Sticky

Problemen met trage/slechte verbinding op Android met IPv6? Foutcode 303? Lees een mogelijke workaround hier!



Toon eerste bericht

48 Reacties

Reputatie 1
@Thijs Ziggo
Ik heb een al een apart item geopend onder thuisnetwerk, daar het probleem specifiek optreedt voor WifiBoosters (maar wel achter een Ubee 321B).

https://community.ziggo.nl/thuisnetwerk-101/android-5-01-en-wifi-booster-via-stopcontact-21976

Ik begrijp nu van je dat de 321B niet aan te passen valt, maar ik ben iemand die alle opties graag uitsluit.
Strikt genomen weet ik niet of de combinatie van WifiBooster met 321B niet tot problemen zou kunnen leiden voor android 5.01.

Als zou blijken dat android 5.01 met WifiBooster een probleem is onafhankelijk van de modem (wel zeer waarschijnlijk) weten we meer. Is android 5.01 getest bij de het uitrollen van WifiBoosters?

Overigens ter informatie, ik heb een oude telefoon op android 4.x eruit gegooid, daar die combinatie met een Ubee 321B niet werkte.
Reputatie 7
Je kan het nog 100% uitsluiten door op je telefoons IPv4 in plaats van IPv6 af te dwingen. Zie deze discussie waarin Frenzke de app DNS changer gebruikt om handmatig een DNS op Android in te stellen. Bijgevolg was dat de telefoon op IPv4 ging werken. Er zijn geen issues bekend met Android 5 en de boosters.
Reputatie 1
@Thijs Ziggo
@caesar

Thijs, Je suggestie om Ipv6 volledig uit te schakelen via de DNS app werkt in de voorlopige tests!
(Voorlopig, daar ik alleen vanmorgen heb getest)

1) Indien de DNS app ipv4 afdwingt (geverifieerd via test-ipv6.com ), dan werken de tablets (Asus Zenpad 7c, Android 5.01) normaal direct zowel op de modem, en ook via de WifiBoosters.

2) Zonder de DNS app is de verbinding op de modem tot nu toe stabiel, en kan ik ook ipv6 testen (!!!???)

Hieruit moet ik nu concluderen dat de combinatie van WifiBoosters en Ubee 321B niet goed werkt voor Android 5.01. Instabiel, werkt soms wel (en dan ook snel, en met ipv6 ), dan weer niet.

Ik hou een slag om de arm, daar ik niet 100% zeker ben dat de directe verbinding met de modem altijd werkt zonder de DNS app, terwijl ik ook niet 100 % zeker ben dat de DNS app altijd afdoende is voor de WifiBooster.

Het lijkt me dat ipv6 voor de Ubee 321B niet goed werkt voor android 5.01. Waarom dat echt pas zichtbaar wordt via Wifiboosters lijkt me "voer voor netwerkspecialisten". (Het is geen glitch van een enkel apparaat. Ik heb het met twee Zenpads en twee Boosters uitwisselbaar)

Ik ben wel zeer geholpen met je suggestie:😀

bedankt
Peter
Ik heb dit probleem ook, op alle android apparaten. En dat zijn er hier een stuk of 8. Dus de beste optie zou zijn om ipv6 uit te laten schakelen? Ik heb een Cisco 3928 modem trouwens.
Reputatie 6
Badge +7
Ik heb wat commentaar gelezen over de IPv6 stacks van de Technicolor en de Compal Connectbox. Er zaten in beide stacks knollen van fouten. De Cisco was eerst ook afgekeurd voor IPv6, hoe die stack nou is, geen idee. Hoe het met de andere routers is, geen idee. Maar ik ben niet hoopvol.
Reputatie 1
@JaapFK
Ik heb het probleem met android 5.01 en oudere versies van android.
Android 6.01 en jonger (7 en 😎 gaat goed met een Ubee 321B. Indien je de problemen met de Cisco 3928 ook met Android 6/7/8 optreden, dan zou ik toch maar eens contact opnemen met Ziggo ivm met de ouderdom van je modem. Als Ziggo ipv6 zegt te ondersteunen dan moet het ook ondersteund worden. Uitschakelen kun je tolereren voor oudere tablet's, maar niet voor de moderne telefoons en tablet's.
Ik had er nog een DNS nr van Open DNS instaan, in die Cisco router. Uit de tijd dat de ziggo DNS servers niet goed werkten. Dat heb ik nu weggehaald en hij lijkt het nu wel goed te doen. Sinds twee dagen, dus ik hou nog een slagje om de arm.
Reputatie 3
Badge +1
Merk het ook op bij iphone 6 en ipad air die er moeite mee hebben connectie verlies of niet eens google kunnen laden
Dns errors bad config dit los ikndan op door ze op het gasr netwerk te zetten doe ik ook met oudere android versies.

Hoewel ik mijn pixel c en nokia 8 ook wel is connectie problemen zie traag zien van internet langzaam laden van paginas zelfs de connectbox zelf is traag met de login pagina door geven. Deze 2 hangen aan de 5ghz wifi van de connectbox. Maar hebben er op de 2.4 ook last van.
Mijn internet (wi-fi) is na twee maanden van huis geweest te zijn, opeens kaput. Mijn android 7.0 maakte slecht contact met de modem afgelopen maandag toen ik thuiskwam. En nu na een factory reset helemaal geen contact meer. "authentication problem". Ik snap er niks van.Kan IPV6 hiermee te maken hebben?

Mijn modem is een: TG2492LG-ZG

En hoe reset to defaults je die domme router eigenlijk. Ik houd dat knopje ingedrukt 15 seconde en oanger. Maar er gebeurt niks behalve dat dat lampje uitgaat. Maar geen geknipper geen reset niks. Als ik de knop loslaat gaat dat witte lampje doodleuk weer aan.
Reputatie 7
Badge +25
@Tegenlicht Je hebt je eigen topic al gemaakt over dit probleem. Het is niet handig om dan ook op andere plekken je probleem neer te leggen, helemaal niet in topics die niet met jouw probleem overeen komen, omdat dan het overzicht gauw zoek is. Ik zie dat iemand ondertussen al in jouw topic gereageerd heeft, dus vergeet die reactie zeker niet 🙂
Reputatie 3
Badge +1
caesar schreef:

Ik heb wat commentaar gelezen over de IPv6 stacks van de Technicolor en de Compal Connectbox. Er zaten in beide stacks knollen van fouten. De Cisco was eerst ook afgekeurd voor IPv6, hoe die stack nou is, geen idee. Hoe het met de andere routers is, geen idee. Maar ik ben niet hoopvol.



Je hebt gelijk dat je niet hoopvol bent ik heb de arris connectbox staan met in Fziggo gebied full stack ipv6 maar wat een kriem zeg.
bekabeld is het ineens een stuk wnakeler wifi devices worden er ook een stuk moeilijker mee.

plus ik zag in een eigen topic ook al anderen die een ds-lite profiel hebben met ipv6 ben je ineens ook heel veel van je lijn snelheid kwijt en er zitten nog steeds een hoop dns problemen in de ds-lite en full stacks

En een groot nadeel van de arris en compal connectboxen is dat ze gewnn geforceerd worden op de ziggo dns servers, je kan niet in je modem al een overrule maken naar opendns, google dns of cloudflare dns

en het in je divces forceren werkt ook niet dan heb je gewoon geen dns dus geen internet.

dinsdag komt er een monteur naar wat anders kijken, ik ga denk ik ook toch het profiel terug laten zetten.
naar ipv4 only.
Reputatie 5
Badge +6
Ik heb de EVW312b hier maar weer eens op stateless gezet. Bepaalde Android apparaten blijven DNS problemen houden, daar lijkt het op.
Omzetten naar 4G doet het meestal direct oplossen.
De apps die er hier last van hebben:
Facebook; commentaar bij postings komt niet te voorzijn als je er op drukt
Google; suggesties komen niet te voorschijn.

Oh ja, sinds een week of twee gebruik DNS van Cloudflare. Het probleem is niet anders als op Ziggo DNS op OpenDNS.

Ervaringen?

gr, Henno
Kunnen dit soort artikelen "sticky" gemaakt worden. Veel te belangrijk om vergeten te worden.
Reputatie 7
Zwavelstok schreef:

Kunnen dit soort artikelen "sticky" gemaakt worden. Veel te belangrijk om vergeten te worden.


Dat kunnen we zeker eens proberen! Sticky is geen archief overigens, het gaat om het verbeteren van de vindbaarheid. Ik ga bijhouden hoeveel mensen dit topic vanaf nu gaan bezoeken, als dat niet toeneemt haal ik later dit jaar de Sticky er weer af 🙂
Geweldig!
Sinds vorige week Ziggo klant en ik heb alles succesvol aan kunnen sluiten en werkend gekregen.

Enige puntje bleek dat Android devices geen goede Wifi verbinding hadden. Dat is met deze instelling helemaal opgelost.

Waarom wordt dit niet als default instelling in het modem ingesteld?
Thijs Ziggo schreef:

Een verborgen probleem?
We hebben binnen onze Community wat lastig te onderzoeken problemen opgemerkt. Het gaat dan om Android apparaten die veel issues ervaren met het laden van websites en andere diensten. Soms helpt het dan om de pagina te verversen. Dit lijken in eerste instantie problemen met de draadloze verbinding. Logischerwijs wordt er dan gekeken naar het bereik, de kanalen, enzovoorts. Dit helpt vervolgens niet en dankzij meerdere Community leden is het duidelijk geworden dat dit issue komt doordat veel Android apparaten moeite hebben met een Stateless autoconfiguratie van IPv6. De achtergrond hiervan wordt onderaan nog verder toegelicht. Het probleem valt dan simpel op te lossen door in de modem te kiezen voor een Stateful autoconfiguratie. Hoe je dat doet staat hieronder per modem beschreven.

De workaround

Connect Box

1. Log in op de modem
2. Ga naar 'Geavanceerde instellingen'
3. Klik op 'DHCP'
4. Vink bij automatische instellingen onder 'DHCPv6 Server'
Stateful aan
5. Klik eronder op 'Wijzigingen toepassen'





Ubee EVW321
1. Log in op de modem
2. Klik rechtsboven op 'Geavanceerde Instellingen'
3. Klik links op DHCPv6
4. Vink het hokje aan bij 'Disable Stateless Dhcpv6'
5. Klik onderaan op 'Apply'

Dit is met de huidige firmware helaas niet mogelijk. Er volgt een update wanneer dit verandert.


Kom je er niet uit met het wijzigen van de instellingen, laat dan hier een reactie achter. Als je geen IPv6 op je modem hebt dan zul je deze opties ook niet in je modem zien staan.
Twijfel je of je IPv6 hebt? Ga dan naar http://test-ipv6.com.

De achtergrond
Als eerste een eervolle vermelding naar @stokstick die dit probleem al enige tijd geleden heeft aangekaart in dit topic. De reden waarom het wijzigen van deze instelling helpt, is omdat vele Android toestellen moeite hebben om goed om te gaan met een Stateless autoconfiguratie. Voor een mooie uitleg over de verschillende configuraties hiervan zie dit topic van @caesar (kopje 'Hoe worden adressen uitgegeven'). Dit probleem is bekend bij Google er loopt ook een onderzoek naar. @Jonathan-458 heeft ons gewezen op het juiste item op de issuetracker van Google in dit topic.

Tot slot
Het is van belang om goed onderscheid te maken tussen deze problemen en 'gewone' problemen met je draadloze verbinding. Dit onderscheid is natuurlijk lastig te maken en daarom is dit probleem ook zo lastig te troubleshooten. Heb je geen IPv6 maar toch problemen met je draadloze verbinding kijk dan eens op deze pagina. Heb je issues met je draadloze verbinding die hier niet mee in verband staan, dan is het beter om dit in een apart topic aan te kaarten.

Aanvulling
Community user @CND koppelt in dit topic de 303 foutmelding op Ziggo GO ook aan het hier beschreven verschijnsel met de Stateless autoconfiguratie op Android apparaten. Voor de kleine groep gebruikers die dat probleem ervaren zijn de bovenstaande stappen ook een mogelijke oplossing.

Gerelateerde onderwerpen:
Laatste kans series Ziggo On Demand. Geen tijd te verliezen!Help ons de TV Gids te verbeteren op al onze dienstenValt je wifi weg? Lees dit topic!

Bedankt voor je reactie. ik ben een leek op dit gebied misschien een gekke vraag maar hoe log ik in op mijn modem ??
Reputatie 7
Badge +18
Dat hangt van je modem af, staat als het goed is in je handleiding, wachtwoord staat vaak op het modem.

https://www.ziggo.nl/klantenservice/wifi/modem-inloggen/
Net over naar alles in 1.
Had eerst alleen de Mediabox XL.
Alles werkte goed.
Alleen wilde ik een apart modem hebben, omdat dat handiger is etc.
Conncetbox ontvangen.
Werkte eerst ook allemaal niet lekker, maar later wel.
Nu werkt alles, alleen op 2 oude Android telefoons niet meer.
Hij geeft aan dat je gewoon wifi hebt, maar werkt niet.
Kwam uit bij dit topic.
De oplossing werkt niet bij/voor ons.
Als ik de test op de site http://test-ipv6.com dan krijg ik overal timeout.
Op de nieuwere telefoons etc. werkt het wel, maar niet op de Samsung S4 mini met android versie 4.xxx
Heeft contact met Ziggo en die heeft ons op ipv4 gezet en nu werkt het wel.
Reputatie 7
Badge +31
@jdeij Top, dank voor je update, veel internetplezier gewenst.☺
Reputatie 1
Het lijkt erop dat ik eenzelfde probleem had op meerdere Windows 10 laptops die via WIFI verbinding maken. IPv6 adressen werden wel op de laptop gezet, maar bleken onbruikbaar te zijn. Toen ik in mijn Compal Connectbox de IPv6 DHCP overschakelde van stateless naar statefull waren die problemen ineens als sneeuw voor de zon verdwenen.

Firmware op de Connectbox: CH7465LG-NCIP-4.50.18.23-4m2-GA-NOSH
Bij mij is IPv6 ook uitgeschakeld. Laatste tijd heb ik nog steeds problemen met 'trage' verbinding. Ik heb ook een Wifi booster gehuurd van Ziggo maar dit was ook geen oplossing. Ik heb nu een oude Router geinstalleerd en hierop DNS servers van Google op geconfigureerd. OP dit moment ervaren wij dus geen problemen als wij daar deze router connecteren.
Volgens mij heeft Ziggo al paar jaar problemen met de DNS servers als ik zoek in diverse Fora. Blijkbaar is het niet simpel om dit probleem op te lossen.

Reageer