Beantwoord

Slechte en super trage wifi verbinding

• 1 augustus 2020
  • 157 reacties
  • 3430 keer bekeken

Reputatie 7
Badge +2

Sinds korte tijd heb ik een super trage Wifi verbinding.
Waar ik eerst een download had van 200-250 MB op 2.4 kom ik nu niet hoger meer dan 8-10 MB
Veel te traag om te streamen en een aantal apparaten zien de wifi niet eens meer.
Over schakelen naar 5.5 geeft alleen een verbetering in de woonkamer, maar niet voor de rest van het huis.

icon

Best beantwoord door Be rt 2 augustus 2020, 10:40

@Be rt 

5 GHz geeft hier meestal 500+ down en 40+ upload binnen 5 meter van het modem, maar dat is sterk afhankelijk van de apparatuur waar je wifi verbinding mee maakt.

Daarom voor mij onbruikbaar.”

Hoezo onbruikbaar, als ik 500 kan halen, dan kan jij toch ook 250 halen?

Omdat mijn huis groter is dan 5 meter? Op de bovenverdieping haal ik ook niet meer dan 20 MB

Dat was als test bedoelt op een paar meter afstand hoe snel wifi kan zijn, verder weg is altijd minder.

Er is geen wifipunt wat vanuit een meterkast of vanuit de begane grond een heel huis dekt, de zendersterkte is beperkt in Nederland tot 100mW.

Voor verder weg in huis en boven heb ik de Compal wifibooster in gebruik, komt daar vrijwel altijd op 75+ op 2,4 GHz en  350+ op 5 GHz,  en voor buiten, achterin het huis de wifibooster via de stroom die op 2,4 en 5 altijd minstens 50+ doet, dus genoeg om vlot te internetten en beelden te bekijken.

Beiden zijn te huur en dan heb je ook onbeperkt garantie:

https://www.ziggo.nl/internet/wifibooster

Apple Airport weet ik te weinig van, daar kan @EnergieBoy je mogelijk meer over vertellen.

Bekijk origineel

157 Reacties

Reputatie 6
Badge +7

Mijn visie 

Uitleg mcs tabel
Eerste 2 kolommen
HT Hierbij wordt gebruik gemaakt van 802.11 n 
VHT hierbij wordt gbruikt gemaakt van 802.11 ac
3e kolom het aantal spatial streams (antennes)

Kijken we naar de 20 MHz kolom dan zien we dat met 80.11 n (HT) (2,4 GHz band en  met 1 antenne de maximale link speed 65 Mb/s is en voor 2 antennes 130 Mb/s

Kijken we naar de 20 MHz kolom dan zien we dat met 80.11 ac (VHT) (5,0 GHz band en  met 1 antenne de maximale link speed 78 Mb/s is en voor 2 antennes 156 Mb/s

Kijken we naar de 40 MHz kolom dan zien we dat met 80.11 ac (VHT) (5,0 GHz band en  met 1 antenne de maximale link speed 135 Mb/s is en voor 2 antennes 360 Mb/s

Kijken we naar de 80 MHz kolom dan zien we dat met 80.11 ac (VHT) (5,0 GHz band en  met 1 antenne de maximale link speed 390 Mb/s is en voor 2 antennes 780 Mb/s

Om de maximale snelheid te halen heb je dus een bandbreedte van 80 MHz nodig

De tussenliggende waardes zijn gerelateerd aan de afstand tussen staions en client en de SNR 

Een hogere linksnelheid verkrijg je dud door het bundelen van kanalen 

Met een hogere linksnelheid gebruik je minder "airtime" 
Regel 1 Er kan (mag maar een station uitzenden op het kanaal).
Regel 2 Je deelt  de airtime met al je apparaten en met de stations in je omgeving (o.a Ziggo hotspots, uitzetten als je hiervan geen gebruik maakt) 

Stel ik heb een bestand van 100 MB (100 *8= 800Mbits) mijn linkspeed is 800 Mb/s en mijn doorvoersnelheid is 400 Mb/s (50 % rekening houdend met overhead en encryptie e.d) dan duurt om dit bestand te downloaden 2 sec .

Is mijn linkspeed 200Mb/s dan duurt het 8 seconden. Met deze linkspeed gebruik ik dus meer 'airtime" 

Kanaal indeling 
De top rij geeft de kanalen weer voor de 5.0GHz band 

Rij 2 geeft de kanalen weer voor de 40 MHz band 
voorbeeld primair kanaal 56 MHz secundair kanaal 52 MHz (notatie 56,-1)

Rij 3 geeft de kanalen weer voor de 80 MHz 
Groep 1 36..48
Groep 2 52..64
Groep 3 100..112 etc

Mijn voorkeur voor je instellingen voor de 5GHz band (automatisch)

Laat de basis station uitzoeken wat het beste kanaal is.
80MHz bandbreedte Hoe minder airtime nodig is om data te verzenden hoe minder storing voor de buren

Vaste instelling eveneens 80 MHz 
voorbeeld 36 Modem 52 Accesspoint (DFS vrije gedeelte)
100 Modem 116 Accesspoint DFS invloed 

Ok. Het werkt nu goed, Dat is het belangrijkste.

Reputatie 7
Badge +8

@Be rt  @mathhein Ik vul nog even aan:

Quote:

“Op 2,4 kun je ook 20/40 instellen, maar dan gaat de afstand minder worden als de verbinding op 40 staat.

Op 5 GHz kun je ook 20 instellen, dan komt de 5 GHz verder, maar is dan langzamer.

Het is de keuze, hoe minder MHz hoe langzamer, maar hoe verder de afstand, hoe meer MHz hoe sneller maar dan komt het signaal minder ver”

je kunt niet zomaar een breedte kiezen tenzij je in een huis woont dat op kilometers afstand geen buren met WiFi heeft.

Als je wel buren met WiFi hebt zijn je mogelijkheden volledig beperkt tot wat je buren ook doen (lijkt wel een reclame van SIRE). 

Je moet dus eerst “in de lucht” kijken / meten wat de buren met hun zenders doen voordat je dingen gaat instellen.. Breder dan 20 MHz op 2.4 GHz leid hoe dan ook tot interferentie, en is “not done”. Op 5 GHz geld eigenlijk nu al hetzelfde, iedereen is daar heen gerend nadat de 2.4 GHz band door iedereen verprustst is, en daar beginnen de problemen dus nu ook al.

Kijken / meten doe je met zoiets.

Reputatie 6
Badge +7

Wat ik wel vreemd blijf vinden is hoe de wifi booster sneller is dan de wifi van het ziggo modem, met dezelfde instellingen. Ze zien er zelfs hetzelfde uit. 

Ze zijn niet hetzelfde, het uiterlijk misschien De WIFI  modem/router heeft maar 2 antennes en dus een maximum van 866MHz, de booster heeft 3 antennas en een maximum van 1300 MHz. Dit is nu wel sterk afhankelijk van het apparaat dat je gebruikt.

maximum b.v een macbook air heeft ook 2 antennes (866MHz).

een macbook pro heeft  3 antennas  via de booster 1300 MHz en “maar” 866MHz via de router ideale condities 

Heb ook een prive bericht ontvangen dat ik de verkeerde keus zou hebben gemaakt met de wifi booster? Ik was, volgens de schrijver, veel beter afgeweest met het Mesh booster set?

Kan natuurlijk waar zijn maar kan hij het ook waarmaken?

Tegenwoordig wordt alles simpel beschreven klik en nog eens klik, maar als het niet werk is niemand thuis!

Ik kan/wil je best verder helpen.

@Peppes Ik wacht zeker nog een tijd met mesh, totdat de kinderziektes goed bekend zijn en eruit gehaald zijn en helemaal als het met de huidige apparatuur, zonder regelmatige problemen, goed werkt.

Over een jaar of wat, dan heb je weer veel betere en snellere en met wifi 6 en goedkoper.

Het hele wifi gebeuren is een keten van verschillende apparatuur en verschillende instellingen en vergt onderzoek naar wat je in huis hebt en hoe dit het beste ingesteld kan worden.

Als alle fabrikanten / hardware makers en softwareschrijvers van systeemsoftware en stuurprogramma's zich netjes aan de afgesproken regels zouden houden, dan zou dit een fluitje van een cent zijn, maar helaas zo werkt het niet, behalve met bepaalde apparatuur van bepaalde merken gaat het behoorlijk goed en die zitten vrijwel altijd in het duurdere en/of  bedrijfsmatige segment.

Ik heb 8 jaar op locatie ICT troubleshooting gedaan met aansluitingen, netwerken en wifi en er kunnen een heel bos vol met redenen zijn waarom wifi het niet lekker doet.

@MaxH Gaf ook al een heel goede tip, wifidrivers kunnen heel vervelend doen.

Ik gooi er nog wat tips bij:

1. Log in op de modem
2. Ga naar 'Geavanceerde instellingen'
3. Klik op 'DHCP'
4. Vink bij automatische instellingen onder 'DHCPv6 Server' Stateful aan
5. Klik eronder op 'Wijzigingen toepassen'

https://community.ziggo.nl/deel-je-tips-en-suggesties-91/wifi-verbindingsproblemen-met-android-mogelijke-oplossingen-44813

En zo zijn er nog een berg mogelijkheden, maar het is een lastige via tekst op een forum, op locatie kun je per direct zien wat er gebeurd als je andere instellingen gebruikt en hoe de hele situatie opgebouwd is en reageert.

Ik vergelijk het altijd met een auto, ik ben geen automonteur en ga met de auto naar de garage en de garage liet mij komen om de computers en het netwerk goed werkend in te stellen.

Het is een vak waar behoorlijk wat kennis en ervaring bij komt kijken, voor je veel netwerk / wifi / internetverbinding / provider verbinding en aansluiting situaties op kunt lossen.

Het software idee van Mark is een goede invalshoek om te zoeken, het doet me aan een VPN denken die dan enkel via de mobiele devices actief is.

En inderdaad ik dacht het ook al te hebben genoemd meet met slechts 1 wifi apparaat aan, alles wat bedraad is ook afkoppelen en of uitzetten, daarna steeds meer aansluiten daarmee zou je de bron kunnen opsporen.

Afhankelijk van de apparatuur zoals het aantal antennes is de hier genoemde 85Mb via 2,4 ghz zelfs veel de theoretische snelheid ligt op 72Mbps. Dat is de linksnelheid die een toestel verbonden via 2,4 ghz aangeeft, met 5 ghz en dan met name 802.11 ac ligt het maximum hoger en zou de 250Mb of daar in de buurt haalbaar moeten zijn.

Het hele wifi verhaal blijft altijd theorie de resultaten die de ene klant haalt zullen altijd afwijken van een andere klant. Woon je in appartementen complex kan je helemaal je lol op.

De in het start bericht genoemde 10 Mb is in principe genoeg om te streamen, dat devices het netwerk niet vinden is een ander verhaal. Dat 5 ghz geen grote verbetering geeft klopt het bereik daarvan is minder 2,4 ghz heeft een groter bereik.

Op basis van de ineens verminderde prestatie is mijn conclusie dat het wifideel van de apple airport of de Connectbox kaduuk is! Zeker als bedraad de verbinding wel stabiel is.

@Be rt de termen booster of versterker zijn fout, dat hoef ik je niet uit te leggen.

Met meerdere wifi toegangspunten creër je overlappende wifi signalen dat noem ik die bubbels.

@mathhein wat ik bedoelde is hoe zit een booster technisch in elkaar net iets betere antennes bijvoorbeeld.

Ik heb hier thuis een eigen router als accespunt ingesteld, deze heeft een groter bereik op beide banden dan de Compal router die ik van Ziggo heb.

Punt blijft al plaats je nog zoveel toegangspunten toch is dat geen garantie dat de snelheid die je haalt via wifi omhoog gaat.

@hanh schreef: “Vraag @Be rt maar. Die heeft veel succes gehad met gelijke SSIDs, maar adviseert in voorkomende gevallen anders en gebruikt dat zelf ook niet meer helemaal, zover ik weet.”

Dat is afhankelijk van de apparatuur waar je wifi verbinding mee maakt is mijn ervaring en dat maakt het hele wifi verhaal een lastige, zie dit topic @mathhein :

Wifi verbindingsproblemen - mogelijke oplossingen.

Reputatie 7
Badge +11

@Be rt alles al een heele tijd geleden zo ingesteld als jij in jou tips aangeeft noppes nul verbetering....belabberde wifi snelheid dit moet aan het compal modem liggen . .zelf als ik op 1/2m afstand met mijn smartphone test blijft het traag en lansame wifi...dus ? MAX yep de compal is slechter e daar zit de crux voor mij....wacht nu fftot het accespoint er is de wifi booster🤔😄 en dan testen anders moet er echt watmethet modem zijn.

Daarom mij (Arris) Connectbox in bridge. 1 UTP naar de 2e verdieping aan de ASUS wifi router. Prima wifi(ca 400/41) beneden en op zolder. Zelfs de Next via UTP weer naar beneden, samen met de Denon op een switch. 

Reputatie 7
Badge +2

@Be rt alles al een heele tijd geleden zo ingesteld als jij in jou tips aangeeft noppes nul verbetering....belabberde wifi snelheid dit moet aan het compal modem liggen . .zelf als ik op 1/2m afstand met mijn smartphone test blijft het traag en lansame wifi...dus ? MAX yep de compal is slechter e daar zit de crux voor mij....wacht nu fftot het accespoint er is de wifi booster🤔😄 en dan testen anders moet er echt watmethet modem zijn.

Dat denk ik niet. Want ik gebruik nu (voor wifi) mijn apple en die is net zo traag. Het lijkt me sterk dat beide apparaten “kapot” zouden zijn?
Ik wacht gewoon af.

@Be rt wat voor invloed heeft dat op het wifi signaal en of de verbinding naar buiten? Als mathhein bedraad wel de juiste waardes haalt begrijp ik niet wat dit veranderd voor het wifi signaal.

Wat ik van het hele ipv6 en stateless vs statefull  begrijp heeft dat weinig tot geen invloed op snelheden.

Als je enkel ipv4 websites bezoekt of de eigen hardware geen ipv6 ondersteuning heeft maakt die setting bij mijn weten het verschil niet.

@RoWi. Voor de uitleg, lees het volgende topic, van Stateless naar Statefull heeft al in honderden situaties allerlei verbindings- en snelheidsproblemen opgelost met Android en bepaalde Apple apparaten.

https://community.ziggo.nl/internetverbinding-102/problemen-met-je-verbinding-op-android-met-ipv6-foutcode-303-bekijk-de-mogelijke-workaround-19644

Reputatie 7
Badge +6

@all iedereen bedankt voor de tips en het mee denken top waardeer ik zeer ga hiermee aan de slag en testen...updates volgen en hopelijk met betere resultaten.:thinking:

Reputatie 7
Badge +6

@jarielcapitain 

Jij bent een topper bedankt man wat een genot nu op 5G dik boven de 200mbps...happy man constant rond de 215 tot 225 max ...en mijn booster in de serre geeft een top bereik ook buiten in de achtertuin he he ik test niet eens meer op 2,4 gebruik alleen nog 5g in het hele huis onderverdieping top WIFI snel en stabiel blij mee :wink::thumbsup::clap: yea …..instellingen was inderdaad de sleutel tot succes !

Reputatie 7
Badge +6

Ik ben echt super tevreden met de Wifibooster...lees accespoint..top bereik en ook in de tuin.Snelheid wifi 5g super nu zoals ik hier in dit draadje uitvoerig heb uitgelegd.Bert deze booster is toppi absoluut blij mee en ook het modem met de aangepaste instellingen werkt lekker snel nu alles alleen nog op 5ghz...top de 2,4 gebruik ik niet meer.@Peppes zet in je mijn ziggo account de ootie van  wifi ziggo hotspot op uit geeft ook een boost tenminste hier wel dan start het modem opnieuw op klaar...succes.

@mathhein Het valt best wel tegen met die kennis, hoe meer je leert, hoe meer je erachter komt dat je eigenlijk nog maar heel weinig weet.
Iedere oplossing die je vind, levert weer meer vragen op dan je eerder had, want dan wil je weer weten:  Waarom? zo - Wat? nu weer - Wanneer? gebeurt dit - Waar? dan - Hoe dan?

Reputatie 7
Badge +6

@mathhein Het valt best wel tegen met die kennis, hoe meer je leert, hoe meer je erachter komt dat je eigenlijk nog maar heel weinig weet.
Iedere oplossing die je vind, levert weer meer vragen op dan je eerder had, want dan wil je weer weten:  Waarom? zo - Wat? nu weer - Wanneer? gebeurt dit - Waar? dan - Hoe dan?

Yep klopt eens ik ben een doorzetter en wil altijd het best mogelijke resultaat behalen ...maar slechtste eigenschap...soms te ongeduldig...ach ja zo hebben we allemaal wel wat toch ? Ik heb dat ook wel wat..waarom.. hoe dan en wil dan echt weten hoezo en vooral de oplossing vinden.🤔

Reputatie 7
Badge +6

@mathhein je moet op de booster en het modem voor hetzelfde netwerk verschillende kanalen kiezen, en zeer waarschijnlijk smallere, niet de standaard 80 MHz op 5 GHz.

Dus:

Compal modem:

2.4 GHz op kanaal 1, 20 MHz

5 GHz op kanaal 36, 20 MHz

Compal booster

2.4 GHz op kanaal 6, 20 MHz

5 GHz op kanaal 40, 20 MHz

IPv6 op stateless

Ik zou 1 SSID gebruiken over alle kanalen.

Oke bedankt ga ik dat aanpassen ...SSID heb ik ingesteld al heel lang op de Modem en uiteraard ook op de booster voor de 2,4 ghz. band op Heinnet
en voor de 5ghz. op Heinnet 5G …..:wink:

ga ff offline en alles zo aan passen en wederom testen thanks tot later Henno.

Reputatie 7
Badge +6

Hey @mathhein, ik heb dit topic eens teruggelezen en mijn brein gebroken over waarom jij nog steeds zo'n beperkte snelheid haalt via 5GHz wifi… maar er gaat voorlopig geen lichtje branden. De snelheid via 2.4GHz lijkt me prima, dat is nu eenmaal een hele drukke frequentie.

Bekabeld is de snelheid goed, dus het zit echt in de wifi verbinding. En je haalt via 5GHz wifi ongeveer dezelfde maximale snelheid met alle apparaten thuis, op zowel het modem als via je access-point.

Het lijkt me sterk dat je apparaten de beperkende factor zijn, ik heb de Samsung A51 even opgezocht en die ondersteunt gewoon wifi AC. Met dezelfde standaard (andere telefoon weliswaar) haal ik thuis met gemak de 250Mbps via wifi.

Over een hele andere boeg, draait er in je netwerk misschien ergens een vervelend stukje software die de snelheid beperkt? Je zou alles uit kunnen schakelen en af kunnen koppelen, het modem een keer een fabrieksreset geven en dan direct bij het modem met 1 apparaat testen?

Bedankt Mark voor jou actie begrijp ik het goed dat jij met gemak 250mbps op 5g wifi haald ? met wat voor een abbonement na ik aanneem ook 250/25 zoals ook ik heb. Maar op 2,4g haal ik op diverse kanalen 1..6...11 waar hij nu op staat en via WiFi analyses en netwerkinfo apps Max 35 mbits.....en dit hebben veel en hier in dit draadje inmiddels een flinke draad he toch veel beter dus dit vind ik te weinig.

Ik ga met mijn kennis op computergebied en iets van netwerken en nog wat technische achtergronden hier mee aan de slag en dit moet ergens een oorzaak hebben...laat een lichtje branden aan het raam...ha ha ...😉🤣😂.

Reputatie 7
Badge +8

@mathhein vergeet niet te “kijken” met de WiFi analyser waarvan ik hierboven de link heb gestuurd. Anders stuur je blind.

Een via Wifi aangesloten Mobiel apparaat kan blijven hangen op het verkeerde Access Point bij rondlopen.

Alleen bij ongelijke SSIDs kun je handmatig corrigeren.

Bovendien kunnen vaste apparaten moeite hebben een correcte keuze te maken of helemaal geen verbinding opleveren, vooral als ze alleen geschikt zijn voor 4.2 Ghz.

Voor testen zou ik beginnen met ongelijke SSIDs. De rest komt later wel.

Reputatie 7
Badge +2

@mathhein 

Ik zou willen dat ik je kon helpen, maar ik heb geen idee waarom het hier wel een verbetering is en bij jou niet :neutral_face:

Reputatie 7
Badge +11

Nou dan begrijp ik het nu helemaal niet meer met al mijn kennis ben geen netwerkspezialist zoals jullie maar warom haal ik dan belabberde 20 Mbti/s gemiddeld ? dan klop hier en zeker ook bij Peppes echt iets niet toch ? 

Ga ook eens experimenteren met andere wifi drivers. Kan ook een hoop schelen. De nieuwste zijn niet altijd de beste. Vergt wel enig zoekwerk.

Max wifi drivers voor de Compal connectbox modem van ziggo ? he...:thinking: nee he dit zal je wel niet bedoelen ...voor de smartphone samsung A51 en mijn Tab A van samsung ? bedoel jij dat…..

Eh, eigenlijk niet nee. Van de laptop. Maar indien je het ook bij android devices hebt is het weer een ander verhaal. De Compal is sowieso slechter dan de Arris versie.

@hanh 

@Peppes 

De witte is een Compal: https://community.ziggo.nl/internetverbinding-102/de-nieuwe-wifibooster-49747

Technische spec's

• Met 4 aansluitpunten om extra apparatuur (zoals computers) via een internetkabel aan te sluiten
  • 2x2 voor 2,4GHz (2 ingebouwde antennes voor een betere verbinding)
  • 3x3 voor 5GHz (3 ingebouwde antennes voor een betere verbinding)
  • Geschikt in combinatie met alle Ziggo modem/routers
  • Automatische software update voor nog betere wifi
  • De fabrikant is Compal
  • Het model is AP7465CE

Het nieuwe Gigabit modem is een Arris.:relaxed:

Reageer