Bigpapa

Level 10
  • 483Posts
  • 4Oplossingen
  • 217Likes

Regelmatig herstarten van de Connectbox bij zware belasting (downloaden / NAS benaderen)

Heb al een klein jaar dat de connectbox zich spontaan herstart, was niet zo`n probleem maar sinds en paar weken is het wel erg.
Elke keer merk ik dat bij zware belasting de cb zich herstart.
En met zware belasting bedoel ik downloaden/nas aanspreken/ website openen en dan gaat het mis.
En dat gebeurt zo vaak dat ik er moedeloos va wordt.
Nu komt er een donderdag een monteur langs.
Heeft iemand idee waar dit mee te maken heeft. Ik zie ook heel vaak de melding Packet loss

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Bigpapa
Topicstarter
Level 10
  • 483Posts
  • 4Oplossingen
  • 217Likes

De monteur is geweest en stond er versteld van dat het zo goed was aangesloten zonder fouten.
De waardes waren allemaal uitstekend, hij heeft alleen (omdat het in de voorwaarde staat van ziggo) een splitter op het AOP punt gedaan. 
Hij zegt dat dat minder storing geeft als hoe ik het had zitten? (Betwijfel of een los stekkertje minder problemen geeft.)
En de 3weg splitter heeft hij vervangen voor 2 weg om storingen te voorkomen.
De modem heeft hij vervangen voor de Arris. Monteur vertelde dat de Compal in het begin werden uitgegeven, maar er veel problemen mee waren dus over gegaan naar Arris.

Tot op heden is de storing weggebleven en de downloadsnelheid is perfect.

WIFI snelheid is wel redelijk beter. Via telefoon had ik een snelheid van 48Mb en nu zit ik op de 251Mb Dat is echt een perfecte verbetering.

Helaas kon ik de backup van de compal niet terugplaatsen. Voor mij een hoop werk om poorten weer open te zetten. Minpuntje hiervan.

Bekijk in context

15 Reacties 15
Fester 538

Level 1
  • 554Posts
  • 27Oplossingen
  • 73Likes
kun je ook de upstream plaatsen . en foto s van de aop splitter en als er gebruik van gemaakt wordt de singaalversterker , omdat ik wat post rs error s zie , dan is er al wat mis met het singaal
efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1592Likes
@Bigpapa hoe spreek je de NAS aan, op zijn interne IP? Of via een externe URL?
Als het via extern gaat, is er een bekende bug bij een deel van de connectboxen , die ze doet rebooten.
https://community.ziggo.nl/thuisnetwerk-software-101/nat-loopback-problemen-compal-connectbox-nas-se...
Bigpapa
Topicstarter
Level 10
  • 483Posts
  • 4Oplossingen
  • 217Likes
efok wrote:
@Bigpapa hoe spreek je de NAS aan, op zijn interne IP? Of via een externe URL?
Als het via extern gaat, is er een bekende bug bij een deel van de connectboxen , die ze doet rebooten.https://community.ziggo.nl/thuisnetwerk-software-101/nat-loopback-problemen-compal-connectbox-nas-se...

Via de externe en interne IP.
Bij beide is het herstarten
Bigpapa
Topicstarter
Level 10
  • 483Posts
  • 4Oplossingen
  • 217Likes
Fester 538 wrote:
kun je ook de upstream plaatsen . en foto s van de aop splitter en als er gebruik van gemaakt wordt de singaalversterker , omdat ik wat post rs error s zie , dan is er al wat mis met het singaal


Zie hierbij de foto`s.

Bigpapa
Topicstarter
Level 10
  • 483Posts
  • 4Oplossingen
  • 217Likes
1 gaat naar de muur.
2 Naar het modem.
De rest voor de TV boven en naar de Next.
efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1592Likes
Bigpapa wrote:

efok wrote:
@Bigpapa hoe spreek je de NAS aan, op zijn interne IP? Of via een externe URL?
Als het via extern gaat, is er een bekende bug bij een deel van de connectboxen , die ze doet rebooten.https://community.ziggo.nl/thuisnetwerk-software-101/nat-loopback-problemen-compal-connectbox-nas-se...
Via de externe en interne IP.
Bij beide is het herstarten


Als je de NAS via zijn interne IP benadert is het heel vreemd dat de connectbox daar van “op zijn bek” zou gaan. Het is immers gewoon intern netwerk-verkeer. Daar zou de connectbox niet veel mee hoeven te doen.

zou je nog de waarden van je downstream (dBmV) kunnen posten. Ik weet niet of het probleem daar zit, maar die blauwe splitter geeft een behoorlijke demping als ik het opschrift goed lees (-6.1).
Bigpapa
Topicstarter
Level 10
  • 483Posts
  • 4Oplossingen
  • 217Likes
zou je nog de waarden van je downstream (dBmV) kunnen posten. Ik weet niet of het probleem daar zit, maar die blauwe splitter geeft een behoorlijke demping als ik het opschrift goed lees (-6.1).


Hierbij de gegevens waar je om vroeg.
efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1592Likes
Dat is wel netjes, daar lijkt het niet aan te liggen. Doe je downloaden via torrents? Het zou maar zo kunnen dat de puma6 chip zich verslikt in de multipele conecties die je dan opbouwt. De chip in de connectboxen is redelijk berucht.
Maar eerlijk gezegd weet ik niet waar het bij jou aan ligt.
Bigpapa
Topicstarter
Level 10
  • 483Posts
  • 4Oplossingen
  • 217Likes

Nee downloaden via sabnzb. Dus nieuwsgroepen.

Ja de Puma6 is niet echt een rekenwonder van de CB.

Ben toch bang dat de box zachtjes de geest aan het geven is.

Of de adapter, maar dat moet je dan kunnen zien.

Fester 538

Level 1
  • 554Posts
  • 27Oplossingen
  • 73Likes

wat ik aan kan raden dat is om toch eens een ander splitter te proberen , of om de modem eens direct op de aop aan te sluiten om.te proberen of het verschil maakt alleen zit je even zonder tv . want er gaat wat mis in je singaal  dit kun je zien in de post rs error hier bij misschien dat @Be rt hier je verder informatie over kan geven 

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21922Likes

De post errors zijn niet hoog, mogelijk kan de monteur donderdag meer inzicht geven.

ArChie.DVB

Level 1
  • 1306Posts
  • 19Oplossingen
  • 552Likes

Volgens mij is die Compal Connectbox firmware nogal buggy als ik naar de logging kijk die er wordt geproduceerd door het modem. Er zitten namelijk patronen in die ik al vaker heb gezien en beschreven. Laten we voor de aardigheid deze log van 12 oktober ook weer eens onder de loop nemen.

 

Het dropped input packet van 11:44:13 triggert heeft een reboot van het modem getriggerd en omdat het modem kennelijk een bepaald status aantreft na het opnieuw opstarten neemt het modem aan dat de reboot een gevolg was van een power onderbreking of reset (er kon niet netjes worden afgesloten).

Vervolgens zien we dat het modem tot het registration complete bericht nog niet in operationele status is dus worden alle IP packets die het van op het netwerk aangesloten apparatuur in huis via de upstream moet versturen gedropped (de illegal - dropped forward packet meldingen). Voor de toestand waarin het modem zich namelijk verkeerd is dat uitgaande verkeer illegaal. Aan de MIMO en TLV-11 berichten is te zien dat de registratie bij de CMTS opnieuw wordt doorlopen. Al met al is het modem zo’n 3:45 offline wat door de gebruiker als een onderbreking van het internet wordt ervaren als die gebruiker op dat moment ook aan het internetten was.

 

Omstreeks 13:54 gaat er weer iets mis in het modem waarbij een zich vaker voorkomend patroon laat zien:

Het modem meldt weer een dropped input packet, maar deze keer is het in tegenstelling tot het dropped input packet in het vorige screenshot afkomstig van een IP adres in de reeks 172.217.x.x. Iets meer dan 20 seconden later meldt het modem dat het geen ranging response heeft ontvangen van de CMTS. Zou dat door het modem gedropde packet misschien die ranging reponse zijn geweest?

Opvallend genoeg zien we omstreeks 15:54 een vergelijkbaar meldingen patroon:

Weer een gedropd input packet afkomstig van een adres in de 172.217.x.x IP adres reeks en weer even later een melding van het modem dat het geen ranging response heeft ontvangen van de CMTS. Bijzonder.

 

Omstreeks 15:31 is er ook nog sprake van een dropped input packet, dit keer afkomstig van een IP adres in de 185:33.x.x reeks:

En na 28 seconden denkt het modem opeens dat er sprake is van een port scan.

 

Omstreeks 16:27 weer een dropped input packet, dit keer afkomstig van de IP adres reeks 207.36.x.x:

Binnen een minuut meldt het modem nu weer dat er sprake is van een GUI login vanaf een intern IP adres.

Dat lijkt geen toeval te zijn, want omstreeks 16:42 zien we weer een gedropped input packet afkomstig vanaf dezelfde 207.36.x.x reeks:

En ja hoor, weer denkt het modem een paar seconden later te maken te hebben met een GUI inlog van een intern IP adres.

 

Rommelen aan splitters en/of aansluitingen zal niets veranderen aan buggy firmware.

Bigpapa
Topicstarter
Level 10
  • 483Posts
  • 4Oplossingen
  • 217Likes

@ArChie.DVB denk dat een ander modern meer uitsluitsel zal geven?

ArChie.DVB

Level 1
  • 1306Posts
  • 19Oplossingen
  • 552Likes

Dan krijg je i.p.v. de Compal Connectbox een Arris Connectbox. Dat geval heeft minimaal net zulke slechte firmware. Er zou eigenlijk een verbod moeten komen op het uitbrengen van "eigen" hardware door ISP's die door de script kiddies van de ISP verziekt is. Ze hebben gezien de vele gemiste bugs en onopgeloste fouten immers duidelijk geen flauw idee waar ze bezig zijn. 

Bigpapa
Topicstarter
Level 10
  • 483Posts
  • 4Oplossingen
  • 217Likes

De monteur is geweest en stond er versteld van dat het zo goed was aangesloten zonder fouten.
De waardes waren allemaal uitstekend, hij heeft alleen (omdat het in de voorwaarde staat van ziggo) een splitter op het AOP punt gedaan. 
Hij zegt dat dat minder storing geeft als hoe ik het had zitten? (Betwijfel of een los stekkertje minder problemen geeft.)
En de 3weg splitter heeft hij vervangen voor 2 weg om storingen te voorkomen.
De modem heeft hij vervangen voor de Arris. Monteur vertelde dat de Compal in het begin werden uitgegeven, maar er veel problemen mee waren dus over gegaan naar Arris.

Tot op heden is de storing weggebleven en de downloadsnelheid is perfect.

WIFI snelheid is wel redelijk beter. Via telefoon had ik een snelheid van 48Mb en nu zit ik op de 251Mb Dat is echt een perfecte verbetering.

Helaas kon ik de backup van de compal niet terugplaatsen. Voor mij een hoop werk om poorten weer open te zetten. Minpuntje hiervan.

Uitgelicht topic