1
Vraag
2
Reageer en help mee
HenkKa

Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Traag wifi signaal op mijn laptop

Ik heb een laptop van een jaar of 7 oud. Het wifi signaal daarop is vele malen trager dan op mijn IPhone.
Wat kan ik doen om het signaal op mijn laptop te verbeteren?
15 Reacties 15
Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23611Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7505Likes
Goedemorgen HenkKa op de Community.

Laptop mag je niet met de Iphone vergelijken, wat je kan doen, is eventueel als de Laptop over 5GHz beschikt deze daarop zetten.

Heb je modem een Gastennetwerk dan kan je ook je laptop erop zetten voor sneller internet, of een externe wifiadapter, die heb ik er op zitten voor beide wifi banden 2,4GHz en 5GHz

Hoop dat je hier iets aan hebt.
Weisselberger

Level 5
  • 205Posts
  • 8Oplossingen
  • 54Likes
Ik probeer het even simpel te houden:

Wifi gaat (net als elke andere techniek) constant ontwikkelingen door, hierdoor zal je bij nieuwere apparaten hogere snelheden kunnen verwerken, simpelweg omdat de chips krachtiger zijn. Daarnaast kunnen de wifi chips antenne ook enigszins aan slijtage onderhevig zijn naarmate deze ouder worden en intensief gebruikt zijn.

Een goedkope oplossing is een Wifi Dongle, dat is een usbstickje met (afhankelijk van het type en de prijs) nieuwere hardware (chips en antenne) aan boord.
Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes
HenkKa wrote:
Ik heb een laptop van een jaar of 7 oud. Het wifi signaal daarop is vele malen trager dan op mijn IPhone.
Wat kan ik doen om het signaal op mijn laptop te verbeteren?


Je ingebouwde wifi netwerkkaart kan de hogere snelheden niet aan dit omdat de toenmalige wifi normen technisch niet zo snel zijn als bijvoorbeeld op je iphone.

xGarfieldx-Dave heeft een goede tip maar ja kan met beetje geluk ook de interne wifi kaart laten vervangen door een snellere , vaak kosten die kaarten niet veel.
HenkKa
Topicstarter
Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
Dankjewel voor jullie supersnelle reacties.
Lycke
Community Moderator
Community Moderator
  • 14026Posts
  • 1177Oplossingen
  • 6122Likes
Hey HenkKa . Welkom hier!
Je hebt goede informatie van de mensen hier gekregen. Top! Het is goed om te begrijpen hoe de zaken werken ^^.
Waar ik eigenlijk nog wel benieuwd naar ben; welke snelheden haal je op je telefoon en op je laptop?
HenkKa
Topicstarter
Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
Op mijn IPhone: Download 203.1 mb en Upload 20.3 mb
Op mijn Laptop: Download 35.2 mb en Upload 15.6 mb.

Ik vond het nl. best wel een groot verschil!
Lycke
Community Moderator
Community Moderator
  • 14026Posts
  • 1177Oplossingen
  • 6122Likes
Dat is best een groot verschil, inderdaad! Is dit op dezelfde locatie gemeten?

Nu zie ik dat je je beide wifi-netwerken dezelfde naam gegeven hebt. Je modem biedt in principe 2 wifinetwerken aan (2,4ghz en 5,0ghz). Nu beide netwerken hetzelfde heten, maken je laptop en telefoon dus gebruik van beide netwerken.
Wat goed kan is dat je laptop enkel de 2,4ghz verbinding aankan. Dat is niet erg, want dat haalt hij dan uit het netwerk. De snelheden op dit netwerk zijn echter vaak wel een stuk lager. Het kan goed zijn dat je telefoon wel de 5,0ghz verbinding aankan en dit dus uit de verbinding haalt. Die wifiverbinding is doorgaans sneller/sterker en dit zou een hoop verklaren.

Daarnaast zijn er dus nog andere zaken van invloed, zoals de ingebouwde netwerkkaart.

Je kunt er eens voor kiezen om je wifinetwerken verschillende namen te geven en te kijken hoe de resultaten dan op de verschillende netwerken zijn. Zo creëer je vaak de meest optimale verbinding thuis.
RobertKoopman

Level 7
  • 915Posts
  • 86Oplossingen
  • 253Likes
Laptop klinkt als een 2,4GHz netwerkkaartje.
Zal je weinig aan kunnen verbeteren.
Een nieuw, intern, WiFi kaartje moet je maar hopen dat dit kan/wil/werkt.
Een externe USB dongle idem dito. Heb je louter USB2 dan kom je niet echt veel hoger uit.
HenkKa
Topicstarter
Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
Het is idd op dezelfde locatie gemeten.
Ik zal een een poging wagen om de namen te wijzigen. Anders kan een WiFi dongle wellicht nog helpen. Welke USB uitgang erop zit weet ik niet?. Heb er helaas niet zoveel verstand van als jullie. Vandaar blij met zo,n forum en de hulp?
Anders toch maar een keer de laptop vervangen?
RobertKoopman

Level 7
  • 915Posts
  • 86Oplossingen
  • 253Likes
Wat is het merk en typenummer van je laptop?
Kunnen we even in de specs kijken.
Het interne kaartje vervangen klinkt eenvoudig maar is het vaak niet met oudere laptops.
Die nieuwe WiFi adapters zijn nu de helft minder hoog dan de oudere en dan krijg je de antenne kabeltjes er niet meer op.
Al die draadjes zijn vaak precies lang genoeg en “uitrekken” wil niet.
HenkKa
Topicstarter
Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
Hopelijk kun je er wat mee

groet Henk
RobertKoopman

Level 7
  • 915Posts
  • 86Oplossingen
  • 253Likes
Wat ik zo zie is dat deze laptop geen 5GHz aankan.
Met 2,4GHz kom je niet aan hogere snelheden.
Maar de laptop heeft wel een USB 3 poort, een externe dongle zou dan hogere snelheden kunnen halen.
Is de snelheid te laag, werkt het niet goed?
Of is het meer omdat het lager is als andere apparaten?
KBX458

Oud Community-lid
  • 8462Posts
  • 377Oplossingen
  • 2929Likes
Ik heb e.e.a. getest op een ongeveer even oude laptop met een netwerkkaart van max. 100 Mbs
interne wifi: 42,74 down en 53,19 up
met dongel: 83,85 down en 40,63 up
bekabeld 70 down en 30 up.
Wat voor mij telt is dat het allemaal prima werkt en dat het allemaal iets trager werkt, komt door de systeemconfiguratie. Een Ferrari rijdt nu eenmaal sneller en beter dan een Fiat panda.:wink:
HenkKa
Topicstarter
Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
Dank voor jullie hulp en advies.
Op zich werkt de laptop nog prima en moet ik iets meer geduld hebben.
Het is idd geen Ferrari maar wellicht met een dongle toch nog wel wat progressie te behalen in de down en upload snelheid.

Een beetje vroeg misschien maar toch alvast prettige Paasdagen gewenst
Weisselberger

Level 5
  • 205Posts
  • 8Oplossingen
  • 54Likes
HenkKa wrote:
Dank voor jullie hulp en advies.
Op zich werkt de laptop nog prima en moet ik iets meer geduld hebben.
Het is idd geen Ferrari maar wellicht met een dongle toch nog wel wat progressie te behalen in de down en upload snelheid.

Een beetje vroeg misschien maar toch alvast prettige Paasdagen gewenst


Dank je wel Henk,

Mocht je de mogelijkheid hebben kan je ook een netwerkkabel gebruiken in het geval van grote bestanden.
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic