1
Vraag
2
Reageer en help mee
AdSteen

Level 1
  • 19Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Sinds Ziggo onderhoud (10 oktober) geen Download (upload stabiel) | 11% Post-solomon errors |

Op 10 oktober heeft Ziggo bij ons in de buurt (Rotterdam) aangekondigd onderhoud uitgevoerd.

Toevalligerwijs is vanaf dit onderhoud op 10 oktober is onze internetverbinding traag en instabiel. Het begon met extreem traag internet, daarna ging de modem steeds vaker herstarten. Op een bepaald moment was de modem iedere 5 minuten aan het herstarten. Tot op heden hebben een monteur en een nieuwe modem de problemen niet kunnen verhelpen.

Probleem
De maximale download snelheid ligt sinds 10 oktober tussen de 0,1 en 7 Mbps. Daarnaast viel de verbinding iedere 5 a 15 minuten helemaal weg. Wij hebben een (oud) abbonement dat ons een snelheid zou moeten bieden van 50/5 Mbps. Wat tot de bewuste 10 oktober ook altijd zonder problemen gehaald werd.

Het interessante is dat de problemen alleen van toepassing lijken op de downstream verbinden. De upstream haalt tot nu toe zonder problemen altijd de 5 a 5.4Mbps.

Set-up (geen wifi probleem)
Omdat de Ziggo klantenservice standaard ervan uitgaat dat bovenstaande problemen door de wifi komen en dan met wifi kanalen willen spelen is het goed om te weten dat onze connectbox niet als wifi router wordt gebruikt en in bridge mode staat ingesteld. Als router gebruiken wij een Ubiquiti Amplifi systeem. De bovenstaande snelheden zijn zowel bekabeld via de Ubiquiti router gemeten als direct via de Ziggo modem. Ook wanneer de modem uit bridge mode gehaald wordt het probleem niet beter.

Monteur
Op 17 oktober is een Ziggo monteur langs geweest. Deze (zeer capabele!) meneer heeft vastgesteld dat het probleem in het netwerk buiten zat en kon ook precies in een grafiek zien dat vanaf 10 oktober (datum werkzaamheden) het signaal een duikvlucht had genomen en instabiel was.

Logisch ook, want bij ons in huis is er op 10 oktober niets veranderd aan de apparatuur of infrastructuur in huis en bij Ziggo wel. Enfin, er zou een netwerkmonteur ingepland worden en hopelijk was het probleem dan snel verholpen.

Netwerkmonteur?
Een week later weer meermaals contact gehad met de Ziggo helpdesk om te vragen of/wanneer de problemen aan het netwerk verholpen zouden zijn. Blijkbaar werken de netwerkmonteurs via een ander systeem en is het voor de klantenservice onmogelijk om te zien wanneer ze komen.

Probleem gemarkeerd als 'opgelost'
Op 26 oktober weer opnieuw contact gezocht omdat het probleem inmiddels wel erg lang begon te duren. De medewerker gaf aan dat het probleem als 'opgelost' was gemarkeerd. Helaas kon deze medewerker (ook na flink aandringen) niet zien wat er opgelost was, wanneer dat gebeurd zou zien en door wie. Vrij apart lijkt mij.

Anyway het probleem zou opgelost moeten zijn...

Helaas wisten wij wel beter aangezien het internet nog steeds praktisch non-existing was en iedere 5 minuten wegviel. Gelukkig was de medewerker aan de lijn bereid te helpen en wilde graag naar de wifi gaan kijken :disappointed_relieved:... (nogmaals: de connectbox wordt door ons dus niet als wifi gebruikt en staat in bridge mode).

Nieuwe modem
Na opnieuw uit te leggen dat het probleem niet in de wifi zit heeft de medewerker besloten om een nieuwe modem op te sturen. De nieuwe modem hebben we op 29 oktober ontvangen en geïnstalleerd.

Huidige status (PROBLEEM)
Helaas heeft de nieuwe modem het probleem niet kunnen oplossen. De download snelheid is nog steeds bedroevend (zeker in de avonden) tussen de 0.0 en 7,1 Mpbs (maar veruit het vaakst rond de 1Mbps). De upload is nog steeds steady 5 a 5,4 Mbps

Hiermee is het internet de facto onbruikbaar en moet werken vanuit huis nog steeds via de 4g hotspot waar ik inmiddels al begonnen ben met de 3e upgrade bundel...

SNR + Post Solomon errors
De signaalwaarden lijken vrij goed. Upstream allemaal tussen de 48 en 50 dBmV. Downstream tussen de -1 en 3 dBmV

Wat opvalt in de signaalwaarden van de modem is dat er 5 downstream kanalen zijn die een 'lage' SNR hebben (28 - 31). Precies op deze kanalen komt een zeer hoog percentage post solomon errors voor. Bij het slechtste kanaal is het percentage zelfs 11%!

Omdat ik gezien mijn beperkte deskundigheid niet weet of dit echt de oorzaak is ben ik benieuwd of jullie weten of dit er iets mee te maken kan hebben. Maar belangrijker: ik ben vooral benieuwd hoe dit probleem zsm opgelost kan worden aangezien we nu bijna een maand zonder (bruikbaar) internet zitten...


Het vertrouwen in de telefonische helpdesk ben ik een beetje kwijt aangezien die alleen maar naar het wifi willen kijken of het probleem proberen neer te leggen bij de andere apparatuur op het netwerk terwijl dit al uitgesloten is.

Nogmaals: het probleem is ontstaan sinds er door Ziggo aangekondigde werkzaamheden zijn uitgevoerd. Bij ons thuis is niets veranderd (behalve de nieuwe connectbox).
36 Reacties 36
efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1594Likes
Tjongejonge, je zit er al bijna een maand mee! Er is op dit forum een heel topic geweest over problemen in Rotterdam, na onderhoud door Ziggo. Even kort: Bij dat onderhoud zijn de downstream frequenties op de kabel, waarop je modem afstemt veranderd. Een deel van die frequenties ligt nu in het gebied van 4G (mobiele telefonie/data), wat bij een aantal mensen verstoringen gaf. Het zou daarom heel goed kunnen dat dit bij jou ook speelt. Kun je daarom eens screenshots van de up en downstream waarden van je modem hier posten?

https://community.ziggo.nl/deel-je-tip-91/waar-vind-ik-de-up-en-downstreamwaardes-van-mijn-modem-292...

https://community.ziggo.nl/internetverbinding-102/storing-rotterdam-noord-32212
AdSteen
Topicstarter
Level 1
  • 19Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
Bedankt voor de snelle reactie, efok.

Wanneer ik thuis ben zal ik de waardes posten.
AdSteen
Topicstarter
Level 1
  • 19Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
Zo uit mijn hoofd komen de meeste errors overigens voor op de kanalen 2 tm 5. Niet op de 16 - 18 range die in het andere topic beschreven wordt.

Maar vanavond weet ik het zeker :thumbsup:
AdSteen
Topicstarter
Level 1
  • 19Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
efok zie onderstaand de gevraagde waarde. Wat mij opvalt is dat de kanaal frequenties anders lijken dan de (zakelijke) ziggo aansluiting bij ons op kantoor. Die werkt overigens wel goed (centrum Rotterdam).
efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1594Likes
AdSteen Je hebt op alle kanalen Post RS Errors, maar zoals je ziet is dat enorm op je kanalen 2 t/m 5. Dat betekent dat de gegevens die binnenkomen voor het modem "onleesbaar" zijn.
Wat je ook ziet is dat de SNR (Signaal Ruis verhouding) op die kanalen aanmerkelijk slechter is. Veel ruis dus. In je één na laatste screenshot zie je de afstemfrequenties van je downstream kanalen. De kanalen 2-5 zitten rond de 800 MHz, precies het 4G gebied. Je hebt dus net als anderen last van instraling van 4G frequenties. Meestal komt dat door oude caoaxkabels bij jou in huis, een oud aansluitpunt (AOP) of een ouder type splitter of connector.

Kabels/splitters/connectoren kun je eventueel zelf vervangen, let er dan goed op dat ze afgeschermd zijn voor 4G. Daar kun je eventueel mee beginnen. Lukt je dat niet, of helpt het niet, dan kun je het beste gewoon de helpdesk even bellen. Voor het eventueel vervangen van je AOP moet er toch een monteur komen.
AdSteen
Topicstarter
Level 1
  • 19Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
Dank voor je snelle reactie efok :muscle:

Het AOP is hier +- 1,5 jaar geleden vervangen door Ziggo. In principe zit hier normaal gesproken een splitter op voor de tv. Maar ook wanneer de modem direct op de AOP is aangesloten (dus zonder splitter) is het probleem niet minder.

Ik heb de bekabeling die enkele maanden geleverd is bij ons modem op kantoor hier nu gebruikt voor het aansluiten (dit is dus echt de allernieuwste kabel direct op de AOP). Ook dat maakt geen verschil helaas.

Maw. het lijkt mij dus sterk dat het aan de AOP of kabel ligt.
AdSteen
Topicstarter
Level 1
  • 19Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
Is het voor Ziggo misschien mogelijk om in het modem de probleem veroorzakende kanalen te blokkeren. De andere 15 lijken vrij weinig errors te geven?

Ik hoef echt geen 50Mbps te halen, en zeker geen 200 oid. Gewoon een stabiele verbinding van alles meer dan 10-15Mbps is voor mij voldoende.
AdSteen
Topicstarter
Level 1
  • 19Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
Hierbij nog een foto van het AOP en de connector. Wanneer je inzoomt zie je dat beide van Braun telecom zijn. Ik neem aan dat dit de huisleverancier van Ziggo is?
Steefb

Level 20
  • 15867Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes
Wat je nog wel zou kunnen proberen is het een beetje vrij te maken rondom je coax kabels.
Instraling kan daar ook van komen, ik heb ook wel resultaat gezien door een beetje te draaien met de aansluitingen, maakt de buitenmantel net even wat beter contact.
efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1594Likes
Dit splitter is OK en je AOP vermoedelijk ook wel dan. Het beste is misschien dan gewoon Ziggo maar even te bellen met bovenstaande gegevens..
AdSteen
Topicstarter
Level 1
  • 19Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
OK, ik zal morgen weer eens een poging wagen. Benieuwd hoe lang het dit keer duurt om uit te leggen dat we geen wifi gebruiken :sweat_smile:.

Waar ik ook vooral nog benieuwd naar ben is wat die netwerkmonteur die laatst langs zou zijn geweest precies gedaan heeft om de storing te ' verhelpen'. Weten jullie of het normaal is dat de klantenservice dit niet kan zien? Als in, niet wanneer het opgelost is, door wie of hoe?

Steefb een beetje draaien en priegelen maakt helaas ook nog niet het verschil 😞
AdSteen
Topicstarter
Level 1
  • 19Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
Het viel mij vanochtend op dat er een UMTS/LTE mast op hemelsbreed zo'n 50 meter van de grijze (verroeste) Ziggo verdeelkast staat...

Ben benieuwd of het probleem dan misschien toch in de Ziggo kast kan zitten. Zometeen even bellen.
AdSteen
Topicstarter
Level 1
  • 19Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
Monteur ingepland voor donderdag tussen 12 en 18u.

Dat wordt weer een vrije middag opnemen. Hopelijk wordt het probleem nu wel echt opgelost.

De vriendelijke meneer van de klantenservice wilde uiteraard ook nog wel even helpen om een ander wifi kanaal in te stellen
Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes
AdSteen wrote:
Het viel mij vanochtend op dat er een UMTS/LTE mast op hemelsbreed zo'n 50 meter van de grijze (verroeste) Ziggo verdeelkast staat...

Ben benieuwd of het probleem dan misschien toch in de Ziggo kast kan zitten. Zometeen even bellen.


De CAI apparatuur en kabels in zo een kast zijn prima hoogfrequent afgeschermd tegen instraling , is de kast van metaal ? dan is dat een roestvrij staal gemaakt ( zeker in de formal Casema gebieden ) de roestvorming die je dan ziet is is oxidatie van metaaldeeltjes die in de jaren in de lucht rondzweven en op het metaal van de kast hechten en roestvorming zichtbaar maken.

Ik vin overigens jou gemelde upstraam waarde van 50 Dbmv wel aan de pittig hoge kant, modem moet dan met vol vermogen uitzenden kan net ff te veel zijn waardoor je storingen kan krijgen.
Ook al is er in huis niks veranderd dan is het toch raadzaam alle verbindingen na te lopen. Door de werkzaamheden die zijn gedaan kan het zijn dat men de niveau's opnieuw heeft ingeregeld en als het wat te hoog stond en ergens bij jou binnen was kritisch kan het net de oorzaak zijn.

Haal de splitter is uit het aop en sluit dan alleen het modem aan en kijk dan eens naar de signaal waarden ? je zou dan +_ 3 Dbmv winst hebben in niveau
AdSteen
Topicstarter
Level 1
  • 19Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
Hi Ronihd, dank voor uw deskundige reactie!

Ik heb al geprobeerd om het modem direct op het AOP aan te sluiten (zonder splitter). Helaas maakte dat geen verschil in snelheid en werd het probleem niet beter.

Ik heb niet gekeken naar de Dbmv waarden zonder de splitter. Ik zal het vanavond nog even proberen en de waarden hier plaatsen.

De kabel tussen het modem en het AOP heb ik reeds drie verschillende versies op geprobeerd. Ook daarmee verbeterde het probleem helaas niet (uiteraard met de stroom er even af tussendoor). Ik heb nu de nieuwste kabel van Ziggo er weer tussen (met een rood en groen ringetje om de aansluitingen.
Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes
AdSteen wrote:
Hi Ronihd, dank voor uw deskundige reactie!

Ik heb al geprobeerd om het modem direct op het AOP aan te sluiten (zonder splitter). Helaas maakte dat geen verschil in snelheid en werd het probleem niet beter.

Ik heb niet gekeken naar de Dbmv waarden zonder de splitter. Ik zal het vanavond nog even proberen en de waarden hier plaatsen.

De kabel tussen het modem en het AOP heb ik reeds drie verschillende versies op geprobeerd. Ook daarmee verbeterde het probleem helaas niet (uiteraard met de stroom er even af tussendoor). Ik heb nu de nieuwste kabel van Ziggo er weer tussen (met een rood en groen ringetje om de aansluitingen.


oke top laat de modem waardes maar is zien het verschil 😉
AdSteen
Topicstarter
Level 1
  • 19Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
Ronihd Gisteravond heb ik het modem weer direct ingeplugd (zonder splitter).

Zoals verwacht alles inderdaad ongeveer 3 dBmV sterker. Maar de downstream snelheid is nog steeds bizar laag. Net weer een speed test gedraaid met 2 Mbps down en 5,3 Mbps up

Overigens gaf de Ziggo medewerker aan de lijn dinsdag aan dat hij zelden zulke slechte signaalwaardes gezien had. Hij begreep helemaal dat het internet niks deed... Maar zo slecht zijn de waardes toch niet?

Zie onderstaand de waardes:
efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1594Likes
AdSteen wrote:

De vriendelijke meneer van de klantenservice wilde uiteraard ook nog wel even helpen om een ander wifi kanaal in te stellen


je meent het, wat een niveau daar. De pagina’s van je modem geven op niet mis te verstane wijze je probleem weer. En die gast zoekt het in de WiFi........


AdSteen wrote:
Ronihd Gisteravond heb ik het modem weer direct ingeplugd (zonder splitter).

Zoals verwacht alles inderdaad ongeveer 3 dBmV sterker. Maar de downstream snelheid is nog steeds bizar laag. Net weer een speed test gedraaid met 2 Mbps down en 5,3 Mbps up

Overigens gaf de Ziggo medewerker aan de lijn dinsdag aan dat hij zelden zulke slechte signaalwaardes gezien had. Hij begreep helemaal dat het internet niks deed... Maar zo slecht zijn de waardes toch niet?


Die waardes zijn echt wel slecht, moet je al die errors zien. De dBmV is niks mis mee, maar je hebt gewoon letterlijk veel ruis op de lijn. Anne H Ziggo, kan iemand van jullie zich hier eens mee bemoeien?
Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes
efok wrote:

AdSteen wrote:
De vriendelijke meneer van de klantenservice wilde uiteraard ook nog wel even helpen om een ander wifi kanaal in te stellen
je meent het, wat een niveau daar. De pagina’s van je modem geven op niet mis te verstane wijze je probleem weer. En die gast zoekt het in de WiFi........



AdSteen wrote:
Ronihd Gisteravond heb ik het modem weer direct ingeplugd (zonder splitter).

Zoals verwacht alles inderdaad ongeveer 3 dBmV sterker. Maar de downstream snelheid is nog steeds bizar laag. Net weer een speed test gedraaid met 2 Mbps down en 5,3 Mbps up

Overigens gaf de Ziggo medewerker aan de lijn dinsdag aan dat hij zelden zulke slechte signaalwaardes gezien had. Hij begreep helemaal dat het internet niks deed... Maar zo slecht zijn de waardes toch niet?
Die waardes zijn echt wel slecht, moet je al die errors zien. De dBmV is niks mis mee, maar je hebt gewoon letterlijk veel ruis op de lijn. Anne H Ziggo, kan iemand van jullie zich hier eens mee bemoeien?



Mee eens ziet er niet goed uit zo
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic