Beantwoord

Problemen met Steam (client en website)

  • 11 april 2019
  • 156 Reacties
  • 10208x Bekeken

Sinds een paar dagen heb ik verbindingsproblemen met Steam, zowel de desktopclient als de website (store.steampowered.com).
In de discussions (https://steamcommunity.com/discussions/forum/1/1696048245844781922) staan meerdere Ziggo klanten met hetzelfde probleem.
Een DNS flush (in een commandprompt: ipconfig /flushdns) lost het probleem tijdelijk op, alternatieve DNS servers lost het probleem definitief op.
Het lijkt een issue met de Ziggo DNS servers te zijn. Herkent iemand dit (of iets soortgelijks) en is dit probleem misschien al bekend?
icon

Best beantwoord door Nick999 13 april 2019, 15:26

Ok, hier even een update. Ik heb antwoord gehad van Akamai. Ze geven aan dat in principe Steam de verantwoordelijke is, maar hebben kennelijk toch even gekeken en geven aan dat dat betreffende IP adres inderdaad onjuist is en dat het mogelijk nog bij provider(s) gecached staat. (zie onderstaand mailtje)

Dus misschien tijd dat een van de mods er even bij kan komen om te zien of dit inderdaad het probleem bij o.a. Ziggo kan zijn

Hi Nick,

I understand that you are having SSL issues when accessing store.steampowered.com. Although these IPs belong to Akamai, it is controlled by our customers and we are not at liberty to make changes or reveal details without proper authorization.

Please have steam open a case with us and only then we can proceed further.
Having said that it looks like that IP which you got 184.50.163.235 seems incorrect. It is possible that it got cached by your ISP. I would recommend Google DNS servers which may fix the problem.

With warm regards,
Shri Ganesh | Akamai Technologies
Technical Solutions Engineer
Shift Timing: 6 am - 6 pm IST (Sat - Mon)
Support No.: 1-877-4-AKATEC (1-877-425-2832)

*** update van moderator ***
De Ziggo DNS is gecontroleerd. De werking daarvan is in orde. De IP adressen waar onze DNS naar resolved met de korte ververstijd zijn precies wat wij ook doorkrijgen. Ondertussen zijn er in dit topic oplossingen te lezen waardoor het probleem verdwijnt: Gebruik bijvoorbeeld als tijdelijke workaround een alternatieve DNS server (dit kan soms nog steeds problemen geven) of zet een IP adres vast in je .hosts bestand.

@tryu Heeft het voor elkaar gekregen dat Steam het probleem eindelijk met Akamai gaat bespreken, we zijn benieuwd naar de uitkomst!
Bekijk origineel

156 Reacties

@Lammen
Er is geen relatie tussen dit en jouw probleem.
Zie je eigen Topic voor verklaring en oplossing.


ik las de topics in verkeerde volgorde sorry! had jou berichtje op mijn topic nog niet gelezen.

het lijken dus losstaande problemen.
@Lammen
Er is geen relatie tussen dit en jouw probleem.
Zie je eigen Topic voor verklaring en oplossing.
Zo zie je maar dat de aanhouder uiteindelijk wint @tryu . 😎

Mooi om te lezen dat het uiteindelijk toch bij Akamai lag en dat ze het hebben opgepikt.
Misschien dat nu ook andere Akamai gerelateerde problemen opgelost zijn.

bij mij is het helaas nog steeds niet opgelost. ook de sites Klm.com, Videoland.com, hiltonhotes.com, ikea.com en nog een paar Amerikaanse websites doen het niet. moet ik zelf nog handelingen verrichten?
Reputatie 7
Badge +16
Zo zie je maar dat de aanhouder uiteindelijk wint @tryu . 😎
Mooi om te lezen dat het uiteindelijk toch bij Akamai lag en dat ze het hebben opgepikt.
Misschien dat nu ook andere Akamai gerelateerde problemen opgelost zijn.
Nieuw antwoord Steam:
Success! By tracking down your requests in the logs, we were able to identify a sick Akamai DNS server and remove it from service. Thanks for helping us get to the bottom of this.

Hopefully this should resolve the intermittent errors you and others have been experiencing loading https://about:blank, but definitely let me know if you continue to see issues.

Thanks,
Gabe
Badge +10
Maakt akamai er een zootje van?
https://community.ziggo.nl/internetverbinding-102/acces-denied-sommige-websites-39164#post391356
8.8.8.8 en 8.8.4.4 instellen als DNS servers lijkt voor mij de fix te zijn.
Heb dit al meerdere keren geprobeerd, maar blijf foutmeldingen houden. Weliswaar iets minder, maar het probleem is niet weg voor mij. Voor jou wel helemaal?
Toen ik de host file had veranderd was het probleem wel weg, maar dit wordt afgeraden
8.8.8.8 en 8.8.4.4 instellen als DNS servers lijkt voor mij de fix te zijn.
laatste antwoord Steam support:
Yep, the problem is definitely that some users are getting the wrong IP returned for store.steampowered.com, and we are trying to determine if Akamai is returning that result in some cases, or if it's caused by 3rd party servers caching results they shouldn't. So far all our tests show that Akamai is returning the correct IP.

I did see the post about a1-164.akam.net returning the wrong IP, but was unable to reproduce it from my end. Akamai uses Anycast to map users querying a1-164.akam.net to a near by DNS server, so it is possible they just have a single server returning the bad result.

We are going to use the information you provided to search through the DNS logs on all of Akamai's servers and try to determine if there is a bad server out there. I'll let you know if we come up with anything!

Thanks,
Gabe
@tryu Je zou hem in ieder geval kunnen melden dat a1-164.akam.net [193.108.91.164] (DNS van Akamai) store.steampowwered.com verkeerd resolved naar 184.50.163.235
@Nick999 heb extra toevoeging gepost net (Steam support), dank je
Reputatie 7
Badge +16
@tryu Je zou hem in ieder geval kunnen melden dat a1-164.akam.net [193.108.91.164] (DNS van Akamai) store.steampowwered.com verkeerd resolved naar 184.50.163.235
Nieuw antwoord van Steam:
Okay, can you provide the following information while the issue is occurring? We are working to eliminate any possible issues on our end.

Thanks,
Gabe
Bij mij lijkt de -107 error te verdwijnen door de Download Region te veranderen in de Steam client naar iets anders dan Nederland bij Settings > Downloads
Heb er een paar geprobeerd, maar voor mij werkt dat niet. helaas
Bij mij lijkt de -107 error te verdwijnen door de Download Region te veranderen in de Steam client naar iets anders dan Nederland bij Settings > Downloads
Reputatie 7
Badge +16
Klopt ook wel. Zie mijn vorige bericht. Het verkeerde IP wordt uitgegeven door Akamai DNS dus komt uiteindelijk overal verkeerd te staan.
2 dagen geen foutcode gehad en nu is het weer terug, gaat lekker zo.
Het is nu echt puinhoop
Google DNS werkt ook niet meer
Krijgen nu 2 verschillende foutcodes 105 en 107
105 is nieuw voor mij
Reputatie 7
Badge +16
Ok even een stukje verder onderzoek in een apart berichtje. Ook interessant voor @Anne H Ziggo

DNS van Ziggo geeft foutief IP adres.
DNS van Google geeft goed IP.

Maar nu het volgende:

Ik heb nu de DNS van Akamai ingesteld : a1-164.akam.net [193.108.91.164]

En krijg direct dit :

Successfully flushed the DNS Resolver Cache.

ping store.steampowered.com

Pinging store.steampowered.com [184.50.163.235] with 32 bytes of data:
Reply from 184.50.163.235: bytes=32 time=9ms TTL=55
Reply from 184.50.163.235: bytes=32 time=9ms TTL=55
Reply from 184.50.163.235: bytes=32 time=9ms TTL=55

Ping statistics for 184.50.163.235:
Packets: Sent = 3, Received = 3, Lost = 0 (0% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
Minimum = 9ms, Maximum = 9ms, Average = 9ms

Zie hier het foute IP. Dus het komt van Akamai zelf.
Reputatie 7
Badge +16
Probleem is er dus nog steeds :



edit: Wat vreemd is, is dat als ik 8.8.8.8 instel als DNS en hetzelfde uitvoer, ik van google alleen nog 23.5.174.107 terugkrijg en geen ander IP...
Ook ik heb nu het probleem van dat ik zowel niet op de steam app, store of via website erin kom. Ik ben alleen niet zo'n grote techneut dus ik weet niet echt hoe ik dat kan oplossen. Weet iemand toevallig al een oplossing of is het nog onbekend?
2 dagen geen problemen gehad en nu is het weer terug :(
Iemand schreef dit (@Nick999 weet niet zo veel van DNS/IP etc dus ik doe even een copy & paste)

Akamai International BV now screwed up another Dutch Steam proxy.
$ wget -S https://23.52.51.147/
--2019-04-19 09:10:31-- https://23.52.51.147/
Connecting to 23.52.51.147:443... connected.
OpenSSL: error:14077438:SSL routines:SSL23_GET_SERVER_HELLO:tlsv1 alert internal error
Unable to establish SSL connection.

https://184.50.163.235/ is still borked.
https://23.5.174.107/ is still operational.

It looks like Ziggo is hijacking outgoing DNS calls.
Outside of Ziggo:
$ host https://about:blank 8.8.8.8
Using domain server:
Name: 8.8.8.8
Address: 8.8.8.8#53
Aliases:

https://about:blank has address 2.20.128.189
Inside Ziggo:
$ host https://about:blank 8.8.8.8
Using domain server:
Name: 8.8.8.8
Address: 8.8.8.8#53
Aliases:

https://about:blank has address 23.5.174.107
Als ik het allemaal nog eens bekijk nav Nick's diepgaande onderzoek & de reakties van ons aller Anne H Ziggo:
Steam heeft zitten kloten met z'n DNS, maar geeft dat niet toe.
Wat is de echte waarheid? Zullen we niet 100% zeker weten. Wel 99.9%, denk ik zo.
Bottom-line: als het maar weer werkt; dat is het belangrijkste.
Ik heb alleen nog maar via google dns steam benaderd, sindsdien geen problemen op die manier.

maar ook op steam heb ik van niemand klachten gehoord.. wel apart toevallig op de dag dat ik een mail kreeg dat de snelheid verhoging was afgerond het ook stil viel in de discussie thread.

Toeval wellicht maar vanwege die mail viel het op.
Cache issues zijn is uitgesloten, dat is gecontroleerd. Het is wijs om te melden aan Steam dat de niet kloppende IP adressen ook bij andere DNS services gezien worden. Het is niet provider afhankelijk maar het gaat hogerop in de DNS keten mis.
Ik heb de error code nog steeds niet weer gezien. Ik wacht nog even tot anderen (hopelijk) antwoord gaan geven of zij nog problemen ervaren. Ik zie geen reacties meer hier en op Steam van gebruikers met dezelfde problemen. Zou het opgelost zijn?
Met al dat uitzoekwerk wat we voor Steam doen horen we minstens een gratis game te krijgen niet? 😁
lol 😆
Reputatie 7
Badge +16
Met al dat uitzoekwerk wat we voor Steam doen horen we minstens een gratis game te krijgen niet? 😁

Reageer