Traag internet na nieuwe modem (witte) in Bridge modus.


Goedendag allen,

Een week geleden heb ik een CI+ module voor mijn TV aangevraagd. Toen werd er gelijk een nieuwe (WIFI) modem meegestuurd omdat de oude (zwarte) binnenkort zou vervallen. Nooit problemen met haperingen of traag internet gehad in de oude configuratie. Alles is bekabeld in mijn huis, dus ik heb Ziggo verzocht de modem in bridge modus te zetten. Daarna komt een bekabelde router die een kabel naar boven leidt, die weer uitkomt op een switch, die het signaal deelt naar twee pc's. Nooit problemen gehad. De problemen begonnen met de nieuwe modem.

Nu heb ik met de opbouw van een webpagina heel veel vertraging. Plaatjes moeten langer laden en filmpjes opbouwen duurt ook langer. Een medewerker van Ziggo heeft mijn verbinding uitgelezen en constateerde dat de upstream snelheid te hoog is. Maar waarom heb ik de jaren hiervoor dan nooit problemen gehad en wat zijn de oplossingen? Kan je ook zelf instellingen wijzigen?

Alvast hartelijk dank!

157 Reacties

Reputatie 4
Badge +4
Met de browser inloggen op 192.168.178.1
Als het goed is heb je een 8 cijferige code.
Reputatie 7
Badge +31
Misschien heb je dit al gedaan, maar als eerste stap zou ik alles uitzetten, dan modem als eerste volledig op laten starten, dan de router en dan de switch en dan één PC en dan de andere PC.

Ben benieuwd of dit werkt bij je.
Reputatie 7
Badge +31
Welke router gebruik je?
Inloggen op 192.168.178.1 levert dit op:

Deze site is niet bereikbaar
Het duurt te lang voordat 192.168.178.1 reageert.

Bert, dat heb ik gedaan. Maar ik blijf een vertraging in het internet houden met de opbouw. Voorheen stond het er in no-time.
Het is een bekabelde sitecom router DC-210.
Reputatie 4
Badge +4
Kan het zijn dat ie in bridge-modus een ander LAN IP heeft?
Reputatie 7
Badge +31
Sitecom router DC-210
Easy configuration wizard
4x LAN 10/100Mbps
autosensing(MDI-X) ports
1x WAN 10/100Mbps
Built-in firewall
VPN passthrough Virtual server

Is deze niet aan het einde van zijn leven? Productiejaar 2009?
Reputatie 2
Ziggo ConnectBox modem/ router:
gebruikelijk IP-adres 192.168.178.1
in bridge modus wordt dit 192.168.100.1
Bert, de router deed het tot de nieuwe modem vorige week prima. Supersnel internet. Kan de combi met de nieuwe modem een probleem zijn volgens jou?

RDS, ik krijg nu inderdaad instelmogelijkheden bij Ziggo. Waar en wat moet ik precies bekijken of delen hier?
Reputatie 7
Badge +31
Oude en nieuwe hardware wil wel eens botsen, in eerste instantie maakt de hardware verbinding en dan kan pas de verbinding gemaakt worden en kan er data overheen.
De eerste drie lagen van een netwerkverbinding gaat over de verbinding van de hardware de volgende 4 lagen gaan over de software.
Men vergeet of weet niet van de eerste 3 lagen van de hardware die dezelfde taal moeten spreken en die met elkaar moeten kunnen communiceren en daar kun je niets aan doen, want dat zit ingebakken.

Ik heb zelf 14 jaar Sitecom gebruikt en veel aan klanten verkocht geïnstalleerd en onderhouden en na 9-10 jaar werden ze allemaal een beetje instabiel, grofweg tot einde garantie van 10 jaar.
Zeer weinig problemen gezien trouwens met Sitecom, nooit een beroep hoeven doen op garantie.

Je schreef: "Supersnel internet."
Hoeveel bedoel je hiermee en wat is je abonnementssnelheid?
Reputatie 7
Badge +31
@Barry17 schreef: "ik krijg nu inderdaad instelmogelijkheden bij Ziggo. Waar en wat moet ik precies bekijken of delen hier?"

Om uit te sluiten dat er iets met je signaal is, je downstream en upstream dBmV waarden.
Dank voor je uitleg Bert. Heb je enig idee wat voor (bekabelde) router goed samen gaat met de nieuwe witte Ziggo modem?

Ik heb geen statistieken qua snelheid van mijn vorige (zwarte) modem. Maar alles werkte veel soepeler en sneller. Nu moeten de pagina's echt aanzienlijk langer laden na een click. Dat is direct gekomen na de installatie van de nieuwe modem.

Ik heb de data even voor je uitgelezen en gekopieerd. Hopelijk kan je me er later meer over vertellen:

Connect Box status voor monteurs
Onderdeel Status Status
Ingesteld Downstream kanaal (Hz) 242000000 Goed (Locked)
Ingesteld Upstream kanaal (Hz) 36000000 Goed (Ranged)
Provisioning status Verbonden Goed (Operational)

Gebundelde downstream-kanalen
Kanaal Frequentie (Hz) Power (dBmV) SNR (dB) Modulatie Kanaalnummer
1 242000000 4 38 256qam 9
2 178000000 4 38 256qam 1
3 186000000 4 38 256qam 2
4 194000000 4 40 256qam 3
5 202000000 5 40 256qam 4
6 210000000 5 40 256qam 5
7 218000000 4 40 256qam 6
8 226000000 4 40 256qam 7
9 234000000 4 38 256qam 8
10 250000000 4 40 256qam 10
11 258000000 4 40 256qam 11
12 266000000 4 38 256qam 12
13 274000000 4 38 256qam 13
14 282000000 4 40 256qam 14
15 290000000 4 40 256qam 15
16 298000000 4 38 256qam 16
17 306000000 5 40 256qam 17
18 314000000 4 38 256qam 18
19 322000000 4 38 256qam 19
20 330000000 4 38 256qam 20

Gebundelde downstream-kanalen
Kanaal Locked Status RxMER (dB) Pre RS Errors Post RS Errors
1 Goed (Locked) 38.983 15118004512 43
2 Goed (Locked) 38.983 15117160558 66
3 Goed (Locked) 38.983 15117163498 50
4 Goed (Locked) 40.366 15117163438 43
5 Goed (Locked) 40.366 15117161362 35
6 Goed (Locked) 40.366 15117163157 56
7 Goed (Locked) 40.946 15117165658 25
8 Goed (Locked) 40.946 15117162775 27
9 Goed (Locked) 38.983 15117162819 75
10 Goed (Locked) 40.366 15117162137 24
11 Goed (Locked) 40.366 15117162706 23
12 Goed (Locked) 38.605 15117161172 58
13 Goed (Locked) 38.983 15117159597 97
14 Goed (Locked) 40.366 15117163537 25
15 Goed (Locked) 40.366 15117163484 38
16 Goed (Locked) 38.983 15117164271 49
17 Goed (Locked) 40.366 15117160512 98
18 Goed (Locked) 38.983 15117158623 55
19 Goed (Locked) 38.983 15117164204 39
20 Goed (Locked) 38.983 15117164163 35

Gebundelde upstream-kanalen
Kanaal Frequentie (Hz) Power (dBmV) Symbol Rate (ksps) Modulatie Kanaalnummer
1 36000000 51 5.120 64qam 91
2 58800000 50 5.120 64qam 92
3 44500000 50 5.120 64qam 90
4 52000000 50 5.120 64qam 89

Gebundelde upstream-kanalen
Kanaal Kanaal soort T1 Timeouts T2 Timeouts T3 Timeouts T4 Timeouts
1 2.0 0 0 2 0
2 2.0 0 0 3 0
3 2.0 0 0 0 0
4 2.0 0 0 0 0

Algemene configuratie
Netwerk toegang Toegang tot internet
Maximaal aantal apparaten 2
Standaard beveiliging Ingeschakeld
DOCSIS-Modus DOCSIS 3.0
Config bestand bac10100010638437d76cf39

Primaire Downstream Service Flow
SFID 971746
Maximale snelheid 25000000 bps
Maximum Traffic Burst 96000 bytes
Minimale snelheid 0 bps
SFID 971742
Maximale snelheid 42800000 bps
Maximum Traffic Burst 96000 bytes
Minimale snelheid 0 bps

Primaire Upstream Service Flow
SFID 971745
Maximale snelheid 5000000 bps
Maximum Traffic Burst 8000 bytes
Minimale snelheid 0 bps
Maximum Concatenated Burst 1522 bytes
Roostertype Best effort
SFID 971741
Maximale snelheid 4300000 bps
Maximum Traffic Burst 10000 bytes
Minimale snelheid 0 bps
Maximum Concatenated Burst 10000 bytes
Roostertype Best effort

Netwerk historie
Tijd Prioriteit Omschrijving
01-06-2018 18:48:50 critical No Ranging Response received - T3 time-out;CM-

MAC=38:43:7d:76:cf:39;CMTS-MAC=00:01:5c:6b:a4:69;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
28-05-2018 18:58:24 warning MIMO Event MIMO: Stored MIMO=-1 post cfg file MIMO=-1;CM-

MAC=38:43:7d:76:cf:39;CMTS-MAC=00:01:5c:6b:a4:69;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
28-05-2018 18:58:13 critical No Ranging Response received - T3 time-out;CM-

MAC=38:43:7d:76:cf:39;CMTS-MAC=00:01:5c:6b:a4:69;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
28-05-2018 18:57:27 critical Received Response to Broadcast Maintenance Request, But

no Unicast Maintenance opportunities received - T4 time out;CM-MAC=38:43:7d:76:cf:39;CMTS-

MAC=00:01:5c:6b:a4:69;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
28-05-2018 18:53:29 warning Lost MDD Timeout;CM-MAC=38:43:7d:76:cf:39;CMTS-

MAC=00:01:5c:6b:a4:69;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
28-05-2018 18:53:25 critical SYNC Timing Synchronization failure - Loss of Sync;CM-

MAC=38:43:7d:76:cf:39;CMTS-MAC=00:01:5c:6b:a4:69;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
28-05-2018 18:52:48 warning Lost MDD Timeout;CM-MAC=38:43:7d:76:cf:39;CMTS-

MAC=00:01:5c:6b:a4:69;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
28-05-2018 18:52:42 critical SYNC Timing Synchronization failure - Loss of Sync;CM-

MAC=38:43:7d:76:cf:39;CMTS-MAC=00:01:5c:6b:a4:69;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
28-05-2018 18:52:30 warning Lost MDD Timeout;CM-MAC=38:43:7d:76:cf:39;CMTS-

MAC=00:01:5c:6b:a4:69;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
28-05-2018 18:52:24 critical SYNC Timing Synchronization failure - Loss of Sync;CM-

MAC=38:43:7d:76:cf:39;CMTS-MAC=00:01:5c:6b:a4:69;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
28-05-2018 18:49:58 warning Lost MDD Timeout;CM-MAC=38:43:7d:76:cf:39;CMTS-

MAC=00:01:5c:6b:a4:69;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
28-05-2018 18:49:53 critical SYNC Timing Synchronization failure - Loss of Sync;CM-

MAC=38:43:7d:76:cf:39;CMTS-MAC=00:01:5c:6b:a4:69;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
27-05-2018 19:21:47 critical No Ranging Response received - T3 time-out;CM-

MAC=38:43:7d:76:cf:39;CMTS-MAC=00:01:5c:6b:a4:69;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
Reputatie 7
Badge +31
Je upstream is te hoog, er zit ergens een obstakel tussen je modem en Ziggo. @Barry17

Kun je foto plaatsen van de eerste plaatst waar Ziggo binnenkomt met eventuele splitters en versterkers erop en wat de kabel is die naar je modem loopt?
@Be rt Er is weinig ruimte voor een foto, maar het is aardig gelukt. Linksboven komt de groene Ziggo kabel binnen uit een pvc buis. Die gaat gelijk naar het kastje waar de splitter tv/radio/internet op zit.
Reputatie 7
Badge +31
Hier lijkt een oudere kabel tussen splitter en AOP te zitten.
Heb je een andere liggen die je kunt proberen?

Of gaat de zwarte naar je modem?
Kun je proberen het modem zonder splitter op de AOP aan te sluiten en te kijken wat je upstream dan doet?
@Be rt Het is inderdaad een oudere kabel vanaf het begin dat ik internet had. Maar tot vorige week nooit problemen mee gehad. Kan het zijn dat de nieuwe modem hier wel behoefte heeft aan een nieuwe kabel? De zwarte kabel is me even een raadsel, die gaat de muur in... De groene gaat direct in de AOP. Ik heb ook de oude splitter nog even gebruikt, maar dat had geen effect op het internet. Kan het zijn dat de nieuwe splitter de boel versterkt? Er staat namelijk +10db op (Braun).

Hoe test ik precies de modem rechtstreeks op de AOP? Ik zie daar geen schroefdraad zitten.
Reputatie 7
Badge +31
Heb je bij het modem geen andere kabel gehad, meestal zitten die in de doos erbij.
Helaas zat die niet in de doos, op een klein netwerkkabeltje na. Maar ik blijf het vreemd vinden dat ik voor het nieuwe modem nooit internetproblemen had. Zit er dan verschil tussen de oude en nieuwe internetkabel?
De modem behoort ook rechtop te staan, of zie ik het verkeerd door de foto?
@N.N. Ik heb hem inderdaad liggend. Echter staat het modem in bridge mode, dus ik gebruik geen wifi. Kan een liggend modem in mijn geval de snelheid beinvloeden?
Reputatie 7
Badge +31
Een oude kabel kan breken door de tijd, hij ligt nu ook in een scherpe bocht onder het modem.
Ik zou Ziggo bellen met de klachten, misschien sturen zij een nieuw kabeltje voor het modem.
@Be rt Goed idee van de kabel. Ik heb zojuist een andere kabel geregeld via Ziggo. Die is standaard 1.5 meter. De mijne is nu 5 meter. Wellicht dat daar verlies/ruis optreedt. Ik hou je op de hoogte. Bedankt voor de hulp en meedenken tot zover!
Reputatie 7
Badge +31
We horen het wel, succes gewenst.☺
Reputatie 7
Barry17 schreef:

@Be rt Goed idee van de kabel. Ik heb zojuist een andere kabel geregeld via Ziggo. Die is standaard 1.5 meter. De mijne is nu 5 meter. Wellicht dat daar verlies/ruis optreedt. Ik hou je op de hoogte. Bedankt voor de hulp en meedenken tot zover!

Heeft de nieuwe (kortere) kabel het probleem ook opgelost?
@Mark Ziggo Helaas heeft het allemaal niets uitgehaald. Nieuwe splitter en kabels. Internet blijft erg langzaam. Van de week zou mijn vorige modem (de zwarte) weer geactiveerd worden, maar dit is helaas niet gebeurd. Erg jammer dat afspraken niet nagekomen worden.

Reageer