1
Vraag
2
Reacties
wernervp

Level 1
  • 23Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Sinds Connectbox soms trage reactie bij benaderen van websites. Zonder IPV6 gaat het goed

Ik heb sinds kort een Connectbox als vervangen modem gekregen. Deze op het interne netwerk ook ipv6 adressen uit wat ik helaas niet kan uitschakelen.
DNS resolven lijkt goed te gaan, maar dan duurt het soms 10 - 20 seconden voor de website verschijnt, soms zelfs een timeout. Ik heb dit zowel via WiFi (direct op connectbox) als bedraad netwerk en met diverse apparaten (iPhone, iPad, Surface Laptop, HP Laptop, Raspberry Pi).

Wanneer ik ipv6 uitschakel op de apparaten is het probleem verholpen. Ligt dit aan de connectbox, of moet ik het ergens anders zoeken?
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1594Likes
Het is nu wel cruciaal te vermelden van welk TP-link device het tweede fe80 adres is/was. Ik vermoed het rebranded Ziggo accespoint, dat lijkt me waarschijnlijker dan een switch. Kun je dat nog even definitief uitvogelen?

vervolgens kunnen ons dan het hoofd breken waarom deze als 2e gateway zichtbaar wordt.

Bekijk in context

65 Reacties 65
Evert

Level 18
T.E.A.M.
  • 6906Posts
  • 788Oplossingen
  • 1997Likes
Hoi,

Hopelijk staat in dit topic de oplossing voor je 🙂

Groet,
Evert
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Hallo Werner,

Je ConnectBox heeft IPv6 Firmware. Vraag is welke. Kun je dat ff bekijken?
Bij Beheer>Informatie.
Twee voorbeeldplaatjes.
Plaatje 1: DS-Lite; er is alleen een IPv6 address
Plaatje 2: Dual Stack: er is een IPv4 en een IPv6 address
Wat heb je?

Verder is het interessant eens te kijken naar de adrestoewijzigen
van een Windows PC of Laptop waarop het probleem zich voordoet- IPv6 aanzetten, dus.. Tik:
ipconfig /all

in een Command Window en laat de Output maar zien.
Zie voorbeeldplaatje 3 van mijn situatie (Technicolor TC7210 met IPv6 Dual Stack).
Physical Address en toegekende Globale IPv6 adressen deels onzichtbaar maken ivm privacy.

Er zijn Dual Stack web sites die over IPv6 en IPv4 te bereiken zijn.
Bv https://www.netflix.com/
Er zijn er ook die alleen over IPv4 bereikbaar zijn.
Bv www.ziggo.nl
Maakt dit verschil uit voor de snelheid waarmee ze in beeld komen?
Je kunt er achter komen hoe het met de adressen zit bij een willekeurige Site. Tik bv
nslookup www.google.com

in een Cmd Window en je zult zien dat er in dit geval ook een IPv6 address (of meer dan 1) in beeld komt.
Anders alleen 1 of meer IPv4 adressen.
Als alternatief kun je dit ook bekijken via bv
https://centralops.net/co/
en het Nslookup tooltje gebruiken.

Gr Han
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75182Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
Je kunt de Connect box ook door de chat op IPv4 laten zetten, als je gen functie hebt voor IPv6.

De chatbox (24 uur per dag/365 dagen per jaar te gebruiken) komt rechtsonder in beeld van de pagina hieronder, als er iemand beschikbaar is, soms even wachten:
https://www.ziggo.nl/chat
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Ja, en zo helpen we de IPv6 transitie van Ziggo aardig om zeep.
Zonder troubleshooting zomaar overstappen naar IPv4 is een slechte zaak.
Ik ben wel benieuwd naar wat hier aan de hand is.
Wellicht kan het worden opgelost. Of er komt hier iets boven water waar andere klanten met IPv6 Firmware ook last van kunnen krijgen.
In het laatste geval kan overstap naar IPv4 de enige oplossing zijn, maar je weet wel beter om welk probleem het dan ging. Daar kan Ziggo zijn voordeel mee doen.

wernervp uiteraard kies jij. Het onderzoekje mag uiteraard naar jouw smaak niet te lang gaan duren.
Gr Han
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75182Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
Als een IPv6 uitrol een puinhoop is, zoals hij op deze manier uitgerold wordt door Ziggo,
dan kappen met die ongelukkige IPv6 handel en je gelijk over laten zetten naar IPv4.

Of je moet graag als gewone onwetende consument of ICT kenner als testrat gebruikt willen worden, dat kan natuurlijk helemaal zo zijn, veel plezier ermee gewenst.:relaxed:

Klanten die dit niet willen, om weken als testrat te dienen, met allerlei problemen die ze dan hebben, met hun gewone internet verbinding, is not done en helemaal als niemand er één bal van begrijpt in de huidige achtergrond.
Dit is niemand te verwijten in de achtergrond, als er blind één of andere waanzinnige vorm van IPv6 firmware op de modems geknald wordt, dan weet je het ook niet meer waar je het zoeken moet.

Eerst maar eens goed intern testen of met een kleine testgroep die snel hulp kan krijgen als er problemen zijn, heeft dan mijn absolute voorkeur.
En als het enigszins behoorlijk stabiel lijkt kun je de consumentenstap maken.

Het is hier &^$@#$^&()*^ geen speeltuin voor mislukte IPv6 uitrollen,
maar een klant helpt klant forum en geen klant helpt Ziggo forum,
Ziggo kan heel goed voor zichzelf zorgen met zijn technische achtergrond
en klantvriendelijke keuzes en communicatie uitvoeren.
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Be rt Goed zo! Ik kan een heel end met je meegaan.
Het moet inderdaad niet te gek worden.
Klanten die dit niet willen, om weken als testrat te dienen, met allerlei problemen die ze dan hebben, met hun gewone internet verbinding, is not done en helemaal als niemand er één bal van begrijpt in de huidige achtergrond.

Dat ben ik helemaal met je eens. Als het zo zou zijn. Ik ken enkele langduriger test Cases, waar klanten vrijwillig aan meededen en wisten dat ze konden overstappen naar Ipv4. Daar lijkt me niks mis mee. Alleen op die manier kon bv een probleem met het externe DS-Lite CGNAT worden opgelost. Dat probleem had grote impact.

Waar ik het echt helemaal niet mee eens ben is, bv een recente case waarin een kabeltje van een NAS stuk was. Nota bene een Moderator heeft bevorderd snel van Ipv6 over te stappen naar Ipv4, wat uiteraard niet hielp. Het onderzoekje was niet eens begonnen!
Er is geen reden geen onderzoekje te doen bij IPv6 Firmware, dat je anders wel zou doen bij IPv4 Firmware.

Een klant zomaar aan het lijntje houden mag niet de bedoeling zijn als overstap naar IPv4 vermoedelijk de oplossing geeft. Dat lijkt me duidelijk en moet dus ook aan de klant duidelijk worden gemaakt.

Gr Han
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75182Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
hanh schreef: "Waar ik het echt helemaal niet mee eens ben is, bv een recente case waarin een kabeltje van een NAS stuk was. Nota bene een Moderator heeft bevorderd snel van Ipv6 over te stappen naar Ipv4, wat uiteraard niet hielp. Het onderzoekje was niet eens begonnen!"

Onerzoek is wel nodig, IPv6 uitzetten is dan in ieder geval IPv6 uitsluiten.
Wil later iemand terug naar IPv6, dan moet dat natuurlijk ook weer mogelijk zijn.:relaxed:
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Be rt Weer terug naar IPv6 gebeurt niet zoveel. Dat is logisch want de gemiddelde klant heeft hier geen boodschap aan. Het lijkt alleen in het belang van Ziggo te zijn IPv6 bij de klanten te houden. Ihb DS-Lite wegens besparing op IPv4 adressen.

Voor de toekomst hebben alle klanten er iets aan IPv6 in huis te hebben, als omschakeling van IPv4 naar IPv6 aan de orde komt. Ik moet eerlijk toegeven, dat die toekomst nog heel ver weg ligt. De transitie gaat niet bepaald vlot, als je dit op wereldschaal bekijkt. Door die laksheid voorzie ik grote problemen hiermee, maar denk niet dat ik dat zelf nog zal hoeven te gaan meemaken. De huidige IPv6 stuff van Ziggo is nog lang niet top, zoals jij ook al aangeeft. Toch is verdere ontwikkeling nodig, met liefst zo weinig mogelijk last voor de klant.

Ik vraag me overigens af of het wel zo handig is eigen Routers te blijven ontwikkelen, als er prima Routers met IPv6 support zijn van fabrikanten die daar hun core business van hebben gemaakt. Dan moet Ziggo natuurlijk wel IPv6 gaan leveren als je alleeen een kabelModem in gebruik hebt (zoals bij Bridge Mode). Dat is nog niet zo, maar het wordt onvermijdelijk, zodra het klanten ook wordt toegestaan een eigen kabelModem te gaan gebruiken. Hoe dit alles zich gaat ontwikkelen is nog onduidelijk.

Een vergelijking met de MediaBox XL dringt zich in dit verband ook op.
We verschillen van mening hierover, dat weet ik, maar ik vind dit apparaat een zak vol met Bugs, waar nog veel te weinig over geklaagd wordt. Uiteraard help je de klant en daarmee Ziggo, er nog iets van te maken. Jij niet in het minst! Het kan ook niet anders.
Waarom Ziggo dan ook niet een beetje geholpen met IPv6? Alles binnen redelijke grenzen voor een klant. Daarover geen verschil van mening.

Gr Han

NOOT Deze diskussie zou in een ander Topic of via PM moeten, maar we waren net zo goed bezig, om dit niet hier af te maken. Wie weet, of iemand anders er nog iets aan heeft?
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75182Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
hanh schreef: "Een vergelijking met de MediaBox XL dringt zich in dit verband ook op.
We verschillen van mening hierover, dat weet ik, maar ik vind dit apparaat een zak vol met Bugs, waar nog veel te weinig over geklaagd wordt."

Dat er weinig over geklaagd wordt heeft, mijns inziens, als hoofdreden dat hij wel goed werkt als het signaal op orde is, dat kun je ook lezen in de laatste reacties van diegene die de klachten hebben geuit in hun topics.
Behalve uit het thuisnetwerk halen, een af en toe een hysterische fan en wat aanpassingen in de instellingen en hij is ook niet de snelste, allemaal zaken die zeker beter zouden kunnen in de toekomst, is hij toch alleszins acceptabel om met veel plezier te gebruiken.

Om TV te kijken en replay, on-demand en apps te gebruiken hebben ik en de Ziggo klanten in mijn omgeving en familie en vrienden er een prima apparaat aan gehad, al vele jaren lang, en ik heb al de verschillende soorten langere tijd in gebruik gehad.

Als dat ziet zo was, omdat je niet eens normaal ongestoord naar TV kunt kijken, dan waren er hier velen het huis uit gevlogen en waren er Humax apparaten voor in de plaats gekomen, zeker met de interactieve smartcard mogelijkheden in oud-Ziggo gebied.:relaxed:
Ik kom hier in de regio eigenlijk nooit een Humax tegen die als hoofdapparaat gebruikt wordt.

(Ze vragen mij er eerst erbij als er troubles zijn om geen monteurskosten te hebben en dat is het laatste jaar alleen gebeurd met een kapotte voeding van een coax versterker, dus ik zie heel wat van die boxen gewoon werken door de voorramen en als ik er op de koffie/borrel/eten ben.)

Er zijn nu meer dan 1.400.000 Mediaboxen XL in gebruik.
Als er 100.000 niet goed van zouden werken, dan is het feest bij Radar, Kassa en de Consumentenbond start een actie en regent het overal klachten, ook hier op het forum zouden dan veel meer klachten komen, is mijn inschatting.
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Ok. Dit was voor mij een zinvolle en nette diskussie tussen twee heren.
:wink:
We sluiten af. Ok?
Ben door jou tot een nieuw inzicht gekomen.
Als ik uit persoonlijke interesse nog wat extra wil onderzoeken bij IPv6, maar ik vermoed dat een overstap naar IPv4 wel een oplossing zal geven, dan zal ik dit voortaan meteen beter duidelijk maken aan de klant. Die moet dan maar kiezen.
Gr Han

.
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
wernervp
Sorry voor het intermezzo. Hoe staan de zaken ervoor?
Gr Han
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75182Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
hanh schreef: "We sluiten af. Ok?" TOP:relaxed:
wernervp
Topicstarter
Level 1
  • 23Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Evert wrote:
Hoi,

Hopelijk staat in dit topic de oplossing voor je 🙂

Groet,
Evert


Dit had ik idd al geprobeert, maar lostte het probleem niet op.
wernervp
Topicstarter
Level 1
  • 23Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Oei wat een discussie over wel of niet IPV6 :D... Ik vind het zelf niet zo'n probleem om hiermee te testen. Ik maak echter deel uit van een gezin met twee tieners die het toch wel vervelend vinden als de responsetijden op internet traag zijn. Voor hen heb ik dus ook IPV6 uitgeschakeld op de netwerkadapters.

Mijn modem heeft IPV4 en IPV6 ingeschakeld, geen DS Lite.

Net even geprobeerd met IPV6 aangezet op mijn Surface Pro 4 . ziggo.nl opent snel. Netflix.com duurt 8 seconden voor deze verschijnt. De tweede keer gaat het wel wat sneller, maar ook dan is er wel wat vertraging t.o.v. ziggo.nl. De ernst van het probleem lijkt ook wat te wisselen.. altijd leuk met inconsequente ICT problemen.
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Werner, Bedankt.
Waar ik achter wilde komen is of er een liefst groot verschil is tussen de opbouw van een Dual Stack Site, zoals Netflix & andere grote jongens, en 'gewone' IPv4 only Sites (www.ziggo.nl + nog heeeeeeeeeeel veel andere).
Dat komt er niet helemaal uit. Netflix is uiteraard wat trager omdat er nogal wat tierelantijnen zijn.
Ik heb een 400/40 abo + Dual Stack op een ander kastje dan de ConnectBox. Netflix is 1 sec.. Wat voor abo heb jij? Bij 40/4 kan ik me nog wel iets voorstellen bij 8 sec, hoewel.... Zou ook snel moeten kunnen gaan, als er tenminste tegelijkertijd geen andere wat zware belasting is van je Internet Connectie. En 40/4 met twee tieners, zal ook wel niet het geval zijn, vermoed ik.

Waar ik aan denk is trage DNS Servers. Dat beinvloedt de opbouw van een Web page.
Die voor Netflix verlopen als het goed is via Ziggo IPv6 DNS (tenzij IPv6 uit staat op een test PC!), voor www.ziggo.nl via Ziggo IPv4 DNS.
Blijf geinteresseerd in ipconfig /all om te bekijken op een PC met problemen, dwz IPv6 aan.

Bottomline: vermoedelijk zal een overstap van Dual Stack naar IPv4 je een snelle oplossing kunnen geven. Zie de diskussie met Bert, waarom ik dit opschrijf.
Een klein projectje kan even, maar dat moeten we dan samen willen.
Kan hoe dan ook kennis opleveren, maar er is geen garantie dat IPv4 kan worden vermeden, omdat dit tenslotte toch de enige (nood)oplossing kan blijken.

Gr Han
wernervp
Topicstarter
Level 1
  • 23Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Beste Han,

Nu was het een vertraging, maar ik heb ook gezien dat sites gewoon niet te benaderen waren, een timeout, probeerde ik het echter direct daarna weer dan werkte het wel. Ik zat zelf ook te denken aan trage DNS server. Wellicht dat ik die eens kan vastzetten op de opendns servers op mijn laptop en dan maar eens kijken of dat scheelt. Op het oude modem had ik sowieso andere DNS servers ingesteld dan de standaard Ziggo DNS servers, op de connectbox kan dit helaas niet.

Vandaag viel het me vooral op toen ik een Linux computer wilde updaten (Raspbery PI). Te zien was dat deze een site wilde benaderen, maar er gewoon niet doorheen kwam met een ipv6 adres. Na het uitschakelen van ipv6 op die computer werkte het als een trein, heel vreemd. Ik ga dit morgen nog een proberen en probeer dan even een screendump te maken wanneer het probleem zich weer voordoet.

Ik heb een 200/20 abonnement waar ik wat betreft snelheden eigenlijk geen klachten over heb. Ik wil niet uitsluiten dat het op een ander vlak ligt dan de Ziggo router natuurlijk, maar het probleem is ontstaan na de installatie van de ConnectBox.

Voordat ik de ConnectBox had bestond het netwerk uit een Ubee modem in bridge mode met daarachter een router (Apple Airport Extreme). Die router ging stuk waarna ik de afweging maakte om Ziggo te vragen om een modem met wel goed WiFi i.p.v weer zelf een router voor goed wifi te moeten aanschaffen. Dat was de reden waarom ik een ConnectBox kreeg. De WiFi daarop is prima en ik heb daarnaast een bekabeld netwerk in huis aangelegd met nog een WiFi router op de zolder. De ConnectBox word nu standaard gebruikt (dus niet in Bridgemode), het probleem doet zich voor zowel bekabeld als via WiFi.
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Helder Werner,

Dat proberen van alternative DNS Servers is geen gek idee om te testen.
Er moeten dan zowel DNS Servers voor IPv4 worden ingesteld als voor IPv6.
Voor adressen zie:
https://www.lifewire.com/free-and-public-dns-servers-2626062

Ik knoop er ff dit Topic aan vast:
https://community.ziggo.nl/internetverbinding-102/internetverbinding-valt-regelmatig-weg-dns-probleem-35654
Oppervlakkig lijkt dit op jouw probleem & geeft het gebruiken van andere DNS-Servers een verbetering, die als echte oplossing uiteraard onwenselijk is.
Zoom je in, dan blijkt dat het hier niet zoals bij jou om Dual Stack Firmware gaat maar over DS-Lite Firmware. In hoeverre je dit met elkaar mag vergelijken, is onduidelijk, maar op zijn minst behoorlijk discutabel.
Mark Ziggo is in dat Topic nog met het probleem bezig. Als daar iets uitkomt dat voor jou van belang zou kunnen zijn, dan zie ik dat. Zelf ben ik daar eerder aan het eind van mijn Latijn gekomen. Wat raar was dat er soms uitsluitend de in de ConnectBox ingebouwde IPv4 DNS-Server 192.168.178.1 aan een PC werd toegekend en geen DNS-Servers voor IPv6. Dat werkte soms wel, soms niet. Dat snapte ik niet meer & dat was dan dat. Het is nu iets tussen Topic Starter en Mark. Ik voorzie dat het wel overstap naar IPv4 zal worden.

Waar ik nog steeds in geinteresseerd ben is wat de adresinstellingen zijn voor een PC (of MAC) als die volledig afkomstig zijn van de DHCP van de ConnectBox.
Is er een net ingesteld IPv6 adres?
En in het bijzonder ook wat er voor IPv6 en IPv4 DNS Servers worden toegewezen.

Misschien begin je al terug te verlangen naar een eigen Router achter de ConnectBox in Bridge. Dat is zo gek nog niet. De ConnectBox is toch wel een speelgoeddingetje met wat nukken. Je kunt er niet eens alternatieve DNS-Servers op instellen. Kennelijk ook niet bij de relatief nieuwe Dual Stack Firmware. Het verlies van de Wifi van de ConnectBox, zou je op de koop toe kunnen nemen.

Gr Han
efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1594Likes
hanh het is op zich niet nodig om voor IPv6 speciale DNS servers te configureren. Een lookup op een IPv4 DNS server geeft ook gewoon een AAAA record terug als je daar om vraagt.
Het kan natuurlijk wel, DNS lookup over IPv6, maar het is niet noodzakelijk.
Anne H
Community Developer
Community Developer
  • 3866Posts
  • 225Oplossingen
  • 1576Likes
Hallo wernervp welkom op onze Community.

Inhakende op de mooie discussie hierboven: wanneer jij van de problemen af wil zijn dan regel ik een andere modem firmware voor je (IPv4 only). No problem 🙂 Dat is voor het hele gezin de meest praktische oplossing.

Als je toch nog wat zou willen testen zou dat mooi zijn. We weten niet wat er nu bij je speelt en met de nieuwe modem firmware is het niet meer te onderzoeken. Via http://ipv6-test.com/speedtest/ kun je een speedtest over IPv4 en IPv6 doen, als daar enorme verschillen in blijken te zitten is er iets mis. En dat willen we graag onderzoeken.

Laat in het topic weten hoe je het aan wil pakken. Stuur mij daarnaast een privébericht met je postcode, huisnummer en klantnummer.
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic