Beantwoord

Sinds een week s'avonds problemen met stotterend internet


Reputatie 1
Sinds een paar dagen heb ik elke avond problemen tijdens het gamen en met discord. Op discord klink ik volgens de rest soms als een robot en met de games merk je gigantische stotteringen. Het rare is dat ik overdag geen problemen heb. Vroeger was dit een bekend probleem als teveel mensen in de buurt op het internet bezig waren, maar tegenwoordig gebeurd dat toch niet meer?
8 maanden geleden had ik soortgelijke problemen en toen is een monteur langs geweest. De hoofdaansluiting zit bij mij in de woonkamer en wordt daarvandaan verlengd naar de meterkast. Daar zit de modem, AOP, spitters etc. Alles in de meterkast is toen vervangen door de monteur en ook het verlengstuk op de binnenkomende lijn was vervangen (dat was waarschijnlijk het probleem de vorige keer).
Hij had ook een connectbox modem geïnstalleerd.
Alles is dus nieuw en heeft (redelijk) goed gewerkt de laatste maanden. Wat kan ik doen?
icon

Best beantwoord door Mark Ziggo 1 november 2018, 13:23

Gisteren is er een nieuwe verdeling gemaakt in jouw centrale van alle modems over de beschikbare upstream kanalen. Ik hoop dat je dit hele weekend eindelijk weer zonder lag kunt gamen!
Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, start dan een nieuw topic.

39 Reacties

Reputatie 7
Badge +35
Kun je hier uit je modem je downstream en upstream dBmV waarden plaatsen met een screenshot of copy/paste?
Reputatie 1
Hier de waarden hoe het nu is en er geen klachten zijn.
Vanavond ben ik er niet, maar ik zal wel morgenavond (als de problemen er weer zijn) weer even een screenshot maken.
Reputatie 7
Badge +35
@Kiampp2
Dit ziet er griezelig perfect uit, goed dat je deze geplaatst hebt, kunnen we goed vergelijken als je problemen ervaart.
Reputatie 7
Zijn de problemen spontaan opgelost of klink je nog steeds als een robot? 😉
Reputatie 1
Ik heb een paar dagen s'avonds niet kunnen gamen en ik had geen problemen ondervonden op de andere momenten, maar zojuist was het weer raak. Nog niet zo erg als de vorige keren maar duidelijk merkbaar.
Dit zijn de waarden nu, maar volgens mij zit er niet heel veel verschil in?
Reputatie 7
Het signaal naar je modem ziet er inderdaad prima uit, daar kan ik geen oorzaak in ontdekken. Er is misschien toch sprake van een capaciteitsprobleem, maar daarvoor heb ik wellicht nog wel wat gegevens van jouw nodig.

Kun je eerst eens op een rustig moment, wanneer je geen problemen ervaart, een speedtest uitvoeren via www.speedtest.net?
Dan ook op een moment wanneer je wél problemen ervaart een zelfde speedtest via www.speedtest.net.

In beide tests zo min mogelijk andere programma's actief op dat moment, sluit spellen/discord even af op dat moment.
Reputatie 1
Het was een paar dagen goed, maar nu begon het weer rond 20:00 uur. Een half uur later is het weer een stuk beter. En een uur later is alles weer goed. Apart dat het alleen gebeurt zo rond 19-20 uur. Hier in huis wordt er rond die tijd niks anders gedaan dus daar ligt het niet aan.

Speedtest.net als alles goed is:
PING ms
8
DOWNLOAD Mbps
202.67
UPLOAD Mbps
20.54

Tijdens de problemen:
PING ms
20
DOWNLOAD Mbps
47.63
UPLOAD Mbps
9.60

En een screenshot van dlsreport erbij gedaan.
Reputatie 7
Thx, we zijn ermee bezig om jouw centrale te laten onderzoeken op capaciteitsproblemen!
Reputatie 1
Zojuist weer problemen begonnen om 19:30. Echt elke keer als er problemen zijn dan is het rond deze tijd.
Toevallig al wat bekend over eventuele problemen op de centrale of duurt zoiets een paar weken? 😉
Ja daar heb je weer die signalen die er altijd goed uitzien. Volgens mij zijn dat maar momentopname! Maar ook ik heb last van high ping tijdens het gamen! Mag blij zijn als ik een ping heb van 180! Maar jammer genoeg is de standaard vaker een ping van 240 en hoger!

Vriend van mij heeft glasvezel en die heeft standaard een ping van onder de 10! Zelfde game en tijdstippen!

Ik heb nu al een aantal Topics gelezen en vraag me af of deze mensen überhaupt zijn geholpen...
Reputatie 1
Ik heb je topic even bekeken, maar jij hebt het over problemen tijdens het gebruik van wifi en voornamelijk wegvallende verbindingen. Ik gebruik geen wifi en heb geen last van wegvallende internet. Dus onze problemen zijn totaal niet gelijk.
Verder heb ik goede ervaringen met de ziggo hulp dus ik ga er vanuit dat alles goed komt.
Sorry verkeerde topic.
Reputatie 7
Badge +35
@EgonB Dat kan binnen een uur door op de drie grijze stipjes te klikken en dan op bewerk.
Reputatie 7
Zojuist weer problemen begonnen om 19:30. Echt elke keer als er problemen zijn dan is het rond deze tijd.
Toevallig al wat bekend over eventuele problemen op de centrale of duurt zoiets een paar weken? ;-)
Nog geen nieuws gekregen hierover, kan inderdaad even duren. Soms is het een kwestie van de wijk herindelen over de beschikbare capaciteit of extra hardware bestellen voor meer capaciteit.
Of ze constateren geen capaciteitsprobleem, maar dan ben ik benieuwd wat er dan wel aan de hand is...
Reputatie 1
Oké bedankt voor de update
Reputatie 7
Er is een herindeling geweest van de verschillende 'bonding groups' waardoor je geen last meer zou moeten hebben. Heb je afgelopen week nog problemen ervaren @Kiampp2?
Reputatie 1
Het is de laatste tijd allemaal goed geweest. Dus het lijkt er inderdaad op dat het is opgelost. Bedankt voor de service en de melding!
Reputatie 7
Fijn, graag gedaan!
Reputatie 1
Fijn, graag gedaan!


2 maanden lang is alles prima geweest, maar deze week zijn er toch elke dag wel weer wat momenten dat de lag/ping flink schommelt en de downloadsnelheid is op het moment tussen 20-100mbit ipv een stabiele 200. Tijdens het gamen zeer goed te merken.
Vorige keer was het alleen s'avonds maar nu dus op verschillende momenten waaronder nu om 14:30 uur.
Ik meen mij te herinneren dat er afgelopen week iets van onderhoud was in mijn wijk. Zou dat ermee te maken kunnen hebben? Dat ze misschien weer bezig zijn geweest met de herindeling van de verschillende 'bonding groups' en dat het nu weer fout is gegaan?
Reputatie 7
Hey dat is balen @Kiampp2!

Maar ik kan hier nu geen capaciteitsprobleem van maken, zeker niet op 20-9 rond 14:30. De CPU load op jouw centrale was rond die tijd maximaal 36%, dat geeft ons een indicatie van het dataverkeer op dat moment. Pas bij 80% begin ik me wat zorgen te maken.

Ik laat vanaf nu een gedetailleerdere meting naar jouw modem uitvoeren over de komende 72 uur, hopelijk kan ik daarin een verklaring vinden voor dit vreemde gedrag.
Reputatie 1
Oké bedankt!
het is echt op sporadische momenten dat ik het merk. Kan zo een paar uur prima gamen en dan ineens is het weer raak en zijn er weer problemen voor een (half) uur ofzo. Er staan dan ook geen downloads aan of iets dergelijks dus ik kan het probleem niet echt naar mij zelf terugleiden.
Reputatie 7
Als je een aantal keren dat je dit ervaart zou kunnen noteren helpt mij dat enorm. Datum, tijdstip en storingsbeeld wat je ervaart.
Reputatie 7
Er is een herindeling geweest van de verschillende 'bonding groups' waardoor je geen last meer zou moeten hebben.

Maar ik kan hier nu geen capaciteitsprobleem van maken, zeker niet op 20-9 rond 14:30. De CPU load op jouw centrale was rond die tijd maximaal 36%, dat geeft ons een indicatie van het dataverkeer op dat moment. Pas bij 80% begin ik me wat zorgen te maken.

Ik kan me gezien bovenstaande opmerkingen niet aan de indruk onttrekken dat niet duidelijk is wat capaciteit en/of een capaciteitsprobleem nu eigenlijk is. Misschien helpt een toelichting.

Iedere downstream in een coaxsegment heeft een constante bitrate van iets meer dan 51 Mbps. In een coaxsegment heeft Ziggo 20 tot 24 van deze downstreams geconfigureerd. Dat levert een totale capaciteit van 20 * 51 Mbps = 1020 Mbps (afgerond 1 Gbps) in de downstream richting op binnen het coaxsegment. Die downstream capaciteit wordt echter gedeeld door alle modems die op het coaxsegment zijn aangesloten. Gemiddeld zijn dat zo'n 600 kabelmodems en de gezamelijke abonnementssnelheid van die modems overstijgt de capaciteit die in het coaxsegment beschikbaar is. Dit wordt overboeking genoemd. Een aantal jaar geleden was die overboekings nog 20, tegenwoordig gaat die overboekingsfactor richting de 70 en hoger. Ofwel als iedere kabel internet klant gelijktijdig van de volledige abonnementssnelheid gebruik zou willen maken en de QoS instellingen zouden voor alle soorten van gebruik gelijk zijn dan is de vraag groter dan de capaciteit en zou niemand zijn abonnementssnelheid halen.

Voor het onderzoeken van een capaciteitsprobleem moet dus niet naar het CPU gebruik van de CMTS gekeken worden, maar naar de gelijktijdig belasting van de capaciteit door alle modems binnen het coaxsegment. Ofwel de throughput meten binnen het segment. Om daar wat inzicht in te krijgen heb ik daarom een eigen tooltje gemaakt dat het gebruik van een downstream kan monitoren die via mijn AOP binnenkomt. In mijn coaxsegment is sprake van 24 downstreams, dus in totaal ongeveer 1.2 Gbps capaciteit. Onderstaand een voorbeeld van de belasting van een downstream in de middag waarbij de capaciteit nagenoeg volledig benut is:




Te zien is dat de gezamelijke capaciteit van alle packets die via deze downstream verzonden worden gelijk is aan iets meer dan 50 Mbps. De blauwe band in het midden is de nog vrije capaciteit. De oranje band aan de bovenkant is de capaciteit die het TP-LINK netwerk apparaat gebruikt dat boven in de lijst staat en de rode band aan de onderkant is de gezamenlijke gebruikte capaciteit van alle overige netwerk apparaten in de lijst.

Tot ongeveer 16:30 in bovenstaand voorbeeld is nagenoeg alle capaciteit van deze downstream in gebruik. Als er nog een andere abonnee wil gaan downloaden, dan zullen alle andere gebruikers dat merken door een lagere snelheid dan verwacht. Door de grote overboeking van tegenwoordig is er natuurlijk altijd een redelijke kans dat de capaciteit van tijd tot tijd volledig wordt benut.

Als de belasting van de capaciteit in alle downstreams op prime time internet gebruik momenten er echter continu zo uitziet als bovenstaand dan is er sprake van een capaciteitsprobleem. Er zijn dan twee opties: Of het aantal downstreams wordt verder uitgebreid, of het coaxsegment wordt opgesplitst (node splitsing) zodat er minder aansluitingen zijn in een coaxsegment. De eerste optie wordt niet veel toegepast omdat de frequentie ruimte op de kabel ook wordt gebruikt voor andere diensten en het bijschakelen van een paar extra downstreams verhoudingsgewijs niet veel oplevert. Het opsplitsen van een coaxsegement wordt af en toe toegepast, maar dat betekent wel dat er aanpassingen gemaakt moeten worden in de infrastructuur in de wijken wat kosten met zich meebrengt. Ook leidt dat niet altijd tot een oplossing. Als de grootverbruikers namelijk in jouw nieuwe afgesplitste deel blijven zitten dan schiet je er niets mee op terwijl het andere afgesplitste deel wel lekker rustig is.

Zolang ik mijn eigen coaxsegment monitor heeft er hier één keer een nodesplitsing plaatsgevonden waarbij mijn coaxsegement één derde kleiner is geworden (van afgerond ongeveer 750 modems naar afgerond ongeveer 500 modems). Daarbij zijn de meeste grootverbruikers terecht gekomen in het afgesplitste deel van 250 modems en sindsdien is het redelijk rustig als ik op primetime momenten meet. In dat andere afgesplitste deel zal men echter weinig verschil hebben gemerkt.
Reputatie 7
Goede uitleg @ArChie.DVB! Ik kan ook per down-/upstream kanaal de activiteit meten, maak je geen zorgen. Maar daarin zie ik ook geen bijzonderheden.

Ik noemde specifiek de activiteit op de CMTS omdat daarin eerder wel een probleem te zien was.
Reputatie 7
Update: Uit de gedetailleerde meting kwam wel degelijk een probleem naar boven in de upstream capaciteit en SNR. Dit zetten we wederom door naar ons Netwerkbeheer!