marc_p

Level 1
  • 22Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Vaak haperende wifi

Al jaren vaak haperende wifi. Zelf geaccepteerd omdat ik niet weet waar ik het moet zoeken. Nu kinderen meer gamen en zo wordt het steeds irritanter. Ik ben absoluut niet handig in deze dingen, dit is wat ik heb geprobeerd:

Kabel gaat naar modem (ConnectBox). Van daar kabel naar PC, daar nooit problemen. Speedtest Ziggo op de PC met kabel
Ping 11 ms
Download 251.4 Mbps
Upload 25.9 Mbps

TV is ook bekabeld vanuit modem, nooit problemen, hoofdaansluiting lijkt wel een ‘rommeltje (vorige bewoner), maar ik neem aan dat de kabel uit de muur naar modem goed is vanwege bovenstaande.

Speedtest Ziggo op de telefoon, wifi (2m van modem)
Ping 15 ms
Download 43.1 Mbps
Upload 20.6 Mbps

Ziggo Wifi assistant: de ene keer heel matig, de andere keer overal zeer goed, zelfs op zolder.

De afstand is niet het probleem, de wifi op de telefoon vlak bij modem hapert net zo vaak als de laptop op de stueerkamer boven. 

Wifi: 2.4 en 5 Ghz met dezelfde naam. Automatische kanaalkeuze.

Wat zou ik verder kunnen testen om te begrijpen waar dit vandaan komt?

Adviezen, graag met duidelijke uitleg, zijn welkom.

Ik zie dat vaak wordt gevraagd voor downstream en upstream informatie.

Ik heb het wel kunnen vinden, maar ik kan de resultaten niet interpreteren. Ik zie heeeel veel specifieke errors en timeouts, dus ik hoop dat dat ihelpt.

 

Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) SNR (dB) Modulatie Kanaalnummer
1 602000000 6 38 256qam 1
2 634000000 6 38 256qam 5
3 642000000 6 37 256qam 6
4 650000000 5 38 256qam 7
5 658000000 5 38 256qam 8
6 666000000 6 38 256qam 9
7 674000000 6 38 256qam 10
8 682000000 6 38 256qam 11
9 690000000 5 37 256qam 12
10 698000000 6 37 256qam 13
11 706000000 6 38 256qam 14
12 714000000 6 38 256qam 15
13 722000000 6 38 256qam 16
14 730000000 5 38 256qam 17
15 738000000 5 38 256qam 18
16 746000000 5 38 256qam 19
17 754000000 5 38 256qam 20
18 762000000 5 38 256qam 21
19 770000000 5 37 256qam 22
20 778000000 5 38 256qam 23
21 786000000 4 38 256qam 24
22 810000000 4 36 256qam 27
23 826000000 4 37 256qam 29
24 834000000 4 37 256qam 30

 

Gebundelde downstream-kanalen
Kanaal Locked Status RxMER (dB) Pre RS Errors Post RS Errors
1 Goed (Locked) 38.605 68769107558 188
2 Goed (Locked) 38.605 2791874226 7
3 Goed (Locked) 37.636 2791875117 11
4 Goed (Locked) 38.983 2791875587 17
5 Goed (Locked) 38.605 2791874091 10
6 Goed (Locked) 38.983 2791873911 10
7 Goed (Locked) 38.605 2791884348 16
8 Goed (Locked) 38.605 2791872907 11
9 Goed (Locked) 37.636 2791876858 13
10 Goed (Locked) 37.936 2791872933 11
11 Goed (Locked) 38.605 2791875528 11
12 Goed (Locked) 38.605 2791877423 7
13 Goed (Locked) 38.605 2791875868 9
14 Goed (Locked) 38.605 2791873330 26
15 Goed (Locked) 38.605 2791875556 25
16 Goed (Locked) 38.605 2791875716 21
17 Goed (Locked) 38.605 2791871458 10
18 Goed (Locked) 38.605 2791870879 13
19 Goed (Locked) 37.636 2791873117 15
20 Goed (Locked) 38.605 2791875961 17
21 Goed (Locked) 38.605 2791876839 23
22 Goed (Locked) 36.610 2791873834 110
23 Goed (Locked) 37.356 8797709379 105
24 Goed (Locked) 37.356 8797703321 127

 

Gebundelde upstream-kanalen
Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) Symbol Rate (ksps) Modulatie Kanaalnummer
1 50900000 44 5.120 64qam 8
2 28600000 44 2.560 64qam 12
3 44000000 44 5.120 64qam 9
4 57800000 44 5.120 64qam 7
5 37100000 43 5.120 64qam 10
6 31800000 44 2.560 64qam 11

 

Gebundelde upstream-kanalen
Kanaal Kanaal soort T1 Timeouts T2 Timeouts T3 Timeouts T4 Timeouts
1 2.0 0 0 40 0
2 2.0 0 0 41 0
3 2.0 0 0 39 0
4 2.0 0 0 38 0
5 2.0 0 0 32 0
6 2.0 0 0 41 0
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Erik P
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 3232Posts
  • 585Oplossingen
  • 769Likes
marc_p wrote:

Ik zit met mijn telefoon op 2 meter (!!) van het modem, en de wifi valt regelmatig weg. Wat kan een wifibooster daar aan verbeteren?

Daar zit inderdaad wat in.  Het is wel een ding als de wifi ook zo dichtbij het modem wegvalt, heel irritant dat dit gebeurd.
Logisch dat jullie daar radeloos van worden!

Je kunt wel een Wifibooster aanschaffen, maar binnen 2 meter van het modem moet het inderdaad ook gewoon goed zonder booster werken.
Ik zal daarom eerst kosteloos een nieuw modem naar jullie toesturen.
Ook omdat het signaal verder goed lijkt en het bekabeld wel stabiel werkt.

Houd je ons op de hoogte? PostNL bezorgt het nieuwe modem zo snel mogelijk!

Bekijk in context

38 Reacties 38
Tom.

Level 18
  • 5481Posts
  • 205Oplossingen
  • 1222Likes

De modem statistieken zien er niet zo goed uit.

 

Zou je wat foto's kunnen maken van je aop (hoofdaansluiting) en wat daar op aangesloten zit?

(Bijvoorbeeld Splitter, Kabels, Modem, Signaal versterker)

(Zit vaak in de meterkast)

 

 

 

 

marc_p
Topicstarter
Level 1
  • 22Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Zit niet in de meterkast, komt gewoon uit de muur (vorige bewoner was ‘doe-het-zelver’...). Groen komt uit de muur. Wit (rood randje) gaat naar modem, ander witte naar splitter. Vandaar uit gaat er eentje naar de TV, de andere weet ik niet.

Tom.

Level 18
  • 5481Posts
  • 205Oplossingen
  • 1222Likes

Dan is het hoogtijd dat een monteur een hoofdaansluiting komt plaatsen.

Dit is verre van ideaal?

Ik zie ook enorme onderbrekingen/uitval terug in je modem.

 

Ik ga een Super Expert vragen om een seintje te geven aan de moderators.

Ik vermoed dat er een moderator binnen 1-2 dagen hier langs zal komen.

Zorg dat je postcode en huisnummer in je profiel staan.

https://community.ziggo.nl/settings/profile 

 

Tom.

Level 18
  • 5481Posts
  • 205Oplossingen
  • 1222Likes

Nog 1 vraagje:

Hoeveel televisies heb je in huis aangesloten/in gebruik?

marc_p
Topicstarter
Level 1
  • 22Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

1 TV. Kijken wel soms ook TV op laptop via de Ziggo app.

 

Dank je voor je snelle reacties. Postcode/huisnummer staan er in. Krijg ik nu dan van zelf bericht van iemand van Ziggo?

Tom.

Level 18
  • 5481Posts
  • 205Oplossingen
  • 1222Likes

Dat klopt.

Die komen vanzelf langs in dit topic.

 

Zou je de witte kabel die verbonden is met de andere splitter los willen halen?

Op de splitter met de groene kabel zou ipv de witte kabel die naast de modem kabel zit de tv kabel aangesloten moeten worden.

(Kijk bij je tv welke kabel er zit aangesloten dan weet je welke kabel je om moet wisselen)

 

Dan heb je in iedergeval al 1  oude splitter minder die ruis kan veroorzaken.

(Post RS errors)

 

 

marc_p
Topicstarter
Level 1
  • 22Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Dat gaat niet, de kabel naar de TV past niet op de eerste splitter, is een verkeerd soort aansluiting.

Tom.

Level 18
  • 5481Posts
  • 205Oplossingen
  • 1222Likes

Maar beide splitters hebben dezelfde aansluitingen.

Zou je een foto willen maken welke kabel aan de splitter kant van de tv is?

Ik zie namelijk 2 kabels waarbij er 'n schroefadapter op zit die je als 1 geheel los kan draaien en op de andere splitter kunt zetten.

marc_p
Topicstarter
Level 1
  • 22Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

in volgorde uitgang 1e splitter, begin tussenkabel, uitgang 2e splitter, begin kabel naar TV. Die zijn niet hetzelfde.

marc_p
Topicstarter
Level 1
  • 22Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Die andere (zwarte kabel) gaat naar de UPC media box. Die gebruiken we alleen voor bijv Fox Sports 1. Alle kanalen kunnen rechtstreeks via de TV, maar Fox sports niet, die werkt alleen via de mediabox. Geen idee waarom.

Tom.

Level 18
  • 5481Posts
  • 205Oplossingen
  • 1222Likes

Dan kun je het beste alleen de mediabox gebruiken om tv te kijken als die wel alles kan ontvangen.

Dit is een adapter die je eraf kan draaien om de kabel op de andere splitter aan te sluiten.

Je kunt dus het beste alleen die zwarte kabel gebruiken om televisie te kijken.

De zwarte kabel met adapter op de splitter met de groene kabel zetten.

 

marc_p
Topicstarter
Level 1
  • 22Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Snap ik. Maar de media box heeft een ander probleem. 1 a 2 keer per week wil hij niet opstarten…. En dan werkt hij niet voor een paar uur...

Tom.

Level 18
  • 5481Posts
  • 205Oplossingen
  • 1222Likes

Dat zou goed kunnen komen door een slecht signaal.

Ik zou als ik jou was het toch op die manier proberen.

Kan goed zijn dat het nu wel goed blijft werken doordat er 1 splitter minder in gebruik is.

 

Je kunt anders ook altijd nog een nieuwe mediabox aanvragen?

marc_p
Topicstarter
Level 1
  • 22Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Dat komt niet door slecht signaal denk ik. Hij gaat gewoon niet aan, on/off.

Mediabox heb ik al ooit een keer aangevraagd, maar dat is een lang verhaal geworden waar ik steeds vragen kreeg die ik niet kon beantwoorden.

Daarbij, ik snap niet waar de box voor nodig is als de TV de kanalen ook kan laten zien. Behalve die ene dan, en ik snap echt niet waarom.

marc_p
Topicstarter
Level 1
  • 22Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Daarbij snap ik niet goed waarom de splitters (buiten de modem) problemen geven bij de wifi, en niet bij bekabeld internet. Beiden volgen dezelfde kabel van de muur naar de modem, waarom heeft de een wel een probleem en de ander niet?

Jan F.

Level 20
  • 17046Posts
  • 1330Oplossingen
  • 2617Likes

Afgezien alle technische verbeteringen die nodig zijn adviseer ik het volgende:

  • geef de 2.4 en 5 GHz netwerken een verschillende naam
  • zet de kanalen handmatig vast. In 2.4 band selecteert u kanaal 1, 6 of 11, afhankelijk van de drukte in uw omgeving, en u zet de bandbreedte op 20 MHz. In de 5 GHz band gebruikt u een van de kanalen in de range 36-48.

 

 

 

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75174Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21922Likes

Mogelijk helpen deze tips ook nog, wifi is een lastig ding en is mede afhankelijk van buren en de apparaten en systeemsoftware die je gebruikt, kijk met wifi-analyzer of je buren op hetzelfde kanaal zitten en stel in zoals Jan F. al schreef.

Er staat Android, maar inmiddels is de ervaring dat dit ook helpt bij allerlei andere apparaten.

https://community.ziggo.nl/deel-je-tips-en-suggesties-91/wifi-verbindingsproblemen-met-android-mogel...

Henno

Level 17
  • 2620Posts
  • 79Oplossingen
  • 730Likes

@marc_p naast de tips die hier al langs kwamen nog een paar aanmerkingen:

De gemeten waarden:

Speedtest Ziggo op de telefoon, wifi (2m van modem)
Ping 15 ms
Download 43.1 Mbps
Upload 20.6 Mbp

lijken gemeten op de 2.4GHz band. Met welk merk / model apparaat was dat? Daar valt mogelijk nog wat te verbeteren.

Heb je IPv6 omgezet van stateless naar stateful?

Zoals @Be rt al aangaf, met een WiFi analyser kun je kijken wat er voor zenders er in de lucht zitten. Zonder dat is het rijder in het donker zonder verlichting.

 

 

 

marc_p
Topicstarter
Level 1
  • 22Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

De speedtest was gedaan met een Samsung Galaxy A5 (2017).

Als ik inlog op het modem dan staat er bij ‘verbonden apparaten’ dat de telefoon op ‘Wi-Fi 5G’. Waaraan zie je dat het toch 2.4Ghz zou zijn?

De IPv6 heb ik al vaker voorbij zien komen, maar staat er niet bij bij mijn ‘DHCP’ sectie. Kan het zijn dat ik die niet heb of zo?

Uitgelicht topic