1
Vraag
2
Reacties
pvt

Level 5
  • 53Posts
  • 1Oplossingen
  • 10Likes

Update firmware extra-wifibooster via stopcontact

Ik ben sinds gisteren erachter gekomen via ander topics op dit forum dat de wifiboosters via stopcontact een nieuwe firmware update gehad zouden moeten hebben.

Ik heb twee wifiboosters:
1)een op de bovenverdieping die altijd verbonden is. Deze heeft de nieuwe versie van de firmware: ZG-w26.7c.p9.4c. Werkt prima overigens.

2) De tweede wifibooster is alleen actief indien nodig (dode hoek in keuken). De booster wordt van netwerk afgehaald indien niet meer nodig (al genoeg wifi stoorsignalen van buren). Deze extra wifibooster heeft de update nog niet gehad! Werkt overigens uitstekend met de oude firmware(!)

Via andere topics op forum begrepen dat de update automatisch moet gebeuren. De wifibooster is nu 72 uur online. Helpdesk Ziggo wist niet meer dan dat er een monteur langs zou moeten komen.

Vraag: Is de monteur de oplossing(?), of moet ik meer geduld hebben en wordt de update automatisch een dezer dagen geïnstalleerd. De wifibooster is nu permanent online.
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Cecilia
Community Moderator
Community Moderator
  • 8055Posts
  • 2393Oplossingen
  • 3927Likes

Hi @Francois83

Een hele goede en terechte vraag! In het verleden hebben wij inderdaad de software per e-mail naar diverse klanten toegestuurd. Gezien het feit dat dit een oudere software versie betreft dan degene die jij momenteel gebruikt ben ik achter de schermen even voor je gaan informeren.

Kort samengevat zijn wij gestopt met het toesturen van de software per e-mail waarmee je de GUI handmatig kan upgraden. Gebleken is dat het handmatig upgraden van de GUI voor diverse problemen en uitdagingen heeft geleid die niet wenselijk zijn. Een klein beetje achtergrond informatie. De PG-9072 heeft twee aparte images (PLC en WiFi). Een handmatige upgrade van de GUI doet alleen het WiFi component, waardoor de WiFi en PLC componenten out-of-sync kunnen raken. De eventuele problemen die dit met zich mee brengt (en uitdagingen) willen we niet herhalen.

Momenteel draait jouw Wifibooster via het stopcontact nog niet op de meest recente software. Dit kan meerdere oorzaken hebben. De hoofdverdachte hierin is geen of geen betrouwbare verbinding met ACS. Dit kan veroorzaakt worden door een slechte PLC-verbinding tussen PG-9072 of PG-9073 of doordat bijvoorbeeld s’nachts de PC-9072 uit het stopcontact wordt getrokken.
Het kan ook komen door firewall-rules op de router (als poort 7547 uitgaand geblokkeerd is lukt het niet), of door gebruik op non-Ziggo netwerk (bij de buren etc.). Wil je eens controleren of één van bovenstaande bij jou het geval is? Zo niet, dan wil ik je vragen om mij het serienummer van de PG-9072 eens toe te sturen. Dan ga ik voor je kijken of het mogelijk is om een upgrade te pushen.

Bekijk in context

345 Reacties 345
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5146Oplossingen
  • 21925Likes
De nieuwe software is, in eerste instantie, uitgerold over een beperkt aantal Wifiboosters, dit om te zien of er geen heel vreemde dingen zouden gebeuren.

Dat gebeurde dus wel, als je Wifibooster op WPA-PSK+WPA2-PSK hebt staan, dan zul je vrijwel niets merken, staat hij op WPA2-PSK, dan kan je download terugzakken tot 3 Mbps.

Een monteur is geen oplossing voor de nieuwe software, de nieuwe software komt vanzelf via het internet.

Maar ik begrijp je niet helemaal, ervaar je nu klachten van je Wifibooster of werkt hij vrijwel normaal?

Er zit binnenkort weer nieuwe software aan te komen met een goede werking, deze is er nu nog niet, zie de laatste informatie van Folkert Ziggo:
https://community.ziggo.nl/internetverbinding-102/lage-internetsnelheid-op-wifibooster-na-firmwareupdate-24326/index4.html#post249107
pvt
Topicstarter
Level 5
  • 53Posts
  • 1Oplossingen
  • 10Likes
Be rt

Alles werkt "normaal", echter de update van de tweede wifibooster is nog niet gebeurd. Mijn vraag is gebeurd dat automatisch? Zie mijn vraag aan het eind van de topic
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5146Oplossingen
  • 21925Likes
pvt Als de nieuwe betere software klaar is, gebeurt de update volledig automatisch.
pvt
Topicstarter
Level 5
  • 53Posts
  • 1Oplossingen
  • 10Likes
Be rt wrote:
pvt Als de nieuwe betere software klaar is, gebeurt de update volledig automatisch.


Tjsa Be rt en Folkert Ziggo. Ik vind de uitrol van Ziggo voor de firmware wel erg knullig, als ik moet wachten op volgende update. Ik wacht wel af. De tweede extra-booster werkt nog.
Tijdige aankondiging van de volgende uitrol zal ik wel waarderen (email ??). Dan kan ik beide boosters aansluiten op netwerk, anders mis ik misschien de update weer(??)
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5146Oplossingen
  • 21925Likes
De uitrol is juist gekozen vanwege een goede reden en derhalve niet knullig, maar zeer goed doordacht.
De meeste huidige updates, en niet alleen bij Ziggo, worden in beperkte hoeveelheden tegelijk uitgerold.

Je kunt software testen in allerlei situaties, maar er kunnen, in de werkelijke wereld, situaties zijn die toch vreemde storingen veroorzaken.
Vandaar dat Microsoft en anderen tegenwoordig in fasen en onderdelen de updates uitrollen en niet in één keer.

In het verleden werd alles in één keer uitgerold en als er dan toch nog een bug naar voren kwam, had iedereen of hadden velen er last van net zoals bij Apple de laatste updates in één keer vele telefoons trof.
Als je in fasen de update uitrolt, komt het beperkt naar voren, als er iets is, en kan de update gestopt worden, zo ook bij de update van de Wifibooster, anders hadden zeer velen last gehad van maar 3 Mbps download als er alleen WPA2-PSK ingesteld was.
Dus een nuttige actie om in fasen uit te rollen.

Het is een voordeel dat een bedrijf als Ziggo updates blijft uitbrengen voor verbeteringen van hun producten en beveiliging.

Android apparaten fabrikanten en TV makers stoppen vanaf 2 jaar met updates en dan zit je met een onveilig telefoontoestel of een onveilige Smart TV die ook nog eens steeds minder gebruik kan maken van apps die niet meer geupdate worden.

Updates mis je niet als je niet als je Wifibooster niet aangesloten is.
Op het moment dat je hem weer in gebruik neemt is hij binnen 24 uur automatisch geupdate.
Het apparaat kijkt regelmatig of er updates ter beschikking zijn.

En op updates wachten doe je altijd, ik wacht nu alweer op de volgende update van Windows 10 bij voorbeeld.

Als alles "normaal" werkt is er toch geen noodzaak voor een update.
Rian

Level 1
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Ik heb een Ziggo WiFi Booster met firmware versie: ZG-w26.7c.p9.4c.
Nu heb ik begrepen dat er een nieuwere versie van de software is uitgebracht, maar die wordt kennelijk niet naar mijn booster gepushed.
Kan ik zelf ergens een update file downloaden om zelf de update te verrichten?
Mark
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5774Posts
  • 655Oplossingen
  • 1963Likes
Hoi Rian, ik stuur je dadelijk de nieuwste firmware per e-mail toe. Het wordt tijd dat je dit ook zelf ergens vandaan kunt halen (of de automatische update fixen natuurlijk), dat zoeken wij verder uit!
Rian

Level 1
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Dank je wel Mark, update inmiddels uitgevoerd en de WiFi Booster werkt naar verwachting ?.
w.v.riel

Level 2
  • 14Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Hallo Mark,

Kan jij mij de nieuwste firmware ook doen toekomen.
Ik heb namelijk ook nog steeds de oude erop staan ZG-w26.9c.p9.4c
En waarom is daar geen link voor op de site.

Gr Wil.
Jan F.

Level 20
  • 17046Posts
  • 1330Oplossingen
  • 2617Likes
Mark Ziggo
ZG-w26.9c.p8.2c staat er bij mij op. In het verleden heeft Folkert mij een update opgestuurd per mail, maar het installeren daarvan is nooit gelukt. De procedure is duidelijk, maar de nieuwe software werd niet bewaard.
Mark
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5774Posts
  • 655Oplossingen
  • 1963Likes
w.v.riel wrote:
ZG-w26.9c.p9.4c
Dit is de nieuwste versie, geen update nodig!

En een aparte downloadlink zou natuurlijk niet nodig moeten zijn als het updateproces goed werkt. Of dit nodig is wordt verder beoordeeld door de product manager van de Wifiboosters en de beheerders van de website.
Ardon de Zeeuw

Level 1
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Beste ziggo,

mijn booster draait ook nog ZG-w26.7c.p9.4c, graag zou ik ook de nieuwste versie willen. Dit aangezien ik wil controleren of daarmee mijn problemen wellicht zijn opgelost.

Excuses, zie dat dit de laatste betreft
Ricardo Ehv

Level 7
  • 140Posts
  • 1Oplossingen
  • 58Likes
Beste Mark/Folkert,

De automatische update schijnt bij mij ook niet te lukken... Al maandenlang(!) probeer ik daarom via mail, messenger en bellen de laatste softwareupdate toegemailed te krijgen. Met verwijzing naar deze Community. Maar het lukt gewoon niet! Ik krijg meestal reacties alsof ze het in Keulen horen donderen. Vanuit de backoffice schijnen de frontofficemensen ook nooit iets terug te horen. En op de website bij de stopcontactwifibooster staat een link naar de verkeerde software: die leidt naar die van de vaste, bedrade versie. Dat mag wat mij betreft snel gecorrigeerd worden.

Het is toch niet zo moeilijk om:
a. op de website de juiste softwareupdateversie aan de juiste link te linken;
b. mij een mail te sturen met de laatste versie van de software.

Ik zie het graag tegemoet :wink:
Mark
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5774Posts
  • 655Oplossingen
  • 1963Likes
Hi allemaal, even een stukje opheldering over de softwareversie: ZG-w26.9c.p9.4c

Het eerste deel (ZG-w26.9c) betreft de software versie die we kunnen updaten, w26.9c is momenteel de nieuwste versie.
Het tweede deel (p9.4c) is de zogenaamde PLC-component, die is niet via de user interface te updaten.

Zo heeft Jan F. bijvoorbeeld ZG-w26.9c.p8.2c, hij heeft dus wél de nieuwste softwareversie maar niet de laatste PLC-component. Dit heeft weinig tot geen invloed op de werking van de Wifibooster, enige verschil zit in de afhandeling van IPv4 multicasts (IGMP).

Ardon de Zeeuw Ricardo Ehv - Ik stuur jullie dadelijk een e-mail met de nieuwste softwareversie. Dit bestand is ook voor onze Klantenservice niet beschikbaar overigens, deze hebben we direct van de ontwikkelaars gekregen.
We zijn in gesprek met het website team om deze ook openbaar beschikbaar te maken voor downloads, net zoals voor de Wifibooster via een internetkabel.
danimar

Level 4
  • 24Posts
  • 1Oplossingen
  • 6Likes
Ik heb sinds een paar dagen ook een wifi booster op het stopcontact, echter de snelheid is niet eens voldoende om met de ziggo go app tv te kijken. Kan dit aan de firmware liggen ik heb nu versie ZG-w26.7c.p9.4c en zoja waar kan ik dan de laatste versie downloaden of kan ik deze ook gemaild krijgen?
Ik heb de beveiligingsinstellingen al aangepast ...
Bij voorbaat dank....
Jan F.

Level 20
  • 17046Posts
  • 1330Oplossingen
  • 2617Likes
danimar wrote:
Ik heb sinds een paar dagen ook een wifi booster op het stopcontact, echter de snelheid is niet eens voldoende om met de ziggo go app tv te kijken. Kan dit aan de firmware liggen ik heb nu versie ZG-w26.7c.p9.4c en zoja waar kan ik dan de laatste versie downloaden of kan ik deze ook gemaild krijgen?
Ik heb de beveiligingsinstellingen al aangepast ...
Bij voorbaat dank....

U heeft de laatste versie van de firmware. Welke snelheden meet u in de 2.4 en de 5 GHz- band?
danimar

Level 4
  • 24Posts
  • 1Oplossingen
  • 6Likes
Jan F. wrote:

danimar wrote:
Ik heb sinds een paar dagen ook een wifi booster op het stopcontact, echter de snelheid is niet eens voldoende om met de ziggo go app tv te kijken. Kan dit aan de firmware liggen ik heb nu versie ZG-w26.7c.p9.4c en zoja waar kan ik dan de laatste versie downloaden of kan ik deze ook gemaild krijgen?
Ik heb de beveiligingsinstellingen al aangepast ...
Bij voorbaat dank....
U heeft de laatste versie van de firmware. Welke snelheden meet u in de 2.4 en de 5 GHz- band?


Dank voor je antwoord,

Voor beide ligt de snelheid momenteel tussen de 15 en 20mb, maar bedraad is dit vele malen lager....
En helaas schommeld de snelheid heel erg..
Als je nog tips hebt, graag..
mdsm

Level 1
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Ik heb sinds een paar dagen ook een twee wifi booster op het stopcontact, echter de snelheid is niet eens voldoende om met PSP4 te spelen. Kan dit aan de firmware liggen ik heb nu versie ZG-w26.7c.p9.4c en zoja waar kan ik dan de laatste versie downloaden of kan ik deze ook gemaild krijgen?
Ik heb de beveiligingsinstellingen al aangepast ... 5GHZ uitgezet en nog steeds zelfde probleem.
Bij voorbaat dank....
Jan F.

Level 20
  • 17046Posts
  • 1330Oplossingen
  • 2617Likes
mdsm
Ook u heeft de laatste software versie. Welk kanaal gebruikt u en verschilt dat van het kanaal dat door de modem en de eerste booster gebruikt wordt? De verbinding via de 5GHz is meestal sneller, gebruik daar een kanaal in de range 36 - 52.
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic