Snel kan altijd sneller!

• 25 maart 2019
  • 481 Reacties
  • 51301x Bekeken
Snel kan altijd sneller!

Toon eerste bericht

481 Reacties

@Mark Ziggo ondanks diverse resets nog geen 50/5 maar een strakke 40/4:

kun je dit checken? modem staat in brigde met eigen router.

Mvrgr Rick
Reputatie 1
Badge
@e.vonk79 Welk modem heb je in gebruik?
Ik ervaar ook een lagere download, het lijkt op een capaciteitsprobleem, 's-ochtends goed en 's-avonds minder en zie meer mensen met hetzelfde modem als ik heb deze problemen hebben, maar dat kan ook nog toeval zijn.

Merk
ConnectBox | Compal
Type
CH7465LG
Reputatie 7
Hoi allemaal, ik heb volgende week dinsdag tijd om naar al jullie gevallen te kijken. Voorlopig ga ik ervan uit dat het allemaal individuele problemen zijn, want ik heb nog geen verbanden kunnen leggen tussen jullie omschrijvingen, modems, bootfiles en regio's.

@weileton - ik vermoed dat het upload segment waar jouw modem verbinding mee heeft onvoldoende capaciteit heeft. Dit zet ik door om verder uit te zoeken.
@wtr-ehv - jij gaf aan dat je direct op de Connectbox wel 500/40 haalt, maar via de Asus router/TP-Link switch blijft de download steken op 300~400 Mbit/s. Dat moet dus een probleem in de apparatuur achter het modem zijn.

@iedereen - als je niet de gewenste snelheid haalt, dan ben ik erg benieuwd hoe je dit hebt gemeten. Test je bekabeld of via wifi, wat is de status van de LAN-verbinding of welke wifi frequentie gebruik je, direct op het Ziggo modem of via andere netwerkapparatuur, andere relevante info?

Ik heb een lijstje met 'probleemgevallen' gemaakt, daar staan nu de volgende mensen op: @Zeeburgia @Pierre van Lierop @Holliebal @Rick1975 @stevienieuw @e.vonk79 en @Ronihd. Mocht jij ook problemen ervaren en/of heb ik je bericht gemist, let me know!
Reputatie 2
Badge +1
Hoi Bert,
in antwoord op je vragen, hier de volgende foto's/printscreens. Ik neem aan dat je dit bedoelt?

Reputatie 2
Badge +1
En waar de kabel mijn huis in komt.

Reputatie 2
Badge
@EnergieBoy en andere apple gebruikers, gaat het bij jullie ook zo prachtig mooi? (Zie foto) Wifi+ipad+airport?

@Andre Verbeek loopt heerlijk hier. Via connectbox in bridge mode -> Linksys EA9500 router meterkast -> Linksys EA7500 Access Point eerste etage -> iPad
Reputatie 7
Badge +35
@stevienieuw Ik zie sowieso een te oude AOP = Abonnee Overname Punt = eerste plaats waar Ziggo je huis binnenkomt met een oude splitter.
Een Ziggo monteur kan dit gratis vervangen en kan dan gelijk kijken of het beter gaat.
De signaalwaarden zien er goed uit, maar dat zegt nog te weinig over het totaalplaatje in de achtergrond.
Reputatie 2
Badge +1
@Be rt Bedankt voor je reactie. Wordt de splitter dan ook weer op dat punt geplaatst door de monteur? Ik heb liever geen splitter vanuit mijn meterkast, die zit te ver weg van mijn huiskamer.
Reputatie 7
Badge +35
@stevienieuw Ik ken de bekabeling naar de huiskamer niet en de wandcontactdoos/stekkers in de huiskamer niet, dus ik kan geen enkel advies geven.
Laat de monteur dit bekijken, hij kan zien wat mogelijk is.
Reputatie 2
Badge +1
@Be rt Oké, bedankt. Ik wacht nog even het antwoord Marc Ziggo af. Misschien is er een logische (makkelijke) verklaring.
Reputatie 7
Badge +35
@stevienieuw Ziggo moderators komen eens in de paar werkdagen langs in ieder topic, dus dat kan nog een flink aantal dagen gaan duren.
Oude AOP's worden altijd eerst vervangen, omdat je eerst de hardware in orde moet hebben voor je verder gaat zoeken in apparatuur en software.
Wil je eerder een afspraak maken voor een monteur, neem dan contact op met Ziggo.
Maar weer eens een tussenstandje:

De download is iets minder snel dan de laatste paar tests, maar niet dramatisch. De upload-snelheid zit nu weer veel meer in de buurt van het optimum dan bij de voorgaande paar tests. Zou het ooit (weer) stabiel worden??
@Mark Ziggo : Wat bedoel je met "het upload segment waar jouw modem verbinding mee heeft onvoldoende capaciteit heeft.". Is dat iets fysieks? Geldt dat alleen voor onze aansluiting? En kan het zijn dat er een verband is met de soms zeer lange laadtijden van webpagina's?
@Mark Ziggo : Vraag 2 is of de BufferBloat die tot wel ruim 1200 ms kan oplopen tijdens de downloadmeting van de dslreports.com test nu wel of niet acceptabel is. De kleur van het metertje (wordt alsmaar roder gedurende de download-test) suggereert dat het niet in orde is. Heb jij daar ook ideeën over?
Mooi zo'n snelheidsverhoging..... not. Tien maanden lang (sinds oplevering nieuwbouw) op 400mbit storingsvrij, maar sinds we naar 500mbit over zijn moet ik verschillende malen per dag mijn modem resetten omdat de internetverbinding eruit ligt.
Heel opmerkelijk. Altijd strak 400+/40+. Daarna strak 500+/40+. Paar dagen.
Vervolgens gezwabber rond 400/40+.
Up/Downstream waarden kabelModem: ok.
Event log Modem: ok. Technicolor TC7210.

Hmmmmmmm. What's going on?
Han

Referentietest: https://www.dslreports.com/speedtest
Second opinion: https://www.speedtest.net/ met aanpassing meetServer voor beste resultaat.
Gelukkig Pasen allemaal. (beter laat dan nooit..)

En op deze mooie tweede Paasdag breng ik tussen de eieren door maar weer eens een testverslagje:
hier zou zoals gebruikelijk een screenshot van dslreports moeten volgen, maar...

Wat is er toch aan de hand met mijn internetverbinding? Ik heb steeds vaker last van langzaam ladende pagina's en nu krijg ik note bene tijdens het posten van dit bericht een foutmelding als ik een plaatje probeer toe te voegen!

Maar goed, inmiddels zijn we weer een minuutje verder en is het wel weer gelukt een plaatje toe te voegen (anders had je bovenstaande foutmelding niet kunnen zien...😉) en nu dan toch mijn testresultaten:

Upload is weer / nog altijd * ) niet wat het moet zijn. De Bufferbloat tijdens het dowloaden is minder dan anders en piekt nu bij circa een halve seconde waarbij de waardes variëren van 250 ms tot 500 ms.

* ) doorhalen wat niet van toepassing is, afhankelijk van zelke eerdere door mij geposte meting je als referentie neemt...

Edit, een paar minuten later:
Ik heb dit bericht nu voor de tweede keer moeten posten omdat de "Reageer" button minutenlang op 'busy' bleef staan. Ten einde raad hen ik deze community pagina herladen en toen bleek mijn berichtje er inderdaad niet op te staan. Gelukkig had ik de tekst even snel in een notepad bestandje bewaard... Nog maar eens proberen, dan. Duim voor mij...
Hoi allemaal, ik heb volgende week dinsdag tijd om naar al jullie gevallen te kijken. Voorlopig ga ik ervan uit dat het allemaal individuele problemen zijn, want ik heb nog geen verbanden kunnen leggen tussen jullie omschrijvingen, modems, bootfiles en regio's.

@weileton - ik vermoed dat het upload segment waar jouw modem verbinding mee heeft onvoldoende capaciteit heeft. Dit zet ik door om verder uit te zoeken.
@wtr-ehv - jij gaf aan dat je direct op de Connectbox wel 500/40 haalt, maar via de Asus router/TP-Link switch blijft de download steken op 300~400 Mbit/s. Dat moet dus een probleem in de apparatuur achter het modem zijn.

@iedereen - als je niet de gewenste snelheid haalt, dan ben ik erg benieuwd hoe je dit hebt gemeten. Test je bekabeld of via wifi, wat is de status van de LAN-verbinding of welke wifi frequentie gebruik je, direct op het Ziggo modem of via andere netwerkapparatuur, andere relevante info?

Ik heb een lijstje met 'probleemgevallen' gemaakt, daar staan nu de volgende mensen op: @Zeeburgia @Pierre van Lierop @Holliebal @Rick1975 @stevienieuw @e.vonk79 en @Ronihd. Mocht jij ook problemen ervaren en/of heb ik je bericht gemist, let me know!

Ik heb mijn PC via een Cat 6a kabel rechtstreeks aangesloten op mijn modem

.
@Mark Ziggo Gisteren heb ik hier een berichtje geplaatst maar dat lijkt nu geheel verdwenen te zijn! Is het weg-gemodereerd, o.i.d.?
Reputatie 7
Badge +35
@weileton Soms is de software van het forum even de weg kwijt.
Plaats je opmerkingen opnieuw, ik heb nog geen moderators actief gezien.
@Pierre van Lierop
Hallo Pierre.
Ik zie aan je plaatje dat de speedtest niet goed gelopen heeft.
Er zijn maar 2 meetServers. Ik veronderstel dat je dat niet zelf hebt ingesteld.
Dat kan, maar dat gebruik ik niet.

Zoiets kom ik ook wel eens tegen en krijg dan een raar te laag Down resultaat.
Normaal krijg ik er 5 bij de automatische keuze. 4 is ook wel goed, dacht ik.
Hoe dan ook: ik los dit op door de Page nog eens een Refresh te geven.
Dan loopt het weer goed.
Dit is van de laatste tijd & dat is jammer als de test zelf daar de oorzaak van is.
Het verlaagt de reputatie een beetje van deze op zich zeer betrouwbare test.
Han
@Pierre van Lierop
Hallo Pierre.
Ik zie aan je plaatje dat de speedtest niet goed gelopen heeft.
Er zijn maar 2 meetServers. Ik veronderstel dat je dat niet zelf hebt ingesteld.
Dat kan, maar dat gebruik ik niet.

Zoiets kom ik ook wel eens tegen en krijg dan een raar te laag Down resultaat.
Normaal krijg ik er 5 bij de automatische keuze. 4 is ook wel goed, dacht ik.
Hoe dan ook: ik los dit op door de Page nog eens een Refresh te geven.
Dan loopt het weer goed.
Dit is van de laatste tijd & dat is jammer als de test zelf daar de oorzaak van is.
Het verlaagt de reputatie een beetje van deze op zich zeer betrouwbare test.
Han

Hi Pierre. Dit is ook niet goed, dus.
Zelf heb ik thans ook problemen. Heb geen Connectbox maar Technicolor 7210.
Had 400/40 en het ging ff goed met 500/40.
Daarna klopte er niets meer van. Zie plaatje. Voorheen vrijwel altijd strak 400+/40+.
Wat ik daarvan precies moet denken, weet ik niet.
Blijven testen is belangrijk. Geeft het beste beeld.
Ik ken iemand in Brabant die idem heeft. Ik zit in Den Haag.
Al mijn Modem gegevens zijn ok. Down/Upstream waarden en Event Log.
Mark kan daar wellicht iets over verklaren.
Afwachten geblazen.
Op zich maakt het me niet zo uit. Snelheid genoeg.
Moet wel in orde komen, natuurlijk.

Plaatje 2 laat zien wat de bedoeling is. Dat komt nog zelden voor.
Goed, gisteren heb ik dus een bericht gepost dat inmiddels is verdwenen. De tekst weet ik natuurlijk niet meer uit mijn hoofd maar de screenshots heb ik bewaard:
Het volgende screenhot heb ik genomen nadat ik vergeefs probeerde om het screenshot van een dslreport te uploaden:

Achteraf gezien zou dat kunnen liggen aan de op mijn PC ingestelde DNS-server adressen:
209.244.0.3
209.244.0.4
Die waren mij ooit (minstens 2 jaar geleden) aanbevolen door de helpdesk van Private Internet Access, dat ik overigens niet eens 'aan' had staan. Maar nu ik die 'hard gecodeerde' DNS server adressen weer heb losgelaten en ze weer op 'automatisch' staan, moet ik toegeven dat ik geen last meer heb van de lange laadtijden waar ik in mijn recente berichten over klaagde. Maar aangezien die traagheid van recente datum is zal er toch wel een verband bestaan met de snelheidswijziging. Andere wijzigingen aan mijn configuratie schieten mij namelijk niet te binnen.
Dan het beloofde testresultaat:

Nog steeds hommeles in upload-land...
En tijdens het download gedeelte van de test schoot de BufferBloat toch ook weer naar de ruim 500 ms.
Mijn bufferbloat historie in beeld:

Zou het nu zin hebben om regelmatig het modem te herstarten (1 minuut de stroom eraf, enfin you all know the drill...) of moet ik gewoon wachten tot die bufferbloat en de upload weer in orde komt?
Tsja. Dat Modereren is een pain in the ass van de community. Het ligt nergens anders aan dan een Bug in de software.

Je Up is niet goed.
Kijk ff naar de Upstream & Downstream waarden van je modem en de Network history (als het een ConnectBox is).
Daar kan iets mee aan de hand zijn.
https://community.ziggo.nl/deel-je-tip-91/waar-vind-ik-de-up-en-downstreamwaardes-van-mijn-modem-29212
Van belang is ook de Uptime van je Router sinds de laatste reset.
Dan zijn de cijfertjes beter te interpreteren.
Dat is te vinden op de algemene Status Page.

Vuistregels over Modemwaarden:
http://www.dslreports.com/faq/16085

Nou breekt mijn klomp: een half uur geleden post ik een bericht over en vanwege het feit dat mijn bericht van gisteren zomaar verdwenen was, ik knipper met mijn ogen en hoppa, daar is mijn bericht van gisteren weer, en mijn bericht van vandaag? In rook opgegaan! Als iemand dit nog snapt dan mag hij het zeggen! Dit soort willekeur is niet bepaald gunstig voor mijn zin in reageren...

@hanh reageerde jij iets na zessen nou op mijn bericht of op dat van iemand anders?
Rare gedachte misschien maar zou het plaatsen van maar liefst twee plaatjes in één bericht soms de software op hol brengen?
@weileton
reageerde jij iets na zessen nou op mijn bericht
Op het jouwe.
Probeer het gedrag van de community software niet te begrijpen.
Het is nogal onvoorspelbaar.
Je Upload is niet ok. Maar dat wist je ook al.

Reageer