Beantwoord

Regelmatig T3 en T4 time outs

Onlangs telefonisch contact gehad, maar daar kreeg ik te horen dat het allemaal niet zo veel kwaad kan. Hier ben ik het niet helemaal mee eens aangezien internet soms compleet wegvalt. En voor mijn gevoel praat ik chinees voor de gemiddelde callcenter medewerker. Hopelijk kan hier iemand een oplossing geven of ervoor zorgen dat er een NOC ingeschakeld kan worden.

Hieronder netwerk logging uit de Connectbox:

• critical: No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=ac:22:05:67:fa:60;CMTS-MAC=00:17:10:91:cf:82;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
  • notice: TLV-11 - unrecognized OID;CM-MAC=ac:22:05:67:fa:60;CMTS-MAC=00:17:10:91:cf:82;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
  • warning: MIMO Event MIMO: Stored MIMO=-1 post cfg file MIMO=-1;CM-MAC=ac:22:05:67:fa:60;CMTS-MAC=00:17:10:91:cf:82;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
  • critical: No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=ac:22:05:67:fa:60;CMTS-MAC=00:17:10:91:cf:82;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
  • critical: Received Response to Broadcast Maintenance Request, But no Unicast Maintenance opportunities received - T4 time out;CM-MAC=ac:22:05:67:fa:60;CMTS-MAC=00:17:10:91:cf:82;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
  • critical: Received Response to Broadcast Maintenance Request, But no Unicast Maintenance opportunities received - T4 time out;CM-MAC=ac:22:05:67:fa:60;CMTS-MAC=00:17:10:91:cf:82;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
Die T3 errors hebben voor zover ik heb kunnen nagaan te maken met de verbinding naar buiten.

Upstream

Downstream

Ik hoor graag van jullie en alvast bedankt!
icon

Best beantwoord door Be rt 2 februari 2019, 21:27

Het modem hangt achter de versterker?
Dan is de hoge downstream te verklaren.

De monteur zal gratis deze oude AOP vervangen en een splitter plaatsen met één uitgang naar het modem en één uitgang naar de versterker.
Zo is de standaard aansluiting tegenwoordig.
Een modem kan, hoeft niet, achter een versterker vreemde dingen laten zien.

Mocht je nog geen monteur hebben besteld, dan chat met Ziggo.
De chatbox (24 uur per dag/365 dagen per jaar te gebruiken) komt rechtsonder in beeld van de pagina hieronder, als er iemand beschikbaar is, soms even wachten:
https://www.ziggo.nl/contact

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, start dan een nieuw topic.

13 Reacties

Reputatie 7
Badge +18
Heb je het probleem met wifi of ook bedraad?

Kan je ook een screenshot plaatsen met de pre en post rs errors?
Ook een foto van je aansluitingen (waaronder het AOP) zou welkom zijn.

Zo nu en dan en T3 of T4 error wijst niet gelijk op een probleem.
Reputatie 6
Dergelijke meldingen worden juist gelogd om kenbaar te maken dat er een signaalprobleem is. T3 meldingen direct na een herstart kunnen voorkomen omdat die optreden tijdens de initiële ranging waarbij het modem nog aan het uitzoeken is wat de juiste zendsterkte is voor communicatie met de CMTS. Spontane T3 meldingen niet na een herstart van het modem zijn we slecht nieuws omdat het modem dan kennelijk problemen heeft met het versturen van packets naar de CMTS. Er gaan dan meer packets verloren dan alleen ranging packets. Dat kan het modem echter niet detecteren omdat er op dit niveau geen sprake is van ontvangstbevestigingen. T4 meldingen zijn sowieso slecht nieuws omdat ze altijd duiden op signaalproblemen die het modem moet oplossen voordat het dataverkeer van de gebruiker hervat kan worden.
Een tijd terug is er bij mij een Ziggo monteur geweest waaraan ik gevraagd had over die T3 meldingen. Hij vertelde dat dit geen kwaad kan en dat dit komt doordat er apparaten binnen het netwerk zijn die naar buiten willen communiceren. De zogenaamde IOT apparaten, (Internet Of Things). Kan dus van alles zijn: wifi van een smartphone zijn, koelkast, Tv, wasmachine met wifi. De verbinding lukt niet, wat dan schijnt te resulteren in die T3 meldingen. Schijnt Connectbox eigen te zijn.
T4 melding zijn wel erg, want dit geeft een haperende verbinding met Ziggo aan. Deze geven wel uitval met het internet en moet je dus Ziggo bellen.
Of het allemaal klopt wat hij zei weet ik niet.
Steefb schreef:

Heb je het probleem met wifi of ook bedraad?

Kan je ook een screenshot plaatsen met de pre en post rs errors?
Ook een foto van je aansluitingen (waaronder het AOP) zou welkom zijn.

Zo nu en dan en T3 of T4 error wijst niet gelijk op een probleem.

Thanks voor de vlotte reacties. Hieronder de extra info. Vanuit meterkast lopen er cat6 kabels naar meerdere kamers.

Wifi is regelmatig niet beschikbaar voor enkele minuten. Kabel stopt alleen wanneer er een T4 melding is.

Reputatie 7
Badge +18
Ik zou me concentreren op de wifi, heb je hier wat aan?

https://computertotaal.nl/artikelen/internet-thuis/overal-wifi-25-tips-voor-je-draadloze-netwerk/

Als je modem meerdere keren per week echt herstart is er een ander probleem.

De tijden die hier staan "Hieronder netwerk logging uit de Connectbox:" zijn allemaal gelijk en kunnen bij opstart van de modem voorkomen en zonder volledig overzicht kun je daar niet zoveel mee.
T4 meldingen en wegvallende verbinding mag je niet hebben, ik zou gewoon Ziggo laten komen.
Volgens mij is het aantal Post RS Errors ook aan de hoge kant...

Reputatie 7
Badge +25
Dat hangt ervan af hoelang het modem aanstond. De teller loopt op, dus als het modem lang aanstaat, is de teller automatisch hoog/hoger. Echter, zoals er al geadviseerd is zou ik een Ziggo monteur laten komen. T4 meldingen horen er gewoonweg niet te zijn. Ik vind je downstream ook aan de hoge kant, kan de monteur daar ook direct naar kijken 🙂
Reputatie 7
Badge +31
Het modem hangt achter de versterker?
Dan is de hoge downstream te verklaren.

De monteur zal gratis deze oude AOP vervangen en een splitter plaatsen met één uitgang naar het modem en één uitgang naar de versterker.
Zo is de standaard aansluiting tegenwoordig.
Een modem kan, hoeft niet, achter een versterker vreemde dingen laten zien.

Mocht je nog geen monteur hebben besteld, dan chat met Ziggo.
De chatbox (24 uur per dag/365 dagen per jaar te gebruiken) komt rechtsonder in beeld van de pagina hieronder, als er iemand beschikbaar is, soms even wachten:
https://www.ziggo.nl/contact
Reputatie 7
Badge +25
@Be rt Goeie! Die had ik even over het hoofd gezien...
@Evert Modem stond nog geen dag aan ;)
@Be rt Thanks voor de info, en ja modem zit via de versterker, dan wel de minst versterkte poort. Ik ga een monteur bestellen voor het vervangen van de AOP. Zodra dit is gebeurd zal ik de uitkomst even laten weten.

@Steefb @Klikoo ook bedankt voor het meedenken.
@Evert @Be rt
De nieuwe AOP is inmiddels anderhalve week in de lucht. Sindsdien is de verbinding niet meer weggevallen.

Down- en upstream waardes zijn nu 4, 5 en 44. Posterrors is stuk lager. Helaas nog wel wat T3 errors. Xbox/Desktop zitten via kabel dus is nu wel prima zo.

Nogmaals bedankt voor de hulp.
Reputatie 7
Badge +31
@Remapge1 TOP, dank voor je update. Veel internet- en spelplezier gewenst.☺