VikZentveld

Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

traag internet - draadloos in de avonduren

De laatste aantal weken heb ik last van traag internet in de avonduren (vanaf 21:00). Dit komt momenteel iedere avond voor en lijkt ook niet beter te worden. Overdag is het geen probleem, daar ik genoeg Mbps heb.

Zelf heb ik de router van ziggo al meerdere malen opnieuw opgestart , helaas zonder resultaat.

Waar kan dit aan liggen? Is er iets wat ik zelf kan doen?

Is afwachting verblijf ik.

Met vriendelijke groet, Vik Zentveld
12 Reacties 12
Steefb

Level 20
  • 15868Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes
Wat meer info graag.
Welk modem?
Wifi of bedraad?
Hoe meet je?

http://www.dslreports.com/speedtest Is de standaard tegenwoordig.
https://computertotaal.nl/artikelen/internet-thuis/overal-wifi-25-tips-voor-je-draadloze-netwerk/
ArChie.DVB

Level 1
  • 1306Posts
  • 19Oplossingen
  • 552Likes
Als je overdag geen problemen hebt en 's avonds wel, dan is het waarschijnlijk een capaciteitsprobleem. Iets voor Ziggo om te onderzoeken.
VikZentveld
Topicstarter
Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Hallo Steefb,

Mijn excuses voor de vertraging.
Ik maak gebruik van dit modem https://www.ziggo.nl/klantenservice/wifi/modem/connect-box/ (Compal).

De metingen die ik verricht gebeuren via het Wifi (mobiel) en die meet ik met het speedtest programma van Ookla. Functioneerde altijd goed tot heden.

Gegroet, Vik Zentveld
VikZentveld
Topicstarter
Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Hierbij stuur ik u mijn resultaten.

Gegroet, Vik Zentveld.
efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1594Likes
Dat schiet alle kanten op. Heb je een 400/40 abonnement?
Kun je eens bekabeld testen i.p.v. WiFi?
Wat laat je modem zien? https://community.ziggo.nl/deel-je-tip-91/waar-vind-ik-de-up-en-downstreamwaardes-van-mijn-modem-292...
VikZentveld
Topicstarter
Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Ik heb alleen de tv en gameconsole via ethernetkabel.

Mijn internet abbonementis de 250/25.

De gegevens van het modem zijn als volgt.
efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1594Likes
Dan is het raar dat je een upload van bijna 35 Mbps hebt kunnen meten....
Jammer dat je niet bedraad kan testen, dat is altijd stabieler.

Anyway, ik zie een boel errors in je modem screenshots, zeker die post RS errors, dat hoort niet, zeker niet als je je modem recent nog hebt herstart. Ik zou er maar een telefoontje met Ziggo aan wagen.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
OK, die staat al een tijdje te draaien zonder opnieuw opstarten.
Haal in ieder geval eens het modem 30 seconden van de stroom, dan unnen de eerrors en T3's beter bekeken worden over een paar dagen.

Alleen Wifi, kijk eens met Wifi Analyzer of er geen Wifi zenders in je omgeving op hetzelfde kanaal zitten.
Zo ja, zet een vrijer kanaal vast in je modem.

Welke server kies je bij Ookla?

Ik vind de stabielste Nucleus BVBA Antwerp om te testen.
VikZentveld
Topicstarter
Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Ik zal inderdaad eens bellen met ziggo. Hopelijk dat er een andere oplossing bestaat. Tevens heb ik een nieuwe router aangekocht ivm de privacy wet, hier ik toch gegevens heb waarbij dat verplicht is. Hopelijk dat hier ook een verbetering optreed.

De server is niet (vast) ingesteld bij Ookla, deze kiest zelf bij ieder meting voor de beste stabiele verbinding. De laaste zijnde Eindhoven.

Alvast bedankt voor alle info iedereen.

Gegroet,

Vik Zentveld.
Zpiep

Level 1
  • 725Posts
  • 3Oplossingen
  • 65Likes
VikZentveld wrote:
Tevens heb ik een nieuwe router aangekocht ivm de privacy wet, hier ik toch gegevens heb waarbij dat verplicht is.

Vik Zentveld.



Perfect en respect dat er ook mensen zijn die dat wel degelijk opmerken ( en aanpassen) dat Ziggo modem in combi met die wet voor zakelijk, zzp en eventueel andere persoons gegevens gevoelige zaken niet voldoen.
Bridge mode dus dan zien of kunnen andere al weer minder zien.

Echter pas op support is dan gelijk minder en geen ipv6 meer als dat er nu is.

Beter dat de verbinding an sich nu voor in gebruik nemen eigen router geheel op orde gebracht gaat worden.
Anders verwacht ik als het bij eigen router het geval is risico kluitje riet heel hoog bij bovenstaande problemen.


De persoons gevoelige gegevens afhankelijk welk niveau dan eventueel ook over WIFI nadenken dit wel of niet in dat netwerk te gebruiken, en sommige /soms hebben dan een controle / check auditing / log functie nodig over wie er verbinding wanneer maakt enz. ( maar is even uit mijn hoofd wat dld betreft)
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
VikZentveld schreef: "De server is niet (vast) ingesteld bij Ookla, deze kiest zelf bij ieder meting voor de beste stabiele verbinding. De laaste zijnde Eindhoven."

Niet alle servers zijn even goed blijkt na een uitgebreide test om een stabiele te vinden die het meest betrouwbaar blijkt.
Als je op de server klikt, kun je daarna een andere kiezen.:relaxed:
Zpiep

Level 1
  • 725Posts
  • 3Oplossingen
  • 65Likes
Precies had hier een test welke server locaties verschillen gaven
200 , 113 en zelfs 5,6 als resultaat, die lijn is 200 up overigens

Uitgelicht topic