn ervaring beter werkt. Heb je al een factory reset gedaan?
Reputatie 5
Badge +3
ja dat heb ik gisteren gedaan want ik moest alles weer opnieuw invullen en stond alles in het groen
heb alleen nog geen reset gedaan met het stroom eraf
Reputatie 7
Badge +24
Ok. Dan heb je denk ik wat in je mogelijkheden ligt gedaan. Probeer nog een keer 1 a5 min. Liefst dus minimaal 5 min. het stroom dr af. Even kijken wat het dan doet... wie weet....
Reputatie 7
Badge +35
@hadeha
Kun je hier je downstream en upstream waarden uit je modem plaatsen met een screenshot of anderszins?

Je US = upstream is niet goed en dat is meestal een signaal issue.

Kun je ook een foto van je AOP plaatsen met eventuele splitters en versterkers?
Reputatie 5
Badge +3
er is wel hier op 8 dec onderhoud geweest in de onze buurt en voor een paar maanden geleden is door ziggo alles nagekeken en een kabel vervangen
en zal vanmiddag even de screenshot plaatsen heb nu geen tijd daarvoor de baas wacht op mij 😒
Reputatie 5
Badge +3
@hadeha
Kun je hier je downstream en upstream waarden uit je modem plaatsen met een screenshot of anderszins?

Je US = upstream is niet goed en dat is meestal een signaal issue.

Kun je ook een foto van je AOP plaatsen met eventuele splitters en versterkers?

zijn deze goed
Reputatie 5
Badge +3
@Be rt deze staan er ook onder
Reputatie 7
Badge +35
Het lijkt erop dat je 6 upstream kanalen kunt ontvangen, 4 is al meer dan genoeg, maar geeft het modem de foutmelding dat hij er nog één mist, maar die mis je niet voor je snelheid.

Als je de snelheid haalt van je abonnement en je hebt geen verdere storingen kan het ook vanzelf overgaan in de tijd.
Reputatie 5
Badge +3
@Be rt
ik vind het best zo heb er geen last van ik haal de snelheid niet van mijn ab maar dat heeft te maken dat mijn laptop eternet adapter is verouderd maar weet niet of ik deze kan vervangen durf niet goed om hem open te maken
Reputatie 7
Badge +35
Met een USB adapter met Dual Wifi N kom je ook een heel eind, tussen 10 en 15 euro heb je al een hele goede. @hadeha
Reputatie 7
Hoi hadeha,

Er lijkt in het signaal binnen jouw wijk iets mis te gaan met de upstream. Dit laat ik verder onderzoeken. Toen ik je modem controleerde viel mij op dat het 5 Ghz netwerk uitgeschakeld lijkt. Juist op dat netwerk zou je het beste resultaat kunnen halen. Als je dus een USB dongle overweegt voor je laptop dan zou er een met 5 Ghz AC ondersteuning aan te raden zijn.

Groet,
Thijs
Reputatie 5
Badge +3
Hoi hadeha,

Er lijkt in het signaal binnen jouw wijk iets mis te gaan met de upstream. Dit laat ik verder onderzoeken. Toen ik je modem controleerde viel mij op dat het 5 Ghz netwerk uitgeschakeld lijkt. Juist op dat netwerk zou je het beste resultaat kunnen halen. Als je dus een USB dongle overweegt voor je laptop dan zou er een met 5 Ghz AC ondersteuning aan te raden zijn.

Groet,
Thijs

ik heb deze juist uitgezet want de mobiel van mijn vrouw springt op 5ghz en vreet haar data op daar kwamen wij achter in haar scherm stond 4g en normaal staat dat er niet en logt deze automatisch op het netwerk in
@Be rt ik heb van de week een netgear usb adapter gekocht deze geeft 144 mb aan maar mijn netwerkadater kan het niet aan deze is 100/10 ben al aan het kijken voor een ander in mijn laptop een hp G72
Reputatie 5
Badge +3
kijk net staat het weer zo als het hoort😁
Je Connect Box status
Draadloos (Actief - 2.4GHz)
Internet (Verbonden)
Telefonie (Actief TEL1)
Hi Thijs,

Ik merk regelmatig dat de Wifi-verbinding niet optimaal is. Ik haal vaak maar maximaal 20mb/s en de verbinding hapert ook regelmatig.

Nu zag ik in de openingspost dat nieuwere modems 2,4ghz en 5ghz simultaan aan kunnen én dat oude modems kosteloos worden vervangen. Ik heb op dit moment een Ubee 3226 modem, die ondersteunt geen 5Ghz.

Kan ik deze via jou laten vervangen? Misschien dat dat al tot een verbetering leidt.
Reputatie 7
Badge +35
Ziggo moderators komen hier eens in de paar werkdagen langs en zij kunnen een nieuw modem sturen.
Dat kan dus nog een paar werkdagen duren.

Als je sneller een nieuw modem wilt, kun je ook Ziggo bellen, als je dat doet, laat SVP hier even weten hoe het afgelopen is? @RoelandVliet
Reputatie 7
@hadeha Wat voor telefoon gebruikt jouw vrouw? Je kan de optie om wifi aan te vullen met 3/4G data uitzetten. Dan kun je ook weer gebruik van het 5 Ghz netwerk.

@RoelandVlietHeb een nieuw modem voor je aangevraagd. Die krijg je binnen enkele dagen met een begeleidend schrijven erbij. Hoor graag hoe hij bevalt!
Reputatie 5
Badge +3
@hadeha Wat voor telefoon gebruikt jouw vrouw? Je kan de optie om wifi aan te vullen met 3/4G data uitzetten. Dan kun je ook weer gebruik van het 5 Ghz netwerk.

een samsung Galaxy-S6
Reputatie 7
Helder, ik heb zelf geen Galaxy. Maar gelukkig lijkt Android wel veel op elkaar. Ik kan het op mijn telefoon vinden bij de lijst met beschikbare wifinetwerken. Helemaal onderaan kan ik daar kiezen voor wifi-voorkeuren. Daar kun je 'automatisch overschakelen naar mobiele data' uitschakelen. Wanneer je telefoon dan verbonden is met een wifinetwerk dan zal deze geen data verbruiken. Overigens zie ik wanneer ik verbonden ben met een wifinetwerk ook nog steeds een logo van 4G maar hij verbruikt daar dan geen data op.

Aanpassing door moderator: Er loopt net een collega langs met een Galaxy. Daar zie in bij de lijst met beschikbare netwerken rechtsboven 'Geavanceerd'. Daar kun je dan vervolgens 'Slimme netwerkwissel' uitschakelen.
Reputatie 5
Badge +3
deze staat uitgeschakeld @Thijs Ziggo dus wat er dan is weet ik niet
maar bedankt voor de hulp van je ieder geval en mocht ik de oplossing vinden meld ik dat wel eerst maar eens kijken voor een ander netwerkaartje die de de snelheid aankan want ik kom nu niet sneller tussen de 50 en 75 mb ipv 150 / 200
Reputatie 7
Apart! Dan mag de telefoon geen mobiele data gebruiken wanneer er een wifiverbinding actief is. Laten we het voor nu dan nog maar even rusten en ik ben benieuwd wat een nieuwe netwerkkaart of dongle voor je gaat brengen!
Reputatie 3
Badge
Via het aanmelden van een geheel ander probleem kwam ik op dit topic terecht. Ik wil toch even reageren vanuit mijn vakgebied en proberen dit verduidelijken. Het gaat om het verbeteren van Wifi. Daarbij het belangrijk om een paar basis uitgangspunten te weten:

Weerkaatsing:
Een wand of muur veroorzaakt demping, dat klopt. Afhankelijk van de dichtheid van het materiaal zal slechts een deel van het radiografisch signaal door het obstakel heen kunnen. Waar vaak niet bij wordt stilgestaan is wat er met de rest van het signaal gebeurd. Een deel wordt namelijk weerkaatst en vormt weer interferentie en storing in het eigen signaal. Hoe kleiner de ruimte, hoe dichter het materiaal, hoe groter de storm van weerkaatste signalen.

Frequentie
Hoe hoger de frequentie, hoe meer invloed er is van demping en weerkaatsing. De gevolgen hiervan zijn ook des te groter op het verlies in signaal kwaliteit. Daarom is bij een hogere frequentie (5GHz ipv 2.4 GHz) ook een relatief groter uitzendvermogen nodig om door vaste materialen heen te kunnen.

Uitzendvermogen (1)
We weten inmiddels wel van de 2.4 GHz, zeker in stedelijke gebieden, erg druk is. Wat vaak als oplossing wordt aangedragen is het plaatsen van betere wifi toegangspunten, al dan niet met betere antennes en/of groter uitzendvermogen. Helaas lost dit het probleem maar tijdelijk op, eigenlijk net zo lang tot de buren hetzelfde truukje hebben bedacht.

Uitzendvermogen (2)
‘Ik heb gewoon 5 streepjes wifi, maar hij doet het niet!’. Dan kan heel goed. Het kan namelijk zijn dat door allerlei weerkaatsing er ruim voldoende signaal van het wifi toegangspunt bij jouw laptop, telefoon of tablet komt. Echter door de locatie en/of relatief beperkt uitzendvermogen van jouw laptop, telefoon of tablet is deze niet in staat in de zelfde kwaliteit en signaal terug te sturen. Dat zie je niet! Hier gaat het vaak mis in omgevingen met meerdere wifi toegangspunten. Er is namelijk geen reden voor het device om over te schakelen (roamen) naar een ander, terwijl voor wat het device terug wil zenden dit wel is.

Kanalen kiezen
Zoals eerder in dit topic is gelinkt, hebben kanalen een interferentie overlap met elkaar. Nu kun je zelf je kanalen gaan kiezen, maar eerlijk: dat is volstrekt onzinnig. Immers als de buren op ‘automatisch kiezen’ staan, kan dit morgen helemaal anders zijn. Tenzij dit je hobby is, niet doen. Lekker op automatisch laten staan.

Don’ts (nee, niet doen):

- Zo’n sterk mogelijke wifi toegangspunt kopen zodat je de buren wegblaast (zeker niet op 2.4GHz)
- Wifi toegangspunt in de meterkast zetten of achter de kast of bank leggen
- Hele huis volhangen met wifi versterkers en andere rommel zonder over uitzendvermogen na te denken
- Zelf kanalen kiezen

Do’s:
- Line of sight: haal je wifi accesspoint achter de bank of uit de meterkast vandaan. Zorg dat de belangrijkste apparaten de wifi antenne kunnen zien. Dan heb je gegarandeerd een goed verbinding, kanaaloverlap met buren of niet.
- Maak gebruik van 5GHz band waar mogelijk (line of sight vereist!)
- Plaats meerdere wifi accespoints door de woning of het kantoor en kies voor een merk/type waarbij je het uitzendvermogen kunt verlagen (helaas kan de Connect Box dit niet, of toch??)
- Zorg dat Wifi Accesspoints vrij in een ruimte kunnen ontvangen en zenden, hou deze weg van wanden en directe weerkaatsing op korte afstand.

En misschien de belangrijkste tip: als het met een draad kan, altijd doen!

Reageer