1
Vraag
2
Reacties
Spywatcher

Level 1
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Statische ARP

Hallo, ik zit al een tijdje te stoeien met Wake on Lan ( Wan ). Ik wil via mijn android telefoon mijn computer kunnen aanzetten en kunnen overnemen. Momenteel gebruik ik daar Teamviewer voor.

Wake on Lan heb ik aan staan in de Bios en in mijn netwerkkaart, ook heeft mijn computer een vast IP. Wake on Lan werkt maar zodra mijn computer eventjes uit heeft gestaan werkt het niet meer.

Na een zoektocht op internet kwam ik verhalen tegen over ARP. Wat ik eruit begrijp is dat mijn Ziggo modem, De ConnectBox, mijn computer niet meer ziet zodra hij eventjes heeft uitgestaan omdat het mac adres van mijn computer uit de ARP Table verdwijnt. Hierdoor kan de connectbox geen pakketjes meer sturen naar mijn computer.

Mijn vraag concreet is: Is het mogelijk om een statische ARP toe te voegen in de ConnectBox ?

Alvast bedankt!
Groetjes, Michael
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Be rt
Wat je beschrijft zijn de randvoorwaarden waaraan een computer/NIC moet voldoen
om binnen het LAN een Wake-Up te kunnen krijgen via een WOL Pakket.

Het uitgangspunt was hier: dat kan al, dat is al geregeld.
TS bracht dat al tot uitdrukking door over ARP te beginen.

Het gebruik van RDP naar een systeem in je netwerk voor WOL Broadcasting valt onder de 'andere Truuks' die ik noem. Als je een computersysteem hebt dat toch al aan moet staan, is dit uiteraard een prima methode. De voorbeelden die ik gaf gingen over mogelijkheden die je hebt als er geen computersysteem is dat om andere redenen aan moet blijven staan. Dan kom je vanzelfsprekend uit bij Router of NAS. Dat had ik beter moeten vermelden.

Gr Han

Bekijk in context

20 Reacties 20
Nick999

Level 17
  • 3918Posts
  • 225Oplossingen
  • 1081Likes
Als het WOL pakket over het broadcast adres wordt gestuurd is er in principe geen ARP nodig omdat het dan over je hele netwerk wordt verzonden.
Spywatcher
Topicstarter
Level 1
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Kun je me daar over iets uitleggen ? Ondertussen zoek ik mee op internet.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75182Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
Als je een WOL pakket stuurt naar je computer wordt die geblokt door de firewall van je modem/router.
Poort 7 of 9 openzetten voor je IP adres van je computer kan een oplossing zijn.
Nick999

Level 17
  • 3918Posts
  • 225Oplossingen
  • 1081Likes
Ik werk zelf niet met WOL maar ieder netwerk heeft een zgn 'Broadcast" adres. Als je daar je WOL pakket heen stuurt in plaats van naar het IP van de computer (UDP) , dan wordt het WOL over het hele netwerk gestuurd en komt dan ook bij je PC aan en hoeft er niet eerst een ARP op mac adres te worden gedaan.
Je broadcast adres eindigt over het algemeen op 255. Dus als je router bv 192.168.1.1 heeft dan is het broadcast adres het IP maar dan eindigend op 255. Dus in dit voorbeeld 192.168.1.255
Portforwarding van Wake on Lan zou dan ook naar dit IP moeten gebeuren (helaas ondersteunen niet alle routers dit)
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75182Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
Een Magic Packet stuur naar je MAC adres, maar dan moet er wel een poort openstaan 7 of 9. naar je computer, van je modem/router.
Het "magic packet" wordt verzonden in de tweede laag van het OSI-model.
Dit wil zeggen dat het packet het IP-adres niet gebruikt, want deze zit in de derde laag van het OSI-model.
Nick999

Level 17
  • 3918Posts
  • 225Oplossingen
  • 1081Likes
Be rt Dat klopt. Alleen als de ARP cach leeg is dan weet de router niet meer welk MAC adres bij wie hoort. En aangezien de PC uit staat zal deze niet op een nieuw ARP request reageren.
Om dat te voorkomen kun je de poorten forwarden naar het x.x.x.255 IP adres. Dan wordt het magic packet over je hele interne netwerk gebroadcast en komt het ook zonder ARP tabel bij de PC aan.
Daarmee heb je dan ook gelijk de mogelijkheid om meerdere apparaten afzonderlijk een WOL te sturen, iets wat bij standaard portforwarding naar een vast IP adres niet echt lukt.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75182Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
Een PC die je een WOL kunt sturen moet wel een WOL Magic Packet kunnen ontvangen, dus de NIC moet aan kunnen blijven staan (ook al is de computer uit) en blijft verbinding houden op MAC niveau met de router.
Nick999

Level 17
  • 3918Posts
  • 225Oplossingen
  • 1081Likes
Het probleem wat TS aangeeft is juist dat het MAC adres uit de ARP table verdwijnt.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75182Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
Volgens mij maakt dat niet uit, maar ik kan het mis hebben.
Ik zal de komende dagen ook eens gaan testen en kijken wat er al dan niet gebeurt.
Spywatcher
Topicstarter
Level 1
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Bedankt voor jullie reacties. Momenteel heb ik een portforward op 192.168.178.10 UDP Poort 9, dit is het vaste IP van mijn PC. Zoals al aangegeven werkt Wake on Lan maar zodra mijn pc eventjes heeft uitgestaan, laten we zeggen voor een half uurtje, dan werkt het niet meer.

Ik heb geprobeerd om een portforward te doen op 192.168.178.255, het broadcast IP maar de ConnectBox zegt dat dit geen geldig IP is. Helaas lijkt dit dus niet te werken met het ziggo modem.

Dus ik kan geen portforward doen op het broadcoast IP en ik kan geen statische ARP instellen met het ziggo modem. Met andere woorden ik moet dus een losse router aanschaffen die dit wel ondersteund ? of zijn er nog andere opties ?
Nick999

Level 17
  • 3918Posts
  • 225Oplossingen
  • 1081Likes
Volgens mij hebben we hierover eerder een topic gehad en toen heb ik geadviseerd om eens een ander subnet te maken om zo te kijken of de router alleen het x.x.x.255 IP blokkeert of dat de router ook echt
het broadcast uitrekent en blokkeert.
Even uitgaand van een voorbeeld IP range van 192.168.178.x

Dan kun je even proberen om niet je subnetmask op 255.255.255.0 maar bv 255.255.255.224 te zetten

Dan krijg je weliswaar minder beschikbare IP adressen in je netwerk (in dit geval nog 30) ,maar dan krijg je ook meteen een ander broadcast IP adres. In dit geval wordt je broadcast IP dan 192.168.178.31

Houd er in bovenstaand voorbeeld wel rekening mee dat je voor je apparatuur alleen IP adressen 192.168.178.1 tot 192.168.179.30 kunt gebruiken omdat hogere IP adressen nu buiten je subnet vallen.

maar om te testen zou je zoiets kunnen doen. Ik heb destijds in het andere topic eigenlijk niet meer meegekregen of dat werkte.

Anders zul je inderdaad een router moeten nemen die e.e.a. wel ondersteund en dan je modem in bridge laten zetten.


edit: even juiste IP adressen ingevuld
Mark
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5774Posts
  • 655Oplossingen
  • 1963Likes
Zo Nick999, jij bent #LekkerBezig in dit topic!

Heb je de wake on lan functie inmiddels aan de praat Spywatcher? Zo nee, komt het vast goed met al deze tips.
Spywatcher
Topicstarter
Level 1
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
De Wake on Lan werkt nog steeds niet als mijn pc uit heeft gestaan voor een aantal minuten. Om Teamviewer uit te sluiten heb ik een andere app geprobeerd. Via die app heb ik het wan IP ingevuld met poort 9. Ook die app werkt alleen als mijn pc net is uitgeschakeld, wacht ik langer dan stopt hij ermee.

Ik heb in het ziggo modem gezocht hoe ik het subnet kon aanpassen maar daar vind ik niks over terug, dit lijkt mij dus niet mogelijk via de ConnectBox ? Trouwens Nick999 dat topic van je had ik inderdaad gelezen voordat ik hier had gepost xD
Eric1990

Level 1
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
Spywatcher
Ik ken de ConnectBox zelf inhoudelijk niet goed omdat ik zelf de TP-Link Archer C7 gebruikte als Router, maar ik kon op de Archer C7 een "ARP Binding" maken. Oftewel: een static ARP op de router. Je router weet dan vervolgens altijd waar hij het Mac adres van je PC kan vinden. Zie screenshot voor deze functie op een TP-Link, wellicht heeft een ConnectBox een soortgelijke functie.

Daarnaast nog een kleine side-note: Windows (10) heeft een hele nare feature genoemd "Turn on fast startup". De uitleg hierbij is: "This helps start your PC faster after shutdown.". Deze hele vervelende feature zorgde er bij mij voor dat de NIC geen spanning hield na het afsluiten en dus WOL vervolgens niet werkt. Zit dit gerust uit want het heeft bij de meeste PC's (met SSD) geen toegevoegde waarde (zie bijlage).
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75182Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
Eric1990 Top tip, dank je, dit lijkt een kleine versie van Hibernate te zijn op de SSD of harde schijf.
Ik heb er geen last meer van, want ik heb de slaapstand en hibernate uitgezet en verwijderd via de command prompt en heb de keuze ook niet meer in je voorbeeld.
Maar nu begrijp ik waarom het in het begin niet werkte, nooit begrepen, tot nu toe.
#LekkerBezig Eric1990
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Spywatcher

Beter laat dan nooit.
Misschien heb je nog steeds een probleem met je WOL
waarbij het pakketje moet worden verzonden van buiten je LAN.
Met een Port Forward naar het vaste IP van de host die wakker moet worden.
Uitgangspunt is dat die Forward goed is ingesteld en dat de computer in kwestie
binnen je LAN al prima wakker te maken is.

Ik geef dan altijd de volgende adviezen en uitleg. Door schade en schande wijs geworden.
Deed dit al in andere Topics over WOL, maar heb de boel nog eens op een rijtje gezet.

De adviezen.
- kijk of je NIC de vrij ongebruikelijke Property 'ARP Offload' heeft;
dan heb je geluk; zet die aan en het zal werken; zo niet dan:
- kijk of je Router een Table heeft voor static ARP Binding; Eric1990 vewijst daar terecht al naar; vul Ip en MAC address van de Computer in kwestie in, en het zal werken;
Ziggo kastjes hebben dat niet; zo niet dan:
- koop een andere Router, die wel zo'n Table heeft, zo niet dan:
- zijn er nog diverse andere truuks

Over hoe het komt dat het fout gaat.
Dat is in dit Topic in feite al aan de orde geweest.
Binnen je LAN is er niks aan de hand.
Het WOL pakketje wordt zoals gebruikelijk via het Broadcast Address verzonden.
De NIC van de slapende Computer -mits goed geconfigureerd voor WOL- pakt dit op als
het eigen MAC address klopt met dat in het WOL pakketje. Dat zijn de WOL basics.

Buiten je LAN moet je het pakketje naar je externe IP verzenden.
Het zou prettig zijn dat je Router dan een Broadcast doet.
Anders gezegd een Forward kan doen naar het Broadcast Address van het subNet van de Router.
In de Ziggo wereld standaard vaak 192.168.178.255.
Jammer, dat mag vrijwel nooit.
De suggestie van Nick999 is zo gek nog niet:
ander subNet mask proberen om de Router om de tuin te leiden.
Misschien weigert ie alleen 255 voor Forwarding.
Zou kunnen. Nooit getest. Zou wel erg dom van die Router zijn. Het proberen waard.

Er zit vooralsnog dus niets anders op dan het WOL pakket naar het Ip van de host in kwestie
te Forwarden. En dan begint het gedonder.
Het pakket moet naar het MAC address van de slapende computer.
Dat MAC address staat weliswaar in het WOL-pakketje, maar daar wordt niet naar gekeken.
Zo zit TCP/IP nu eenmaal in elkaar: dom pakketjes doorsturen, niets wetend over wat het is.
Als de Router het IP nog in z'n so-called ARP cache heeft dan is er niets aan de hand.
Maar dat is slechts kort het geval nadat de computer is gaan slapen.
Dan gaat er zoals gebruikelijk binnen TCP/IP vanuit de Router een ARP Broadcast request op het LAN "Who has ip ...."
In de verwachting dat daarop het MAC address als Response komt.
Jammer. Computer slaapt. Einde WOL.

De eerder genoemde ARP Offload Property, zorgt ervoor dat de NIC van de slapende computer een Response kan geven op ARP Requasts.
Je ziet die optie weinig. Er zitten dan ook wat haken en ogen aan ivm andere ARP Requests. Die laat ik weg.

Je kunt dit alles overigens ook binnen je LAN testen door het WOL Pakket naar het Ip te verzenden met een Phone bv met een Wifi verbinding op je LAN.
Dat lukt even, maar daarna niet meer. Same problem.

Het is een nogal lang en lastig verhaal omdat je goed moet weten wat WOL is en hoe TCP/IP werkt ihb over de rol die ARP speelt in het geheel.

-- de andere truuks voor WOL
Voor als je out of options bent. Zie boven, welke dat waren.
Het komt steeds neer op: zorg dat je op een systeem zit binnen je LAN, dat toch al aan staat.
Regel van daaruit een Broadcast van een WOL pakket. Klaar is kees.
Ik regel dit via een ssh-verbinding met mijn NAS.
Dan met een zelfgemaakt programmaatje het WOL pakketje Broadcasten.
Interesse? Laat het weten.
Voor 1 computer van mij hoeft dat niet zo. De NIC daarvan heeft de ARP Offload Property!
Het was eerst een pain in the ass om te gaan begrijpen waarom Remote WOL op dit systeem wel werkte en op andere niet. De property stond default aan.

Het kan met een eigen Web Server op een beschermde (!) Pagina met links die idem doen.
Sommige NASsen en Routers hebben dergelijke faciliteiten aan boord om
het leven makkelijker te maken. Je logt Remote in op een Beheers GUI en off you go.

That's all about WOL, folks.

Gr Han

WOL
https://en.wikipedia.org/wiki/Wake-on-LAN
ARP Offload
https://docs.microsoft.com/en-us/windows-hardware/drivers/network/protocol-offloads-for-ndis-power-management
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75182Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
Be rt wrote:
Volgens mij maakt dat niet uit, maar ik kan het mis hebben.
Ik zal de komende dagen ook eens gaan testen en kijken wat er al dan niet gebeurt.

Er is nog een mogelijkheid om WOL te gebruiken met een NIC wat actief kan blijven als de computer uitstaat.
Jaren gebruikt, maar moest eerst weer eens doorspitten of het nog steeds zo werkt en ja, ook hier werkt het nu uitstekend.

Misschien heb je een computer waar je in het BIOS ACPI S5 aan kunt zetten, voor Wake On Lan vanuit een computer die uitstaat, maar wel op de stroom.
Je kunt dit controleren, branden de lampjes nog van de NIC als de computer uit staat, dan onderhoud hij een verbinding op MAC adres en dat is handig, want het Magic Packet komt over het MAC adres.
Het "magic packet" wordt verzonden in de tweede laag van het OSI-model. Dit wil zeggen dat het packet het IP-adres niet gebruikt, want deze zit in de derde laag van het OSI-model.

Voor HP PC's b.v. ga je naar het BIOS > Vergevorderd > Geïntegreerde LAN-controller aanvinken
Via LAN uit slaapstand halen Boot to Normal Boot order.
(Slaapstand betekend in dit geval dat alleen de NIC aanstaat voor Wake on Lan from S5 = power off)
In andere computers kan in het BIOS staan: "Wake from S5 state" zet het op "Enabled"

Via extern IP adres met poort 9 komt je Magic Packet bij het MAC adres van je computer en de computer start op. (pas je firewall aan)
Nu kun je met Remote Desktop poort 3389 (pas je firewall aan en zet in Windows Remote Desktop aan) naar je computer en hierop werken als zit je ervoor.
Wil je de computer weer uitzetten, dan kun je programmaatjes gebruiken zoals Shutdown PC e.d.

Meer informatie:
https://www.intel.com/content/www/us/en/support/articles/000005793/network-and-i-o/ethernet-products.html
Systems using an ACPI aware OS (such as Windows* XP), can power up the system from a power off state, by enabling ACPI-specific settings such as Wake on LAN from S5.
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Be rt
Wat je beschrijft zijn de randvoorwaarden waaraan een computer/NIC moet voldoen
om binnen het LAN een Wake-Up te kunnen krijgen via een WOL Pakket.

Het uitgangspunt was hier: dat kan al, dat is al geregeld.
TS bracht dat al tot uitdrukking door over ARP te beginen.

Het gebruik van RDP naar een systeem in je netwerk voor WOL Broadcasting valt onder de 'andere Truuks' die ik noem. Als je een computersysteem hebt dat toch al aan moet staan, is dit uiteraard een prima methode. De voorbeelden die ik gaf gingen over mogelijkheden die je hebt als er geen computersysteem is dat om andere redenen aan moet blijven staan. Dan kom je vanzelfsprekend uit bij Router of NAS. Dat had ik beter moeten vermelden.

Gr Han
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75182Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
Toevoeging bij mijn vorige bericht: dit is de beschrijving zoals het bij mij werkt voor een verbinding vanuit het buitenland naar mijn computer thuis vanuit b.v. Frankrijk.

Hiermee is het ARP probleem getackeld, ik was het begrip ARP nog nooit tegengekomen, omdat het altijd op deze manier makkelijk werkte (vanaf 2001 tot heden) en werkt. Spywatcher

***aanvulling***
Via extern IP adres met poort 9 komt je Magic Packet bij het MAC adres van je computer en de computer start op. (pas je firewall van je modem aan)
Nu kun je met Remote Desktop poort 3389 (pas je firewall van je modem aan en zet in Windows Remote Desktop aan) naar je computer en hierop werken als zit je ervoor.
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic