Vraag

Time-Outs op mijn connectbox via accesspoint

• 6 december 2018
  • 33 Reacties
  • 742x Bekeken

Hoi Community,

Onlangs merk ik dat mijn connectbox vreemde kuren begint te vertonen in de vorm van time-outs.

Om de situatie even te beschrijven.

Mijn Connectbox is de DHCP voor mijn thuisnetwek en WIFI is uitgeschakeld.
Op de eerste verdieping (bekabeld) staat nog een Accesspoint met een vast IP welke zijn aangesloten apparaten voorzien van een IP via de connectbox dhcp.

Zodra ik wat ping opdrachten uit ga zetten naar de connectbox en mijn andere accesspoint gaat het bij de connectbox niet goed.

Ping naar 192.168.1.3 (accesspoint boven) werkt vlekkeloos en continue.
Ping naar 192.168.1.1 (Connectbox) krijgt time-outs.. Soms meerdere achter elkaar waardoor ik tijdelijk verbinding verlies.

Nu heb ik alles eens losgetrokken en ben ik gaan pingen vanaf een laptop direct aangesloten op de connectbox met een nieuwe en korte UTP kabel.

Ook nu krijg ik soms meerdere time-outs achter elkaar waarbij ik de verbinding verlies.

Graag advies. Dit lijkt me toch niet helemaal zuivere koffie.. Aangezien mijn andere apparaten allemaal netjes de ping aanhouden en geen problemen geven.

Greetz,

Maurice

33 Reacties

Reputatie 6
Badge +15
Heb je modem al eens spanningloos gemaakt voor een paar minuten?
Heb je modem al eens spanningloos gemaakt voor een paar minuten?

Nee nog niet. Zal vanavond de stekker er eens uithalen. Maar het gebeurd ook best onregelmatig.

Soms gaat het dagen goed en dan ineens vliegt het internet er om de havenklap uit door die time-outs
Reputatie 6
Badge +15
Mocht het daarna nog niet zijn opgelost, meldt dat dan even op dit forum. Er loopt hier genoeg expertise rond om je verder te helpen.
Mocht het daarna nog niet zijn opgelost, meldt dat dan even op dit forum. Er loopt hier genoeg expertise rond om je verder te helpen.

Uiteraard. Heb al m'n kabels ook al doorgemeten met Fluke en m'n wiremaps waren allemaal dik in orde.

Ik ga hem vanavond eens van het stroom halen.
Oke. We zijn een aantal dagen verder..

Ik heb de ConnectBox een uur van het stroom afgehad en nogsteeds gebeurt het regelmatig dat ik een TimeOut krijg. Meestal gaan deze gepaard met een hoge ping van soms wel 39ms of hoger.

Reply from 192.168.1.1: bytes=32 time=4ms TTL=64
Reply from 192.168.1.1: bytes=32 time=1ms TTL=64
Reply from 192.168.1.1: bytes=32 time=39ms TTL=64

Iemand suggesties?
Reputatie 5
Badge +3
@MDLefevere,

Wil je je signaal waardes eens posten? deze kun je vinden door in te loggen op de modem via http://192.168.178.1

Zie je ook lampjes uitgaan op het moment dat je je verbinding verliest? werkt er dan geen 1 website meer? wil je dan eens proberen om te pingen naar 8.8.8.8?
@MDLefevere,

Wil je je signaal waardes eens posten? deze kun je vinden door in te loggen op de modem via http://192.168.178.1

Zie je ook lampjes uitgaan op het moment dat je je verbinding verliest? werkt er dan geen 1 website meer? wil je dan eens proberen om te pingen naar 8.8.8.8?

Waar kan ik die vinden?. Of bedoel je de Down/-Upstream kanalen?
Reputatie 5
Badge +3

@MDLefevere,

Die bedoel ik inderdaad.

@MDLefevere,

Die bedoel ik inderdaad.

Ik heb even printscreens toegevoegd. Hoop dat het leesbaar is.

Reputatie 7
Hallo MDLefevere, welkom op onze Community.

Het gaat dus om relatief kleine en dus moeilijk te traceren issues. Misschien is dat nog wel vervelender dan duidelijk aanwijsbare uitval!

De signaalsterkte en signaalzuiverheid zien er prima uit. Op 2 downstream kanalen zie ik vrij veel post RS errors. Dit is uitgevallen data die niet meer gecorrigeerd kon worden. De centrale stuurt de data dan opnieuw. Dit heeft iets invloed op de maximum download speed (die verdeeld is over alle kanalen). Dit heeft intern geen invloed op het ping resultaat naar de modem als het goed is. Omdat pingen naar de accesspoint goed gaat wijst het op een mogelijk probleem tussen deze 2 apparaten. Die verbinding is een kabel of powerline adapter? Hoe zit dat bij jou en is testen met een andere kabel een optie?
Hallo MDLefevere, welkom op onze Community.

Het gaat dus om relatief kleine en dus moeilijk te traceren issues. Misschien is dat nog wel vervelender dan duidelijk aanwijsbare uitval!

De signaalsterkte en signaalzuiverheid zien er prima uit. Op 2 downstream kanalen zie ik vrij veel post RS errors. Dit is uitgevallen data die niet meer gecorrigeerd kon worden. De centrale stuurt de data dan opnieuw. Dit heeft iets invloed op de maximum download speed (die verdeeld is over alle kanalen). Dit heeft intern geen invloed op het ping resultaat naar de modem als het goed is. Omdat pingen naar de accesspoint goed gaat wijst het op een mogelijk probleem tussen deze 2 apparaten. Die verbinding is een kabel of powerline adapter? Hoe zit dat bij jou en is testen met een andere kabel een optie?

Hay Anne H Ziggo,

Bedankt voor je heldere uitleg.
Ik ben zelf systeembeheerder dus heb de rest van m'n interne netwerk al weten uit te sluiten.
Alle kabels zijn getest en doorgemeten en alle interne pings zijn in orde.
Powerline adapters gebruik ik niet, net als wifi voor vaste apparaten 🙂.

Ik heb een laptop direct op het modem aangesloten met een kabel van 0,5M. Deze een tijd laten pingen en dit had hetzelfde effect als 2 verdiepingen hoger.

Voor alle zekerheid nog even een andere laptop gepakt. Zelfde verhaal.
Reputatie 6
Op 2 downstream kanalen zie ik vrij veel post RS errors. Dit is uitgevallen data die niet meer gecorrigeerd kon worden. De centrale stuurt de data dan opnieuw.
Zo werkt DOCSIS niet. Er is op DOCSIS niveau geen sprake van resends van packets als ze verloren gaan door data corruptie. Een modem moet één of meerdere van de 188 bytes grote DOCSIS packets aan elkaar rijgen tot een groter packet, ook wel frame genoemd, dat dan weer verder verwerkt moet worden. Als het corrupte DOCSIS packet onderdeel was van een DOCSIS management packet dan gaat dat volledige DOCSIS management packet verloren. Als het corrupte DOCSIS packet onderdeel was van een IP packet, dan hangt het van het protocol af of er wel of niet sprake is van resends van packets waarbij dan wel een resend van het volledige IP packet opnieuw wordt verzonden. Ofwel er zijn weer meerdere DOCSIS packets nodig om één corrupt DOCSIS packet te herstellen en er is sprake van vertraging omdat het hogere niveau protocol eerst opnieuw het packet moet aanvragen bij de server waarmee gecommuniceerd wordt. Als het protocol echter geen resend ondersteunt, dan wordt er dus ook niets opnieuw verzonden.

Wat bij het modem van @MDLefevere opvalt is dat het primaire upstream kanaal behoorlijk meer T3 timeout fouten kent dan de overige upstream kanalen. Dit is een duidelijk indicatie dat het zenden van het modem via het upstream kanaal op 37.1 MHz regelmatig misgaat waardoor packets onherstelbaar verminkt bij de CMTS aankomen. Het modem moet van alles en nog wat verzenden via die upstreams, inclusief het aanvragen van zendtijd bij de CMTS. Niet prettig als dat regelmatig niet aankomt. Dat zal ook weer leiden tot (onnodige) vertragingen.

@MDLefevere Plaats ook eens schermprints van alle informatie op de netwerk historie tab van het modem. En klopt het dat je het modem zo'n 20 uur voor het maken bovenstaande screenshots een reset hebt gegeven?

Op 2 downstream kanalen zie ik vrij veel post RS errors. Dit is uitgevallen data die niet meer gecorrigeerd kon worden. De centrale stuurt de data dan opnieuw.Zo werkt DOCSIS niet. Er is op DOCSIS niveau geen sprake van resends van packets als ze verloren gaan door data corruptie. Een modem moet één of meerdere van de 188 bytes grote DOCSIS packets aan elkaar rijgen tot een groter packet, ook wel frame genoemd, dat dan weer verder verwerkt moet worden. Als het corrupte DOCSIS packet onderdeel was van een DOCSIS management packet dan gaat dat volledige DOCSIS management packet verloren. Als het corrupte DOCSIS packet onderdeel was van een IP packet, dan hangt het van het protocol af of er wel of niet sprake is van resends van packets waarbij dan wel een resend van het volledige IP packet opnieuw wordt verzonden. Ofwel er zijn weer meerdere DOCSIS packets nodig om één corrupt DOCSIS packet te herstellen en er is sprake van vertraging omdat het hogere niveau protocol eerst opnieuw het packet moet aanvragen bij de server waarmee gecommuniceerd wordt. Als het protocol echter geen resend ondersteunt, dan wordt er dus ook niets opnieuw verzonden.

Wat bij het modem van @MDLefevere opvalt is dat het primaire upstream kanaal behoorlijk meer T3 timeout fouten kent dan de overige upstream kanalen. Dit is een duidelijk indicatie dat het zenden van het modem via het upstream kanaal op 37.1 MHz regelmatig misgaat waardoor packets onherstelbaar verminkt bij de CMTS aankomen. Het modem moet van alles en nog wat verzenden via die upstreams, inclusief het aanvragen van zendtijd bij de CMTS. Niet prettig als dat regelmatig niet aankomt. Dat zal ook weer leiden tot (onnodige) vertragingen.

@MDLefevere Plaats ook eens schermprints van alle informatie op de netwerk historie tab van het modem. En klopt het dat je het modem zo'n 20 uur voor het maken bovenstaande screenshots een reset hebt gegeven?
@ArChie.DVB

Ik zal hier vanavond even een printscreen van posten.
Gisteren zal ik toevallig wel dat hier aardig wat "Critical Errors" in stonden.
@ArChie.DVB

Zoals beloofd de foto’s. En dit zijn de laatste 8 meldingen. Het gaat zo nog even door.

@ArChie.DVB

En nog 1 met weer wat andere informatie

Reputatie 7
Badge +35
Kun je hier een foto plaatsen van de eerste plaats waar Ziggo binnenkomt met eventuele splitters erop?
@Be rt

Uiteraard. Groen gaat naar splitter en vanuit daar 1 naar het modem en 1 naar tv splitter.

Reputatie 7
Badge +35
Ik vermoed dat je -AOP = Abonnee Overname Punt = groene doos- al heel oud is en niet geheel afgeschermd voor 4G en andere instraling wat de vreemdste effecten kan hebben.

Ik zou eerste de hardware in orde laten maken voor ik verder zou gaan zoeken.☺

Als je chat met Ziggo en je klachten opgeeft en deze link van je foto, is je situatie gelijk duidelijk voor de chat:
https://community.ziggo.nl/internetverbinding-102/time-outs-op-mijn-connectbox-via-accesspoint-34630?postid=346297

Ik verwacht dat er een monteur ingepland wordt om de AOP gratis te vervangen.

Laat SVP het vervolg hier weten?
Badge +11
Vraagje: Loopt de pingtijd naar de connectbox op als deze een docsis probleem heeft? Of een oud AOP? Is dat logisch? Voor mij niet direct.

Zodra hij moet rebooten, valt de box natuurlijk even weg, dan wel, maar verder?
Contact gehad met Ziggo.
Ze komen de 21e het AOP vervangen.

Gaan we vanuit daar maar verder kijken. Hoop dat dit het oplost.
Reputatie 6
@ArChie.DVB

Zoals beloofd de foto’s. En dit zijn de laatste 8 meldingen. Het gaat zo nog even door.

Als je een TLV-11 en/of MIMO melding in je log ziet weet je in ieder geval zeker dat er een reset van het modem heeft plaatsgevonden. Een Service Change vindt plaats als je bijvoorbeeld gaat bellen. Het modem krijgt dan tijdelijk een aanvullende service flow met een hogere prioriteit om ervoor te zorgen dat het gesprek niet gaat haperen. Dergelijke berichten over het opbouwen en afbouwen van tijdelijke service flows worden aan elkaar gerelateerd op basis van transactie ID's en hier geeft het modem aan dat het van de CMTS een Service Change Response bericht heeft ontvangen voor een onbekende service flow aangezien de transactie ID niet bekend is. Gezien de TLV-11 wordt er gelijktijdig ook net een herstart uitgevoerd, dus mogelijk is de CMTS ook even het spoor bijster qua actieve service flows voor jouw modem.
Reputatie 6
@ArChie.DVB

En nog 1 met weer wat andere informatie

De B-INIT-RNG waarschuwing geeft aan dat het modem moeite heeft om na een herstart het ranging proces uit te voeren tijdens het koppelen van de upstream kanalen. De aanleiding voor die herstart zijn waarschijnlijk die twee T4 timeouts die ongeveer 30 seconden eerder gelogd worden. In je eerdere schermprint van de upstream kanalen status was al te zien dat het modem meer problemen heeft met het upstream kanaal op 37.1 MHz en vervelend genoeg is dat ook het upstream kanaal dat als primary upstream kanaal is gekoppeld.

Hopelijk leidt het vervangen van het AOP tot een verbetering. Dit is in ieder geval iets dat je direct kan (laten) controleren als de monteur aanwezig is. Als je dan namelijk weer na het opstarten van het modem min of meer dezelfde foutmeldingen ziet en ook waarneemt dat het modem meer T3 timeouts meldt op sommige upstream kanalen in vergelijking met de rest, dan weet je ook dat de vervanging van het AOP waarschijnlijk niet voldoende was om de signaalproblemen op te lossen.
Allereerst uiteraard allemaal nog de beste wensen voor 2019!.

Het heeft even geduurd voor ik weer wat tijd had om hier even in te duiken, maar we zijn er.
Het AOP is inmiddels vervangen door Ziggo, helaas zonder resultaat.

Ik krijg nu langzaam het idee dat het modem zich een soort van lijkt te herstarten.. Ondanks dat de software zegt dat hij al 15 dagen online is..

Zodra ik weer uitval heb, en ik als een razende naar 192.168.1.1 ga om te kijken wat de ConnectBox aan het uitvreten is, krijg ik te zien dat de pagina onbereikbaar is.. Als ik dan na een seconden of 10 nogmaals ververs doet hij het weer.

Iemand nog ideeën?

Reputatie 7
Badge +35
Kun je weer een foto plaatsen hoe het nu aangesloten zit van de AOP tot en met het modem?

Reageer