HVRO

Level 2
  • 21Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Traag internet

Hallo,

Sinds ongeveer anderhalve week heb ik last van traag internet zowel bekabeld en vooral via wifi.

Hier heb ik voorheen nooit last van gehad.

Er is ook niets veranderd aan de apparatuur of kabels.

De verbinding begint vaak met een goede snelheid en dan bij vooral wifi duikt de snelheid na een 10 tal

seconden naar beneden. Soms is de upload hoger als de download.

Ikzelf heb het idee dat het is sinds 1gigabit is uitgerold in mijn woonplaats.

Heb hier een aantal printscreens bijgedaan misschien kan iemand mij helpen.

Overigens heb ik een 250/50 abonnement.

 

11 Reacties 11
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

Het AOP en de splitter zijn verouderd en moeten vervangen worden, deze bieden onvoldoende bescherming tegen instraling van 4G, Digitenne en andere externe (stoor)zenders. Dit is te zien aan snel oplopende post-FEC RS errors op DS-kanaal 24.

Ik adviseer je om een afspraak te maken met Ziggo om het AOP en de splitter te laten vervangen voor hedendaagse varianten (BTV 1 IEC-NL-SET + POA-01-B/UPC), dit is kosteloos.

HVRO
Topicstarter
Level 2
  • 21Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Hallo bedankt voor de reactie,

 

Het rare vind ik dat de upload wel steeds ongeveer 25 of 30 is.

 

Maar de download begint hoog maar zakt daarna in. Zie de speedtest die ik net heb gedaan.

 

Kan ik dit antwoord gebruiken met het contact met ziggo of kan dat ook via dit forum.

HVRO
Topicstarter
Level 2
  • 21Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Of is er een moderator die hier op gaat reageren?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

Dit komt veel voor, prima upload maar slechte/matige download.

Aangezien downstreamverkeer plaatsvindt op veel hogere frequenties, heeft dit veel meer te leiden onder ruis/instraling t.g.v. een verouderde installatie.

Je kunt hier wachten op een moderator (kan een paar dagen duren i.v.m. drukte) of direct contact opnemen met de klantenservice.

Tom.

Level 18
  • 5481Posts
  • 205Oplossingen
  • 1222Likes

Zorg dat je postcode en huisnummer in je profiel staan mocht je door een Ziggo moderator geholpen willen worden:

https://community.ziggo.nl/settings/profile

HVRO
Topicstarter
Level 2
  • 21Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Hallo,

 

Kan deze zeer trage wifi dan komen door dat verouderde aop en splitter of is er meer aan de hand.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

Zowel AOP en splitter voldoen niet meer aan de eisen van Ziggo voor doorgave van internet en digitale TV aangezien deze onvoldoende afscherming bieden.

De lage snelheden worden vrijwel zeker hierdoor veroorzaakt.

HVRO
Topicstarter
Level 2
  • 21Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Oke, dus het kan zijn dat ik via wifi meer last heb van (slechte) lagere snelheid, als gevolg van het verouderde AOP en de splitter, dan bij bij bekabeld want daar haal ik  ook vaak de normale snelheid.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

Uiteraard is een bekabelde verbinding altijd een betere optie dan WiFi wat betreft snelheid en stabiliteit. Op WiFi zul je alleen via 5 GHz de volledige snelheid van de internetverbinding kunnen bereiken.

Verder is het zeker mogelijk dat de verbinding af en toe terugvalt naar de correcte snelheid.

Vincent
Community Moderator
Community Moderator
  • 4352Posts
  • 574Oplossingen
  • 2126Likes

Hoi @HVRO en welkom op de Community! Zo te lezen bent je al goed geïnformeerd over de kern van het probleem en de oplossing. Dank @tobiastheebe! Er is een nieuwe splitter + kabel voor tussen je splitter naar je modem onderweg. Je ontvangt nog een Track & Trace code per e-mail. Laat je ons weten hoe het hierna werkt? 

HVRO
Topicstarter
Level 2
  • 21Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Bedankt allemaal voor de reacties.

 

Ik laat nog horen hoe het werkt na installatie van de nieuwe splitter en kabel.

Uitgelicht topic