Vraag

Signaal waardes modem lopen op

• 30 oktober 2018
  • 33 Reacties
  • 1772x Bekeken

Reputatie 5
Badge +3
Hallo allemaal,

Het valt mij sinds vorige week op dat de signaalwaardes in ons modem nogal aan het oplopen zijn. Dit lijkt gekomen te zijn na uitschakeling analoge TV. We begonnen vorige week met deze waardes (voor uitschakeling analoge TV):

Vervolgens na uitschakeling analoog werd dat:

Twee dagen erna, woensdag op donderdag nacht is de verbinding twee keer met 1 uur verschil voor 5 minuten weggeweest en toen werden de waardes van de downstream kanalen tussen de 8 en 10. (forse verhoging dus)

Maar, vandaag werd het nog gekker:

Er vallen drie zaken op:

1) De downstream waardes lopen op
2) De SNR (DB) bij down is veranderd
3) De upstream blijft redelijk gelijk

Note: De laatste afbeeldingen zijn gemaakt na reboot modem. Vandaar dat de T3 time-outs op 0 staan.

Ik heb vorige week ook al contact gezocht via sociale media en daar gaven ze aan dat Ziggo niets heeft gewijzigd in dorp. Vanaf afstand kunnen de waardes niet gewijzigd worden. Dat betekend dat ik nog maar 1 ding kan bedenken, er staat ergens een verdeler (onze straat kast?) te flipperen. Bij ons in huis zit het niet, bij mijn buurman veranderen de waardes op exact hetzelfde moment en lag de verbinding er vorige week ook op exact hetzelfde moment uit.

Is er iemand van Ziggo hier op het forum die hier wel iets zinnigs op kan verzinnen? Of iemand die intern wel kan zien of Ziggo wel of niet iets doet in het dorp? Anders is het wellicht verstandig dat de netwerk afdeling een onderzoek start. Het heeft zoals gezegd weinig zin dat ze hier in huis komen, het is een apparaat in de kast van Ziggo die het hoogwaarschijnlijk binnenkort begeeft.

De internet snelheden zijn nog goed, de mediabox XL doet af en toe (opnieuw) irritant met korte blokjes door het beeld. Laatst genoemde heeft mijn buurman ook sindskort.

33 Reacties

Reputatie 7
Badge +25
De downstream waarden zijn hoger dan we normaal zien. Hoe vertaalt zich dat in de signaalsterkte op uw mediabox XL? Die zou ergens in goed moeten staan.
Reputatie 5
Badge +3
Die is momenteel ook verder dan hij zou moeten (was wel goed):

We hebben tevens gisteren een opname gehad met foutcode 4021: “Deze opname is jammer genoeg mislukt omdat de verbinding is weggevallen”
Reputatie 7
Badge +25
Heeft u al contact gehad met de helpdesk, telefonisch of via de chat?
Reputatie 5
Badge +3
Heeft u al contact gehad met de helpdesk, telefonisch of via de chat?

Nee, we hebben zoals beschreven in mijn begin post vorige week contact gehad met sociale media. Hun konden niets vinden van werkzaamheden gedaan door Ziggo en vroegen of ik het in de gaten wilde houden. Aangezien het haast niet anders kan dat Ziggo iets gedaan moet hebben, heb ik wellicht meer kans op het forum dat ze daar achterkomen dan via sociale media. Zoals gezegd zijn dezelfde waardes bij de buren actief. Het probleem komt dus buiten vandaan. De chat of telefoon wil al snel een monteur naar je huis sturen, dat gaat hem niet worden want het zit ergens buiten in een kast.
Reputatie 7
Badge +25
Er zal waarschijnlijk een netwerkmonteur naar de kast gestuurd moeten worden om het signaal op uw aansluitpunt en dat van uw buren wat terug te schroeven. Via de chat kunt u verwijzen naar dit topic en de waarden laten zien. Dat werkt het snelst. Als u wat meer geduld heeft kunt u ook wachten totdat er een moderator langs komt en het topic oppikt. Zelf kunt u (tijdelijk) voor extra demping zorgen door bv een tweede splitter te plaatsen.
Reputatie 5
Badge +3
Dat is mogelijk @Jan F. 🙂 al denk ik dat er meer aan de hand is, volgens Ziggo sociale media is er immers niemand in de kast(en) geweest de afgelopen dagen. Dus dat signaal kan nooit zelf van 2 tot 4 naar 15 gaan.
Reputatie 7
Badge +25
Als u vermoeden juist is, is het extra belangrijk om snel een monteur ter plaatse te krijgen voordat er groter problemen ontstaan.
Reputatie 5
Badge +3
Het lijkt mij echt verstandig dat Ziggo gaat zoeken hoe dit kan. De signaalwaardes zijn nu automatisch weer wat omlaag gegaan. Dit kan toch niet de bedoeling zijn?

Ik heb aan onze kant niets gewijzigd. Dat geldt ook voor mijn buurman.
Reputatie 7
Badge +35
De snelste weg voor een netwerkmonteur is via de chatbox, kun je gelijk de volgende link er naar toe kopieren waar de te hoge waarden op staan:
https://community.ziggo.nl/internetverbinding-102/signaal-waardes-modem-lopen-op-33012?postid=328856

Dit is een klant helpt klant forum waar Ziggo moderators eens in de paar werkdagen langskomen in ieder topic, dus dat kan nog een paar dagen duren.

De chatbox (24 uur per dag/365 dagen per jaar te gebruiken) komt rechtsonder in beeld van de pagina hieronder, als er iemand beschikbaar is, soms even wachten:
https://www.ziggo.nl/chat
Reputatie 5
Badge +3
Jammer dat er geen reactie vanuit Ziggo komt. Kennelijk is het prima dat signalen up en down gaan.
Reputatie 7
Badge +25
@King006, heeft u zelf al eens contact gezocht met de helpdesk via de telefoon of chat? Het moderatieteam is niet altijd onmiddellijk beschikbaar voor niet urgente zaken.
Reputatie 5
Badge +3
@Jan F.,

Zoals eerder gezegd via sociale media. Maar daar heb je niets aan.
Reputatie 7
Badge +25
U kunt natuurlijk passief afwachten tot een moderator tijd heeft. Ik zou echter bellen of chatten. Dat blijkt in de praktijk erg effectief.
Reputatie 7
Badge +35
Jammer dat er geen reactie vanuit Ziggo komt. Kennelijk is het prima dat signalen up en down gaan.
Dit is een klant helpt klant forum waar Ziggo moderators eens in de paar werkdagen langskomen in ieder topic, dus dat kan nog een paar dagen duren.

Wil je sneller contact met Ziggo, gebruik dan de chat om een antwoord te krijgen op je vraag.

De chatbox (24 uur per dag/365 dagen per jaar te gebruiken) komt rechtsonder in beeld van de pagina hieronder, als er iemand beschikbaar is, soms even wachten:
https://www.ziggo.nl/chat
Reputatie 5
Badge +3
Vannacht zijn er werkzaamheden geweest n.a.v. uitschakeling analoge TV in de hele regio. De waardes zijn gezakt, maar er zitten wel een hele hoop Post Reed Solomon Errors op de lijn. (zelfs na herstart modem zijn ze zo weer terug)
Reputatie 7
Badge +25
Vannacht zijn er werkzaamheden geweest n.a.v. uitschakeling analoge TV in de hele regio. De waardes zijn gezakt, maar er zitten wel een hele hoop Post Reed Solomon Errors op de lijn. (zelfs na herstart modem zijn ze zo weer terug.

Kunt u de errors koppelen aan problemen die ervaart in uw verbinding?
Reputatie 6
Plaats eens de schermprints van de modem status pagina's.
Reputatie 5
Badge +3
Plaats eens de schermprints van de modem status pagina's.

Hierbij:

De uptime is nu 35 minuten. Toen ik hem zelf had gereset zaten er errors op van over 2000.
Reputatie 6
Oké, ze hebben bij jou dus ook downstream kanalen verplaatst naar de hogere frequenties waarbij ze gelukkig voor jou wel de interferentie gevoelige set van 4 frequenties hebben overgeslagen in de downstream configuratie van het modem. Wel is er sprake van opvallende storing op 858 MHz. Sowieso valt op dat de signaal sterkte van de downstream kanalen op de hoogste frequenties achterblijft bij de rest van de frequenties. Hier heeft Ziggo nog wat af te regelen.
Reputatie 5
Badge +3
Oké, ze hebben bij jou dus ook downstream kanalen verplaatst naar de hogere frequenties waarbij ze gelukkig voor jou wel de interferentie gevoelige set van 4 frequenties hebben overgeslagen in de downstream configuratie van het modem. Wel is er sprake van opvallende storing op 858 MHz. Sowieso valt op dat de signaal sterkte van de downstream kanalen op de hoogste frequenties achterblijft bij de rest van de frequenties. Hier heeft Ziggo nog wat af te regelen.

Afgelopen nacht hebben ze het alleen vanaf afstand geregeld in heel de regio hier. Geen idee of Ziggo nog iets gaat regelen in het dorp zelf. We hebben geen e-mail gehad over werkzaamheden. (alleen die van gisteren)

Ik verwacht overigens binnen nu en morgen dat er weer een waslijst aan errors staan.
Reputatie 5
Badge +3
@ArChie.DVB,

Inmiddels inderdaad meer errors:

Het is eigenlijk alleen kanaal 2,3 en 4 die het probleem hebben. Zijn dat ook frequenties van 4G?
Reputatie 6

Het is eigenlijk alleen kanaal 2,3 en 4 die het probleem hebben. Zijn dat ook frequenties van 4G?

Van 832 MHz tot 862 MHz is inderdaad ook in gebruik voor 4G. Deze frequenties worden gebruikt om het signaal van een 4G telefoon te verzenden naar de zend/ontvangstmasten van de 4G providers. Dit is een zwakker signaal dan de andere kant op wat via het frequentie gebied van 791 MHz tot 821 MHz gebeurd die nu in jouw modem configuratie niet gebruikt worden. Ik weet niet of je een 4G telefoon(s) hebt en in de buurt van het modem/coaxbekabeling hebt liggen. Zo ja, probeer eens een wat grotere afstand.
Reputatie 5
Badge +3
@ArChie.DVB,

Wij hebben een bank in de buurt van onze AOP staan waar een telefoon zeker in de buurt komt. Voor de AOP staat een kastje waar een telefoon wel eens op wordt neergelegd. Dat kan dus zeker een goede optie zijn, maar dat bekend dat er iets “lek” is waar het signaal doorheen loopt? We gebruiken immers 4G kabels en 1 van de nieuwste AOP’s.
Reputatie 5
Badge +3
@ArChie.DVB,

Het probleem met de ene error lijkt opgelost 😉 ik heb het probleem daarvan vermoedelijk gevonden in AOP. Waardes nu (uptime 8 uur):

Er was hier afgelopen week kort een storing volgens Ziggo. Geen idee wat voor storing, er is weinig veranderd.
Reputatie 5
Badge +3
Ik moet zeggen dat het balkje op de mediabox XL van Signaalsterkte bijna bij uitmuntend staat. Dat is niet goed, maar de aparte modem heeft al lage waardes. Ik kan dat dus niet aanpassen.

Reageer