@Peppes
Ik raad je af allerlei speedtests door elkaar te gebruiken, als je niet bezig bent speedtests systematisch te testen voor een onderlinge vergelijking. Dat is een andere tijdrovende tak van sport.
Dat doe ik ondermeer op gezette tijden al voor je. En Bert.
De meeste tests hebben een bewezen matige tot zelfs slechte reputatie.
Dat is absoluut geen theorie, zoals je veronderstelt! Er werd gedegen onderzoek gedaan.
Gebruik http://www.dslreports.com/speedtest als referentietest om resultaten goed met die van anderen te kunnen vergelijken. Anders is het eind zoek.
Deze test is in de loop der tijd verreweg de betrouwbaarste gebleken. Dat is te danken aan de van andere tests afwijkende aanpak van de meting met inzet van meer dan 1 testServer.
----------------------------------------------------------------------------
Prijs je gelukkig dat je bekabelde test goede resultaten kan laten zien. Een hele zorg minder.
Je hebt 500/40 en dat zal dan ook geleverd moeten worden.
Om zicht te krijgen op een evt capaciteitsprobleem in je wijk bij drukte zul je over een aantal dagen planmatig moeten testen. Als je dit kunt vaststellen kan Ziggo daar iets aan doen.
Dat de speed van je 2.4 Ghz Wifi zo is ingekakt, heb ik niet zomaar een verklaring voor.
Daarvoor is verder onderzoek nodig. Met een Wifi Analyzer en serieus spelen met instellingen (kanalen!) volgens de regelen der kunst. Wellicht heb je last van je buren gekregen na een wijziging aan hun kant. Externe factoren hebben behoorlijke invloed op 2.4 Ghz Wifi.
Ik moet je eerlijk zeggen dat je voor verbetring van Wifi niet in de eerste plaats bij mij moet zijn.
Vast opgestelde systemen/apparaten zijn bij mij bekabeld aangesloten. Wifi is er alleen voor Phones en Tablets.
Zolang die niet stroperig aanvoelen, bekijk ik de behaalde speed niet eens, laat staan dat ik zomaar een poging doe de prestaties van Wifi te gaan optimaliseren. Dat bleek nooit nodig.
In mijn huis met drie verdiepingen heb ik genoeg aan 1 centraal opgesteld Wireless Access Point (van een in het verleden als zodanig gebruikte Router). De Wifi van de Ziggo Modem/Router staat uit. Die bevndt zich nu eenmaal op de bekende voor Wifi slechte standaardplek bij het AOP (Centrale Ziggo aansluitpunt).
Lucky me!
Noot. Bronnen voor verbetering Wifi, bv:
https://www.ziggo.nl/klantenservice/wifi
https://community.ziggo.nl/internetverbinding-102/valt-je-wifi-weg-lees-dit-topic-22640