Snel kan altijd sneller!

• 25 maart 2019
  • 481 Reacties
  • 51301x Bekeken
Snel kan altijd sneller!

Toon eerste bericht

481 Reacties

@ArChie.DVB
De diskussie over of er wel of niet een Splitter werd gebruikt is gesloten.
@Marcel_bud sprak over aansluiting van de CB op een poort van de Coax-versterker.
Dat was een vergissing. Zie het plaatje van zijn AOP.
Aan die opzet is niets veranderd.

Waar we mee zitten is dat de snelheid niet wordt gehaald, terwijl alles er ok uitziet.
Up/Downstream, AOP, Mark keek naar de verbinding en dat was vlgs hem ook in orde.
Op een test na rechtsreeks op het AOP.
Dit om een Splitterprobleem of (onwaarschijnlijk) probleem tgv de oude Coax-versterker uit te sluiten.
Die test is misschien al gedaan, maar uitslag is nu niet bekend.

Als dit ook niks oplevert, dan zijn mijn opties op.
Wat dan?
Reputatie 6
Dit om een Splitterprobleem of (onwaarschijnlijk) probleem tgv de oude Coax-versterker uit te sluiten.

Ik realiseer me dat de techniek waarmee data in coaxsegmenten wordt verzonden lastig is om te begrijpen. Ik heb getracht om via het capaciteit topic daar wat meer informatie over te verstrekken, maar kennelijk is het nog niet helemaal duidelijk. Daarom nog een poging. Via iedere downstream ontvangt een modem continu iets meer dan 34000 packets per seconde ongeacht of het modem nu gebruikt wordt voor een internet sessie of niet. Als de ontvangen packets corrupt zijn door een slechte verbinding tussen modem en CMTS, dan levert dat ook snel toenemende post RS error (of uncorrectable) waarden op.

Als daar geen sprake van is, dan kunnen downstream signaal problemen worden weggestreept als oorzaak. Als ook blijkt dat er geen signaal problemen zijn in de upstream richting en er geen zaken in de DOCSIS log worden aangegeven die duiden op signaal problemen, dan is een slechte verbinding tussen modem en CMTS niet de oorzaak en is het dus zinloos om te gaan experimenteren met de hardware tussen modem en CMTS. Het aantal packets dat de CMTS blijft verzenden via iedere downstream blijft immers gelijk ongeacht de signaalsterkte op (of ontvangst kwaliteit van) het modem.

Wat dan?
Capaciteits- en/of firmware probleem?
Reputatie 6
@hanh: Ik had een reactie geplaatst met nadere uitleg, maar om mij volstrekt onduidelijke redenen vindt Ziggo het nodig om eerst het bericht te controleren/censureren voordat het geplaatst wordt.
Archie, dat is een SPAM Filter met bugs.
Tegen robots die wel eens zooi plaatsen.
Een Mod zal je bericht terugduwen in het Topic.
Ik heb hier ook regelmatig last van. Bah.
Waar je mee moet oppassen is je bericht een paar keer corrigeren.
Dat is link.
Reputatie 7
Badge +35

@Pierre van Lierop - Helaas, ook na het onderhoud geen verbetering zie ik. Wat mij opvalt aan jouw verbinding is dat er elke dag tussen 08:00 en 20:00 (ongeveer) constant sprake is van downstreamverkeer,Kan je toelichten waaraan/hoe je ziet dat er sprake is van constant downstream verkeer via zijn verbinding?

Continu monitoring systeem?
Reputatie 6
@hanh Zo te zien is mijn reactie door de controle gekomen. Zie vier berichten terug.
@ArChie.DVB
De diskussie over of er wel of niet een Splitter werd gebruikt is gesloten.
@Marcel_bud sprak over aansluiting van de CB op een poort van de Coax-versterker.
Dat was een vergissing. Zie het plaatje van zijn AOP.
Aan die opzet is niets veranderd.

Waar we mee zitten is dat de snelheid niet wordt gehaald, terwijl alles er ok uitziet.
Up/Downstream, AOP, Mark keek naar de verbinding en dat was vlgs hem ook in orde.

Als dit ook niks oplevert, dan zijn mijn opties op.
Wat dan?

Ik weet het ook niet meer,ik ga wel een monteur vragen.
Maar wat ik al eerder typte,na elke snelheidsverhoging heb ik dit gedonder gehad. En hoe leuk die verhoging ook is,ik had liever de oude situatie.....
@Marcel_bud
Test Modem/Router rechtstreeks op AOP leverde ook negatief resultaat op?
Dan weet ik het ook niet meer.
Han
@Marcel_bud
Test Modem/Router rechtstreeks op AOP leverde ook negatief resultaat op?
Dan weet ik het ook niet meer.
Han

Hij staat rechtstreeks erop. Versterker zit er alleen voor de mediabox. Dat had ik ergens eerder al getypt,ik was niet helemaal duidelijk toen. Er zit 1 kabel tussen,de standaard meegeleverde kabel.
Morgen komt de monteur...
Vandaag dus nog maar weer eens een testje...

Reputatie 7
@weileton - Ik ben benieuwd of de monteur iets kan vinden, maar ik vermoed nog steeds dat de upload capaciteit niet toereikend is. Daar heb ik de verantwoordelijke afdeling alleen nog niet van kunnen overtuigen met één voorbeeld.

@Pierre van Lierop - Lijkt me dan verstandig dat we toch een monteur bij je langssturen, ik neem contact met je op om deze in de agenda te plannen.

@Marcel_bud - Idem als voor Pierre, ik neem contact met je op om de monteursafspraak in te plannen.

@FT te S - Je hebt een aardig oud modem (Ubee EVW320b) die over 8 downstream kanalen beschikt. Het lijkt me verstandig om deze om te ruilen voor een nieuwe Connectbox. Is dat akkoord?
Je abonnement kun je trouwens wel aanpassen naar een nieuwe variant met behoud van 4 van je smartcards. Alleen de 5e smartcard zal moeten worden verwijderd om plaats te maken voor de mediabox of module (naar keuze) die je in bruikleen krijgt.

Kan je toelichten waaraan/hoe je ziet dat er sprake is van constant downstream verkeer via zijn verbinding?@ArChie.DVB - Zelfde systeem als waarin de 'utilization' grafieken te vinden zijn m.b.t. de capaciteit. De bitrate wordt daarin gemonitord op zowel de downstream als de upstream kanalen (gebundeld, niet per kanaal). Alleen heb ik op het modem van Pierre een gedetailleerde meting laten lopen over een paar dagen waardoor ik niet elk uur een meetpunt heb (met de hoogst gemeten bitrate over het afgelopen uur), maar elke minuut.
@weileton - Ik ben benieuwd of de monteur iets kan vinden, maar ik vermoed nog steeds dat de upload capaciteit niet toereikend is. Daar heb ik de verantwoordelijke afdeling alleen nog niet van kunnen overtuigen met één voorbeeld.In mijn recente telefoongesprek met de helpdesk is mij beloofd dat de monteur ook de eindversterker in de straat aan de tand zal voelen. Dit omdat de kans dat hij hier in huis een oorzaak zal aantreffen nogal gering is, zeker in het licht van het feit dat de uploadsnelheid vóór de snelheidsverhoging van 14 april jongstleden wèl de 40 Mbps haalde.
@Mark Ziggo Of doel je met "ontoereikende uploadcapaciteit" op een ander probleem (verder weg van mijn huis) dan de eindversterker?
Reputatie 7
@Mark Ziggo Of doel je met "ontoereikende uploadcapaciteit" op een ander probleem (verder weg van mijn huis) dan de eindversterker?
Correct. De upload capaciteit wordt bepaald in de wijkcentrale, dat heeft niet zo veel met het meetbare docsis signaal te maken. Daarom ben ik erg benieuwd of de monteur toch een oorzaak kan vinden in het docsis signaal.
Reputatie 6
Zelfde systeem als waarin de 'utilization' grafieken te vinden zijn m.b.t. de capaciteit. De bitrate wordt daarin gemonitord op zowel de downstream als de upstream kanalen (gebundeld, niet per kanaal). Alleen heb ik op het modem van Pierre een gedetailleerde meting laten lopen over een paar dagen waardoor ik niet elk uur een meetpunt heb (met de hoogst gemeten bitrate over het afgelopen uur), maar elke minuut.
Bedankt voor de aanvulling. Gezien jouw vraagstelling aan Pierre van Lierop over "Wat mij opvalt aan jouw verbinding is dat er elke dag tussen 08:00 en 20:00 (ongeveer) constant sprake is van downstreamverkeer" en zijn reactie hierop vraag ik me namelijk af of de meetresultaten wel op de juiste manier geïnterpreteerd worden. In een coaxsegment is immers sprake van gedeelde verbindingen waarover het dataverkeer voor alle aansluitingen in het coaxsegment gaat. Dus ook via het AOP Pierre komt het verkeer voor het gehele coaxsegment binnen. Het modem zal alleen het verkeer doorgegeven dat bestemd is voor apparaten in het netwerk van Pierre en al het overige verkeer negeren dat de CMTS verstuurd voor de apparaten van andere klanten in het coaxsegment.

Zie als voorbeeld onderstaande monitor sessie op downstream kanaal 73 in mijn coaxsegment die via mijn AOP binnenkomt. Ik heb die sessie een half uur heb laten lopen voordat ik het screenshot maakte:

Mijn monitor tooltje voegt iedere seconde de tellingen toe aan de grafiek en de tabel. Zoals je ziet heeft de CMTS via dit downstream kanaal naar 595 verschillende netwerk apparaten bij klanten in mijn coaxsegment Packet Data Units (PDUs) verstuurd.

Na drie minuten ben ik één Technicolor modem specifiek gaan monitoren waarbij de belasting van dat netwerk apparaat op de capaciteit van deze downstream apart in de oranje kleur getoond wordt in de grafiek. De gezamenlijke belasting van alle overige netwerk apparaten wordt met de rode kleur weergegeven. Dat Technicolor modem was één van de drukkere bestemmingen die van deze downstream gebruik maakte tijdens de monitor sessie. Gemiddeld is die belasting van dat modem ongeveer 3 Mbps en hebben dergelijke modems 16 geconfigureerde downstream kanalen. Ervaring leert dat de CMTS de belasting voor een bepaalde bestemming gelijkmatig tracht te verdelen over alle geconfigureerde downstream kanalen. Aangenomen kan dan worden dat deze bestemming zorgt voor een totale belasting van ongeveer 50 Mbps van de totale capaciteit.

Voor de volledigheid: in mijn coaxsegment zijn in totaal zo'n 545 modems actief en geeft de CMTS via 24 downstream kanalen packets door naar die modems.
Reputatie 7
In een coaxsegment is immers sprake van gedeelde verbindingen waarover het dataverkeer voor alle aansluitingen in het coaxsegment gaat. Dus ook via het AOP Pierre komt het verkeer voor het gehele coaxsegment binnen. Het modem zal alleen het verkeer doorgegeven dat bestemd is voor apparaten in het netwerk van Pierre en al het overige verkeer negeren dat de CMTS verstuurd voor de apparaten van andere klanten in het coaxsegment.
Mijn monitor tooltje voegt iedere seconde de tellingen toe aan de grafiek en de tabel. Zoals je ziet heeft de CMTS via dit downstream kanaal naar 595 verschillende netwerk apparaten bij klanten in mijn coaxsegment Packet Data Units (PDUs) verstuurd.

Je vermoed dat de data vervuild wordt door verkeer naar andere modems die in hetzelfde down/upstream segment zitten? Of begrijp ik je nu verkeerd?

Het is puur de data tussen de CMTS en het specifieke modem (CM) wat je uitleest welke in de grafiek wordt weergegeven. Dit is de letterlijke uitleg bij de grafiek:
Bitrate for CM Graph
Bitrate between CM and CMTS over Time
The rate the cable modem is transmitting data between the cable modem and CMTS. This is measured in kilobits per second and shown for each collection interval for the last 24 hours:
Upstream — Maximum transfer rate from the cable modem to the CMTS for a specific hour.
Downstream — Maximum transfer rate from the CMTS to the cable modem for a specific hour. If a modem supports multiple transmit or receive mode, this rate gives the aggregation of all the channels.
Correct. De upload capaciteit wordt bepaald in de wijkcentrale, dat heeft niet zo veel met het meetbare docsis signaal te maken. Daarom ben ik erg benieuwd of de monteur toch een oorzaak kan vinden in het docsis signaal.
@Mark Ziggo
Vanmiddag was dan het langverwachte bezoek van de monteur. Hele vriendelijke man, ZZP-er, vroeg beleefd of hij de auto ergens kon/mocht neerzetten zonder te betalen omdat het nu eenmaal erg duur is om betaald te parkeren in hartje Utrecht. Ik liet hem dus maar op ons 'achterom' parkeren... Punt van deze opmerking? Wel, aangezien hij voor een onderaannemer werkt, kan hij zijn parkeerkosten niet declareren (!).
Maar goed, ik dwaal af.

De monteur heeft alles doorgemeten wat hij met zijn apparatuur kon doormeten. De upload was vandaag historisch laag en bleef steeds rond of iets boven de 20 Mbps steken. Ik hoefde hem dus niet te overtuigen van het feit dat hier echt iets niet in orde was.
De spiltter eraf gehaald en het modem direct op het AOP aansluiten gaf geen verbetering en op het AOP zelf mat hij een voldoende sterk signaal.

Na die constateringen heeft hij een gloednieuw Arris modem uit zijn tas getrokken en daarrmee de Compal vervangen. Uiterlijk exact hetzelfde kastje, maar innerlijk naar verluidt een heel verschil. Later zou ik tijdens het opnieuw inregelen van dit kastje merken dat er in de bedieningswebpagina ook wel wat veranderingen t.o.v. de Campal te zien zijn. Zo zie ik ineens al mijn apparaten dubbel in de lijst met verbonden apparaten staan, één keertje met IPv4 adres en één keer met IPv6 adres. Maar dit even geheel terzijde.

Nadat het nieuwe apparaat bij Ziggo was aangemeld en in het systeem opgenomen konden we opnieuw testen (met een laptop direct en als enige apparaat op de Arris aangesloten) en helaas... de snelheden waren er niet op vooruit gegaan.

Inmiddels had de monteur telefonisch contact met een zeer vrolijke mevrouw op het hoofdkantoor van Ziggo in Amsterdam en stond er toch op dat de montuer eerst alles zou proberen alvoresn er een afspraak kon worden gemaakt met een tweedelijns monteur. Daarom stonden we even later met zijn drieën voor de EV kast, de monteur en ik in levende lijve en de mevrouw van Ziggo in de vorm van een mobieltje op speaker-stand. De monteur heeft een aantal coax-kabels losgehaald en weer stevig vastgedraaid en vervolgens de kast weer dichtgemaakt, waarop we weer gedrieën naar mijn huis togen om daar te constateren dat de uploadsnelheid misschien een héél klein beetje sneller maar zeker nog niet voldoende was.

Nu komt er vrijdagochtend dus een tweedelijns monteur. Die wordt dan (wat ik eerst in mijn totale naïviteit verwachtte) niet rechtstreeks naar de wijkcentrale gestuurd maar moet eerst bij thuis het hele circus van metingen nog eens doorlopen (maar dan met geavanceerdere apparatuur) alvorens hij naar die wijkcentrale toe wil of mag. En het zal maar de vraag zijn of hij dat zal willen, zo maakte ik uit de woorden van de monteur van vandaag op. De monteurs van Ziggo houden er kennelijk totaal niet van om de oorzaak in de wijkcentrales te zoeken en riskeren liever geen vergeefs ritje naar zo'n wijkcentrale en al helemaal niet naar aanleding van de klacht van slechts één klant.
Eigenlijk bevreemdt mij dat ten zeerste. Want als je die ene klacht serieus neemt en daadwerkelijk naar die wijkcentrale gaat en er iets fikst, dan los je zeer waarschijnlijk in één klap ook de problemen van enekele duizenden andere klanten op. Misschien waren die andere klanten zich (nog) niet bewust van hun probleem maar evengoed is het goede service om alle klanten altijd het beste te bieden dat je in huis hebt. Zo heb ik het tenminste geleerd.

Al met al is dit een behoorlijk tijdrovende zaak geworden. Ik begin te vermoeden dat Ziggo het expres zo lastig maakt om je ervan te weerhouden om de klacht door te zetten. Maar misschien ben ik nu iets te negatief?
Reputatie 7
Balen dat het niet meteen opgelost kon worden @weileton, maar wel een beetje verwacht. Ik lees dat de volgende monteur op zoek gaat naar de oorzaak in het docsis signaal (niet perse in de wijkcentrale), er is namelijk één klant in de wijk waarbij ze verstoringen konden zien in het upstream signaal en dat kan problemen veroorzaken voor omliggende klanten. Als dat niet de oorzaak blijkt kijken we natuurlijk verder.

Een aanpassing doen in de wijkcentrale terwijl daar geen duidelijke aanleiding voor is kan ook negatieve gevolgen hebben voor heel veel klanten, daarom wordt dat ook niet zomaar op basis van 1 klacht gedaan.
Reputatie 7
Badge +35
@weileton Even een inzicht waarom vanaf je thuis meten.
Eennetwerkmonteur heeft meetapparatuur bij zich die vanuit je huis kan meten op hoeveel meter mogelijk de storing zit.
Als je naar een wijkcentrale gaat, kun je niet de kabel naar exact jouw huis doormeten, want daar zit nog een straatkast tussen.

Hier in 2006 werkte de telefoon niet vanwege?
Maar als eerste binnen, OK, dan de volgende monteur vanuit binnen meten en op 5 meter zat een storing, net in de straatkast, een geknikte coax, gerepareerd en weer gekeken, weer storing op 5 meter, een onderdeel vervangen in de straatkast en het signaal was nog niet helemaal zuiver, veel ruis.
Dit is die middag opgelost in een wijkkast en in nog een kast verder weg, hierna nooit geen probleem meer gehad buiten.

Had men niet eerst de 2 problemen in de kabel en een aansluiting vanuit mij getest, dan was dit mogelijk blijven bestaan en pas veel later ontdekt met waarschijnlijk de 2 volgende monteurs, nu was het met 2 monteurs opgelost.
Ik lees dat de volgende monteur op zoek gaat naar de oorzaak in het docsis signaal (niet perse in de wijkcentrale), er is namelijk één klant in de wijk waarbij ze verstoringen konden zien in het upstream signaal en dat kan problemen veroorzaken voor omliggende klanten.

@Mark Ziggo Waarin lees je dat, als ik vragen mag?
@weileton Even een inzicht waarom vanaf je thuis meten.
@Be rt Dank voor je uitleg. Het enige dat ik daar nog tegenin kan brengen is het feit dat het signaal door de monteur van gisteren al is gemeten en dik in orde was. Als ik dan @Mark Ziggo ook nog eens bij herhaling hoor zeggen dat de upstream capaciteit (en die wordt naar ik begrijp bepaald door de wijkcentrale) waarschiijnlijk onvoldoende is, dan zou ik de oorzaak toch niet direct in de bekabeling tot aan mijn huis zoeken. Ook al omdat de uploadsnelheid nog wèl in orde was voordat de recente snelheidsverhoging doorgevoerd werd.
Reputatie 7
Badge +35
@weileton Dat is een waarschijnlijk een binnenkomende signaal meting en geen meter die een signaal wegstuurd en dan een echo terugkrijgt om een plek te bepalen waar het signaal wordt gestoord, het is een kwestie van uitsluiten van alle mogelijke oorzaken.
Reputatie 2
Badge +1
En hoe het afliep...

Nieuw modem ontvangen. Zag er enorm tegenop om al mijn wifi instellingen te veranderen. Niet die van mijn mobiel, maar wel die van mijn printer en chromecast, dat was eerder ook niet zo eenvoudig geweest.
Maar goed, als ik dan echt die snelheid haal, dan toch maar doen. Modem was makkelijk te vervangen. Voordat ik alle wifi-instellingen ging vervangen eerst maar eens de snelheid meten. Weer 150 , was dus niets veranderd. Modem viel eerst drie keer uit, maar dat is waarschijnlijk normaal.
Anyway, ik was er meteen klaar mee, wilde mijn oude modem weer aanzetten, maar dat kon dus niet zomaar. Gebeld met Ziggo, persoon aan de telefoon had er weinig begrip voor, wilde een monteur langsturen, maar ik heb er geen zin meer in. Kabel komt via beneden buren binnen en als ze daar moeten zijn moet daar weer een afspraak mee worden gemaakt. Gedoe!
Mijn oude modem werd weer ingesteld. Kon 24 uur duren, maar na drie uur werkte alles weer als vanouds. Opluchting. Nieuwe modem wordt weer terug gestuurd.

Ik denk dat er twee werelden zijn, een van mensen die helemaal ingewerkt zijn in de materie en er geen been in zien om alles te veranderen en door te blijven knutselen totdat alles werkt en die (waar ik toe behoor) van mensen die alles maar net kunnen bijbenen en als er dan veranderingen zijn, er erg tegenop zien.

Dus dan maar 150 snelheid. Toch ook niet gek. En vanavond lekker Ajax kijken,😀
Dus dan maar 150 snelheid. Toch ook niet gek.
Als je 250/25 hebt dan zou ik daar niet tevreden mee zijn.
Er moet geleverd worden.
Geen zin in? Jouw keus.
Zelf heb ik 500/40 en dat klopt. Zo hoort dat.
Reputatie 2
Badge +1
@hanh er zit een groot verschil tussen ergens geen zin in hebben en ergens tegenop zien. Maar begrijp dat dat voor mensen voor wie dit soort dingen kinderspel is onbegrijpelijk is.
Hi Stevie,
Snap je goed.
Ziggo komt zo weg met iets dat niet klopt.
Ik zou het niet accepteren.
En ja, ik weet er het een en ander van.
Rechtvaardig vind ik dit niet.
Zie geen andere manier dan dat je als klant voor jezelf opkomt.
De Community kan je erbij helpen.
Anders kan er te weinig gebeuren voor verbetering.
Han

Reageer