Beantwoord

Problemen met Steam (client en website)

• 11 april 2019
  • 156 Reacties
  • 11622x Bekeken

Sinds een paar dagen heb ik verbindingsproblemen met Steam, zowel de desktopclient als de website (store.steampowered.com).
In de discussions (https://steamcommunity.com/discussions/forum/1/1696048245844781922) staan meerdere Ziggo klanten met hetzelfde probleem.
Een DNS flush (in een commandprompt: ipconfig /flushdns) lost het probleem tijdelijk op, alternatieve DNS servers lost het probleem definitief op.
Het lijkt een issue met de Ziggo DNS servers te zijn. Herkent iemand dit (of iets soortgelijks) en is dit probleem misschien al bekend?
icon

Best beantwoord door Nick999 13 april 2019, 15:26

Ok, hier even een update. Ik heb antwoord gehad van Akamai. Ze geven aan dat in principe Steam de verantwoordelijke is, maar hebben kennelijk toch even gekeken en geven aan dat dat betreffende IP adres inderdaad onjuist is en dat het mogelijk nog bij provider(s) gecached staat. (zie onderstaand mailtje)

Dus misschien tijd dat een van de mods er even bij kan komen om te zien of dit inderdaad het probleem bij o.a. Ziggo kan zijn

Hi Nick,

I understand that you are having SSL issues when accessing store.steampowered.com. Although these IPs belong to Akamai, it is controlled by our customers and we are not at liberty to make changes or reveal details without proper authorization.

Please have steam open a case with us and only then we can proceed further.
Having said that it looks like that IP which you got 184.50.163.235 seems incorrect. It is possible that it got cached by your ISP. I would recommend Google DNS servers which may fix the problem.

With warm regards,
Shri Ganesh | Akamai Technologies
Technical Solutions Engineer
Shift Timing: 6 am - 6 pm IST (Sat - Mon)
Support No.: 1-877-4-AKATEC (1-877-425-2832)

*** update van moderator ***
De Ziggo DNS is gecontroleerd. De werking daarvan is in orde. De IP adressen waar onze DNS naar resolved met de korte ververstijd zijn precies wat wij ook doorkrijgen. Ondertussen zijn er in dit topic oplossingen te lezen waardoor het probleem verdwijnt: Gebruik bijvoorbeeld als tijdelijke workaround een alternatieve DNS server (dit kan soms nog steeds problemen geven) of zet een IP adres vast in je .hosts bestand.

@tryu Heeft het voor elkaar gekregen dat Steam het probleem eindelijk met Akamai gaat bespreken, we zijn benieuwd naar de uitkomst!
Bekijk origineel

156 Reacties

Reputatie 7
Badge +16
Ok, hier even een update. Ik heb antwoord gehad van Akamai. Ze geven aan dat in principe Steam de verantwoordelijke is, maar hebben kennelijk toch even gekeken en geven aan dat dat betreffende IP adres inderdaad onjuist is en dat het mogelijk nog bij provider(s) gecached staat. (zie onderstaand mailtje)

Dus misschien tijd dat een van de mods er even bij kan komen om te zien of dit inderdaad het probleem bij o.a. Ziggo kan zijn

Hi Nick,

I understand that you are having SSL issues when accessing store.steampowered.com. Although these IPs belong to Akamai, it is controlled by our customers and we are not at liberty to make changes or reveal details without proper authorization.

Please have steam open a case with us and only then we can proceed further.
Having said that it looks like that IP which you got 184.50.163.235 seems incorrect. It is possible that it got cached by your ISP. I would recommend Google DNS servers which may fix the problem.

With warm regards,
Shri Ganesh | Akamai Technologies
Technical Solutions Engineer
Shift Timing: 6 am - 6 pm IST (Sat - Mon)
Support No.: 1-877-4-AKATEC (1-877-425-2832)

*** update van moderator ***
De Ziggo DNS is gecontroleerd. De werking daarvan is in orde. De IP adressen waar onze DNS naar resolved met de korte ververstijd zijn precies wat wij ook doorkrijgen. Ondertussen zijn er in dit topic oplossingen te lezen waardoor het probleem verdwijnt: Gebruik bijvoorbeeld als tijdelijke workaround een alternatieve DNS server (dit kan soms nog steeds problemen geven) of zet een IP adres vast in je .hosts bestand.

@tryu Heeft het voor elkaar gekregen dat Steam het probleem eindelijk met Akamai gaat bespreken, we zijn benieuwd naar de uitkomst!
Op twitter (Ziggo Webcare) verwijzen ze als oplossing naar dit topic...……………………….🙄
Reputatie 7
Badge +16
Zie hier :

Dns Ziggo geeft ip : 184.50.163.235

Resultaat :

DNS Google geeft : 2.16.42.29

Resultaat :

Lijkt me dus een duidelijke zaak...

edit:

Nog aparter is dat verschillende malen pingen, ook vanaf de Ziggo DNS, binnen 2 minuten, ook de verschillende IP adressen resolven

edit 2 :

Even in de HOSTfile 184.50.163.235 ingesteld voor store.steampowered.com en krijg na een flushdns gelijk weer de SSL error. Dus het lijkt erop dat dat 184.50 IP er niet in hoort (zie hem ook niet in certificaat voorkomen)
Reputatie 7
Badge +16
Met al dat uitzoekwerk wat we voor Steam doen horen we minstens een gratis game te krijgen niet? 😁
Reputatie 7
Badge +16
Ok even een stukje verder onderzoek in een apart berichtje. Ook interessant voor @Anne H Ziggo

DNS van Ziggo geeft foutief IP adres.
DNS van Google geeft goed IP.

Maar nu het volgende:

Ik heb nu de DNS van Akamai ingesteld : a1-164.akam.net [193.108.91.164]

En krijg direct dit :

Successfully flushed the DNS Resolver Cache.

ping store.steampowered.com

Pinging store.steampowered.com [184.50.163.235] with 32 bytes of data:
Reply from 184.50.163.235: bytes=32 time=9ms TTL=55

Ping statistics for 184.50.163.235:
Packets: Sent = 3, Received = 3, Lost = 0 (0% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
Minimum = 9ms, Maximum = 9ms, Average = 9ms

Zie hier het foute IP. Dus het komt van Akamai zelf.
Als ik het allemaal nog eens bekijk nav Nick's diepgaande onderzoek & de reakties van ons aller Anne H Ziggo:
Steam heeft zitten kloten met z'n DNS, maar geeft dat niet toe.
Wat is de echte waarheid? Zullen we niet 100% zeker weten. Wel 99.9%, denk ik zo.
Bottom-line: als het maar weer werkt; dat is het belangrijkste.
Reputatie 7
Badge +16
Zeker! De Time To Live (TTL) nemen we over vanuit de DNS records. Een extreem korte TTL is niet persé een probleem. Wanneer achter alle IP adressen goede servers - met goede services - draaien, dan is er immers nog niets aan de hand.

Met een dergelijke korte TTL van de records, kan het dus niet anders dan dat het betreffende IP nog steeds in Steams Authoritative DNS staat.
En een extreem korte TTL hoeft inderdaad geen probleem te zijn, maar met een TTL van 20 seconden en een playerbase van een paar miljoen, genereer je wel extreem veel traffic naar je DNS.

Waarschijnlijk gebruikt Steam de TTL als een goedkope loadbalancing voor hun servers.

Alleen jammer dat de support daar kennelijk helemaal geen kaas heeft gegeten van de materie. Misschien als we allemaal massaal één IP in de HOST file gaan zetten en die server zwaarder belast gaat worden, dat er dan ergens een alarm af gaat.
Nieuwe reactie Steam support:

Hello

Thank you for all that information.

We are investigating this issue further with Akamai. As soon as we have more information, we will update your ticket.

Steam Support
Tony

** aangepast door moderator, duidelijk vermeld dat het om een reactie van Steam Support gaat **
Reputatie 2

Ik heb het probleem nu al 3 uur niet meer gezien na het veranderen van de DNS setting naar die van google: 8.8.8.8 en 8.8.4.4. Sinds dien de error niet meer gezien.met dit soort reacties is het duidelijk(er) dat het aan ziggo ligt op de een of andere manier.

heel irritant ook dat er geen enkele persoon van ziggo hier naar kijkt..
dit topic en de reacties en bevindingen staan er al een aantal uren.

Alleen heeft een DNS echt helemaal niets te maken met SSL/TLS en dat weet Ziggo ook...

Als jij een andere verklaring weet waarom via een open dns zoals dat van google, of mensen met kpn bijv., geen enkel probleem ervaren.. ik hoor het graag.
Reputatie 7
Badge +16
Zouden ze wakker worden? 😯
't zal toch niet??? 😁
Reputatie 7
Badge +16
Ik denk dat het voor iedereen lastig is. Steam (als ze al reageren) wijst vrijwel altijd naar een andere partij.
Ziggo kan met de informatie die er nu is, niet veel, die zal wat moeten worden aangevuld.

We weten 2 dingen:

* Veranderen van DNS lijkt het probleem op te lossen

* DNS heeft qua werking niets te maken met SSL of andere beveiligde verbinding, alleen met resolven van een IP

De server van Steam zorgt, samen met de client, voor het opbouwen van een beveiligde verbinding met SSL of TLS etc. Ziggo zit daar verder niet meer tussen.

Vanmiddag heb ik even getest en gezien dat store.steampowered.com naar verschillende Ip adressen kan wijzen (overigens allemaal van Akamai) en er waarschijnlijk loadbalancing achter heeft zitten.

Dan is mijn theorie tot nu toe:

Een van de servers van Steam/Akamai heeft ofwel een verouderd certificaat (wat zou kunnen omdat die onlangs vernieuwd zijn) of een ander probleem waardoor er geen beveiligde verbinding opgezet wordt.
Wisselen van DNS kan er voor zorgen dat er een ander IP adres geresolved wordt waarvan de server wél werkt en het dus lijkt te lukken.

Aangezien er loadbalancing op de servers draait, zou dat ook verklaren waarom het ook zonder DNS wissel na een paar keer wel werkt. Je komt dan via de loadbalancing bij een andere server uit.

Het enige probleem is dat voor zover ik weet, loadbalancing normaal gesproken op een IP adres plaatsvind en er niet verschillende IP adressen bestaan voor een domein.

Wellicht dat @Dennyw hier iets meer over kan vertellen, maar volgens mij heb je normaal gesproken bij een domein naam 1 IP. Mocht ik het mis hebben dan hoor ik het graag.
Reputatie 7
Badge +16
Ik ben zometeen een dag weg, dus lees later weer even terug. Maar mocht je nog op Steam komen, geef dan maar even in het topic aan wat ik tot dusver heb ontdekt met Ip adressen. Als ik vanmiddag terugkom zal ik eens een test doen op dat foute IP en kijken of het verbeterd is.
(overigens heeft akamai er nu een ticket voor geopend dus het kan ook zijn dat zij de zaak inmiddels aanpakken)

Dear Customer,

Your request for assistance from Akamai Support has been received and is being reviewed. An Akamai representative will contact you shortly if more information is needed.

If you have access to Luna Control Center, you may track the progress of this case online by following this link: https://control.akamai.com/apps/case-management/#/cases/F-CS-3380551/view.

Your Case ID is F-CS-3380551 and it was opened with Severity 3. If this does not match the impact or urgency of your request, please call Support at 1-877-4-AKATEC to modify the Severity level. Also, please include [AKAM-CASE #F-CS-3380551] in the Subject line when inquiring about this case via email.

Thank you,
Akamai Support
Reputatie 2
Ik kan in ieder geval de fout niet meer triggeren.

Ik heb zo goed mogelijk de info in het steam topic gezet.
Behalve het stukje van hostfile veranderen, omdat er ook buitenlanders of belgen 😛 tussen zitten en die daar niet zo veel aan hebben denk ik.

Ook heb ik het zo goed mogelijk proberen uit te leggen in mn open ticket op steam.
Wellicht dat daar al naar gekeken is en actie is ondernomen.. maar gevoel zegt dat dit nog eerder heel vlug door Akamai is opgepakt dan steam gezien de vlotte reactie en escalatie.
Reputatie 7
Badge +16
@tryu Je zou hem in ieder geval kunnen melden dat a1-164.akam.net [193.108.91.164] (DNS van Akamai) store.steampowwered.com verkeerd resolved naar 184.50.163.235
Reputatie 7
Hallo iedereen!

Dank voor jullie inhoudelijk sterke bijdragen! 🙂 @GvHoof bedankt voor het aanmaken van het topic. Dit zijn best ontastbare problemen, en moeilijk te analyseren voor de gemiddelde gebruiker die gewoon lekker wil gamen en niet met de techniek wil zitten. Ik kan me voorstellen dat dit frustrerend is, ook al is dat aan jullie niet te merken in dit topic. Steam is soms een zorgenkindje. Het kan zijn dat alleen de Ziggo DNS server een verkeerd DNS record heeft doorgekregen, maar het kan bijvoorbeeld ook om een door ons ingestelde eerdere workaround gaan voor Steam issues uit het verleden.

In ieder geval lijkt het erop dat het niet de bedoeling is dat store.steampowered.com resolved naar 184.50.163.235. En dat gebeurd soms wel bij onze DNS systemen. Een check bij Google DNS en Open DNS laat zien dat deze nooit naar dat IP adres resolven. Er is dus zeker een verschil, het is nog geen feit dat de oorzaak bij Ziggo zit. @GvHoof

Ik heb een ticket gelogd waardoor de netwerkbeheerders gaan checken of de DNS records (en de update frequentie daarvan!) aan onze kant in orde zijn. Ik verwacht komende week een update.

Ondertussen zijn er voor jullie best veel alternatieven om het werkend te krijgen lees ik :)

Er is gisteren geadviseerd om dit IP adres op te nemen in de host file: 23.206.81.90. Ondertussen geven de Google DNS en Open DNS servers 23.5.174.107 aan. Het lijkt erop dat er in korte tijs zo vaak een IP adres wissel is, dat het IP adres vastzetten in de host file niet slim is.
Is er nog een andere oplossing?

Ja. Andere DNS Servers gebruiken.
Bv 1.1.1.1 en 1.0.0.1.
Zie plaatje hoe dit op een Windows PC gaat.
Ik heb de host veranderd, tot nu toe werkt het. Maar wat ik niet begrijp is waarom alleen Ziggo klanten hier last van hebben, niemand van bijv. KPN
Kan iemand mij dat uitleggen?

Is er nog een andere oplossing?
Ja. Andere DNS Servers gebruiken.
Bv 1.1.1.1 en 1.0.0.1.
Zie plaatje hoe dit op een Windows PC gaat.

Dank je, ga ik dit proberen
@Nick999 Het probleem is er nog steeds. Ik ondervind dit probleem dan ook al meer dan een week. Dus die 24 uur DNS cache zal het niet zijn
Misschien even een traceroute doen naar store.steampowered.com en kijken (vergelijken) of er verschillen zijn. Hieronder de mijne, met perfecte ping ook nog...

edit: overigens ligt een TLS of SSL error niet bij de provider. De DNS geeft alleen aan naar welk IP je gaat en je PC/client zorgt voor de beveiligde verbinding.

Ik krijg het volgende bij een traceroute

Reputatie 7
Dit laatste is erg duidelijk. Het is geen DNS probleem. De server op 184.50.163.235 is verkeerd geconfigureerd. En inmiddels blijkt dat ook Open DNS en Google DNS dit IP adres soms uitdeelt. Ik laat het ticket sluiten, dit is niet binnen Ziggo op te lossen helaas. Melden jullie je bij Steam? Je mag naar dit topic verwijzen!
Gebeurt nogal random in mijn geval. Code 107 alleen op winkel pagina. 5 minuten later werkt het, zonder iets te doen. 10 minuten later weer code 107 op winkel pagina en profiel pagina. Uitloggen/inloggen alles werkt weer.
Ik heb hetzelfde probleem, graag actie.
Reputatie 2
Zou fijn zijn als ziggo contact kon opnemen met steam, op steam zelf kun je maar lastig hulp krijgen met dit soort zaken.

Ik begin het meer en meer eens te zijn dat er een certificaat probleem is vanuit steam.
Ssl status wissen heeft geen impact in ieder geval, probleem blijft bestaan.
laatste antwoord Steam support:
Yep, the problem is definitely that some users are getting the wrong IP returned for store.steampowered.com, and we are trying to determine if Akamai is returning that result in some cases, or if it's caused by 3rd party servers caching results they shouldn't. So far all our tests show that Akamai is returning the correct IP.

I did see the post about a1-164.akam.net returning the wrong IP, but was unable to reproduce it from my end. Akamai uses Anycast to map users querying a1-164.akam.net to a near by DNS server, so it is possible they just have a single server returning the bad result.

We are going to use the information you provided to search through the DNS logs on all of Akamai's servers and try to determine if there is a bad server out there. I'll let you know if we come up with anything!

Thanks,
Gabe
Reputatie 2
Ik heb alleen nog maar via google dns steam benaderd, sindsdien geen problemen op die manier.

maar ook op steam heb ik van niemand klachten gehoord.. wel apart toevallig op de dag dat ik een mail kreeg dat de snelheid verhoging was afgerond het ook stil viel in de discussie thread.

Toeval wellicht maar vanwege die mail viel het op.

Reageer