Vraag

Snelheid Wi-Fi verhogen met externe wifi adapter

Reputatie 1
Ik heb na de laatste verhoging 500 Mbit/s. Mijn Wi-Fi netwerk levert in de praktijk 280 Mbit/s. Om toch de aangeboden snelheid te verkrijgen of daar dichterbij te komen, heb ik het advies gekregen om een AC 2600 MU-MIMO Wi-Fi roaming router te plaatsen (met de Connectbox in bridge mode) en mijn 3 pc’s uit te rusten met een AC 1200 MU-MIMO USB adapter.
Heeft dit zin?

12 Reacties

Reputatie 7
Badge +20
Voor wifi is 280 Mbit/s netjes. Om echt 500Mbit/s te krijgen is bekabeld vaak de beste optie.
Kijk hier eens voor wat tips.

https://computertotaal.nl/artikelen/internet-thuis/overal-wifi-25-tips-voor-je-draadloze-netwerk/
Reputatie 1
Dank voor je reactie en verwijzing Steefb. Maar voor de duidelijkheid, ik weet dat 280 Mbit/s met mijn configuratie netjes is, daar hoor je mij niet over. En: bekabeling is geen optie. Daarom toch nog maar even mijn kernvraag: kan de snelheid idd verhoogd worden als ik de apparatuur zoals geadviseerd, aanschaf?
Reputatie 7
@Mr. Chimp
Ik heb even gekeken of de overdracht snelheid van een USB 3.0 adapter het wel aan kan en dat moet wel lukken.

Verder nog wat details voor je opgezocht over de maximale snelheid van de Linksys AC1200 MU-MIMO adapter en daar zie ik staan dat hij een maximale datatransmissiesnelheid tot 867Mbps kan halen. (moet je de datasnelheid van wifi niet altijd delen door 2? Dat weet ik niet zeker.)

Daarnaast moet je natuurlijk rekening houden met je eigen apparatuur, kan je computer de snelheid aan etc. Dat kan niet zo beoordelen. En het is natuurlijk altijd goed om reviews/ervaringen van anderen te lezen.
Reputatie 5
Badge +8
Naar mijn mening zul je proefondervindelijk moeten vaststellen of je de gewenste verbetering kunt behalen en of het dus zinvol is.
Of het de investering in apparatuur waard zal blijken te zijn, blijft natuurlijk de vraag.
Misschien kun je de benodigde apparatuur ergens lenen om uit te proberen.
Eveneens kun je jezelf de vraag stellen of je het gewenste écht nodig hebt, temeer omdat je blijk geeft tevreden te zijn met de huidige wifi snelheid.
Reputatie 1
Op zich heb je gelijk, 280 Mbit/s is goed. Maar wat bij mij ook altijd meespeelt is de vraag: zou zoiets kunnen? Ik hou van een uitdaging.
Reputatie 5
Badge +8
Als je fabrikanten mag geloven verricht hun apparatuur wonderen. Vaak blijkt het te mooi om waar te kunnen zijn. Ook ik mag graag experimenteren, en als het om een klein bedrag gaat, durf ik het wel aan.
In jouw situatie, met 3 pc's, zou je kunnen overwegen om, als je bankrekening het toelaat, de apparatuur voor één apparaat aan te schaffen (of ergens voor je experiment te lenen), zodat je, mocht het de gewenste verhoging niet opleveren, je je in elk geval financieel gezien, geen bult valt.
En als het positief uitvalt, kun je nog altijd de extra benodigde apparatuur bijkopen.
Ik heb nog een dooddoener. Aansluiten met UTP-kabels.
Dat geeft het minste gedoe. Behalve dan het aanleggen van de kabels.
Dat is maar 1 keer.
Wifi blijft altijd modderen. Is leuk voor Phone of Tablet.
Powerline adaptors kan ook gezeur geven.
Reputatie 1
@KBX458, terecht wat je schrijft, eerst met één beginnen.
@ hanh, is idd een dooddoener, want geen optie
Als ik het (ooit) doe, kom ik terug met de resultaten.
Reputatie 5
Badge +8
Of geduldig wachten tot 5G en Gigabyte internet zijn uitgerold. Dan kan men de "oude" pc's en laptops afschrijven en nieuwe aanschaffen waarvan de techniek daaraan is aangepast. Daar kun je wel veel hogere snelheden mee behalen, zowel met wifi als bekabeld.
Maar zodra die hogere snelheden worden behaald, zullen er ongetwijfeld weer vragen komen of het niet nóg sneller kan. Maar of we technisch gezien ooit de sub lichtsnelheid zullen overschrijden?🤔
@ hanh, is idd een dooddoener, want geen optie
Als ik het (ooit) doe, kom ik terug met de resultaten.

Zie je nou wel: ik wist het.
Ik ken van anderen uitstekende resultaten met Wifi en Powerline Adaptors. Daar niet van.
Toch wantrouw ik deze verbindingsmogelijkheden nog steeds. Je komt toch ook wel droeve resultaten tegen. Er zijn vervelende risico's.
Noem me conservatief of UTP-fundamentalist.
Dan heb je gelijk.
Reputatie 7
Badge +31
@Mr. Chimp Ik haal hier 500 Mbit/s met de Wifibooster van Ziggo op 5 meter afstand met een houten plafond ertussen.
Wifibooster via een internetkabel

Voor € 59,00 is hij jouw eigendom.
Huren kan voor € 1,00 per maand.

Als je verder geen routerfuncties nodig hebt en alleen voor Wifi versterking de router wilt kopen, is de Wifibooster goedkoper met hetzelfde effect en hoeft je modem ook niet in bridge.
Reputatie 1
@Be rt
Beste Bert, da's mooi.

Reageer