Vraag

Technicolor geeft niet de abonnementsnelheid per kabel



Toon eerste bericht

47 Reacties

@Fester 538 , ik heb nu zojuist een POA-01 splitter 'in bestelling' staan. Als dat het probleem niet oplost, ga ik inderdaad contact opnemen om een monteur langs te laten komen.

De volgende update, ik hoop morgen al, zal een screenshot zijn van de up en downstream met de nieuwe splitter. Bedankt weer voor zover
Upstream Ok = niet hoger dan 49. Downstream tegen ideaal aan = 0 dBmV.
Reputatie 2
Badge +2
@hanh dat klopt wat je zegt up niet hoger dan 49 zelf raad ik aan om de middenweg te nemen, zo rond 42 om schommelingen op te vangen. De down staat zo wel goed. Wat ik veel zie dat is dat het rond de 4 + staat hoe de up nu staat rond de 47 dbmv, er moet maar een dip komen en de up schiet even uit meestal gaat het boven de 50 uit. En geeft de modem een time out,
Uit betrouwbare bron. Dit schijnen de vuistregels van Ziggo te zijn.
Upstream:
niet lager dan 30
niet hoger dan 50
voorkeur ligt rond de 42
SnR moet minimaal 28 zijn
Downstream:
Niet lager dan -10
Niet hoger dan +10
Voorkeur ligt bij 0
SnR moet minimaal 32 zijn

Mijn TC 7210 heeft na werkzaamheden van Ziggo tijdje Down +11 gedraaid. Ging goed.
Hing nog aan de 0db poort van de Coax versterker.
Dat was vroeger aanbevolen. Toch maar POA-02 UPC Splitter nu. Daarna rond +6 dBmV.
@hanh @Fester 538 , dan snap ik het even niet.
In principe liggen dus alle data binnen de normen. Gaat zo'n nieuwe POA-01 splitter bijvoorbeeld echt 250 mb/s 'terughalen'?

@hanh Wat ik veel zie dat is dat het rond de 4 + staat hoe de up nu staat rond de 47 dbmv, er moet maar een dip komen en de up schiet even uit meestal gaat het boven de 50 uit. En geeft de modem een time out,

Daar zeg je wat. Ik heb wel eens een internet drop, dan moet ik even wachten en dan doet het internet het weer...
@ChristianBurger
Dit is wel een punt. Waar ligt de kritische grens voor Up van de TC in de praktijk? Echt geen idee. Hoe je daar zelf goed mee zou kunnen spelen weet ik eigenlijk niet.
Down tunen gaat eenvoudig met Splitter demping.
Bij mij is de Up rond 44.
Zie plaatje.

Geen gekke criticals in de Event Log?
Na een Restart is 1 normaal bij mij met in de eerste kolom 'Time not Established'. Daarna blijft het stil.
@hanh , ik ga haast twijfelen of ik geen storing heb/veroorzaak.

In mijn meterkast zitten de volgende apparaten:
-Netgear Arlo beveiligingscamera hub
-Rapsperry Pi (24/7 aan)
-Ikea Trådfri
-Technicolor modem

Nu krijg ik dus een nieuwe POA-01 splitter + een nieuwe kabel vanaf die splitter naar het modem. Dus dan kan ik echt elimineren of het aan mij ligt, of dat het de aanvoer is naar de AOP.
Reputatie 2
Badge +2
Helaas heeft de up en de downstream geen invloed op de up en down snelheid. Wel de stabiliteit. Zelf heb je wijnig invloed up de upstream dit veranderd alleen als er een splitter tussen komt, of als je een versterker hebt waar je bijde mee kan regelen zoals down als upstream. De upstream staat geregeld in de wijk kast meestal zou dit rond de 38 a 40 zitten en als er een splitter tussen komt op de aop komt deze rond de 41 a 44 te zitten de down is idiaal op. + 0 db vaak ligt dit op 4 a 6 in de plus en dempt weer met de splitter na +3 a +0. @ChristianBurger zelf zou je niet snel een storing veroorzaken als dat gebeurt heeft er meerdere last van in de buurt. En neemt ziggo meestal met jou kontakt op
@Fester 538 , anders gezegd, we zitten nu te focussen op een gebied wat echt die 250mb/s niet terug gaat halen...

Mijn down is trouwens ideaal. Gemiddeld keurig rond de 0 db.
Up dus iets te hoog, maar 47 is niet schokkend...

Het lijkt er echt op alsof ik administratief bij ziggo bekend sta met een internet abonnement van 250 mb/s i.p.v. 500 mb/s 😂
Reputatie 2
Badge +2
@ChristianBurger beste is om even kontakt op te nemen met ziggo, om te vragen wat er gaande is. Het kan niet zo zijn dat je met deze snelheid zit, terwijl je 500 zou moeten hebben. Te gelijkertijd kunnen ze jou modem uitlezen als je er om vraagt de waarde zijn nog niet schokkend en zit nog in de norm
Ok. Om uit te sluiten de TC testen rechstreeks op het AOP.
Verder voegdie ik nog iets toe aan mijn vorige bericht dat je gemist kan hebben.

Geen gekke criticals in de Event Log?
Na een Restart is 1 normaal bij mij met in de eerste kolom 'Time not Established'. Daarna blijft het stil.
@ChristianBurger beste is om even kontakt op te nemen met ziggo, om te vragen wat er gaande is. Het kan niet zo zijn dat je met deze snelheid zit, terwijl je 500 zou moeten hebben. Te gelijkertijd kunnen ze jou modem uitlezen als je er om vraagt

Ik ga vanmiddag/morgen even bellen. Ik had al wel contact opgenomen, maar volgens Ziggo stond alles goed...🙄

Ok. Om uit te sluiten de TC testen rechstreeks op het AOP.
Verder voegdie ik nog iets toe aan mijn vorige bericht dat je gemist kan hebben.


Geen gekke criticals in de Event Log?
Na een Restart is 1 normaal bij mij met in de eerste kolom 'Time not Established'. Daarna blijft het stil.


Ja, dat kan ik doen zodra die POA-01 binnen is. Daar is namelijk een kabel meegeleverd die aan een kan schroefdraad heeft en de andere kant een 'gewone' aansluiting heeft. Dan zal ik even mijn bevindingen uploaden.

Nope, niks. Alleen maar inderdaad 'Time not Established'
Ik vrees teleurstelling. Die PAO Splitter kreeg ik recent van Ziggo.
Er zal een kabel bij, maar dat was IEC aan beide kanten.
Had een verloopje nodig om de originele kabel van de TC met F-Connector te kunnen blijven gebruiken op de Splitter. Female IEC-Female F-connector.
De Bouwmarkt had het niet. Te speciaal?
Bestelde het via: https://www.allekabels.nl/
95 c of zoiets. Totale kosten bijna 5 Euro incl verzending.
Nou ja, je moet wat.
@hanh , ik heb het expliciet gevraagd en duidelijk uitgelegd. Ik hoop dus dat ze de juiste toesturen...
Ok. Dat had ik dus ook moeten doen. Inzicht komt te laat.
Je straf is onverbiddelijk: bijna 5 euro.
Reputatie 6
De upstream staat geregeld in de wijk kast meestal zou dit rond de 38 a 40 zitten en als er een splitter tussen komt op de aop komt deze rond de 41 a 44 te zitten

De signaalsterkte van iedere upstream wordt door het modem ingesteld als gevolg van het ranging proces dat tijdens de initialisatie van het modem wordt uitgevoerd. Daarbij stuurt de CMTS het modem indien nodig ook aan om de signaalsterkte bij te stellen. Na de initialisatie fase herhaalt het modem iedere 20 seconden voor één van de upstreams de ranging waarbij de CMTS wederom het modem kan instrueren om de signaal parameters van de upstream aan te passen.

In tegenstelling tot de signaalsterkte van de downstreams hoeft de signaalsterkte van de upstreams dus geen constante waarde te hebben. Eén schermprint van de upstreams zegt daarom meestal niet zoveel, vooral niet als het modem net de kabel interface heeft gereset.
Reputatie 6
Op basis van de getoonde signaalwaarden en het ontbreken van kritische foutmeldingen in de log waarmee het modem aangeeft dat er sprake is van signaalproblemen verwacht ik niet dat het sleutelen aan de signaalsterkte/demping met andere splitters iets gaat opleveren. Ik weet niet of het Technicolor modem net als de Connectbox modems nog ergens de ingestelde upstream en downstream snelheden kan tonen, maar als de behaalde snelheid blijft variëren is een capaciteitsprobleem de meest voor de hand liggende oorzaak.
Ik heb de hardware nog niet binnen dus ik ben toch nog even 'software' matig verder gaan kijken.

Tot mijn verbazing stond er nu wel een lange lijst aan logs. Kan iemand hier wat mee? Ik word er niet echt wijzer van.



Edit: @Lycke Ziggo , zou jij voor mij kunnen kijken of ik bij jullie in het systeem goed sta qua abonnement en echt 500mb/s ontvang. Ik vind het zo bijzonder dat wat ik ook doe, ik max 250mb/s haal. En dit is niet een keer tijdens de speedtest, nee tientallen keren, precies 250mb/s. Bedankt alvast
Reputatie 6
Vreemd dat er eerst niets stond. Maar goed, het modem geeft met dit soort foutmeldingen aan dat het nogal wat problemen heeft met het aangeleverde signaal. De signaal kwaliteit is dermate slecht dat het modem regelmatig allerlei DOCSIS management berichten niet ontvangt die door de CMTS via de downstream naar het modem worden verzonden. Werk voor Ziggo om dit signaalprobleem op te lossen, maar aangezien ze zelf kennelijk niet eens deze log lezen of begrijpen zullen ze wel weer roepen dat het modem stuk is en vervangen moet worden.
Inmiddels weer terug van vakantie en de nieuwe splitter geïnstalleerd. Helaas ook geen verschil. Ik ga vanavond bellen met ziggo om een monteur langs te laten komen!
Hallo allemaal,

Vergeet de splitters, kabels etc.

Ik heb een nieuwe modem gekregen van ziggo. De technicolor kon de snelheid blijkbaar niet meer aan. Maar nu...

Die connect box is zo ontzettend traag in de GUI. Ik moet wat dhcp instellingen aanpassen, maar het lukt simpel weg gewoon niet. Hij blijft maar draaien met 'update' en vervolgens loopt alles vast. Zowel op mijn iPhone, iPad, Macbook, iMac

Wat kan ik doen?
Reputatie 7
Hoi @ChristianBurger,

Ik zie dat er al een aantal dagen niet meer is gereageerd. Hoe staat het er nu voor?

Reageer