1
Vraag
2
Reacties
Peppes

Level 2
  • 1453Posts
  • 1Oplossingen
  • 38Likes

Slechte en super trage wifi verbinding

Sinds korte tijd heb ik een super trage Wifi verbinding.
Waar ik eerst een download had van 200-250 MB op 2.4 kom ik nu niet hoger meer dan 8-10 MB
Veel te traag om te streamen en een aantal apparaten zien de wifi niet eens meer.
Over schakelen naar 5.5 geeft alleen een verbetering in de woonkamer, maar niet voor de rest van het huis.

 

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75178Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
Peppes wrote:

@Be rt 

5 GHz geeft hier meestal 500+ down en 40+ upload binnen 5 meter van het modem, maar dat is sterk afhankelijk van de apparatuur waar je wifi verbinding mee maakt.

Daarom voor mij onbruikbaar.”

Hoezo onbruikbaar, als ik 500 kan halen, dan kan jij toch ook 250 halen?

Omdat mijn huis groter is dan 5 meter? Op de bovenverdieping haal ik ook niet meer dan 20 MB

Dat was als test bedoelt op een paar meter afstand hoe snel wifi kan zijn, verder weg is altijd minder.

Er is geen wifipunt wat vanuit een meterkast of vanuit de begane grond een heel huis dekt, de zendersterkte is beperkt in Nederland tot 100mW.

Voor verder weg in huis en boven heb ik de Compal wifibooster in gebruik, komt daar vrijwel altijd op 75+ op 2,4 GHz en  350+ op 5 GHz,  en voor buiten, achterin het huis de wifibooster via de stroom die op 2,4 en 5 altijd minstens 50+ doet, dus genoeg om vlot te internetten en beelden te bekijken.

Beiden zijn te huur en dan heb je ook onbeperkt garantie:

https://www.ziggo.nl/internet/wifibooster

 

Apple Airport weet ik te weinig van, daar kan @EnergieBoy je mogelijk meer over vertellen.

Bekijk in context

157 Reacties 157
Peppes
Topicstarter
Level 2
  • 1453Posts
  • 1Oplossingen
  • 38Likes

@Petertje001 

@Peppes beste @Peppes Je ziggo connect box zelf anders instellen dat heb ik ook gedaan me tv gaf ook steeds aan geen WiFi verbinding toen heb ik bepaalde instellingen veranderend in me ziggo connect box nu totaal geen problemen en dat is super simpel  meschien een oplossing of iedeetje ?

En welke instellingen heb je veranderd?
 

Petertje001

Level 13
  • 828Posts
  • 3Oplossingen
  • 192Likes

https://www.ziggo.nl/klantenservice/wifi/?gclsrc=aw.ds&&gclid=EAIaIQobChMI2e3j6a766gIVQe3tCh17pAf4EA...
 

@Peppes volg deze link en ik heb ook via Sony tips gevonden zal even kijken dat ik die kan vinden via Sony heb ik me WiFi modem ingesteld 

hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes

@Peppes Van belang is te weten hoe je bekabelde Internetsnelheid is.
Als die al prut is, dan is Wifi niet beter. & moet naar je Internetverbinding worden gekeken.

Peppes
Topicstarter
Level 2
  • 1453Posts
  • 1Oplossingen
  • 38Likes
hanh wrote:

@Peppes Van belang is te weten hoe je bekabelde Internetsnelheid is.
Als die al prut is, dan is Wifi niet beter. & moet naar je Internetverbinding worden gekeken.

 

Die is, op de meeste tijden van de dag, goed. Al heeft hij wel een enorm verschil gezien tussen de resultaten van de diverse aanbieders van speedtests. Bij ziggo is het continu down rond de 500 en bij de rest van de aanbieders rond de 250 MB down???? Upload verschilt enorm. Van 15 t/m 35 up.

Heb hier een ex-ziggo medewerker gehad.
Die heeft gekeken of ik storende apparaten in de buurt had. Was niet het geval, er is ook (sinds dit begonnen is) niets aan nieuws bijgekomen.
Hij heeft naar de kanalen gekeken, de signaalsterkte. Hij heeft naar de geschiedenis gekeken van de speedtest. Die was in het verleden tussen 200 en 250 MB down op 2.4. Gaat tot 6 maanden terug.
5.5 geeft goede snelheid maar dat is geen optie omdat dit alleen maar in de woonkamer is.

mathhein

Level 16
  • 1919Posts
  • 11Oplossingen
  • 1065Likes

Heb ik nog nooit gehad 200-250 mbit ..ja wel bekabeld.Ik heb een 250/25 abonnement en haal op 2,4 ghz. ongever 50 tot max 80 en op 5,4...in de woonkamer vlak bij het modem op 2-5 m afstand max 90 gemiddeld.Volgens mijn kan je nóóit niet 200 of meer via Wifi halen.En jij beweert dat jij dit wel hebt gehad @Peppes ? Wauw dan begrijp ik jou frustratie zeker ben benieuwd hoe dit verder gaat....succes man.

Peppes
Topicstarter
Level 2
  • 1453Posts
  • 1Oplossingen
  • 38Likes

@mathhein 

Ik heb een 500/40 abbo

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75178Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

@Peppes 2,4 heb ik hier nooit sneller gekregen dan 85 Mbit/s download en voor zover ik weet gaat dat ook niet.

5 GHz geeft hier meestal 500+ down en 40+ upload binnen 5 meter van het modem, maar dat is sterk afhankelijk van de apparatuur waar je wifi verbinding mee maakt.

Snelheidstesten van Ziggo speedtest en DSLreports zijn het meest betrouwbaar, de rest laat vaak vreemde dingen zien.

http://www.dslreports.com/speedtest 

 

Heb je al eens met wifi analyzer uit de app store gekeken of er buren of een ander eigen wifipunt op hetzelfde kanaal 2,4 zitten? Zo ja, zet dan een ander kanaal vast in je modem of router.

Wifi Analyzer van Matt Hafner vind ik de beste voor Windows.

Peppes
Topicstarter
Level 2
  • 1453Posts
  • 1Oplossingen
  • 38Likes
Be rt wrote:

@Peppes 2,4 heb ik hier nooit sneller gekregen dan 85 Mbit/s download en voor zover ik weet gaat dat ook niet.

Zie hieronder een aantal screenshots die ik in de haast heb terug kunnen vinden.

 

5 GHz geeft hier meestal 500+ down en 40+ upload binnen 5 meter van het modem, maar dat is sterk afhankelijk van de apparatuur waar je wifi verbinding mee maakt.

Daarom voor mij onbruikbaar.

Snelheidstesten van Ziggo speedtest en DSLreports zijn het meest betrouwbaar, de rest laat vaak vreemde dingen zien.

http://www.dslreports.com/speedtest 

Prachtig hoor al die theorieen, maar als ik bij 6 verschillende aanbieders test en ik krijg bij alle 6 de helft van wat ziggo laat zien, heb ik mijn twijfels.

 

Heb je al eens met wifi analyzer uit de app store gekeken of er buren of een ander eigen wifipunt op hetzelfde kanaal 2,4 zitten? Zo ja, zet dan een ander kanaal vast in je modem of router.

Zoals ik al schreef is er een halve dag een ex monteur van ziggo bezig geweest met al dat zoekwerk, ook gekeken of er geen betere kanalen waren. Hij snapte er ook niks van, buiten dat hij het signaal heel onstabiel vond.

 

 

Peppes
Topicstarter
Level 2
  • 1453Posts
  • 1Oplossingen
  • 38Likes

@Be rt 

PS

 

Voor de duidelijkheid, weet niet of je er iets aan hebt, dit is wifi via de Apple Airport. Wifi van het ziggo modem heb ik nu uitgeschakeld omdat die als een jojo op en neer ging. Maar tijdens het testen is dit zowel op de apple als op het ziggo modem gedaan.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75178Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

@Peppes “5 GHz geeft hier meestal 500+ down en 40+ upload binnen 5 meter van het modem, maar dat is sterk afhankelijk van de apparatuur waar je wifi verbinding mee maakt.

Daarom voor mij onbruikbaar.”

Hoezo onbruikbaar, als ik 500 kan halen, dan kan jij toch ook 250 halen?

 

Prachtig hoor al die theorieen, maar als ik bij 6 verschillende aanbieders test en ik krijg bij alle 6 de helft van wat ziggo laat zien, heb ik mijn twijfels.”

Dit zijn geen theorieën, maar is de praktijkervaring van 20 jaar ICT troubeshooting.

Veel succes er verder mee.

Peppes
Topicstarter
Level 2
  • 1453Posts
  • 1Oplossingen
  • 38Likes

@Be rt 

 

Daarom voor mij onbruikbaar.”

Hoezo onbruikbaar, als ik 500 kan halen, dan kan jij toch ook 250 halen?

Omdat mijn huis groter is dan 5 meter? Op de bovenverdieping haal ik ook niet meer dan 20 MB

hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes

@Peppes 
Ik raad je af allerlei speedtests door elkaar te gebruiken, als je niet bezig bent speedtests systematisch te testen voor een onderlinge vergelijking. Dat is een andere tijdrovende tak van sport.
Dat doe ik ondermeer op gezette tijden al voor je. En Bert.
De meeste tests hebben een bewezen matige tot zelfs slechte reputatie.
Dat is absoluut geen theorie, zoals je veronderstelt! Er werd gedegen onderzoek gedaan.

Gebruik http://www.dslreports.com/speedtest als referentietest om resultaten goed met die van anderen te kunnen vergelijken. Anders is het eind zoek.
Deze test is in de loop der tijd verreweg de betrouwbaarste gebleken. Dat is te danken aan de van andere tests afwijkende aanpak van de meting met inzet van meer dan 1 testServer.

----------------------------------------------------------------------------

Prijs je gelukkig dat je bekabelde test goede resultaten kan laten zien. Een hele zorg minder.
Je hebt 500/40 en dat zal dan ook geleverd moeten worden.
Om zicht te krijgen op een evt capaciteitsprobleem in je wijk bij drukte zul je over een aantal dagen planmatig moeten testen. Als je dit kunt vaststellen kan Ziggo daar iets aan doen.

Dat de speed van je 2.4 Ghz Wifi zo is ingekakt, heb ik niet zomaar een verklaring voor.
Daarvoor is verder onderzoek nodig. Met een Wifi Analyzer en serieus spelen met instellingen (kanalen!) volgens de regelen der kunst. Wellicht heb je last van je buren gekregen na een wijziging aan hun kant. Externe factoren hebben behoorlijke invloed op 2.4 Ghz Wifi.

Ik moet je eerlijk zeggen dat je voor verbetring van Wifi niet in de eerste plaats bij mij moet zijn.
Vast opgestelde systemen/apparaten zijn bij mij bekabeld aangesloten. Wifi is er alleen voor Phones en Tablets.
Zolang die niet stroperig aanvoelen, bekijk ik de behaalde speed niet eens, laat staan dat ik zomaar een poging doe de prestaties van Wifi te gaan optimaliseren. Dat bleek nooit nodig.

In mijn huis met drie verdiepingen heb ik genoeg aan 1 centraal opgesteld Wireless Access Point (van een in het verleden als zodanig  gebruikte Router). De Wifi van de Ziggo Modem/Router staat uit. Die bevndt zich nu eenmaal op de bekende voor Wifi slechte standaardplek bij het AOP (Centrale Ziggo aansluitpunt).

Lucky me!
 

Noot. Bronnen voor verbetering Wifi, bv:
https://www.ziggo.nl/klantenservice/wifi
https://community.ziggo.nl/internetverbinding-102/valt-je-wifi-weg-lees-dit-topic-22640


 



 

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75178Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
Peppes wrote:

@Be rt 

5 GHz geeft hier meestal 500+ down en 40+ upload binnen 5 meter van het modem, maar dat is sterk afhankelijk van de apparatuur waar je wifi verbinding mee maakt.

Daarom voor mij onbruikbaar.”

Hoezo onbruikbaar, als ik 500 kan halen, dan kan jij toch ook 250 halen?

Omdat mijn huis groter is dan 5 meter? Op de bovenverdieping haal ik ook niet meer dan 20 MB

Dat was als test bedoelt op een paar meter afstand hoe snel wifi kan zijn, verder weg is altijd minder.

Er is geen wifipunt wat vanuit een meterkast of vanuit de begane grond een heel huis dekt, de zendersterkte is beperkt in Nederland tot 100mW.

Voor verder weg in huis en boven heb ik de Compal wifibooster in gebruik, komt daar vrijwel altijd op 75+ op 2,4 GHz en  350+ op 5 GHz,  en voor buiten, achterin het huis de wifibooster via de stroom die op 2,4 en 5 altijd minstens 50+ doet, dus genoeg om vlot te internetten en beelden te bekijken.

Beiden zijn te huur en dan heb je ook onbeperkt garantie:

https://www.ziggo.nl/internet/wifibooster

 

Apple Airport weet ik te weinig van, daar kan @EnergieBoy je mogelijk meer over vertellen.

Peppes
Topicstarter
Level 2
  • 1453Posts
  • 1Oplossingen
  • 38Likes

@Be rt 

Bedankt voor de tip! De compal, is dat de eerste op de afbeeldingen?

hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes

Vlgs mij is dit een op de Arris Modem/Router gebaseerd Access Point.
Dat is toch zo @Be rt  ? Of heb ik iets gemist?

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75178Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

@hanh 

@Peppes 

De witte is een Compal: https://community.ziggo.nl/internetverbinding-102/de-nieuwe-wifibooster-49747

 

Technische spec's

  • Met 4 aansluitpunten om extra apparatuur (zoals computers) via een internetkabel aan te sluiten
  • 2x2 voor 2,4GHz (2 ingebouwde antennes voor een betere verbinding)
  • 3x3 voor 5GHz (3 ingebouwde antennes voor een betere verbinding)
  • Geschikt in combinatie met alle Ziggo modem/routers
  • Automatische software update voor nog betere wifi
  • De fabrikant is Compal
  • Het model is AP7465CE

Het nieuwe Gigabit modem is een Arris.

hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes

Ok thanks.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Afhankelijk van de apparatuur zoals het aantal antennes is de hier genoemde 85Mb via 2,4 ghz zelfs veel de theoretische snelheid ligt op 72Mbps. Dat is de linksnelheid die een toestel verbonden via 2,4 ghz aangeeft, met 5 ghz en dan met name 802.11 ac ligt het maximum hoger en zou de 250Mb of daar in de buurt haalbaar moeten zijn.

Het hele wifi verhaal blijft altijd theorie de resultaten die de ene klant haalt zullen altijd afwijken van een andere klant. Woon je in appartementen complex kan je helemaal je lol op.

De in het start bericht genoemde 10 Mb is in principe genoeg om te streamen, dat devices het netwerk niet vinden is een ander verhaal. Dat 5 ghz geen grote verbetering geeft klopt het bereik daarvan is minder 2,4 ghz heeft een groter bereik.

Op basis van de ineens verminderde prestatie is mijn conclusie dat het wifideel van de apple airport of de Connectbox kaduuk is! Zeker als bedraad de verbinding wel stabiel is.

Peppes
Topicstarter
Level 2
  • 1453Posts
  • 1Oplossingen
  • 38Likes

@RoWi. 

 

De in het start bericht genoemde 10 Mb is genoeg om te streamen, dat devices het netwerk niet vinden is een ander verhaal. Dat 5 ghz geen grote verbetering geeft klopt het bereik daarvan is minder 2,4 ghz heeft een groter bereik.

Op basis van de ineens verminderde prestatie is mijn conclussie dat het wifideel van de connectbox kaduuk is!

 

Volgens de helpdesk van Netflix en Apple Nederland heb ik, om 4K te kunnen streamen (wat ik vaak doe) een minimale snelheid van 40MB nodig?

Je laatste conclusie had Anne B ook, maar dan zou ik 2 defecte apparaten hebben?
Ik heb de connectbox en de Apple Airport, welke met kabel is aangesloten. Alle snelheids testen heb ik op beide gedaan. De een afgekoppeld, de andere op wifi. (en omgekeerd)
Het wifi signaal van de Apple was veel stabieler en sterker, maar misschien dat dit komt omdat de connectbox in een (vrij goed geisoleerde) meterkast staat en de apple in de woonkamer?

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic