Beantwoord

Uitsturingsniveau modems in wijk te hoog

  • 23 oktober 2018
  • 52 reacties
  • 3180 keer bekeken

Sinds zondagochtend heb ik geen wifi en een klapperende internetverbinding. 1 of 2 internetpagina's openen lukt soms, maar dan ben ik weer offline. Tv doet het gewoon. Ik heb alleen een horizonbox als modem. Mijn aansluiting is glas tot in de woning en een omvormer naar koper in de meterkast
Gebeld met ziggo en donderdag kan er pas een monteur komen.
Nu zijn er gisteren en vandaag twee monteurs geweest van CAI Bleiswijk en zij geven aan dat het Uitsturingsniveau van mijn modem te hoog is waardoor de problemen ontstaan. Een collega van deze monteur heeft waargenomen dat alle modems in de wijk te hoog uitsturen waarvan mijn modem het hoogste is (YAY)
Tot aan de wijkcentrale van CAI heeft de monteur geen problemen geconstateerd en geeft aan dat Ziggo dit op moet lossen.
Na het bezoek van de CAI monteur vandaag heb ik gebeld met Ziggo en nu kan er de 31e pas een netwerkmonteur worden ingepland.
Ik vind, wanneer het een probleem is waar de hele wijk last van (kan) hebben, dit toch sneller opgepakt moet worden.
Dat is uiteindelijk mijn vraag. Vinden jullie ook dat er in dit geval sneller actie ondernomen zou moeten worden omdat het niet een individueel probleem is maar een potentieel breder issue?

Gisteren heb ik nog wel een apart modem gevraagd omdat ik denk dat deze wellicht wat minder gevoelig is dan de horizonbox

Ik vind het ongehoorde termijnen voor reparatie en overweeg nu over te stappen naar glasvezel van XS4ALL.
Ben ik te gefrustreerd of zijn jullie het met me eens?

Groeten Bleis.
icon

Best beantwoord door Bleis 5 november 2018, 20:06

inmiddels heeft de monteur van CAI de versterker die Ziggo had geplaatst weer weggehaald en heeft hij alle glasconnectoren vanaf de wijkcentrale tot die hier in huis gepoetst.
nog iets in de wijkkast gedaan en hieronder het resultaat
Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, stel dan je vraag in een nieuw topic.

52 Reacties

Kun je eens die waarden van je up en downstream hier posten?
Ik ga even uitzoeken hoe dat werkt
Reputatie 7
Indien mogelijk ook graag wat foto's van de kabel infrastructuur in de meterkast inclusief de omvormer.

bedoelde je deze logs?
Kun je eens die waarden van je up en downstream hier posten?
ik heb ze gepost
Indien mogelijk ook graag wat foto's van de kabel infrastructuur in de meterkast inclusief de omvormer.
Hier de foto's
Links onderin komt het glas binnen en rechtsonderin koper eruit

Reputatie 7
Heb je misschien een iets scherpere foto van die splitter of het merk/type nummer? Waar zit de aansluiting voor de modem? In de woonkamer? En zitten er misschien nog meer componenten tussen die splitter en het modem?

Wat hier in ieder geval opvalt is dat je maar één downstream hebt en de twee upstreams hebben een nogal sterke signaalsterkte voor een dergelijk minimale coax infrastructuur. Heeft zo'n Horizon box nog iets van een DOCSIS status log?
bedoelde je deze logs?

Ja, exact die bedoel ik. Interessant geval dit, omdat jij van CAI Bleiswijk glas tot in je huis hebt (!). Leuk hoe een kleine kabelstichting groot kan zijn. Jij hebt je eigen overgang van glas naar coax in huis.

De waarden uit je connectbox die je laat zien, zijn niet zoals wij ze gewend zijn. De DPON (Docsis over Passive Optical Network) die je laat zien doet de vertaalslag van optisch naar coax waar de mediabox mee werkt. Ik kom er niet helemaal hoe dit exact werkt, maar het lijkt me dat je up en downstream waarden, betrekking hebben op de communicatie met de DPON. Er lijkt jaartal 2007 op te staan, dus of dit ding ook goed met docsis 3.0 overweg kan is voor mij gissen.

In elk geval zien we dat de upstream waarde van je box inderdaad hoog is, en maar op 2 kanalen verbinding krijgt. Downstream heb je zelfs maar 1 kanaal, waar je tegenwoordig alle 8 op locked zou verwachten.

het gaat dus niet goed tussen je dpon en je mediabox. De vraag blijft zit dat in je bekabeling of in je DPON, en wie is daarvoor verantwoordelijk. Het lijkt me dat CAI Bleiswijk verantwoordelijk is voor je DPON. Het kan natuurlijk ook aan je eigen bekabeling of het punt waar je de mediabox op het aangesloten liggen. Het type splitter in je meterkast kan ik niet lezen.
Heb je misschien een iets scherpere foto van die splitter of het merk/type nummer? Waar zit de aansluiting voor de modem? In de woonkamer? En zitten er misschien nog meer componenten tussen die splitter en het modem?

Wat hier in ieder geval opvalt is dat je maar één downstream hebt en de twee upstreams hebben een nogal sterke signaalsterkte voor een dergelijk minimale coax infrastructuur. Heeft zo'n Horizon box nog iets van een DOCSIS status log?


De aansluiting van het modem zit in de woonkamer met een korte coax kabel verbonden met de box. Verder geen componenten. Pretty straight forward dacht ik zo.

bedoelde je deze logs?
Ja, exact die bedoel ik. Interessant geval dit, omdat jij van CAI Bleiswijk glas tot in je huis hebt (!). Leuk hoe een kleine kabelstichting groot kan zijn. Jij hebt je eigen overgang van glas naar coax in huis.

De waarden uit je connectbox die je laat zien, zijn niet zoals wij ze gewend zijn. De DPON (Docsis over Passive Optical Network) die je laat zien doet de vertaalslag van optisch naar coax waar de mediabox mee werkt. Ik kom er niet helemaal hoe dit exact werkt, maar het lijkt me dat je up en downstream waarden, betrekking hebben op de communicatie met de DPON. Er lijkt jaartal 2007 op te staan, dus of dit ding ook goed met docsis 3.0 overweg kan is voor mij gissen.

In elk geval zien we dat de upstream waarde van je box inderdaad hoog is, en maar op 2 kanalen verbinding krijgt. Downstream heb je zelfs maar 1 kanaal, waar je tegenwoordig alle 8 op locked zou verwachten.

het gaat dus niet goed tussen je dpon en je mediabox. De vraag blijft zit dat in je bekabeling of in je DPON, en wie is daarvoor verantwoordelijk. Het lijkt me dat CAI Bleiswijk verantwoordelijk is voor je DPON. Het kan natuurlijk ook aan je eigen bekabeling of het punt waar je de mediabox op het aangesloten liggen. Het type splitter in je meterkast kan ik niet lezen.


De monteur van CAI zegt dat ze van de woonkamer tot aan de wijkcentrale geen problemen zien en het dus aan Ziggo ligt.
Wel noemen ze de hoge waardes van de upstream als oorzaak van de klapperende verbinding.
De status van DOCSIS verandert steeds van actief naar niet gereed en dan weer registreren.
De status lampjes op de box veranderen ook steeds.
Misschien moet ik nog melden dat de 25e dus donderdag de wijk overgaat van analoog naar digitaal.
Ik heb vanuit het menu op de box nog even een verbindingstest gedaan van de binnenhuisbekabeling zie foto.
Ook die status wisselt.
Ziggo heeft een compensatieregeling betreffende storingen:

Neem contact op met Ziggo als het probleem is opgelost, dan weten ze ook precies hoelang het probleem heeft gespeeld en kun je gebruik maken van de compensatieregeling.

De chatbox (24 uur per dag/365 dagen per jaar te gebruiken) komt rechtsonder in beeld van de pagina hieronder, als er iemand beschikbaar is, soms even wachten:
https://www.ziggo.nl/chat
Ziggo heeft een compensatieregeling betreffende storingen:

Neem contact op met Ziggo als het probleem is opgelost, dan weten ze ook precies hoelang het probleem heeft gespeeld en kun je gebruik maken van de compensatieregeling.

De chatbox (24 uur per dag/365 dagen per jaar te gebruiken) komt rechtsonder in beeld van de pagina hieronder, als er iemand beschikbaar is, soms even wachten:
https://www.ziggo.nl/chat

Dank voor de tip.
Zal ik doen als ik niet over stap.
Reputatie 7
De DPON (Docsis over Passive Optical Network) die je laat zien doet de vertaalslag van optisch naar coax waar de mediabox mee werkt. Ik kom er niet helemaal hoe dit exact werkt, maar het lijkt me dat je up en downstream waarden, betrekking hebben op de communicatie met de DPON. Er lijkt jaartal 2007 op te staan, dus of dit ding ook goed met docsis 3.0 overweg kan is voor mij gissen.
In feite is hier de coax bekabeling in de wijk tussen wijkcentrale en het AOP van de klant ook vervangen door glasvezel bekabeling. Dit wordt ook wel RF over Glass (RFoG) genoemd. De DPON is de optical node waar het signaal weer op de coax bekabeling in huis bij de klant wordt gemoduleerd. Je kan dit vergelijken met de glasvezel bekabeling tussen CMTS en de optical node in een wijkcentrale. Qua DOCSIS signaal verandert er verder niets waardoor er van dezelfde EuroDOCSIS 2.0 en 3.0 modems gebruikt gemaakt kan worden voor kabel internet. Er is dus ook nog steeds sprake van een coaxsegment met een bepaalde gedeelde capaciteit voor de modems die zich bij de CMTS in dat coaxsegment hebben geregistreerd.

Ik zoek nog altijd iemand met een dergelijke opstelling die ook over een DVB-C PC-TV tuner beschikt om eens van alle downstreams een capture te kunnen maken voor een DOCSIS signaal analyse. Helaas nog niet gevonden.
Je foto’ s laten zien dat de mediabox zijn signaal dus zelfs af en toe verliest. Eigenlijk zou je hem een direct op de DPON moeten aansluiten, en kijken of het verbetert.
Reputatie 7

De aansluiting van het modem zit in de woonkamer met een korte coax kabel verbonden met de box. Verder geen componenten. Pretty straight forward dacht ik zo.

Tja, dat zijn geen afstanden waarbij het modem met een hoge upstream signaalsterktes zou moeten zenden om zich verstaanbaar te maken.
Je foto’ s laten zien dat de mediabox zijn signaal dus zelfs af en toe verliest. Eigenlijk zou je hem een direct op de DPON moeten aansluiten, en kijken of het verbetert.

Voor leken is DPON vast voor de splitter. Het signaal dat uit de omvormer komt.
Dat is volgens mij wel een ander soort aansluiting dan het kabeltje tussen de box en de muur. In de meterkast hebben die aansluitingen schroefdraad.
Zal eens kijken of ik er iets mee kan :)
Reputatie 7
Je foto’ s laten zien dat de mediabox zijn signaal dus zelfs af en toe verliest. Eigenlijk zou je hem een direct op de DPON moeten aansluiten, en kijken of het verbetert.
Er bestaat dan wel de kans dat de downstream signaalsterkte wat aan de hoge kant wordt. Het enige downstream kanaal had een sterkte van 8.7 dBmV waarbij de splitter zorgt voor een 3.6 dB verzwakking en van de einddoos in de woonkamer waarop het modem is aangesloten niet bekend is wat de verzwakking is.

Je foto’ s laten zien dat de mediabox zijn signaal dus zelfs af en toe verliest. Eigenlijk zou je hem een direct op de DPON moeten aansluiten, en kijken of het verbetert.Er bestaat dan wel de kans dat de downstream signaalsterkte wat aan de hoge kant wordt. Het enige downstream kanaal had een sterkte van 8.7 dBmV waarbij de splitter zorgt voor een 3.6 dB verzwakking en van de einddoos in de woonkamer waarop het modem is aangesloten niet bekend is wat de verzwakking is.


Moet ik het dan niet doen?
Ik wil niets kapot maken.
Reputatie 7
Ik zou er voor kiezen om het niet te doen. Volgens de DPON specificaties van het huidige model heeft de F-connector aansluiting waarop nu die zwarte coax kabel is aangesloten een uitgangsniveau van 20 dBmV dat aanpasbaar is met ongeveer 10 dB. Je kunt ervan uitgaan dat men dit destijds heeft afgeregeld op een normaal niveau op de einddoos in de woonkamer. Daarnaast begrijp ik uit je melding dat het tot zaterdag allemaal normaal heeft gewerkt en dat de monteur(s) van CAI Bleiswijk geen afwijkingen in de huis installatie hebben aangetroffen.
Ik zou er voor kiezen om het niet te doen. Volgens de DPON specificaties van het huidige model heeft de F-connector aansluiting waarop nu die zwarte coax kabel is aangesloten een uitgangsniveau van 20 dBmV dat aanpasbaar is met ongeveer 10 dB. Je kunt ervan uitgaan dat men dit destijds heeft afgeregeld op een normaal niveau op de einddoos in de woonkamer. Daarnaast begrijp ik uit je melding dat het tot zaterdag allemaal normaal heeft gewerkt en dat de monteur(s) van CAI Bleiswijk geen afwijkingen in de huis installatie hebben aangetroffen.


Het klopt dat de CAI monteurs geen onregelmatigheden hebben aangetroffen.
Één van de monteurs liet me op een apparaat twee markers met daartussen een lijn zien waarop, op het ene punt het signaal precies op de lijn stond en op het andere punt -1 Volgens hem was dat goed.

Ik vrees alleen dat de storingsmonteur die donderdag komt niet zoveel kan doen en moet de oplossing misschien van de netwerkmonteur komen die de 31e pas komt.
Vandaag komt het witte modem van Ziggo aan. Zou dat nog iets gaan helpen?
Reputatie 7
Hoi @Bleis, welkom op onze Community. Het topic is al aardig op gang lees ik, mooi! Maar de oplossing zal vanuit ons moeten komen.

Ik hoop dat de monteur morgen werkelijk iets voor je kan betekenen gezien de oorzaak van het probleem inderdaad ergens in de wijk zal zitten. Ik heb dit voor de zekerheid ook naar ons Netwerkbeheer geëscaleerd, want twee monteurs sturen is al zonde maar helemaal als ééntje niets zou kunnen betekenen.

Ik hoop op een spoedige reactie + vervolgactie en ik houd je op de hoogte.
Hoi @Bleis, welkom op onze Community. Het topic is al aardig op gang lees ik, mooi! Maar de oplossing zal vanuit ons moeten komen.

Ik hoop dat de monteur morgen werkelijk iets voor je kan betekenen gezien de oorzaak van het probleem inderdaad ergens in de wijk zal zitten. Ik heb dit voor de zekerheid ook naar ons Netwerkbeheer geëscaleerd, want twee monteurs sturen is al zonde maar helemaal als ééntje niets zou kunnen betekenen.

Ik hoop op een spoedige reactie + vervolgactie en ik houd je op de hoogte.



Hoi Mark,

Dank voor je reactie.
Ik hoop dat je bedoelt dat netwerkbeheer de servicemonteur kan ondersteunen zodat het morgen toch opgelost kan worden.
Dat lees ik in ieder geval in jouw reactie. Fingers crossed.
Ik heb vandaag al wel het installatiepakket met het witte modem ontvangen. Dus hoop ik dat hij me daar ook even mee kan helpen.
Ik zie dat er een splitter bij het pakket zit, kan ik nu het beste de huidige splitter gebruiken? Zie foto in een eerdere post.

Groet,
Bleis