1
Vraag
2
Reacties
Bleis

Level 1
  • 33Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

Uitsturingsniveau modems in wijk te hoog

Sinds zondagochtend heb ik geen wifi en een klapperende internetverbinding. 1 of 2 internetpagina's openen lukt soms, maar dan ben ik weer offline. Tv doet het gewoon. Ik heb alleen een horizonbox als modem. Mijn aansluiting is glas tot in de woning en een omvormer naar koper in de meterkast
Gebeld met ziggo en donderdag kan er pas een monteur komen.
Nu zijn er gisteren en vandaag twee monteurs geweest van CAI Bleiswijk en zij geven aan dat het Uitsturingsniveau van mijn modem te hoog is waardoor de problemen ontstaan. Een collega van deze monteur heeft waargenomen dat alle modems in de wijk te hoog uitsturen waarvan mijn modem het hoogste is (YAY)
Tot aan de wijkcentrale van CAI heeft de monteur geen problemen geconstateerd en geeft aan dat Ziggo dit op moet lossen.
Na het bezoek van de CAI monteur vandaag heb ik gebeld met Ziggo en nu kan er de 31e pas een netwerkmonteur worden ingepland.
Ik vind, wanneer het een probleem is waar de hele wijk last van (kan) hebben, dit toch sneller opgepakt moet worden.
Dat is uiteindelijk mijn vraag. Vinden jullie ook dat er in dit geval sneller actie ondernomen zou moeten worden omdat het niet een individueel probleem is maar een potentieel breder issue?

Gisteren heb ik nog wel een apart modem gevraagd omdat ik denk dat deze wellicht wat minder gevoelig is dan de horizonbox

Ik vind het ongehoorde termijnen voor reparatie en overweeg nu over te stappen naar glasvezel van XS4ALL.
Ben ik te gefrustreerd of zijn jullie het met me eens?

Groeten Bleis.
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Bleis
Topicstarter
Level 1
  • 33Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes
inmiddels heeft de monteur van CAI de versterker die Ziggo had geplaatst weer weggehaald en heeft hij alle glasconnectoren vanaf de wijkcentrale tot die hier in huis gepoetst.
nog iets in de wijkkast gedaan en hieronder het resultaat

Bekijk in context

52 Reacties 52
efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1592Likes
Kun je eens die waarden van je up en downstream hier posten?
Bleis
Topicstarter
Level 1
  • 33Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes
Ik ga even uitzoeken hoe dat werkt
ArChie.DVB

Level 1
  • 1306Posts
  • 19Oplossingen
  • 552Likes
Indien mogelijk ook graag wat foto's van de kabel infrastructuur in de meterkast inclusief de omvormer.
Bleis
Topicstarter
Level 1
  • 33Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes
Bleis
Topicstarter
Level 1
  • 33Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes
bedoelde je deze logs?
Bleis
Topicstarter
Level 1
  • 33Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes
efok wrote:
Kun je eens die waarden van je up en downstream hier posten?

ik heb ze gepost
Bleis
Topicstarter
Level 1
  • 33Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes
ArChie.DVB wrote:
Indien mogelijk ook graag wat foto's van de kabel infrastructuur in de meterkast inclusief de omvormer.

Hier de foto's
Links onderin komt het glas binnen en rechtsonderin koper eruit
ArChie.DVB

Level 1
  • 1306Posts
  • 19Oplossingen
  • 552Likes
Heb je misschien een iets scherpere foto van die splitter of het merk/type nummer? Waar zit de aansluiting voor de modem? In de woonkamer? En zitten er misschien nog meer componenten tussen die splitter en het modem?

Wat hier in ieder geval opvalt is dat je maar één downstream hebt en de twee upstreams hebben een nogal sterke signaalsterkte voor een dergelijk minimale coax infrastructuur. Heeft zo'n Horizon box nog iets van een DOCSIS status log?
efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1592Likes
Bleis wrote:
bedoelde je deze logs?

Ja, exact die bedoel ik. Interessant geval dit, omdat jij van CAI Bleiswijk glas tot in je huis hebt (!). Leuk hoe een kleine kabelstichting groot kan zijn. Jij hebt je eigen overgang van glas naar coax in huis.

De waarden uit je connectbox die je laat zien, zijn niet zoals wij ze gewend zijn. De DPON (Docsis over Passive Optical Network) die je laat zien doet de vertaalslag van optisch naar coax waar de mediabox mee werkt. Ik kom er niet helemaal hoe dit exact werkt, maar het lijkt me dat je up en downstream waarden, betrekking hebben op de communicatie met de DPON. Er lijkt jaartal 2007 op te staan, dus of dit ding ook goed met docsis 3.0 overweg kan is voor mij gissen.

In elk geval zien we dat de upstream waarde van je box inderdaad hoog is, en maar op 2 kanalen verbinding krijgt. Downstream heb je zelfs maar 1 kanaal, waar je tegenwoordig alle 8 op locked zou verwachten.

het gaat dus niet goed tussen je dpon en je mediabox. De vraag blijft zit dat in je bekabeling of in je DPON, en wie is daarvoor verantwoordelijk. Het lijkt me dat CAI Bleiswijk verantwoordelijk is voor je DPON. Het kan natuurlijk ook aan je eigen bekabeling of het punt waar je de mediabox op het aangesloten liggen. Het type splitter in je meterkast kan ik niet lezen.
Bleis
Topicstarter
Level 1
  • 33Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes
ArChie.DVB wrote:
Heb je misschien een iets scherpere foto van die splitter of het merk/type nummer? Waar zit de aansluiting voor de modem? In de woonkamer? En zitten er misschien nog meer componenten tussen die splitter en het modem?

Wat hier in ieder geval opvalt is dat je maar één downstream hebt en de twee upstreams hebben een nogal sterke signaalsterkte voor een dergelijk minimale coax infrastructuur. Heeft zo'n Horizon box nog iets van een DOCSIS status log?


De aansluiting van het modem zit in de woonkamer met een korte coax kabel verbonden met de box. Verder geen componenten. Pretty straight forward dacht ik zo.
Bleis
Topicstarter
Level 1
  • 33Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes
efok wrote:

Bleis wrote:
bedoelde je deze logs?
Ja, exact die bedoel ik. Interessant geval dit, omdat jij van CAI Bleiswijk glas tot in je huis hebt (!). Leuk hoe een kleine kabelstichting groot kan zijn. Jij hebt je eigen overgang van glas naar coax in huis.

De waarden uit je connectbox die je laat zien, zijn niet zoals wij ze gewend zijn. De DPON (Docsis over Passive Optical Network) die je laat zien doet de vertaalslag van optisch naar coax waar de mediabox mee werkt. Ik kom er niet helemaal hoe dit exact werkt, maar het lijkt me dat je up en downstream waarden, betrekking hebben op de communicatie met de DPON. Er lijkt jaartal 2007 op te staan, dus of dit ding ook goed met docsis 3.0 overweg kan is voor mij gissen.

In elk geval zien we dat de upstream waarde van je box inderdaad hoog is, en maar op 2 kanalen verbinding krijgt. Downstream heb je zelfs maar 1 kanaal, waar je tegenwoordig alle 8 op locked zou verwachten.

het gaat dus niet goed tussen je dpon en je mediabox. De vraag blijft zit dat in je bekabeling of in je DPON, en wie is daarvoor verantwoordelijk. Het lijkt me dat CAI Bleiswijk verantwoordelijk is voor je DPON. Het kan natuurlijk ook aan je eigen bekabeling of het punt waar je de mediabox op het aangesloten liggen. Het type splitter in je meterkast kan ik niet lezen.


De monteur van CAI zegt dat ze van de woonkamer tot aan de wijkcentrale geen problemen zien en het dus aan Ziggo ligt.
Wel noemen ze de hoge waardes van de upstream als oorzaak van de klapperende verbinding.
De status van DOCSIS verandert steeds van actief naar niet gereed en dan weer registreren.
De status lampjes op de box veranderen ook steeds.
Bleis
Topicstarter
Level 1
  • 33Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes
Misschien moet ik nog melden dat de 25e dus donderdag de wijk overgaat van analoog naar digitaal.
Ik heb vanuit het menu op de box nog even een verbindingstest gedaan van de binnenhuisbekabeling zie foto.
Bleis
Topicstarter
Level 1
  • 33Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes
Ook die status wisselt.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21922Likes
Ziggo heeft een compensatieregeling betreffende storingen:

Neem contact op met Ziggo als het probleem is opgelost, dan weten ze ook precies hoelang het probleem heeft gespeeld en kun je gebruik maken van de compensatieregeling.

De chatbox (24 uur per dag/365 dagen per jaar te gebruiken) komt rechtsonder in beeld van de pagina hieronder, als er iemand beschikbaar is, soms even wachten:
https://www.ziggo.nl/chat
Bleis
Topicstarter
Level 1
  • 33Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes
Be rt wrote:
Ziggo heeft een compensatieregeling betreffende storingen:

Neem contact op met Ziggo als het probleem is opgelost, dan weten ze ook precies hoelang het probleem heeft gespeeld en kun je gebruik maken van de compensatieregeling.

De chatbox (24 uur per dag/365 dagen per jaar te gebruiken) komt rechtsonder in beeld van de pagina hieronder, als er iemand beschikbaar is, soms even wachten:
https://www.ziggo.nl/chat

Dank voor de tip.
Zal ik doen als ik niet over stap.
ArChie.DVB

Level 1
  • 1306Posts
  • 19Oplossingen
  • 552Likes
efok wrote:
De DPON (Docsis over Passive Optical Network) die je laat zien doet de vertaalslag van optisch naar coax waar de mediabox mee werkt. Ik kom er niet helemaal hoe dit exact werkt, maar het lijkt me dat je up en downstream waarden, betrekking hebben op de communicatie met de DPON. Er lijkt jaartal 2007 op te staan, dus of dit ding ook goed met docsis 3.0 overweg kan is voor mij gissen.

In feite is hier de coax bekabeling in de wijk tussen wijkcentrale en het AOP van de klant ook vervangen door glasvezel bekabeling. Dit wordt ook wel RF over Glass (RFoG) genoemd. De DPON is de optical node waar het signaal weer op de coax bekabeling in huis bij de klant wordt gemoduleerd. Je kan dit vergelijken met de glasvezel bekabeling tussen CMTS en de optical node in een wijkcentrale. Qua DOCSIS signaal verandert er verder niets waardoor er van dezelfde EuroDOCSIS 2.0 en 3.0 modems gebruikt gemaakt kan worden voor kabel internet. Er is dus ook nog steeds sprake van een coaxsegment met een bepaalde gedeelde capaciteit voor de modems die zich bij de CMTS in dat coaxsegment hebben geregistreerd.

Ik zoek nog altijd iemand met een dergelijke opstelling die ook over een DVB-C PC-TV tuner beschikt om eens van alle downstreams een capture te kunnen maken voor een DOCSIS signaal analyse. Helaas nog niet gevonden.
efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1592Likes
Je foto’ s laten zien dat de mediabox zijn signaal dus zelfs af en toe verliest. Eigenlijk zou je hem een direct op de DPON moeten aansluiten, en kijken of het verbetert.
ArChie.DVB

Level 1
  • 1306Posts
  • 19Oplossingen
  • 552Likes
Bleis wrote:

De aansluiting van het modem zit in de woonkamer met een korte coax kabel verbonden met de box. Verder geen componenten. Pretty straight forward dacht ik zo.

Tja, dat zijn geen afstanden waarbij het modem met een hoge upstream signaalsterktes zou moeten zenden om zich verstaanbaar te maken.
Bleis
Topicstarter
Level 1
  • 33Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes
efok wrote:
Je foto’ s laten zien dat de mediabox zijn signaal dus zelfs af en toe verliest. Eigenlijk zou je hem een direct op de DPON moeten aansluiten, en kijken of het verbetert.


Voor leken is DPON vast voor de splitter. Het signaal dat uit de omvormer komt.
Dat is volgens mij wel een ander soort aansluiting dan het kabeltje tussen de box en de muur. In de meterkast hebben die aansluitingen schroefdraad.
Zal eens kijken of ik er iets mee kan 🙂
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic