Vraag

Technicolor geeft niet de abonnementsnelheid per kabel

• 15 april 2019
  • 47 Reacties
  • 1024x Bekeken

Dag Ziggo community,

Ik heb/had veel problemen met betrekking tot het behalen van mijn topsnelheid in mijn thuisnetwerk. Nu heb ik, wat ik dus totaal niet had verwacht, eens gecheckt hoeveel mb/s ik binnen haalde op mijn technicolor tc7210 router. Let op, ik moet dus (vanaf vandaag) 500 mb down, 40 up kunnen behalen.

Nou zo gezegd zo gedaan...

iMac aangesloten met een Cat5e kabel op het modem en ziggo speedtest geopend...en voila, 250 down, 39 up.
HP Laptop aangesloten, en jawel, 170 down, 35 up.

Het probleem zit hem dus in het modem.

Vervolgens het modem gereset...leverde niks op.
Honderden verschillende instellingen aangevinkt/uitgezet, dns servers gewijzigd, ip adressen toegewezen aan een mac adres, ga zo maar door.

Heeft iemand nog tips voor mij of moet ik gewoon contact opnemen met ziggo voor een monteur? (meestal ben ik daar niet zo van, omdat ik het graag zelf oplos 🙂 )

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, start dan een nieuw topic.

47 Reacties

Reputatie 2
Badge +2
Helaas heeft de up en de downstream geen invloed op de up en down snelheid. Wel de stabiliteit. Zelf heb je wijnig invloed up de upstream dit veranderd alleen als er een splitter tussen komt, of als je een versterker hebt waar je bijde mee kan regelen zoals down als upstream. De upstream staat geregeld in de wijk kast meestal zou dit rond de 38 a 40 zitten en als er een splitter tussen komt op de aop komt deze rond de 41 a 44 te zitten de down is idiaal op. + 0 db vaak ligt dit op 4 a 6 in de plus en dempt weer met de splitter na +3 a +0. @ChristianBurger zelf zou je niet snel een storing veroorzaken als dat gebeurt heeft er meerdere last van in de buurt. En neemt ziggo meestal met jou kontakt op
Ok. Dat had ik dus ook moeten doen. Inzicht komt te laat.
Je straf is onverbiddelijk: bijna 5 euro.
Reputatie 6
Vreemd dat er eerst niets stond. Maar goed, het modem geeft met dit soort foutmeldingen aan dat het nogal wat problemen heeft met het aangeleverde signaal. De signaal kwaliteit is dermate slecht dat het modem regelmatig allerlei DOCSIS management berichten niet ontvangt die door de CMTS via de downstream naar het modem worden verzonden. Werk voor Ziggo om dit signaalprobleem op te lossen, maar aangezien ze zelf kennelijk niet eens deze log lezen of begrijpen zullen ze wel weer roepen dat het modem stuk is en vervangen moet worden.
@ChristianBurger
ik heb via dslreports max 50 mb download speed. Via ziggo speedtest haal ik 240/250 mb/s. Deze snelheid haal ik zowel bekabeld als via de wifi.
Lijkt me sterk. Krijg zelf via DSL-reports test de goede resultaten. Niet via de Ziggo Speedtest, want die heeft een behoorlijk slechte reputatie.
Heb een Technicolor TC 7210.
in principe is het overbodig om mijn opstelling thuis uit te leggen.
Nee. Dat is vaak het probleem.
Ik vind het heel brutaal om te vragen
Ik vind het heel brutaal om zo te reageren op een vraag van iemand die je wilt helpen.
Nota bene een Mod. Overigens: zou het even vreemd vinden als je net zo zou reageren op een vraag van iemand anders. Maak geen Topic aan, als je dat soort vragen niet wilt. Bespreek je probleem dan elders.

Gr Han
Reputatie 2
Badge +2
De sq601 dat is de splitter deze kan stuk zijn of slecht modem zit met de f connector aan de sq601 vast als je een kabel hebt aan de ene kant f connector andere kant f male coax stekker dan kun je de sq601 erafhalen de kabel rechtstreeks op de aop na de modem is de up en down waarde veranderd up gezakt bv na 42, en de down +4 a 6 dan is de splitter stuk, mag het niets veranderen wat in de waarde kun je kontakt op nemen met ziggo
Reputatie 7
Badge +35
@ChristianBurger
Ik zie dat je aansluitingen hebt met schroefdraad, dus je kunt nu niet proberen om het modem rechtstreeks aan de AOP aan te sluiten om te kijken of het aan deze splitter ligt.
Een Ziggo monteur is, mijns inziens nog niet nodig, omdat dit soort splitters op een 1 gats goede AOP zit.
En kosten zijn voor dan jezelf van een monteur als het probleem na de AOP blijkt te zitten.

Je zou contact op kunnen nemen met Ziggo en vragen om een POA-01 splitter, uitleggen dat je een SQ601 hebt en dat je storingen ervaart en vragen of ze een splitter met een kabel stuurt die op de splitter past voor het modem.
Meestal sturen ze die zo naar je op.

Mocht dit niet de oplossing zijn, dan kan Ziggo nog een monteur sturen.

Je kunt ook wachten op een Ziggo moderator die hier langskomt op dit klant helpt klant forum, maar dat kan zomaar nog een dag duren.

Laat SVP weten hoe het verdere verloop is.
Reputatie 2
Badge +2
Wat Bert ook aan gaf zo met de kabel. Wat je nu hebt gaat het zeker niet passen. Wij bijde geven advies van wat de mogelijkheid is. Laat even weten als het gelukt is met de nieuwe splitter en kabel of het beter is geworden
Reputatie 2
Badge +2
Grapjes moet kunnen. Als we zo elkaar kunnen helpen, daar zijn we ook voor.
Zie je update te gemoed post dan nog maals de down en de upstream waarde om te zien of het beter is geworden
Uit betrouwbare bron. Dit schijnen de vuistregels van Ziggo te zijn.
Upstream:
niet lager dan 30
niet hoger dan 50
voorkeur ligt rond de 42
SnR moet minimaal 28 zijn
Downstream:
Niet lager dan -10
Niet hoger dan +10
Voorkeur ligt bij 0
SnR moet minimaal 32 zijn

Mijn TC 7210 heeft na werkzaamheden van Ziggo tijdje Down +11 gedraaid. Ging goed.
Hing nog aan de 0db poort van de Coax versterker.
Dat was vroeger aanbevolen. Toch maar POA-02 UPC Splitter nu. Daarna rond +6 dBmV.
@hanh @Fester 538 , dan snap ik het even niet.
In principe liggen dus alle data binnen de normen. Gaat zo'n nieuwe POA-01 splitter bijvoorbeeld echt 250 mb/s 'terughalen'?

@hanh Wat ik veel zie dat is dat het rond de 4 + staat hoe de up nu staat rond de 47 dbmv, er moet maar een dip komen en de up schiet even uit meestal gaat het boven de 50 uit. En geeft de modem een time out,

Daar zeg je wat. Ik heb wel eens een internet drop, dan moet ik even wachten en dan doet het internet het weer...
@ChristianBurger
Dit is wel een punt. Waar ligt de kritische grens voor Up van de TC in de praktijk? Echt geen idee. Hoe je daar zelf goed mee zou kunnen spelen weet ik eigenlijk niet.
Down tunen gaat eenvoudig met Splitter demping.
Bij mij is de Up rond 44.
Zie plaatje.

Geen gekke criticals in de Event Log?
Na een Restart is 1 normaal bij mij met in de eerste kolom 'Time not Established'. Daarna blijft het stil.
@hanh , ik ga haast twijfelen of ik geen storing heb/veroorzaak.

In mijn meterkast zitten de volgende apparaten:
-Netgear Arlo beveiligingscamera hub
-Rapsperry Pi (24/7 aan)
-Ikea Trådfri
-Technicolor modem

Nu krijg ik dus een nieuwe POA-01 splitter + een nieuwe kabel vanaf die splitter naar het modem. Dus dan kan ik echt elimineren of het aan mij ligt, of dat het de aanvoer is naar de AOP.
@Fester 538 , anders gezegd, we zitten nu te focussen op een gebied wat echt die 250mb/s niet terug gaat halen...

Mijn down is trouwens ideaal. Gemiddeld keurig rond de 0 db.
Up dus iets te hoog, maar 47 is niet schokkend...

Het lijkt er echt op alsof ik administratief bij ziggo bekend sta met een internet abonnement van 250 mb/s i.p.v. 500 mb/s 😂
Reputatie 2
Badge +2
@ChristianBurger beste is om even kontakt op te nemen met ziggo, om te vragen wat er gaande is. Het kan niet zo zijn dat je met deze snelheid zit, terwijl je 500 zou moeten hebben. Te gelijkertijd kunnen ze jou modem uitlezen als je er om vraagt de waarde zijn nog niet schokkend en zit nog in de norm
Ok. Om uit te sluiten de TC testen rechstreeks op het AOP.
Verder voegdie ik nog iets toe aan mijn vorige bericht dat je gemist kan hebben.

Na een Restart is 1 normaal bij mij met in de eerste kolom 'Time not Established'. Daarna blijft het stil.
@ChristianBurger beste is om even kontakt op te nemen met ziggo, om te vragen wat er gaande is. Het kan niet zo zijn dat je met deze snelheid zit, terwijl je 500 zou moeten hebben. Te gelijkertijd kunnen ze jou modem uitlezen als je er om vraagt

Ik ga vanmiddag/morgen even bellen. Ik had al wel contact opgenomen, maar volgens Ziggo stond alles goed...🙄

Ok. Om uit te sluiten de TC testen rechstreeks op het AOP.
Verder voegdie ik nog iets toe aan mijn vorige bericht dat je gemist kan hebben.

Ja, dat kan ik doen zodra die POA-01 binnen is. Daar is namelijk een kabel meegeleverd die aan een kan schroefdraad heeft en de andere kant een 'gewone' aansluiting heeft. Dan zal ik even mijn bevindingen uploaden.

Nope, niks. Alleen maar inderdaad 'Time not Established'
Ik vrees teleurstelling. Die PAO Splitter kreeg ik recent van Ziggo.
Er zal een kabel bij, maar dat was IEC aan beide kanten.
Had een verloopje nodig om de originele kabel van de TC met F-Connector te kunnen blijven gebruiken op de Splitter. Female IEC-Female F-connector.
De Bouwmarkt had het niet. Te speciaal?
Bestelde het via: https://www.allekabels.nl/
95 c of zoiets. Totale kosten bijna 5 Euro incl verzending.
Nou ja, je moet wat.
@hanh , ik heb het expliciet gevraagd en duidelijk uitgelegd. Ik hoop dus dat ze de juiste toesturen...
Reputatie 6
De upstream staat geregeld in de wijk kast meestal zou dit rond de 38 a 40 zitten en als er een splitter tussen komt op de aop komt deze rond de 41 a 44 te zitten

De signaalsterkte van iedere upstream wordt door het modem ingesteld als gevolg van het ranging proces dat tijdens de initialisatie van het modem wordt uitgevoerd. Daarbij stuurt de CMTS het modem indien nodig ook aan om de signaalsterkte bij te stellen. Na de initialisatie fase herhaalt het modem iedere 20 seconden voor één van de upstreams de ranging waarbij de CMTS wederom het modem kan instrueren om de signaal parameters van de upstream aan te passen.

In tegenstelling tot de signaalsterkte van de downstreams hoeft de signaalsterkte van de upstreams dus geen constante waarde te hebben. Eén schermprint van de upstreams zegt daarom meestal niet zoveel, vooral niet als het modem net de kabel interface heeft gereset.
Reputatie 6
Op basis van de getoonde signaalwaarden en het ontbreken van kritische foutmeldingen in de log waarmee het modem aangeeft dat er sprake is van signaalproblemen verwacht ik niet dat het sleutelen aan de signaalsterkte/demping met andere splitters iets gaat opleveren. Ik weet niet of het Technicolor modem net als de Connectbox modems nog ergens de ingestelde upstream en downstream snelheden kan tonen, maar als de behaalde snelheid blijft variëren is een capaciteitsprobleem de meest voor de hand liggende oorzaak.
Ik heb de hardware nog niet binnen dus ik ben toch nog even 'software' matig verder gaan kijken.

Tot mijn verbazing stond er nu wel een lange lijst aan logs. Kan iemand hier wat mee? Ik word er niet echt wijzer van.

Edit: @Lycke Ziggo , zou jij voor mij kunnen kijken of ik bij jullie in het systeem goed sta qua abonnement en echt 500mb/s ontvang. Ik vind het zo bijzonder dat wat ik ook doe, ik max 250mb/s haal. En dit is niet een keer tijdens de speedtest, nee tientallen keren, precies 250mb/s. Bedankt alvast
Hallo allemaal,

Vergeet de splitters, kabels etc.

Ik heb een nieuwe modem gekregen van ziggo. De technicolor kon de snelheid blijkbaar niet meer aan. Maar nu...

Die connect box is zo ontzettend traag in de GUI. Ik moet wat dhcp instellingen aanpassen, maar het lukt simpel weg gewoon niet. Hij blijft maar draaien met 'update' en vervolgens loopt alles vast. Zowel op mijn iPhone, iPad, Macbook, iMac

Wat kan ik doen?
@Michael Ziggo , in principe is het overbodig om mijn opstelling thuis uit te leggen. Omdat mijn modem al geen volledige snelheid levert.

Toch zal ik het even kort beschrijven 😉

AOP gekoppeld met een coax aan het modem
Modem staat in de 'normale' stand
Modem (port 1) met een lan kabel aan mijn apple airport
Apple airport in brug modus

Ik vind het heel brutaal om te vragen, maar ik denk als jullie een nieuw modem opsturen dat het probleem opgelost is. Iets is er gewoon niet meer goed aan mijn modem denk ik. Ik heb hem namelijk al zo vaak gereset en verschillende instellingen geprobeerd.
Reputatie 7
Badge +12
@ChristianBurger Moet het niet zo zijn dat je apple airport aangesloten zit op lan port 1 van het modem en het modem in bridge ?

Zo zou ik het doen.........is de apple ook een router ?
Reputatie 7
Hoi @ChristianBurger,

Dit is natuurlijk wel iets wat onderzocht moet worden. Goed dat je zelf al het een en ander hebt getest. Wil je ook eens een speedtest doen via http://www.dslreports.com/? Of heb je ondertussen al contact met ons opgenomen?