Beantwoord

Snelheid Ziggo tijdens downloaden na 2 a 3 minuten zeker de helft lager.

  • 7 april 2019
  • 53 Reacties
  • 3197x Bekeken

Hallo, Mijn naam is Raymond , heb al veel gelezen net, maar zie door de bomen het bos momenteel niet :-)
Ik heb sinds vorige week ziggo zakelijk 500/50
bij de downloads haalt hij in het begin 55Mb/s
Bij de speedtest geeft hij vaker ook de goede snelheid aan.
Tijdens downloaden om het even waar haalt hij de 1e paar minuutjes een goede optimale snelheid , maar na 2 of 3 minuten zakt de snelheid al tot de helft , en na 5 minuten zit hij op een drastische lage snelheid van 13 Mb/s schommelend tot maximaal 22 Mb/s
Ik heb de connectbox , van daaruit een kabel naar boven aangesloten op mijn router(netgear R7800) en van de router uit rechtstreeks op mijn pc. Kan het zijn dat ik in de router een instelling moet doen , of in de connectbox zodat de router goed overweg kan met de snelheid.
Alsteblieft jullie hulp.
icon

Best beantwoord door panda45 12 april 2019, 10:23

Goede ochtend, deze lees ik af bij speedtest en bij http://www.dslreports.com/speedtest.
In de ochtend is de test hoog :
528/61
in de avond : 224/ 49
Verder me pc opnieuw geïnstalleerd , netwerkkaart opnieuw geïnstalleerd , en het loopt wat beter als voorheen, nu blijft op zich de verbinding stabiel tijdens het downloaden bijvoorbeeld. Eeerst begon hij op 500 en zakte als een .... omlaag naar 170
Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, start dan een nieuw topic.

53 Reacties

Reputatie 7
Als er sprake is van capaciteitsproblemen, dan wordt de capaciteit opgevoerd.
Ziggo garandeert de snelheid die je als abonnement hebt.

Klopt niet. De capaciteit in een coaxsegment wordt bepaald door het aantal kanalen dat een kabeloperator inzet voor kabelinternet en de instellingen daarvan. Op dit moment werkt Ziggo toe naar 24 Internet downstream kanalen in alle coaxsegmenten en per downstream kanaal is de capaciteit ongeveer 50 Mbps. Met eenvoudig rekenwerk is dan uit te rekenen dat de constante downstream capaciteit in de coaxsegmenten na die aanpassingen dan overal 50 Mbps * 24 downstream kanalen = 1200 Mbps of 1.2 Gbps is.

Als de stelling zou kloppen dat de capaciteit wordt opgevoerd bij een gebleken capaciteitsprobleem in een bepaald coaxsegment dan zouden we in het volledige Ziggo kabelgebied overal verschillende aantallen Internet downstreams aantreffen. Dat is niet het geval. Als je de ontwikkeling over de jaren volgt is te zien dan Ziggo (en de voormalige kabelbedrijven waaruit Ziggo is ontstaan) steeds in het gehele kabelgebied hetzelfde aantal downstream kanalen doorgeeft en daar ook landelijk updates op doorvoert. Zo zijn we een aantal jaar geleden van 16 naar 20 downstream kanalen gegaan en nu wordt er gewerkt aan de verhoging naar 24 stuks. De kanalen voor kabel internet moeten immers ook passen in het frequentieplan en uiteraard moeten ook alle gebruikte netwerk componenten waaronder CMTS en Edge-QAM's aangepast worden om de aantallen downstream kanalen te kunnen gebruiken.

Ziggo garandeert de snelheid die je als abonnement hebt.

Dat garanderen is technisch gezien onmogelijk aangezien Ziggo door de overboeking in hun infrastructuur dan het Internet gebruik van kun klanten zou moeten kunnen beïnvloeden. Er is immers door de overboeking onvoldoende capaciteit om alle aangesloten klanten op dat coaxsegment gelijktijdig van hun volledige abonnementssnelheid gebruik te laten maken. Reken maar mee: Als we bijvoorbeeld uitgaan van ongeveer 400 kabel internet klanten per coaxsegment, dan zou Ziggo om zo'n garantie te kunnen afgeven maximaal een download abonnementssnelheid van 1200 Mbps / 400 = 3 Mbps kunnen aanbieden. Dat komt niet in de buurt van de 200 Mbps die volgens Ziggo het vaakst door de klanten gekozen wordt. Als we die snelheid als het gemiddelde nemen van die 400 klanten dan zou de maximaal gelijktijdig gevraagde capaciteit van die klanten 400 * 200 Mbps = 80000 Mbps ofwel 80 Gbps zijn. De overboekingsfactor in de wijken is dan ongeveer 80000 Mbps / 1200 Mbps = 66.

Wat Ziggo wel kan doen is het coaxsegment kleiner maken zodat er minder klanten zijn aangesloten. De beschikbare capaciteit blijft dan gelijk, maar hoeft door minder klanten gedeeld te worden en dus neemt de overboeking en daarmee wordt dan hopelijk de kans kleiner dat die klanten hun snelheid niet halen. Dit wordt ook wel nodesplitsing genoemd en gaat gepaard met infrastructurele aanpassingen in de wijk en gaat ook gepaard met kosten. Het vervelende is echter dat zo'n nodesplitsing geen garantie is dat het probleem voor de melder van het capaciteitsprobleem dan is opgelost. Als de notoire downloaders waar die klant last van had namelijk in hetzelfde verkleinde coaxsegment aanwezig/actief blijven als waar die klant zelf op aangesloten is, dan zal die klant nagenoeg geen verbetering ervaren.
Duidelijke uitleg. die staat 🙂
Goedemiddag , inmiddels alle tips uitgeprobeerd. Router en modem gereset. Testen met snelheid rechtstreeks op de modem en rechtstreeks via de router..ik kom bij lange na niet op de snelheid die ik zou krijgen. Ook de monteur gaf gisteren aan dat de snelheid die ik heb in mijn pakket louter ook op mijn verbinding staat , dat er niks word gedeeld vanuit de centrale,en dat het er niks mee te maken had als er veel mensen hier in de straat ook ziggo gebruikten. ik heb ook nog even bij de modem uitgelezen , de afbeeldingen zet ik hieronder.
Ik weet helaas echt niet meer wat ik nog kan doen.

Reputatie 7
Badge +35
Heeft de monteur gister zelf de snelheid getest vanaf het modem?
De monteur gaf aan dat de metingen goed waren op zijn tablet.
Helaas helpt het ook niet als ik de kabel rechtstreeks aansluit van de modem naar pc..
Ik ga me verder verdiepen maar in alle technische verhalen en tips.
Reputatie 7
Badge +35
Is het nog steeds in de ochtend goed en in de avond lager, dan zie ik het meer als een capaciteitsprobleem wat opgelost moet worden in de achtergrond bij Ziggo.
Reputatie 7
Badge +16
Wat je nog zou kunnen controleren zijn je netwerkinstellingen via:
instellingen > netwerk en internetinstellingen > probleemoplossing voor netwerken > een specifieke netwerkadapter gebruiken.
Reputatie 7
Badge +35
Post read errors zijn hoger dan de pre, dat geeft aan dat je verbinding aan alle kanten hapert.

OK, die AOP moet sowieso vervangen worden door een Ziggo monteur, laat de monteur maar komen, dat gebeurt gratis trouwens. @panda45
Goedemiddag , moet ik dat via ziggo zelf aanvragen dan , of hoe kan ik dit het beste regelen , zag al een reactie van een ziggo moderator dat het intern word doorgestuurd(de waardes die niet in orde zijn) , gebeurd dit ook met de AOP.
Hoor graag van je. Dank alvast.
Reputatie 7
Hey @panda45 . Hoe lees je de snelheden van de downloads precies af? En heb je al eens getest wat je snelheid op een speedtest is, op het moment dat de download lager wordt?
Goede ochtend, deze lees ik af bij speedtest en bij http://www.dslreports.com/speedtest.
In de ochtend is de test hoog :
528/61
in de avond : 224/ 49
Verder me pc opnieuw geïnstalleerd , netwerkkaart opnieuw geïnstalleerd , en het loopt wat beter als voorheen, nu blijft op zich de verbinding stabiel tijdens het downloaden bijvoorbeeld. Eeerst begon hij op 500 en zakte als een .... omlaag naar 170
Reputatie 7
Als er geen sprake is van signaalproblemen, dan zijn dergelijke snelheidsverschillen in de ochtend en avond vaak een aanwijzing voor capaciteitsproblemen in de wijk.
Reputatie 7
Badge +35
Even om één en ander uit te sluiten of om het probleem mogelijk te vinden:

Kun je hier uit je modem je downstream en upstream waarden plaatsen met een screenshot?
Waar vind ik de up- en downstreamwaardes van mijn modem?
https://community.ziggo.nl/deel-je-tip-91/waar-vind-ik-de-up-en-downstreamwaardes-van-mijn-modem-29212

En kun je een foto hier plaatsen van de eerste plaats waar Ziggo je huis binnenkomt met eventuele splitters en versterkers op de foto?
capaciteitsproblemen , je bedoeld dus dat er veel ziggo gebruikers in de buurt zijn die ook dan internetten etcetera. Dacht eigenlijk dat dat niks mocht uitmaken werd me verteld door een medewerker van ziggo.
Reputatie 7
Door de recente abonnementssnelheidsverhogingen zal de toch al hoge overboeking van de capaciteit in de coaxsegmenten (ook wel wijken genoemd) nog groter zijn geworden. Kenmerk van kabel internet is dat de constante capaciteit in een coaxsegment gedeeld moet worden door alle kabel internet klanten die op dat coaxsegment zijn aangesloten en gelijktijdig gebruik maken van het Internet. Vreemd dat die Ziggo medewerker dat niet weet.
up en downstream waardes krijg ik op 1 of andere manier niet gekopieerd.
Maar toch bedankt voor de reacties en hulp
Ja ik dacht al dat alles verdeeld zou worden in de wijkcentrale(ook wel centrale van de wijk genoemd) 🙂
Maar de medewerker zei dat de snelheid altijd constant moest blijven elk moment van de dag.
Maar goed , bedankt voor je uitleg , waardeer ik enorm.
Reputatie 7
Badge +35
@panda45 Ik vermoed dat je dan stap voor stap zal moeten gaan testen.

Mocht je dit nog niet gedaan hebben.
Eerst een computer/laptop rechtstreeks aan het modem en dan de snelheid testen en zo stap voor stap verder.
Als het goed is dan merk je direct waar het fout gaat, is het al bij het modem, dan hier SVP de downstream en upstream waarden plaatsen met de rest van de info die je daar ziet.

Mocht dit goed gaan, dan is het handigst om de Nighthawk R7800 volledig te resetten, want zoeken in al die instellingen kan wel even duren.

En alles dan stap voor stap aansluiten en aanzetten.
Reputatie 7
Badge +35
Als er sprake is van capaciteitsproblemen, dan wordt de capaciteit opgevoerd.
Ziggo garandeert de snelheid die je als abonnement hebt.

up en downstream waardes krijg ik op 1 of andere manier niet gekopieerd.
Maar toch bedankt voor de reacties en hulp

Toch zou het handig zijn om die hier te zien, want dan kun je eventuele signaalproblemen uitsluiten, anders kom je niet snel achter de werkelijke oorzaak van je probleem.
Reputatie 7
Badge +16
Een schermopname kun je ook maken door windowstoets + print screen in te drukken.
Reputatie 7
Badge +35
Dit is een klant helpt klant forum waar Ziggo moderators iedere paar werkdagen langskomen in ieder topic, dus dat kan nog een aantal dagen gaan duren.

Je kunt het Ziggo zelf vragen of zij een nieuwe AOP willen komen plaatsen, omdat dit waarschijnlijk de oorzaak van een storing is of een aantal dagen wachten op een Ziggo moderator.

Laat SVP het vervolg weten van je acties.
Bedankt voor je uitleg, ga daar vanmiddag wel aan beginnen. Eerst maar eens goed slapen na een dagje ziekenhuis.
In de ochtend is de snelheid gemiddeld hoger , maar middags en in de avond , dan is de snelheid nog niet eens de helft van wat er beloofd word.
helaas , helaas
Dank voor je reactie. Heb net een monteurs afspraak gemaakt.Dit was mogelijk binnen 8 weken nadat je je pakket hebt binnen gehad. Deze monteur vraag ik dan ook voor de AOP , en leg hem uit wat er allemaal al besproken is.
De monteur zal dinsdagochtend al komen , dus ik laat daarna zeker meer weten.
voor nu allemaal een fijn weekend.