Technicolor TC7210 geschikt voor 500Mbit/s?

• 9 april 2019
  • 98 Reacties
  • 2378x Bekeken

@Mark Ziggo
Hi Mark,

Kun je hier naar kijken?

Ik deed het volgende.
Na werkzaamheden van Ziggo, zagen de Up-/donwstream waarden van mijn TC7210 er uit als in plaatje 1.
Vond de Dowstream DbmV wat aan de hoge kant.

Omdat de TC 7210 nog aangesloten was op de 0db poort van een FRA752/N Coax versterker, besloot ik een (gratis) Splitter te bestellen bij Ziggo.
Dat werd de POA 01-UPC. So far so good.

Na de TC 7210 aangesloten te hebben op de Splitter zijn de waarden van Up/Downstream zoals in plaatje 2.
Down DbmV is beter. Prima, dat was de bedoeling. Opvallend: maar 1 Up Channel.
Resterende TV op Coax-versterker verder in orde.

Mijn akties vallen samen met een lopende verhoging van de snelheid: Van 400/40 naar 500/40.
Zie de speedtest in plaatje 3. Down ok want ineens 500.
De lage Up is te verklaren uit de nieuwe cijfertjes van de Upstream.

Is dit een overgangsfase voor het Modem? Moet ik dus rustig afwachten? Of?
Ik bemerk ook regelmatige uitval van de internetverbinding.

Alvast dank voor je aandacht.
Han

98 Reacties

Reputatie 6
Ik woon in Den Haag en heb recent opheffing analoog en daarna 'werkzaamheden' achter de rug.
Voor de opheffing van analoge TV en de werkzaamheden zag het frequentieplan van de regio Den Haag er als volgt uit:

De analoge radio en TV (RTV) kanalen komen van de Ziggo site voor de gemeente Delft, mogelijk dat er in Den Haag dus een aantal van die analoge RTV kanalen een andere naam hebben/hadden. De indeling van de digitale kanalen is wel gelijk voor de gehele regio.

Na de werkzaamheden ziet het frequentieplan voor de regio Den Haag er als volgt uit:

Je ziet dus dat ze de overgebleven DVB-C RTV/VOD transport streams en de Internet downstreams hebben verplaatst en ook gelijk hebben gegroepeerd op soort.

De Internet downstreams worden nu doorgegeven in het frequentiegebied van 598 MHz tot 790 MHz (de Internet downstream op 810 MHz wordt niet gebruikt (bevat alleen opvul packets (ook wel NULL packets genoemd))). Gelukkig lijkt Ziggo van de fouten geleerd te hebben aangezien ze er in de regio Den Haag voor gekozen hebben om niet langer in gebruik zijnde Internet downstreams in het voor 4G interferentie gevoelige frequentie gebied door te geven. Het aantal in gebruik zijnde internet downstreams is nu ook gelijk aan 24, het aantal waarnaar Ziggo in alle regio's streeft.

Die werkzaamheden gaven extra hoge dBmV in de Downstreams. Vandaar die Splitter geplaatst & de Technicoler op de Splitter gezet ipv op de 0 Db van de versterker, zoals vroeger geadviseerd werd.
Helaas is vaker te zien dat het onderhoud van Ziggo zorgt voor andere signaalsterktes met alle gevolgen van dien. De coax infrastructuur componenten in de wijk en bij de klanten waren immers afgestemd op de signaalsterktes van voor het onderhoud waardoor het bij een deel van de klanten mis kan gaan als de signaalsterkte in de wijk wijzigt terwijl de boel in huis dan niet opnieuw wordt ingeregeld.

Gezien de door jou met het modem gemeten signaalsterkte direct op het AOP woon jij in een gebied waar de boel zodanig was ingeregeld dat je eigenlijk een UMU-1006 op het AOP moet plaatsen die zorgt voor een demping van 10 dB op de data uitgang waardoor de signaal sterkte van de downstream kanalen voor het modem net iets hoger dan 0 dBmV zijn.

Mag ik hieruit concluderen dat er ander frequentiebeleid is als destijds in Rotterdam?
Ja, in heel Ziggo gebied wordt er toegewerkt naar het uitschakelen van de analoge TV kanalen en het vervolgens opnieuw indelen van de digitale kanalen. Daarbij wil men voor EuroDOCSIS 3.0 overal naar 24 downstream kanalen.

Hier is het fZiggo en R'dam is fUPC. Zou dat uitmaken?
Ziggo lijkt te leren van de 4G interferentie problemen in voormalig UPC al zijn er ook nieuw ingerichte frequentieplannen waar ze de vierentwintigste Internet downstream op 794 MHz hebben gezet wat wel in het frequentiegebied valt dat door de Tele2 4G LTE downlink wordt gebruikt. In die gebieden hebben ze de eerste Internet downstream op 610 MHz geplaatst i.p.v. op 602 MHz zoals nu in de regio Den Haag het geval is.
Reputatie 2
Badge +1
@Mark Ziggo @Be rt @jarielcapitain
Vanochtend realiseerde ik mij in eens dat de monteur de speedtest uitvoerde met de Internet Explorer en ik het steeds testte met de Microsoft Edge.
Nu ook met de Internet Explorer getest met verbluffende resultaten!
Nogmaals bedankt voor de hulp bij het oplossen van het probleem dat achteraf gezien eenvoudiger was dan gedacht.
(En ik heb weer wat geleerd)

Reputatie 7
Badge +29
Hoi Jos,

Deze is ook goed hoor.
Of voorzichtig kan ik wel zeggen beter, aangezien deze schroefverbindingen heeft, waardoor de kans op loszittende coaxkabels verkleind wordt :)

Groet,
Evert
Reputatie 7
Vooral de waarschuwing dat er 19 van de 24 streams niet starten doen mijn wenkbrauwen fronsen.
De opmerking "See error 11" kan ik niet herleiden.

Wellicht ten overvloede: De streams waar hier naar wordt verwezen zijn andere streams dan de down- en upstream kanalen waar we over spreken in de verbinding van het modem. Error11 is een foutcode van de website en daar geven ze hier uitleg over.

Het signaal op je modem ziet er niet perfect uit. Ten eerste is de downstream power aan de hoge kant (8dB), ten tweede is de downstream snr op één kanaal te laag (35dB op ch7) en ten derde zijn er maar 15 downstream kanalen gelocked. Ik zie op de foto alleen je hoofdaansluiting met daarop de splitter, verder kan ik niet zien waar de twee coax kabels naartoe gaan. Ik neem aan dat ééntje direct naar het modem toe loopt en niet langer is dan 1,5m.

Dan lijkt het me inderdaad verstandig om een storingsmonteur langs te sturen, want ik weet niet zeker of een nieuw modem dit gaat oplossen.
Edit: Inmiddels telefonisch contact gehad en de monteur staat gepland!
Reputatie 7
Serkan zei dat de 16 Downstream kanalen van de TC 7210 te krap kunnen zijn voor 500 Down. Dit ligt in de lijn van wat @ArChie.DVB hierover schreef in de reaktie hiervoor.
Dat klinkt logisch, ben benieuwd of de ervaringen bij andere TC7210 bezitters hetzelfde zijn.

@Jantje Beton @Jos1409 @redydo2015 - Hebben jullie ook last van een instabiele downloadsnelheid via jullie Technicolor TC7210? Jullie hebben in het "Snel kan altijd sneller" topic mooie resultaten gepost, maar we zien andere TC7210 bezitters (zoals @hanh en @Be rt) die dat niet constant halen. Kunnen jullie een aantal speedtestjes doen via www.dslreports.com/speedtest en deze met ons delen?

Als blijkt dat dit overal speelt is het wellicht mogelijk om alle klanten met een Max abonnement én een TC7210 van een nieuw modem te voorzien, maar als ik dat voor elkaar wil krijgen heb ik meer voorbeelden nodig.
Reputatie 7
@hanh Dit heeft niet zo zeer betrekking op de snelheidsverhoging, maar wordt meer een troubleshoot op jouw verbinding. Ik heb er dus een nieuw topic van gemaakt.

Een US pwr van 57dBmV is niet goed, die moet echt onder de 50 zitten en er moeten meerdere kanalen gelockt zijn om je maximum snelheid te halen.
Je DS pwr was inderdaad wat aan de hoge kant met 10dBmV, maar dat zien we vaker als je het modem op de FRA hebt aangesloten (ook de +0dB poort lijkt toch wat versterkt).

Foto van je huidige aansluiting?
@Evert
Mijn naaste buren hebben geen internet van Ziggo. Verderop weet ik nog niet.
Ik wacht ff de reaktie van Mark af.
Er is met Internet te werken. Na eerste constatering van het probleem was er ook frequente uitval van de verbinding. Dat is nu weg.

Daarom is het minder urgent. Moet wel goed komen natuurlijk.
@Jos1409
Modem/Router op 0db poort van de versterker is aansluiten oude stijl.
Had ik ook. Totdat bleek dat de Modem Downstream signaalwaarden omhoog gingen tgv werkzaamheden van Ziggo.
Toen ben ik een 2-weg Splitter gaan gebruiken. Die geeft demping.
1 split naar Technicolor, andere naar versterker.
Dat is nu de standaardaanpak.

Laat die waarden van het kabelModem eens zien met een Screenshot.
https://community.ziggo.nl/deel-je-tip-91/waar-vind-ik-de-up-en-downstreamwaardes-van-mijn-modem-29212

De Splitter die je nodig hebt kun je gratis bij Ziggo bestellen.
Er komt een kabel mee. Vraag om eentje met de juiste connector voor de TC7210.
https://www.coaxkabelwinkel.nl/product/ziggo-geschikt/11/braun-telecom-poa-01-upc/

Gr Han
@Mark Ziggo
Update 18-4 13:00.

Splitter er maar weer eens tussenuit.
Up-/Downstreams ok.
Aantal speedtests DSL-Reports: 1 strakke 500+/40+ test(!?); daarna telkens: Down zwabbert nu onder 500 ipv eerder deze dag onder 400.
Zwabberen, niet strak. Zie plaatje.

Rare zaak. Jij weet wel beter, hoop ik.

Urgentie: laag.
Irritatie: ietsie hoger dan laag.😉

Han.
Update: 18-4 14:45
Nog steeds zonder Splitter.
Down kakt weer in tot gezwabber onder 400. Slechter dan de 400+ van voor de snelheidsverhoging.

Partner klaagt dat ze de FM Tuner niet kan gebruiken. Dat klopt, zonder splitter.
Straks de splitter er maar weer tussen zetten. Maakt toch niet echt iets uit.

Noot: doe de DSL speedtest standaard over IPv4. Over IPv6: maakt niet uit: zelfde resultaat.
Reputatie 6
Ik startte dit Topic omdat er een probleem was met 500/40 op de TC 7210.
Die 500 werd niet goed gehaald. Hypothese: het ligt aan de 16 Downstream kanalen.
Met de 24 van een ConnectBox ben je dan beter uit.

Met meer kanalen geconfigureerd op een modem kan de CMTS de packets die naar het modem moeten worden verstuurd via die kanalen wat beter verdelen waardoor de kans wat kleiner is dat je last hebt van anderen die gelijktijdig bezig zijn. Als je een speedtest gaat doen heb je een kortstondige zware belasting van 500 Mbps die de CMTS evenredig tracht te verdelen over alle downstreams die jouw modem ontvangt, dus zorgt zo'n speedtest tijdelijk voor zo'n 500 / 24 = 20.8 Mbps belasting per downstream. Ieder downstream heeft een capaciteit van 50 Mbps, dus dat is een behoorlijke aanslag op die capaciteit. Met 16 downstream kanalen is die belasting 500 / 16 = 31.3 Mbps per kanaal.

Bij onderzoekjes naar problemen met een Connectbox wordt terecht gelet op de Post RS Errors van de Downstreams.
Eerst had ik nog niks. Vermoedelijk ten gevolge van het weghalen van de Splitter op het AOP en later weer terugzetten, zonder de ConnectBox uit te zetten, heb ik ze nu wel. Zie plaatje.

Uiteraard zal een actief modem op het moment van het verbreken van de coax verbinding post RS errors melden. Je onderbreekt immers hardhandig een continue packet verbinding. Ook zal het modem in de netwerk historie waarschijnlijk zijn gaan klagen met meldingen die betrekking hebben op verbindingsproblemen.

Ze lopen niet meer op en de Netwerk Log geeft geen criticals meer.
Een 'Refresh data' zet ze niet op 0. Zou wel moeten vlgs mij. Een Factory Reset doet dat vermoedelijk wel, maar daar heb ik geen zin in. Vergelijk het wel met mijn plaatje.

Zoals jarielcapitain al aangaf is het een refresh knop om de getoonde informatie op de status pagina waar je naar kijkt bij te werken met de actuele stand van zaken. Het is geen reset knop voor de tellingen. Een factory reset lijkt mij niet nodig om de RS tellers te resetten. Even het modem uit en weer aanzetten zou voldoende moeten zijn.

Welk punt wil ik maken?
Post RS Errors zeggen op zich niks. Als ze maar niet oplopen.

Gezien de manier waarop je componenten in de coax infrastructuur heb vervangen, namelijk met een niet uitgeschakeld modem heb je er inderdaad niet veel aan. Gewoon het modem opnieuw opstarten zodat alles weer bij 0 begint en dat zou dan zo moeten blijven als je naar verloop van tijd weer eens kijkt. Zo niet, dus is het een eerste aanwijzing dat er signaalproblemen zijn. Uiteraard moet je die dan combineren met andere status informatie zoals de info op de netwerk historie tab.
Reputatie 2
Badge +1

Hallo,
Heb ook een TC7210 met een 500/40 abonnement met bovenstaande zeer teleurstellende download snelheid.
Vooral de waarschuwing dat er 19 van de 24 streams niet starten doen mijn wenkbrauwen fronsen.
De opmerking "See error 11" kan ik niet herleiden.
Is e.e.a. reden om contact op te nemen met Ziggo voor een modem vervanging?
Reputatie 7
Badge +35
@Blauwvinger Kun je hier uit je modem je downstream en upstream waarden plaatsen met een screenshot en je log?

Waar vind ik de up- en downstreamwaardes van mijn modem?
https://community.ziggo.nl/deel-je-tip-91/waar-vind-ik-de-up-en-downstreamwaardes-van-mijn-modem-29212

En kun je een foto hier plaatsen van de eerste plaats waar Ziggo je huis binnenkomt met eventuele splitters en versterkers op de foto?
Reputatie 7
Hi @Blauwvinger, ik lees dat de monteur in huis een aantal aansluitingen en kabels heeft vervangen, onder andere de kabel tussen de splitter en het modem was slecht. Het signaal op je nieuwe modem ziet er nu tip-top uit. Ook heeft de monteur een speedtest gedaan met zijn eigen laptop toen hij bij je was, hij haalde 506 Mbps down en 40 Mbps up. Ik verwacht daarom dat de rest van de 'traagheid' (of een groot deel daarvan) in je eigen apparatuur zit.

Je hebt in ieder geval een probleem met de dslreports speedtest, gezien je bij de andere speedtests veel hogere snelheden ziet. Ik zou alleen niet weten wat daarvan de oorzaak zou kunnen zijn...
Reputatie 2
Badge

Serkan zei dat de 16 Downstream kanalen van de TC 7210 te krap kunnen zijn voor 500 Down. Dit ligt in de lijn van wat @ArChie.DVB hierover schreef in de reaktie hiervoor.Dat klinkt logisch, ben benieuwd of de ervaringen bij andere TC7210 bezitters hetzelfde zijn.

@Jantje Beton @Jos1409 @redydo2015 - Hebben jullie ook last van een instabiele downloadsnelheid via jullie Technicolor TC7210? Jullie hebben in het "Snel kan altijd sneller" topic mooie resultaten gepost, maar we zien andere TC7210 bezitters (zoals @hanh en @Be rt) die dat niet constant halen. Kunnen jullie een aantal speedtestjes doen via www.dslreports.com/speedtest en deze met ons delen?

Als blijkt dat dit overal speelt is het wellicht mogelijk om alle klanten met een Max abonnement én een TC7210 van een nieuw modem te voorzien, maar als ik dat voor elkaar wil krijgen heb ik meer voorbeelden nodig.

Dag beste mensen ,
ik heb geen last .hierbij het rapport

Reputatie 7
Badge +35
Gister contact gehad met de chat en zij hebben één en ander bekeken en ik heb alles letterlijk volgens het boekje nagelopen en opnieuw vastgemaakt en opnieuw gereset, hierna bekabeld getest en resultaat met Hetzner, Ookla app, Ziggo speedtest, DSL reports consequent tussen de 300 en heel soms tipte die even 500 aan.
Het enige wat ze overbleef was een monteur, maar ik zou in overleg eerst even jullie berichten afwachten. @Mark Ziggo

De snelheid bekeken via Taakbeheer wat het verloop was en het lijkt de Alpen wel, allemaal bergpieken en dalen bij alle speedtests tussen 250 en 500 en heel af en toe lijkt de verbinding even geheel, heel kort weg te vallen en dat komt overeen met de ervaringen met de Next en Skype 2 weken geleden, soms heel kort blokjes of haperingen Skype.

Terwijl het de eerste week met 500 altijd strak 500+ was bekabeld, dat was ook de ervaring van Hanh.

Wil je de schermafdrukken, zal ik nog voor je herhalen. @Mark Ziggo
Reputatie 4
Badge +5
@Blauwvinger

Je krijgt deze waarschuwing als je maar 1 locatie in je preferences heb gekozen.
Het maximaal aantal downstreams per locatie is 6

Volgens je plaatje heb je 24 down streams gekozen, (24-6=18) dat zijn minimaal 18 niet gestarte streams .

Je kan of geen locaties kiezen (open laten) of selecteer 5 locaties voor europa.

Aangezien de TC7210 maar 16 donwstreams heeft is het beste om het aantal streams op 16 in te stellen zodat het evenredig verdeeld kan worden zoals ArChie.dvb uitlegt.
Probeer bovenstaaande dit eens

Met gebruik met safari is in de log te zien
0.00s setting download file size to 40mb max for Safari
(16*40=640) wanneer je geluk hebt
Dit moeten we in onze oren knopen. De IE is nergens goed meer voor, maar dan wel voor de speedtest. En Edge? Wat is daar nou weer mee aan de hand? Gebruik Chrome.😉
Toen ik nog een TC 7210 had, gebruikte ik de DSL-Reports test altijd in Default mode.
Dat geeft voor de test 5 meetServers en 24 Download streams.
Tot de snelheidsverhoging bevredigende resultaten met 400/40.
Heb niet de indruk gekregen dat er iets te finetunen valt omdat de TC 16 downsteram kanalen heeft. Staat volgens mij los van elkaar. is enigszins giswerk.

@Blauwvinger
Error 11.
https://www.dslreports.com/faq/17875
Heb dit zelf nooit gezien. Kwam het wel een keer tegen bij iemand anders.
Verder ???? Nog eens testen. Kan een incidentje zijn.
Reputatie 7
Badge +35
TOP, goed uitgezocht @Blauwvinger , veel succes verder.☺
Update: 18-4 17:40

Splitter teruggeplaatst.

1e DSL Reports test: redelijk ok (iets lager dan 500).
Daarna kakt de Down weer in tot onder 400 en instabiel.

Ik zie een patroon, omdat de 1e test na verwijdering Splitter ook een goed resultaat laat zien. Daarna niet meer.
Chocola kan er niet van maken.

Zie wel in het Topic over de snelheidsverhoging meldingen, die ik ik niet kan thuisbrengen als: daar had je vermoedelijk al veel langer last van, maar dat bleef onopgemerkt, totdat je ineens ging testen vanwege de verhoging.
Je kent dat wel, Mark, denk ik. Ik tgv hulp bij de vorige verhoging.
Niet van toepassing op mij: test altijd regelmatig, hoewel niet dagelijks, als blijkt dat het altijd wel ok is.

Han
Reputatie 2
Badge
@Mark Ziggo hierbij nog een aantal test resultaten

@hanh @Mark Ziggo Hier nog geen problemen ondervonden met de downstream TC7210 in bridge mode 500/40.

Reputatie 2
Badge
Misschien hebben jullie hier wat aan . succes

Reputatie 2
Badge +1
@Blauwvinger Kun je hier uit je modem je downstream en upstream waarden plaatsen met een screenshot en je log?

Waar vind ik de up- en downstreamwaardes van mijn modem?

En kun je een foto hier plaatsen van de eerste plaats waar Ziggo je huis binnenkomt met eventuele splitters en versterkers op de foto?
Voor de goede orde: de POA is geplaatst door Ziggo monteur.
Verder geen splitters o.i.d. aanwezig.

Reageer