Steve_Wolff

Level 1
  • 16Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Soms zeer traag internet.

Hey,

Ik heb sinds kort een eigen huisje, en daar hoort natuurlijk ook internet bij. Er is alleen een probleempje waardoor soms mijn internet (kabel en wifi) zeer traag is.
Ik betaal voor 150mbp/s - 15mbp/s. Maar met vlagen ontvang ik maar 0,26mbp/s - 0,24mbp/s. Dit heb ik gemeten met de desktop app van Speedtest.net.

Nu werkt Ziggo hartstikke goed mee. Eerst via facebook benaderd. Binnen 10 minuten contact en werd ik even opgebeld voor de duidelijkheid. Mevrouw aan de telefoon kon inderdaad zien dat er geen goede verbinding was richting de Connect Box. Monteur gestuurd en deze heeft de hoofdaansluiting vervangen.
Helaas 3 dagen later weer problemen. Weer gebeldt. Nu kreeg ik gratis een nieuwe Connect Box gestuurd.
Door de 2 bovenstaande problemen kreeg ik geen verbinding met de DNS-server die ik ingesteld had. Deze 2 problemen zijn gelukkig wel opgelost.

Dit is ongeveer 2 weken geleden geweest, en terwijl ik gebruik maakte van internet geen problemen meer gehad tot gisteren en vandaag. (Probleem staat beschreven in de eerste alinea)

Het internet is ongeveer 5 minuten zeer traag en daarna bouwt het langzaam weer op naar de normale snelheid.

Hebben jullie enig idee waardoor het internet zo traag zou kunnen zijn? En wat ik er aan zou kunnen doen? Want constant het modem uit en aan zetten is ook vervelend. Graag heb ik en natuurlijk iedereen goed werkend internet zonder enige hassle.

Het modem uit en aan zetten zou geen verschil moeten maken aangezien het internet wel door komt, maar alleen heel traag. (Ik heb het modem wel al eens herstart vandaag).

Als er meer info nodig is van mijn kant hoor ik het graag.
Mvg,

Koen
28 Reacties 28
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
Kun je hier eens een screenshot plaatsen van de downstream en upstream uit je modem?
Of de tekst die daar staat hier naar toe kopiëren?
Steve_Wolff
Topicstarter
Level 1
  • 16Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Downstream:
Screenshot 1:

Screenshot 2:


Upstream:
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
Dat ziet er eigenlijk wel goed uit.
Misschien kan een Ziggo moderator wat dieper in je Connect Box kijken en zij zien meer.
Zij komen eens in de paar werkdagen langs.
Jan F.

Level 20
  • 17046Posts
  • 1330Oplossingen
  • 2617Likes
Welke DNS-server gebruikt u? Deze zijn in de Connectbox niet in te stellen. Ik ervoer overigens ook dit weekend wat vertraging bij het bezoeken van sommige sites en kreeg de indruk dat het bij de DNS-servers niet helemaal lekker zat.
Steve_Wolff
Topicstarter
Level 1
  • 16Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Jan F. - Ik gebruik eigenlijk altijd de DNS-Servers van Google. 8.8.8.8 - 8.8.4.4 als ik me niet vergis.

Ik kreeg vandaag wel 1x een melding: DNS_PROBE_STARTED wat leidde tot DNS_PROBE_FINISHED_NO_INTERNET. Dit was tijdens of net na de trage internet sessie van vandaag. Deze melding kreeg ik ook toen de monteur nog niet geweest was, en ik geen andere Connect Box had. Alleen bleef hij vroeger langer dan de 15 seconden van vandaag.

Be rt - Als ik in de toekomst nog eens het trage internet ervaar, zal ik proberen tijdens de traagheid nogmaals de up- en downstream te capturen. Misschien dat het dan verschilt. Of zou dat niets uit moeten maken?
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
Steve_Wolff
Mogelijke oplossing:
Gebruik je Chrome als browser?
Welk antivirus / firewall heb je draaien, ik lees op andere fora dat bepaalde antivirussen / firewalls toestemming nodig hebben om Chrome of andere browsers goed te laten draaien.
Steve_Wolff
Topicstarter
Level 1
  • 16Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Be rt

Ik gebruik de gratis versie van Avast. En de standaard Firewall van Windows. Het is niet alleen de browser die traag is op dat moment. Ook de WiFi, of bijv. een communicatie programma zoals Skype, Discord of TeamSpeak. Als m'n internet vertraagd, zou ik als een 'robot' klinken volgens de mensen die mij op dat moment horen.

Kan het kloppen dat als het internet traag is, maar ook de TV screen-tearing vertoont tijdens het kijken. Dat het dan eventueel aan de kabels onder de grond zou kunnen liggen?
Steve_Wolff
Topicstarter
Level 1
  • 16Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
De afbeelding is van de up- en downstream een paar minuten geleden toen het internet weer heel sloom was.

Henno

Level 17
  • 2620Posts
  • 79Oplossingen
  • 730Likes
Steve_Wolff, zie je de Power kolom van de gebundelde upstream kanalen?
Die staan allemaal op 51 dBmV. Dat is het maximum wat het modem kan zenden voordat het upstream kanalen laat vallen...
Je modem probeert dus zo hard mogelijk het netwerk op te "toeteren" om de CMTS (https://nl.wikipedia.org/wiki/Cable_modem_termination_system) te bereiken.
Ergo; er is sprake van een bekabelings- / signaal probleem tussen je modem en de CMTS...
Dit kan komen door bekabeling in huis of erbuiten.
Zou je misschien een foto(s) kunnen plaatsen van de bekabeling van modem naar het AOP??
Je schreef dat je ook blokjes op de digitale TV hebt op hetzelfde moment als je Internet traag is?
Wat voor decoder gebruik je?

gr, Henno.
Jan F.

Level 20
  • 17046Posts
  • 1330Oplossingen
  • 2617Likes
Henno
Dat AOP is net door een monteur vervangen schrijft TS in de start van dit topic.
Steve_Wolff
Ik denk dat het tijd wordt voor een lijnmeting. Vraag die aan via de helpdesk.
Henno

Level 17
  • 2620Posts
  • 79Oplossingen
  • 730Likes
Jan F., thanks, idd, aop is nieuw. Hier is een netwerkmonteur nodig om die BER fouten op te sporen.

gr, Henno
Steve_Wolff
Topicstarter
Level 1
  • 16Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Jan F. & Henno

Alrite, eens kijken wat ze daar uithalen dan. 🙂
Wat is een lijnmeting trouwens? En wat kunnen ze met die info? En wat doen ze als er negatieve resultaten uit die meting komen?

Over de digitale TV Henno: Ik gebruik een CI+ Module van Ziggo op een Samsung TV
Jan F.

Level 20
  • 17046Posts
  • 1330Oplossingen
  • 2617Likes
Met een lijnmeting wordt de verbinding van uw AOP naar de straatkast en verder naar het Ziggo-netwerk gecontroleerd. Als problemen binnenshuis zijn uitgesloten is de volgende waarschijnlijke oorzaak de kabel tussen uw huis en de straatkast of de connector in die kast.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
Steve_Wolff
Als je Ziggo belt, kunnen ze in je modem kijken en dit ook zien, daar een monteur alles in huis heeft aangesloten, moet het wel buiten liggen.
Vraag om een netwerkmonteur om je probleem op te lossen of heb je al gebeld?

Of je moet op een Ziggo moderator willen wachten die hier eens in de paar werkdagen langskomen, dat kan ook, maar bellen is sneller.
Steve_Wolff
Topicstarter
Level 1
  • 16Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Be rt

Morgenvroeg ga ik even bellen.

Ik zal jullie op de hoogte houden 🙂
Steve_Wolff
Topicstarter
Level 1
  • 16Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Oke,

Dinsdagavond heb ik nog eens mijn Connect Box van de stroom gehaald, even wachten en weer laten booten. Mijn computer stond uit, en de wifi op mijn telefoon ook.
Vanaf dat moment geen internet meer gehad tot woensdag middag +- 14:00.

(Woensdag ook niet gebeld aangezien ik dacht dat ik dit zelf had veroorzaakt, en dus ook zelf kon oplossen)

Dinsdagavond na het herstarten van de modem kreeg ik een geel driehoekje op mijn verbindings icoontje.
Ik verbond ook niet meer met mijn normale netwerk maar met een 'onbekend netwerk - geen internettoegang'.
De probleemoplosser gaf het volgende aan:


Nog nooit eerder gehad. Na een aantal keer herstarten zonder resultaat besloot ik een factory reset te doen.
Wederom zonder positief resultaat. Al was ik wel terug op mijn eigen netwerk voor een tijdje. Wat na 15 minuten weer terug ging naar een onbekend netwerk.
Daarna heb ik 'netwerk opnieuw instellen' gedaan, en een aantal keer van DNS server gewisseld + ipconfig /all
ipconfig /release
ipconfig /renew
ipconfig /flushdns
Restart PC.

Ik zat na nog een keer mijn modem herstarten gelukkig wel weer op mijn eigen netwerk maar nog steeds zonder internettoegang. (Geen geldige ip configuratie).
Ondertussen was het 02:00 s'nachts en heb ik de hoop opgegeven.

Ik las op een forum dat het eventueel zou helpen als je je modem een nacht van de stroom af laat. Dan zou je volgens dat forum een nieuw ip-adres toegewezen kunnen krijgen.(?)

Well... Dat maar gedaan want niks te verliezen.

De wekker om 09:00 in de hoop dat alles het weer zou doen.
De modem weer ingestoken, geen UTP kabel in de modem, en wederom mijn WiFi uit zodat het apparaat zich alleen maar hoeft bezig te houden met het opstarten.
Nadat de knipperende groene lampjes uit zijn gegaan, 10 minuten gewacht en toen mijn PC maar opgestart met goede hoop. Die was helaas tevergeefs.

Nog steeds geen internet, nog steeds geen ip- configuratie. Mijn DNS weer naar google veranderd want die stond op automatisch. PC uitgezet en TV gaan kijken want ik was er even heulemaal klaar mee.
Rond 14:00 mijn PC weer aangezet. Vraag me niet waarom want ik ging er toch van uit dat het internet het niet zou doen, en ben er dus ook pas rond 14:30 achter gaan zitten.

Guess what... Het gele driekhoekje is weg. Internet doet het weer zoals in de week nadat ik mijn vervangende connect box gekregen had. Er is ook geen snelheids verlies meer in de laatste metingen die ik heb gedaan.
Het doet het. Maar ik weet niet waarom, en dat is tbh best vervelend want ik zou toch graag willen weten hoe en wat. Want het is niet logisch dat alles nu weer werkt, terwijl ik er van uit ging dat het aan de kabel richting het CMTS lag.

Nu is het waarschijnlijk weer wachten totdat de stabiliteit het weer begeeft.

Wat zouden jullie alsnog ondernemen?
Bellen voor een lijnmeting? (Kost ziggo relatief veel geld heb ik gelezen, en ze stellen dit liever maximaal uit?)
Bellen voor een netwerk monteur? (Als alles stabiel lijkt hier, lijkt me dat een netwerk monteur ook niets in mijn systemen kan lezen(?))

Mvg
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
Plaats nog eens je huidige upstream en downstream waarden?
Steve_Wolff
Topicstarter
Level 1
  • 16Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
There you go:

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
Dit ziet er veel beter uit.
Zijn er toevallig werkzaamheden in je regio of buurt geweest?
In ieder geval veel succes gewenst.

Uitgelicht topic