oalammers

Level 1
  • 18Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Signaalsterkte / kwaliteit

Goedenmiddag!

Wij hebben sinds een week veel verbindingsproblemen met het draadloze netwerk. We hebben zowel een wifi punt uit de mediabox xl en de modem.
Nu heb ik gisteren eens bij diagnostiek gekeken en zag dat de signaalsterkte slecht was maar de kwaliteit uitmuntend.

We ondervinden vooral veel problemen met het kijken van videoland via de app van de smart tv maar ook via kanaal 151. De afleveringen starten erg langzaam op het tijdens de aflevering gaat het regelmatig beeld automatisch op pauze en gaat dan weer verder. Netflix werkt op hetzelfde moment wel gewoon waardoor ik ook twijfel of het geen probleem van videoland is.

Ook op de mobiele telefoon zie ik de 2 wifi punten en er staat regelmatig "internet tijdelijk niet beschikbaar". we schakelen dan automatisch naar het andere wifi punt wat meestal wel werkt, maar sinds gisteren eigenlijk ook niet meer.
Geeft het problemen als we zowel de wifi van de mediabox xl gebruiken en die vanuit het modem?

Als bijlage een foto van de aansluiting in de woonkamer en het modem. Bij het modem brand wel gewoon het witte lampje aan de voorzijde. Ook met de bekabelde verbinding tussen modem en tv krijgen we de melding dat het netwerk verbonden is maar dan nog zijn er problemen.

Ik hoor graag of iemand ideeën heeft.
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Mark
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5774Posts
  • 655Oplossingen
  • 1963Likes
Hi oalammers, welkom op onze Community. Je hebt al een hoop tips gekregen en volgens mij zijn we dichtbij het ontdekken van de oorzaak.
De verbinding tussen het modem en onze centrale is verre van optimaal, zoals gezegd is de upstream power te hoog (veel moeite om het signaal bij de centrale te krijgen) en de downstream power te laag (binnenkomend signaal te zwak). Maar als ik het goed heb gelezen staat jouw modem in de woonkamer, aangesloten op de MCP-03, en zit de hoofdaansluiting in de meterkast elders in huis.

Dan is mijn eerste advies: sluit het modem direct op de hoofdaansluiting aan!

Dat is de enige juiste aansluiting die wij adviseren en ik ben benieuwd hoe de signalen er dan uitzien. Als we nu een storingsmonteur bij je langssturen zal dit ook het eerste zijn wat hij doet én omdat dat de binnenhuisinstallatie betreft wordt er €50 in rekening gebracht (zie voorwaarden).
Een foto van de hoofdaansluiting zou ook handig zijn hier, dan kunnen we ook daar met je mee-kijken/denken.

Als het modem uit de woonkamer weg is kan ook de MCP-03 weg van de wandcontactdoos en daarmee gaat de signaalsterkte op de Mediabox XL omhoog (2 vliegen 1 klap, win-win, etc.).

Bekijk in context

31 Reacties 31
DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes
oalammers wrote:
Geeft het problemen als we zowel de wifi van de mediabox xl gebruiken en die vanuit het modem?


Het antwoord op die vraag is: Ja, maar daar bent u zelf ook al achter gekomen.

Er is wel een handleiding voor (zie deze link) maar het kan zijn dat als Ziggo een firmware update doet op de Mediabox, u de instelling overnieuw moet doen. (Instellingen na lopen / DHCP-server in de MediaBox weer uit zetten.)
RobertKoopman

Level 7
  • 915Posts
  • 86Oplossingen
  • 253Likes
Mediabox XL en ConnectBox niet koppelen met een netwerkkabel is al heel lang het advies.
Dat werkt gewoon niet goed.
Dus geen WiFi gebruiken van de Mediabox XL.
oalammers
Topicstarter
Level 1
  • 18Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes
RobertKoopman wrote:
Mediabox XL en ConnectBox niet koppelen met een netwerkkabel is al heel lang het advies.

Ok dan ga ik de wifi van de mediabox XL niet meer gebruiken! Echter verbind je de mediabox niet met de connectbox middels een kabel of doe je dat ook alleen via wifi?
efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1594Likes
Mediabox in het netwerk kan inderdaad problemen geven. Echter ik lees ook “signaal sterkte slecht” en ik zie een wat oudere splitter. Kun je toch eens de up en downstream waarden uit je modem hier posten?
https://community.ziggo.nl/deel-je-tip-91/waar-vind-ik-de-up-en-downstreamwaardes-van-mijn-modem-292...
oalammers
Topicstarter
Level 1
  • 18Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes
Ik zal later thuis even de waardes opzoeken en ze posten! Ik zat zelf ook te denken aan een verouderde splitter... Denk dat deze een jaartje of 7 oud is nu.
oalammers
Topicstarter
Level 1
  • 18Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes
Inmiddels de mediabox XL uit het thuisnetwerk gehaald. Netwerkkabel tussen modem en mediabox is ook verwijderd. Na de spanning van de mediabox gehaald te hebben is deze na lange tijd weer opnieuw opgestart. So far so good. Echter ga ik nu via de Smart tv zelf naar de app van videoland en ga wat afspelen. Wederom veel haperingen en pauzeren/hervatten.

In de bijlage 2 screenshots van de downstream waardes en 1 screenshot van de upstream waardes.
Fester 538

Level 1
  • 554Posts
  • 27Oplossingen
  • 73Likes
De oorzaak is bij de aop doos te liggen en de splitter ook. De upstream is te hoog 52 dbmv ideaal is 41 up en de downstream is erg laag - 7 is wel in de norm zoals vele zeggen +0 of wat erboven zou Beter zijn. Beste is om een monteur te aop met splitter laten vervangen. Is deze punt die hebt geplaats de binnenkomend singaal van ziggo of zit er nog 1 in de meterkast herken je aan de groene kabel
efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1594Likes
Exact. Op de DS kanalen 2, 12 en 20 stikt het ook van de onherstelbare errors. Ziggo maar even bellen, dat ze het fixen.
oalammers
Topicstarter
Level 1
  • 18Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes
Dank jullie wel voor de info! Van al die waardes heb ik geen verstand maar zag inderdaad wel dat er heel veel foutmeldingen in stonden! Ik ga ermee aan de slag.
oalammers
Topicstarter
Level 1
  • 18Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes
Inmiddels Ziggo gesproken en alle up- en downstream waarden laten zien die ik in een eerdere reactie heb gepost. Volgens Ziggo zijn alle waardes binnen de marge. Dit strookt niet echt met wat er in eerdere reacties is gezegd.
Ook heb ik op advies van hun een speedtest moeten doen. Hier schrok ik me kapot van. Deze heb ik op mijn iMac gedaan. Zie de resultaten in de bijlage.
Ook heb ik een netwerkdiagnose gedaan op de connect box en kreeg hier bij de bekabeling een rode melding. Zie bijlage. Ik heb overigens alleen mijn tv via een netwerkkabel aan de connectbox aangesloten. Volgens de netwerkstatus op de tv is alles goed.
Internetten op wifi gaat prima op alle apparaten.
Videoland wat wij erg veel gebruiken werkt amper meer via de app in de mediabox, kanaal 151 en de app op mijn LG smart tv. Zojuist kregen we ook de foutmelding VL01.
Vorige week zijn we een midweek weggeweest in Nederland en toen werkte alles thuis nog prima. Hoe kan dit in minder dan een week tijd zo dramatisch zijn geworden...

Iemand verder nog tips of ideeën? Tv ook ontkoppelen van netwerkkabel en op wifi instellen?

Bedankt wederom!
ArChie.DVB

Level 1
  • 1306Posts
  • 19Oplossingen
  • 552Likes
De persoon die je bij Ziggo gesproken hebt valt duidelijk binnen de marge van onbekwame Ziggo medewerkers met veel fantasie. Jammer dat Ziggo zich zo wil blijven profileren i.p.v. mensen goed op te leiden zodat ze ook begrijpen wat ze zien.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21924Likes
Kun je hier een foto plaatsen van de eerste plaats waar Ziggo je huis binnenkomt met de groene kabel en stekkerdoos of splitter die aan de groene kabel zit?
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Be rt wrote:
Kun je hier een foto plaatsen van de eerste plaats waar Ziggo je huis binnenkomt met de groene kabel en stekkerdoos of splitter die aan de groene kabel zit?



Is dat niet de coax aansluiting welke we (deels) zien achter de oude splitter? Ik kan niet zien of dat het AOP is, maar het ziet er wel wat gedateerd uit. En als deze splitter erop past is het doorgaans ook een oude coax aansluiting/AOP....
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21924Likes
Willem-A oalammers Als dit inderdaad de eerste plaats is waar Ziggo het huis binnenkomt, dan kan een Ziggo monteur besteld worden om dit gratis te vervangen voor een hedendaagse stekkerdoos en een splitter die ook aan de huidige standaard voldoet.
oalammers
Topicstarter
Level 1
  • 18Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes
Dank jullie wel voor de reacties! gisteren in de meterkast gekeken en hierin zit de hoofdaansluiting. Kastje tegen de wand waar aan de onderkant een groene kabel in gaat. Aan de bovenkant van dit kastje komt een kabel die weer naar een stalen splitter gaat met 3 vertakkingen. Vanaf deze splitter gaan de coax kabels naar de 3 aansluitingen in de woning. Ik ben helaas vergeten een foto te maken.
We zijn het wel spuugzat en willen waarschijnlijk toch een monteur laten komen. Alles is naar de fabrieksinstellingen hersteld maar de apps op de mediabox werken niet meer en ook de wifi werkt niet meer bij de media.
Het gekke is dat we wel op onze telefoon en Imac gebruik kunnen maken van de wifi.
Wat is nu wijsheid om te doen? Ziggo bellen voor een monteur om alles na te lopen of moet ik zelf nog iets testen?
Mark
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5774Posts
  • 655Oplossingen
  • 1963Likes
Hi oalammers, welkom op onze Community. Je hebt al een hoop tips gekregen en volgens mij zijn we dichtbij het ontdekken van de oorzaak.
De verbinding tussen het modem en onze centrale is verre van optimaal, zoals gezegd is de upstream power te hoog (veel moeite om het signaal bij de centrale te krijgen) en de downstream power te laag (binnenkomend signaal te zwak). Maar als ik het goed heb gelezen staat jouw modem in de woonkamer, aangesloten op de MCP-03, en zit de hoofdaansluiting in de meterkast elders in huis.

Dan is mijn eerste advies: sluit het modem direct op de hoofdaansluiting aan!

Dat is de enige juiste aansluiting die wij adviseren en ik ben benieuwd hoe de signalen er dan uitzien. Als we nu een storingsmonteur bij je langssturen zal dit ook het eerste zijn wat hij doet én omdat dat de binnenhuisinstallatie betreft wordt er €50 in rekening gebracht (zie voorwaarden).
Een foto van de hoofdaansluiting zou ook handig zijn hier, dan kunnen we ook daar met je mee-kijken/denken.

Als het modem uit de woonkamer weg is kan ook de MCP-03 weg van de wandcontactdoos en daarmee gaat de signaalsterkte op de Mediabox XL omhoog (2 vliegen 1 klap, win-win, etc.).
oalammers
Topicstarter
Level 1
  • 18Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes
beste Mark,

Ik heb zojuist een foto gekregen van mijn vriendin van de hoofdaansluiting. Aan de bovenkant gaat er een kabel richting de zilverkleurige splitter met 3 vertakkingen. Vanaf deze vertakkingen gaan de kabels naar de 3 aansluitingen in de woning.
Nu gebruiken we uiteindelijk maar 1 a 2 van deze aansluitingen.
Hoe moet ik nu precies de connectbox aansluiten op deze hoofdaansluiting? Is hier een makkelijk stappenplannetje voor?
Mark
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5774Posts
  • 655Oplossingen
  • 1963Likes
oalammers wrote:
Hoe moet ik nu precies de connectbox aansluiten op deze hoofdaansluiting? Is hier een makkelijk stappenplannetje voor?

Jawel, op onze website staan heel veel stap-voor-stap installatiehandleidingen, bijvoorbeeld deze. Jouw hoofdaansluiting ziet er weliswaar anders uit, maar in feite is het een 1-gats wandcontactdoos.

In het coax netwerk thuis heb je het liefst zo min mogelijk splitters/verdelers, elke splitter levert namelijk extra signaalverlies op en is een mogelijke bron van storingen. Op het modem is dat het allerbelangrijkst, omdat daarop het signaalniveau essentieel is voor een goede verbinding. We adviseren om het modem altijd binnen een meter van de hoofdaansluiting te plaatsen.
In de Mediabox XL zit ook een modem, maar die kan verder van de hoofdaansluiting geplaatst worden omdat hij zelf het binnenkomende signaal kan versterken tot het gewenste niveau. Die is specifiek daarvoor ontworpen omdat hij natuurlijk bij de tv moet staan. Wellicht gebruikte je vroeger de Mediabox XL wel als modem en is het losse modem er later bij geplaatst?

Liefst zou jij in de meterkast 1 splitter (of misschien zelfs een versterker) hebben, waarop je zowel het modem als alle andere vertakkingen op aan kunt sluiten. Maar ik kan me voorstellen dat je die nu niet in huis hebt liggen.
Probeer dan het modem aan te sluiten op de huidige splitter in de meterkast, in plaats van één van de vertakkingen die je nu niet gebruikt. Afhankelijk van de aansluiting op de splitter en de coax kabel zal dat wel of niet passen.
oalammers
Topicstarter
Level 1
  • 18Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes
Mark,

Dank je wel voor je uitgebreide antwoord! Ik ga hier mee aan de slag! Enige nadeel is dat we geen stopcontact in de meterkast hebben dus daar moet ik even iets op bedenken. Maar voor het testen moet het sowieso goed komen!

Uitgelicht topic