Haander

Level 9
  • 344Posts
  • 7Oplossingen
  • 96Likes

Splinternieuwe Connectbox, maar 100mb bekabelde snelheid

Hallo iedereen,

Sinds gisteren ben ik in het bezit van een Connectbox, als vervanger van het Technicolor modem.

Kort en bondig: wifi werkt heel stabiel en snel, doch de internetsnelheid bekabeld wordt door de Connectbox niet sneller dan 100mb doorgegeven.
Abo is 400mb.

Tot gisteren haalde ik altijd de volledige snelheid, dat was zeer makkelijk te testen op de Xbox one. Daar haalde ik daadwerkelijk de maximale downloadsnelheid van 400mb.

De bekabeling is van cat.6.

Er is verder helemaal níks veranderd hier, alleen het Technicolor modem vervangen door de Connectbox, die overigens binnen 5 minuten aangesloten én geactiveerd was, dat ging heel soepel en snel.

Dus het ene moment heb je 400mb bekabelde snelheid en 10 minuten later heb je met al dezelfde aansluitingen, maar alleen dus een ander modem maar 100mb.

Trouwens, constant op verschillende apparaten en eventueel (maar onnodig, want heeft altijd gewerkt) andere kabels de snelheid testen, is zinloos want als je inlogt op de Connectbox blijft altijd te zien dat die maar 100mb uitgeeft.

Komt het door ip6? Moet dat uitgezet worden door Ziggo?

Alvast bedankt!
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes
Haander

Er hoeft maar één van de acht draadjes / contactjes geen (goed) contact te maken om dit effect te bewerkstellingen. Met slecht één slecht contact (van de acht) heb je of helemaal geen verbinding of de auto negotiation ziet de verbinding aan voor een volgens de “oude” norm van een vierdraads verbinding.
Testen rechtsstreek op het Ziggo-modem/router met een (korte / goede) kabel zoals Ronihd aangeeft is een goed startpunt om systematisch de fout op te sporen.

*** Modedit: toevoeging van de reactie van Haander:
Dus ben ik naar de bouwmarkt gereden en heb een nieuwe connector gekocht én aangesloten en nu heb ik weer volle internetkracht!!
Is een heel makkelijk aan te sluiten connector, een soort kastje met 8 gleuven en in die gleuven stop je de kabels in de juiste volgorde, en het mooie is dat de kabeltjes zeker 2cm lang mogen zijn, dus niet zo veel gepriegel ? En als ze er in zitten dan die gleufjes goed stevig dichtklappen et voilà, super stevig aangesloten
! ***

Bekijk in context

20 Reacties 20
Verwijderd account
Niet van toepassing
Hallo Haander,
als je inlogt in je modem en je klikt op de tab 'netwerk diagnose' krijg je dan ook een opmerking over dit 100Mbit verbinding te zien?
Heb je meerdere apparaten bekabeld aangesloten, zoals bijvoorbeeld een tv of een internet radio, dat soort apparaten heeft meestal slechts een FastEthernet-kaart en kan dus maximaal 100Mbps aan en dus de melding van het modem.
Het is geen foutmelding van het modem, eerder een waarschuwing dat er 1 of meer apparaten aangesloten zijn die geen Gigabit-verbinding ondersteunen.
Je kunt er dan wel een CAT8-kabel voor gebruiken, maar daar wordt het echt niet sneller van.
Haander
Topicstarter
Level 9
  • 344Posts
  • 7Oplossingen
  • 96Likes
Hallo N.N. nee krijg geen melding over de snelheid.

Om te beginnen heb ik "gewoon" geprobeerd zoals altijd, met een cat.6 ethernetkabel van het modem naar de C7 van Ziggo, dat is het extra-wifi-punt-via-de-kabel: dat apparaat ondersteunt 1000mb snelheid en dáár zit de Xbox One op aangesloten.
Altijd volledige snelheid gehaald van 400mb.

Gisteren nadat ik de Connectbox had aangesloten gelijk de Xbox aangezet en netwerkverbinding getest en kwam op 100mb.

Ingelogd op Connectbox en bij "verbonden apparaten" bij ethernet stond ook: snelheid 100mb.

Tig keer die test gedaan, maar bleef 100.
10 minuten én alle jaren daarvóór was het altijd 400mb (eerst 300mb).

Heb ik die C7, extra-wifi-punt-via-de-kabel, er tussenuit gehaald en de ethernetkabel rechtstreeks in de Xbox One en nog steeds maar 100mb, zowel als testresultaat als in het menu van de Connectbox bij "snelheid".

Nu ben ik dit thema met Google al een paar keer tegengekomen op deze site, maar nooit met een eenduidig antwoord, alleen maar een iemand die zegt "dat Ziggo de frequentie nog niet had aangepast van 800 naar 1400".



Geen idee wat daarmee wordt bedoeld, maar goed.
DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes
Terugvallen op 100Mb/s is vaak terug te voeren op een slechte ethernet-kabel-verbinding. Of de kabel (en RJ45-stekkertjes) nu wel of geen Cat6 zijn doet er niet toe. Probeer een de stekkertjes op nieuw in te pluggen. Als dat niet oplevert, dan inpluggen op een andere LAN-poortje indien mogelijk.
Rest nog het testen met een andere kabel, desnoods Cat5e van de Action (zeer betaalbaar).
Haander
Topicstarter
Level 9
  • 344Posts
  • 7Oplossingen
  • 96Likes
DennyW Hoi, ik heb aan de achterkant van de Connectbox alle ethernetaansluitingen geprobeerd één voor één en zeker 3 keer allemaal en ook verschillende kabels, óók die korte, witte die meegeleverd was met de Connectbox.
Ik heb zelfs de laptop in de meterkast aangesloten rechtstreeks op het modem, maar de snelheid die de Connectbox uitgeeft wordt nóóit meer dan 100mb.
Ik heb die Connectbox gisteravond rond 22uur aangesloten en ben tot 01.30 bezig geweest met proberen.
Heb zelfs het vaste IP adres van de Xbox One achter DMZ gezet om zo álle poorten open te hebben, misschien dat een of andere poort iets tegenhield, maar dat hielp ook niet.

Ps: die stekkertjes van die (dure) cat.6 kabel zijn perfect in orde.

Bij het aansluiten van de Connectbox zijn niet plotseling de kabel of de stekkertjes kapot gegaan.
Met geen enkele kabel geeft de Connectbox meer dan 100mb snelheid uit, ook niet met de bijgeleverde.

Ik vemoed dat het met ip6 te maken heeft en dat Ziggo dat op afstand uit moet zetten.
Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes
Inderdaad het kan zijn dat er ergens een kabel soort van rot is of apparaat wat toch niet goed is ingesteld.

De Connectbox kan iets kritischer zijn ?
Haander
Topicstarter
Level 9
  • 344Posts
  • 7Oplossingen
  • 96Likes
Ronihd

Dan zou die bijgeleverde, korte witte ethernetkabel ook rot zijn, want door die kabel geeft de Connectbox ook maximaal 100mb uit.
Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes
Haander

Waar sluit je die meegeleverde kabel op aan ? , noem het merk , type en of er nog een router tussen zit of zo ? Dus vertel even iets meer over je netwerk, misschien kunnen we er dan samen uitkomen wat er mis kan zijn.
Ik geloof niet dat je nieuwe modem defect uit doos geleverd is .
Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes
Haander wrote:
Hallo N.N. nee krijg geen melding over de snelheid.

Om te beginnen heb ik "gewoon" geprobeerd zoals altijd, met een cat.6 ethernetkabel van het modem naar de C7 van Ziggo, dat is het extra-wifi-punt-via-de-kabel: dat apparaat ondersteunt 1000mb snelheid en dáár zit de Xbox One op aangesloten.
Altijd volledige snelheid gehaald van 400mb.

Gisteren nadat ik de Connectbox had aangesloten gelijk de Xbox aangezet en netwerkverbinding getest en kwam op 100mb.

Ingelogd op Connectbox en bij "verbonden apparaten" bij ethernet stond ook: snelheid 100mb.

Tig keer die test gedaan, maar bleef 100.
10 minuten én alle jaren daarvóór was het altijd 400mb (eerst 300mb).

Heb ik die C7, extra-wifi-punt-via-de-kabel, er tussenuit gehaald en de ethernetkabel rechtstreeks in de Xbox One en nog steeds maar 100mb, zowel als testresultaat als in het menu van de Connectbox bij "snelheid".

Nu ben ik dit thema met Google al een paar keer tegengekomen op deze site, maar nooit met een eenduidig antwoord, alleen maar een iemand die zegt "dat Ziggo de frequentie nog niet had aangepast van 800 naar 1400".



Geen idee wat daarmee wordt bedoeld, maar goed.


Dit slaat op de snelheid die het modem krijgt van Ziggo en dat is idd afhankelijk van div frquenties.
Heeft niks te maken met de 100 Mb die jij ziet
Haander
Topicstarter
Level 9
  • 344Posts
  • 7Oplossingen
  • 96Likes
Ronihd wrote:
Haander

Waar sluit je die meegeleverde kabel op aan ? , noem het merk , type en of er nog een router tussen zit of zo ? Dus vertel even iets meer over je netwerk, misschien kunnen we er dan samen uitkomen wat er mis kan zijn.
Ik geloof niet dat je nieuwe modem defect uit doos geleverd is .


Aangesloten op de Xbox One spelcomputer van Microsoft, rechtsteeks op de Connectbox.
Alle ethernetaansluitingen geprobeerd.

Ps: hier is geen andere router.

Het enige wat hier is, behalve rechtsteeks achter in de Connectbox, is: een kabel van de Connectbox naar het extra-wifi-punt-via-een-kabel van Ziggo.

Dat apparaatje hebben we om het wifi bereik te vergroten (richting de tuin) en dáár zit normaal de Xbox One bekabeld op aangesloten en haalde ik tot gisteren 400mb snelheid met 0% pakketverlies.
Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes
Haander

Heb je ook nog een laptop of desktop computer waarvan je zeker weet dat daar een gigabit netwerkkaart in zit ? en zo ja sluit die eens aan op het modem , reboot dan het modem en kijk dan eens wat je ziet.
En welke versie Xbox One is het ?
Haander
Topicstarter
Level 9
  • 344Posts
  • 7Oplossingen
  • 96Likes
Ronihd wrote:
Haander

Heb je ook nog een laptop of desktop computer waarvan je zeker weet dat daar een gigabit netwerkkaart in zit ? en zo ja sluit die eens aan op het modem , reboot dan het modem en kijk dan eens wat je ziet.
En welke versie Xbox One is het ?


Ja ik heb afgelopen nacht een laptop aangesloten en ja die heeft een gigabitkaart.
De Xbox One is de eerste generatie, een witte.
Dus niet de One S of One X.

Het is in ieder geval dezelfde als gister en al die tijd ervoor, toen ik nog 400mb snelheid had (en geen rood balkje bij connectie in het spel Rocket League)

Ps: ik had al gezegd dat ik een laptop had getest en ik zei al dat ik zelfs de Xbox One (die ik een vast IP adres heb gegeven al vier jaar geleden) achter de DMZ heb gezet, zodat alles open stond richting de Xbox, om te testen of misschien een of andere dichte poort iets tegenhield.
Maar tevergeefs.

Hoeveel mensen weten en kunnen dat überhaupt, iets achter DMZ zetten?
Dus het gaat al erg ver wat ik allemaal probeer op iets wat het 10 minuten én alle jaren daarvoor nog perfect deed!
DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes
Haander

Er hoeft maar één van de acht draadjes / contactjes geen (goed) contact te maken om dit effect te bewerkstellingen. Met slecht één slecht contact (van de acht) heb je of helemaal geen verbinding of de auto negotiation ziet de verbinding aan voor een volgens de “oude” norm van een vierdraads verbinding.
Testen rechtsstreek op het Ziggo-modem/router met een (korte / goede) kabel zoals Ronihd aangeeft is een goed startpunt om systematisch de fout op te sporen.

*** Modedit: toevoeging van de reactie van Haander:
Dus ben ik naar de bouwmarkt gereden en heb een nieuwe connector gekocht én aangesloten en nu heb ik weer volle internetkracht!!
Is een heel makkelijk aan te sluiten connector, een soort kastje met 8 gleuven en in die gleuven stop je de kabels in de juiste volgorde, en het mooie is dat de kabeltjes zeker 2cm lang mogen zijn, dus niet zo veel gepriegel ? En als ze er in zitten dan die gleufjes goed stevig dichtklappen et voilà, super stevig aangesloten
! ***
Verwijderd account
Niet van toepassing
Hallo Haander,
Als je op je modem een device achter DMZ kan zetten heb je ook geen IPv6 maar alléén IPv4.
Als je modem IPv6 zou hebben heeft dat niets met de snelheid te maken.
Je zou je modem eens van de stroom kunnen halen, de coax los van de modem, minimaal 30 seconden wachten, de stroom weer aansluiten, de coax weer aansluiten, modem aanzetten en wachten tot alle groene lampjes weer uit zijn en dan 1 computer bekabeld aansluiten en dan bij de netwerkkaartinstellingen kijken of je inderdaad een 1Gbit-verbinding hebt of een 100Mb-verbinding.
Je abo snelheid heeft niets van doen met je netwerksnelheid, dat is slechts een interne doorvoersnelheid van je devices onderling.
Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes
Haander wrote:
Ronihd wrote:
Haander

Heb je ook nog een laptop of desktop computer waarvan je zeker weet dat daar een gigabit netwerkkaart in zit ? en zo ja sluit die eens aan op het modem , reboot dan het modem en kijk dan eens wat je ziet.
En welke versie Xbox One is het ?


Ja ik heb afgelopen nacht een laptop aangesloten en ja die heeft een gigabitkaart.
De Xbox One is de eerste generatie, een witte.
Dus niet de One S of One X.

Het is in ieder geval dezelfde als gister en al die tijd ervoor, toen ik nog 400mb snelheid had (en geen rood balkje bij connectie in het spel Rocket League)

Ps: ik had al gezegd dat ik een laptop had getest en ik zei al dat ik zelfs de Xbox One (die ik een vast IP adres heb gegeven al vier jaar geleden) achter de DMZ heb gezet, zodat alles open stond richting de Xbox, om te testen of misschien een of andere dichte poort iets tegenhield.
Maar tevergeefs.

Hoeveel mensen weten en kunnen dat überhaupt, iets achter DMZ zetten?
Dus het gaat al erg ver wat ik allemaal probeer op iets wat het 10 minuten én alle jaren daarvoor nog perfect deed!


Ik had over je laptoptest heen gelezen ;-(
Haander
Topicstarter
Level 9
  • 344Posts
  • 7Oplossingen
  • 96Likes
Hey allemaal,

Ik ben er nog mee bezig geweest en ik heb nieuws: het probleem is opgelost :smile:

Ik had bij die lange cat.6 kabel, die van de Connectbox (meterkast) naar de huiskamer loopt (naar de Ziggo C7 bekabeld wifi punt/switch) destijds aan de huiskamer kant de connector af moeten knippen om via de kruipruimte door de PVC buis te komen die op een plek achter de TV uikomt.

Hier op het forum werd gezegd dat dusdanig fors snelheidsverlies vaak komt door foute / verkeerd / niet netjes aangesloten connectors.

Dus ben ik naar de bouwmarkt gereden en heb een nieuwe connector gekocht én aangesloten en nu heb ik weer volle internetkracht!!

Is een heel makkelijk aan te sluiten connector, een soort kastje met 8 gleuven en in die gleuven stop je de kabels in de juiste volgorde, en het mooie is dat de kabeltjes zeker 2cm lang mogen zijn, dus niet zo veel gepriegel :wink:
En als ze er in zitten dan die gleufjes goed stevig dichtklappen et voilà, super stevig aangesloten!

Bedankt voor het meedenken allemaal :thumbsup:



Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes
Haander Super goed !! dank ook voor het delen van de oplossing.

Dan zaten we er toch met ze'n alle niet echt naast 😉

Maar ff voor mij , wat ik nu niet snap is dat je eerder schrijft het met de meegeleverde "korte " kabel ook te hebben geprobeerd en hetzelfde 100Mb probleem ondervond........

Niet dat ik aan je twijfel of zo hoor maar dit snap ik niet.
Verwijderd account
Niet van toepassing
Hallo Haander,
bedankt voor de update en graag gedaan.
Goed om te lezen dat het nu opgelost is.
Haander
Topicstarter
Level 9
  • 344Posts
  • 7Oplossingen
  • 96Likes
Ronihd wrote:
Haander Super goed !! dank ook voor het delen van de oplossing.

Dan zaten we er toch met ze'n alle niet echt naast 😉

Maar ff voor mij , wat ik nu niet snap is dat je eerder schrijft het met de meegeleverde "korte " kabel ook te hebben geprobeerd en hetzelfde 100Mb probleem ondervond........

Niet dat ik aan je twijfel of zo hoor maar dit snap ik niet.


Waarschijnlijk had ik in het menu van de Connectbox niet op "ververs" geklikt en waren de daadwerkelijke waarden met de laptop-test wél 1000mb en niet 100mb.

Bedankt voor het meedenken en dat je de moeite nam op mijn topic te reageren :muscle:

Ps: wat een lekkere aansluiting is dat om mee te werken om aan te sluiten, veel makkelijker dan zo'n klein priel stekkertje te bekabelen, kind kan de was doen! Gewoon de kabeltjes 3cm lang maken, recht afknippen en in die buisjes/gleufjes leiden en dan dat ding dichtklappen: dikke tip voor iedereen die een ethernetstekker moet aansluiten.
Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes
Haander wrote:
Ronihd wrote:
Haander Super goed !! dank ook voor het delen van de oplossing.

Dan zaten we er toch met ze'n alle niet echt naast 😉

Maar ff voor mij , wat ik nu niet snap is dat je eerder schrijft het met de meegeleverde "korte " kabel ook te hebben geprobeerd en hetzelfde 100Mb probleem ondervond........

Niet dat ik aan je twijfel of zo hoor maar dit snap ik niet.


Waarschijnlijk had ik in het menu van de Connectbox niet op "ververs" geklikt en waren de daadwerkelijke waarden met de laptop-test wél 1000mb en niet 100mb.

Bedankt voor het meedenken en dat je de moeite nam op mijn topic te reageren :muscle:

Ps: wat een lekkere aansluiting is dat om mee te werken om aan te sluiten, veel makkelijker dan zo'n klein priel stekkertje te bekabelen, kind kan de was doen! Gewoon de kabeltjes 3cm lang maken, recht afknippen en in die buisjes/gleufjes leiden en dan dat ding dichtklappen: dikke tip voor iedereen die een ethernetstekker moet aansluiten.


graag gedaan !

Uitgelicht topic