1
Vraag
2
Reacties
luvene

Level 2
  • 39Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Supertrage verbinding Samsung J3 (2016)

Zeer vreemd verschijnsel. Op mijn Samsung J3 (2016) heb ik in de woonkamer een snelheid van 30-40 Mb via 2.4 netwerk, dit toestel heeft geen 5.0 mogelijkheid. Ik heb 250/25Mb maar OK, er valt mee te leven. Echter, ik heb speciaal voor TV kijken in de tuin op mijn Tablet een WiFiBooster aangeschaft voor Internet en vooral TV kijken. De snelheid voor mijn tablet is dan een stuk sneller, soms 115Mb via de WB. Echter, met mijn Samsung J3 haal ik soms slechts 3 of 4 Mb maar soms slechts 1!! Ook als ik bij de WiFi Booster sta! Ik heb op Internet gelezen dat er wel meer problemen zijn met de J3 maar dat er wel een oplossing voor is. Echter, ik heb niet iets gevonden wat aan Ziggo is gerelateerd. Mogelijk moet ik iets in de instellingen van het modem aanpassen, de connectbox en/of de WifiBooster. Het is toch TE gek voor woorden dat het toestel van mijn vrouw, een Mini S4 wat nog een ouder toestel is (!) wel snelheden haalt van over de 100Mb met de WiFi Booster...................
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Michael Z1
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2609Posts
  • 346Oplossingen
  • 522Likes
We gaan het proberen met een nieuw modem, luvene. Een nieuwe is onderweg. Geef je ons hier na de installatie weer een update?

Bekijk in context

17 Reacties 17
Michael Z1
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2609Posts
  • 346Oplossingen
  • 522Likes
Hoi luvene, welkom hier!

Top dat je al die dingen al hebt getest. Ik doe even een schot in het donker, maar misschien is dit een oplossing. Wil je dit topic eens doornemen? Ik ben benieuwd wat het resultaat is.
luvene
Topicstarter
Level 2
  • 39Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Hallo Michael,

Ik heb geprobeerd wat jij vertelde, moest daarvoor allereerst het modem resetten want ik was het password kwijt. Daarna naar geavanceerde instellingen maar krijg niet zo'n scherm als jij. Zie ook de bijgevoegde plaatjes. Volgens mij heb ik een oud modem uit 2014! Ik zie in ieder geval nergens iets van Ipv6. Heel graag je reactie. Mogelijk is een nieuw modem de oplossing?

Greetz,
Luvene
Michael Z1
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2609Posts
  • 346Oplossingen
  • 522Likes
We gaan het proberen met een nieuw modem, luvene. Een nieuwe is onderweg. Geef je ons hier na de installatie weer een update?
luvene
Topicstarter
Level 2
  • 39Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Ja, ik hou je op de hoogte! Bedankt alvast!
luvene
Topicstarter
Level 2
  • 39Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Hallo Michael,

Ik heb de nieuw connectbox aangesloten en de instelling bij de DHCPv6 server op Stateful gezet. Geen enkele verbetering! Mijn smartphone Samsung J3 (2016) blijft met een verbindingssnelheid komen (via het extra WiFi punt) van 1-5 Mb download en upload is vaak nog minder dan 1Mb en soms helemaal geen verbinding. Vreemd, want met mijn Samsung Tablet TAB4 krijg ik wel een fatsoenlijke snelheid. Rond de 50 op de 2,4 en vaak meer dan 100 op het 5.0 netwerk, zo ook de smartphone en tablet van mijn vrouw. De telefoon van mijn vrouw is trouwens nog ouder dan mijn smartphone, ook beide tablets zijn al enige jaren oud. Wat is er nu toch aan de hand???? Ik word er een beetje moedeloos van. Mijn smartphone en mijn tablet werken beiden met Android 5 en de beide toestellen van mijn vrouw werken zelfs met Android 4!!!

Ik wil dit toch echt oplossen.

Groet,
Johan
Evert

Level 18
T.E.A.M.
  • 6906Posts
  • 788Oplossingen
  • 1997Likes
Hoi Johan,

Welke snelheden haal je met je J3 op een ander WiFi netwerk?

En hoelang heb je deze J3 al? Ik zie inderdaad zelf ook heel veel problemen langskomen van de J3. Het was een budgettelefoon en het begint er een beetje op te lijken dat de maximale leefduur zonder problemen 2 jaar is van dit toestel. De S4 is inderdaad ouder, maar het was toen wel het topmodel. Die is kwalitatief dus beter dan de J3 (toen beide telefoons op de markt kwamen).

Groet,
Evert
luvene
Topicstarter
Level 2
  • 39Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Hoi Evert, op mijn gewone modem/netwerk in de woonkamer, dus niet via de WiFi Booster haal ik snelheden van rond de 35-40Mb op 2.4 netwerk. Netwerk 5 zit niet op dit toestel.

Ik denk inderdaad dat het puur aan het toestel ligt, jammer dat Ziggo het niet weet en met allerlei goed bedoelde suggesties komt zoals een ander modem, Ipv6 op Stateful zetten, etc. etc.

Er zit een WiFi ontvanger in van 3x niks.

Greetz,
Johan
Evert

Level 18
T.E.A.M.
  • 6906Posts
  • 788Oplossingen
  • 1997Likes
Als ik heel eerlijk ben, is het hele toestel niets waard ? zeer regelmatig meldingen dat Google gestopt is, weinig intern geheugen en van het ene op het andere moment is het goed mogelijk dat je ineens niet meer kan bellen of gebeld worden... De problemen stapelen zich op met deze phone.

Wat je in ieder geval kunt proberen is je telefoon terug zetten naar de fabrieksinstellingen. Maak vooraf even een backup, dat kan heel makkelijk als je de Smart Switch app download uit de Playstore. Heb je een sd-kaartje in het toestel? Dan kun je daar door middel van die smart switch app de backup op laten zetten.

Mocht je je Whatsapp gesprekken terug willen hebben, maak dan een backup van de gesprekken in je Google drive account. Dit kun je bij instellingen van whatsapp doen.

Na het resetten is heel de telefoon leeg, vandaar dat een backup maken belangrijk is 🙂

Hopelijk doet je telefoon het daarna beter, maar de kans is minder dan 50% vermoed ik ?

Groeten!
luvene
Topicstarter
Level 2
  • 39Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Hallo Evert (en anderen),

Je trapt me nu wel een beetje op mijn ziel dat het toestel niets waard is. Ik realiseer me dat het een budgettoestel is maar ik heb hem nu ruim 2 jaar en ben er hartstikke blij mee. Ik heb ook maar een beperkt budget en moet leven van een uitkering maar...............

Dat het aan het toestel ligt is maar ten dele waar!! Waarom krijg ik wel een redelijke WiFi verbinding van 35 - 40MB op mijn gewone connectbox in de woonkamer terwijl ik op de WiFiBooster een snelheid haal van hooguit 5Mb, meestal nog veel minder, soms 1 of 2Mb. Ligt dat dan aan het toestel? Vraag ik me af, volgens mij toch echt meer aan die k*t (sorry) WifiBooster :zipper_mouth:!!

Ben hier nu al, zolang ik die WiFiBooster heb, mee bezig, een week of 5. Vlak erna, ook nog een andere MediaNext box besteld, gelukkig een stuk beter dan die vreselijke Horizonbox met al zijn herrie en stroomverbruik. Maar met dit apparaat kun je weer niet manueel puur op tijden opnemen..... Godsamme! En dan krijg ik weer een suggestie hier op het forum van een Ziggo medewerker, hoe goed bedoeld ook (!!) om maar een ander modem te proberen. Welja, probeer maar, baat het niet dan schaad het niet.............Van de deskundigheid van de klantenservice moet je het ook niet hebben, een uitzondering daargelaten. Alles word via een script beantwoord, zolang je standaard vragen hebt komen ze er nog wel uit maar i wee als je iets dieper gaat.........................

Het zijn gewoon slechte producten binnen de complete infrastructuur van Ziggo die consumenten krijgen. En dan die handleidingen, die deugen vaak ook niet en roepen een hoop vragen op. Jullie bij Ziggo zijn allemaal uiterst correct en vriendelijk, tot aan het kleffe af maar ik heb veel liever dat de problemen worden opgelost dan telkens maar weer je met een hoop frustraties achterlatend.......................

Groet,
Luvene (Johan)
Evert

Level 18
T.E.A.M.
  • 6906Posts
  • 788Oplossingen
  • 1997Likes
Hoi Johan,

Vooropgesteld, het was niet mijn bedoeling om dit op de man af te spelen. Sorry dat het wel zo overkomt!
Van tevoren kun je niet precies weten wat de kwaliteit van een toestel is, daar kom je gaandeweg achter. Uiteraard kun je van een budgettoestel minder verwachten dan van een midrange of highend toestel, maar er zijn (goedkopere) budgettoestellen die het (achteraf) beter doen dan de J3. Ik verbaas me er dus vooral over dat Samsung zo'n telefoon op de markt heeft gezet.
Daarnaast, je telefoon is nog wel gewoon te gebruiken, dus niets waard zijn is inderdaad niet volledig waar.

Ik vroeg hoe je telefoon zich gedraagt bij een ander netwerk. Hiermee bedoelde ik een ander netwerk dan thuis, om zo een beter beeld te krijgen over de situatie.
Het kan mijns inziens aan 2 dingen liggen, of aan het toestel of aan (instellingen van het) Ziggo (modem). De snelheden die je haalt op het modem zijn al niet goed, dan vind ik het vanuit Ziggo prijzenswaardig dat ze een nieuw modem toesturen. Ze hadden je ook kunnen vragen om een nieuwe telefoon te kopen. De kans dat het in het modem zit was in ieder geval kleiner dan dat het wel in het modem zou zitten (vanwege wel goede snelheden op de andere apparaten), maar toch wilde Ziggo het ene uitsluiten wat jou geen geld kost. Sowieso is het altijd systematisch opties langsgaan bij het oplossen van problemen. Of je dat een script noemt, is aan een ieder 🙂

Wat je in ieder geval kunt proberen is:
1) speedtesten doen, gebruikmakend van dezelfde servers, bij iemand anders thuis, op dezelfde afstand van het modem als dat je thuis gedaan hebt.

2) Kanalen wijzigen van zowel het modem als de WiFi booster. Een ander kanaal kan enorm veel verbeteren. Kies voor kanaal 1, 6 of 11 bij de 2,4Ghz en met een WiFi analyzer app die je uit de Playstore kunt downloaden kun je zien welke kanalen het best bij je zijn.
Zie hier een stappenplan voor het wijzigen van de kanalen.

Groet,
Evert
luvene
Topicstarter
Level 2
  • 39Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Hallo Evert, ik had dat wel begrepen hoor van het niet bewust op de man spelen. Echter, ik blijf het meer dan vreemd vinden dat enkel mijn J3 problemen geeft op de WiFiBooster, niet op het gewone modem. Ik kan natuurlijk wel een ander kanaal zoeken om hem daar vast op te zetten maar dat betreft dan ook gelijk mijn/onze drie andere mobiele apparaten. Wat betreft die andere apparaten, allemaal nog ouder dan de J3, 2 Samsung Tablets, een TAB4 en een Galaxy 10.1 en mijn vrouw heeft nog een smartphone S4 mini. Met deze 3 apparaten haal ik niet de snelheid van > 200Mb wat ik bij een Ziggo medewerker heb gezien op zijn mini laptop. Maar wel een meer dan redelijke snelheid, rond de 100Mb bij de WiFiBooster en ook vaak > 50 tot 100 op het 5Ghz netwerk en rond de 40-50 op het 2,4 netwerk.

Met de J3 haal ik ook snelheden op mijn gewone modem van rond de 40Mb op het gewone modem. Maar op de WifiBooster is het helemaal mis! Kan er bij mij dan niet in dat het puur de telefoon is. Heb al op aanraden van MIchael hier op het forum de DHCP van Ipv6 aangepast maar dat hielp ook niet, dus maar weer teruggezet. "Probeer" maar......

Wanneer krijg ik nu eens afdoende oplossingen hiervoor, er zijn zoveel geavanceerde instellingen in het modem maar niemand schijnt te weten wat het allemaal inhoudt.

Nogmaals, ik ben blij met het toestel, alleen als ik ooit een ander toestel neem dan wil ik iig 16Gb intern geheugen, 8Gb is inderdaad wat aan de kleine kant maar voor de rest........

De foto's vind ik prima en kan er voor de rest alles mee. Dat het mogelijk aan de WiFi ontvanger in het toestel kan liggen moge duidelijk zijn maar dan vind ik dat ik op de WiFiBooster minimaal dezelfde snelheid mag verwachten als dat ik krijg op het gewone modem in de huiskamer.

Beetje makkelijk om het dan maar aan het toestel te wijten.

Groet,
Johan
Evert

Level 18
T.E.A.M.
  • 6906Posts
  • 788Oplossingen
  • 1997Likes
Of een oplossing afdoende is, weet je achteraf. Het werkt niet om daar vooraf wel of niet in te geloven. Bovendien is er voor slechts weinig problemen 1 juiste oplossing aan te wijzen. Er zijn er meestal meerdere, waarbij de ene wel helpt en een andere keer helpt de andere.

Alle apparaten kunnen overweg met alle wifi kanalen. Daarom zou ik een ander WiFi kanaal instellen. Doe je niets, dan is de kans groot dat de snelheid ook gelijk blijft. Bovendien, mocht het gebeuren dat een apparaat toch niet overweg kan met een kanaal, wat duur zo goed als zeker niet gaat gebeuren, dan kun je altijd het kanaal weer terug zetten zoals het nu ingesteld is.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes
Is dit een Wifibooster via het stopcontact of via een netwerkkabel? luvene
luvene
Topicstarter
Level 2
  • 39Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Evert wrote:
Of een oplossing afdoende is, weet je achteraf. Het werkt niet om daar vooraf wel of niet in te geloven. Bovendien is er voor slechts weinig problemen 1 juiste oplossing aan te wijzen. Er zijn er meestal meerdere, waarbij de ene wel helpt en een andere keer helpt de andere.

Alle apparaten kunnen overweg met alle wifi kanalen. Daarom zou ik een ander WiFi kanaal instellen. Doe je niets, dan is de kans groot dat de snelheid ook gelijk blijft. Bovendien, mocht het gebeuren dat een apparaat toch niet overweg kan met een kanaal, wat duur zo goed als zeker niet gaat gebeuren, dan kun je altijd het kanaal weer terug zetten zoals het nu ingesteld is.


Een ander kanaal instellen? Evert, met alle respect, hij staat op AUTO dus hij zoekt toch zelf al naar een ander kanaal of................. Hij staat in ieder geval niet op een vast kanaal. Nogmaals, probeer maar wat................., weer een tijd mee bezig om dit uit te testen... Waarom toch? Mijn J3 doet het toch naar tevredenheid op mijn gewone connectbox modem! Waarom dan niet op de WiFiBooster!!! *&%)(***

Be rt Via het stopcontact zou ik never nooit doen, is al helemaal vragen om problemen, bedraad dus!
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes
luvene schreef: "Via het stopcontact zou ik never nooit doen, is al helemaal vragen om problemen, bedraad dus! "

Gelukkig werkt die in de meeste gevallen uitstekend.
Hier op 20 meter van de meterkast (ook nog 3 fasekast en in een andere groep) met 50 Mbit/s down op 2,4 en 100 Mbit/s down op 5 GHz.

"Een ander kanaal instellen? Evert, met alle respect, hij staat op AUTO dus hij zoekt toch zelf al naar een ander kanaal of................. "

Als alle Wifipunten constant de beste aan het zoeken zijn, dan kruipen ze constant over elkaar heen.
Als je de jouwe vastzet op één kanaal dan blijft de rest ervandaan, omdat dit een constant bezet kanaal is.

En dan heb je nog het probleem van hardware incompatibiliteit, soms wil verschillende hardware gewoonweg niet goed samenwerken.
Netwerken beginnen met een verbinding van de hardware en dan komt de software er pas overheen.
Dan kan een apparaat minder goed functioneren met andere apparaten.
Helaas blijkt uit de praktijk dat dit vaker voorkomt met budget apparatuur.
luvene
Topicstarter
Level 2
  • 39Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Ik ben sowieso niet gek op draadloos thuis, heb geen keus als ik met smartphone en tablets aan de gang ben maar mijn 2 desktops zijn gewoon bedraad aangesloten. Mensen die wel bedraad kunnen aansluiten maar dat niet doen begrijp ik niet. Gemakzucht. Bedraad is vele malen stabieler. Maar OK dan, ik ga zelf nog wel verder zoeken en we komen er niet uit maar dat het puur en alleen aan het toestel ligt kan er bij mij echt niet in. Dus nogmaals, alleen op de WiFiBooster heb ik problemen en ALLEEN met de J3 smartphone, NIET op het gewone modem. Ligt het dan aan een kanaal? Nee, dacht het niet omdat de andere smartphones en tablets wel een fatsoenlijke verbinding maken. Ja, dan zou je kunnen zeggen, zie je wel, je andere apparaten maken wel goed verbinding met de WiFiBooster dus het ligt aan je toestel... :wink:

Je zou ook kunnen zeggen, ik krijg met de J3 wel een fatsoenlijke verbinding op de gewone connectbox maar NIET op de WiFiBooster............... ligt het dan aan het toestel ? :wink:

Ik vind toch echt van niet.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes
luvene schreef: "ligt het dan aan het toestel ? Ik vind toch echt van niet."

Dat blijft zoeken, is er in de Wifibooster iets niet goed of toch ergens in de J3.
En dat is niet te vinden als je niet volledig beschikt over de specificaties van de chips die erin zitten.

Dat is dus het probleem van hardware/software compatibiliteit.
Bij het één werkt het wel en bij het ander niet.
Ik ben in 8 jaar troubleshooting ICT op locatie nog nooit hardware/software tegengekomen waar alles volledig compatible met elkaar was.

Behoudens hardware die volledig volgens de afgesproken regels gemaakt was en dat waren alleen de professionele hardware / de top bedrijfscomputers / servers en de daarbij behorende systeemsoftware en applicaties.
Dat kost ook wat, maar dan heb je ook wat.
Daar zit ook vaak 5 jaar garantie op of in het verleden zelfs lifetime, zelfs na 10 jaar eens een nieuw Acces Point ontvangen van HP bij een defect aan de oude.
Is nu 10 + 3 = 13 jaar oud en er is nog steeds nieuwe firmware voor om met de huidige veiligheidstandaard mee te kunnen.

Daar kunnen veel huidige fabrikanten nog wat van leren, maar tegenwoordig moet bijna alles voor de laagste prijs en dus met een hoge omzetsnelheid.

Veel succes er verder mee.:relaxed:
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic