1
Vraag
2
Reacties
GvHoof

Level 1
  • 15Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Problemen met Steam (client en website)

Sinds een paar dagen heb ik verbindingsproblemen met Steam, zowel de desktopclient als de website (store.steampowered.com).
In de discussions (https://steamcommunity.com/discussions/forum/1/1696048245844781922) staan meerdere Ziggo klanten met hetzelfde probleem.
Een DNS flush (in een commandprompt: ipconfig /flushdns) lost het probleem tijdelijk op, alternatieve DNS servers lost het probleem definitief op.
Het lijkt een issue met de Ziggo DNS servers te zijn. Herkent iemand dit (of iets soortgelijks) en is dit probleem misschien al bekend?
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Nick999

Level 17
  • 3918Posts
  • 225Oplossingen
  • 1081Likes
Ok, hier even een update. Ik heb antwoord gehad van Akamai. Ze geven aan dat in principe Steam de verantwoordelijke is, maar hebben kennelijk toch even gekeken en geven aan dat dat betreffende IP adres inderdaad onjuist is en dat het mogelijk nog bij provider(s) gecached staat. (zie onderstaand mailtje)

Dus misschien tijd dat een van de mods er even bij kan komen om te zien of dit inderdaad het probleem bij o.a. Ziggo kan zijn

Hi Nick,

I understand that you are having SSL issues when accessing store.steampowered.com. Although these IPs belong to Akamai, it is controlled by our customers and we are not at liberty to make changes or reveal details without proper authorization.

Please have steam open a case with us and only then we can proceed further.
Having said that it looks like that IP which you got 184.50.163.235 seems incorrect. It is possible that it got cached by your ISP. I would recommend Google DNS servers which may fix the problem.

With warm regards,
Shri Ganesh | Akamai Technologies
Technical Solutions Engineer
Shift Timing: 6 am - 6 pm IST (Sat - Mon)
Support No.: 1-877-4-AKATEC (1-877-425-2832)

*** update van moderator ***
De Ziggo DNS is gecontroleerd. De werking daarvan is in orde. De IP adressen waar onze DNS naar resolved met de korte ververstijd zijn precies wat wij ook doorkrijgen. Ondertussen zijn er in dit topic oplossingen te lezen waardoor het probleem verdwijnt: Gebruik bijvoorbeeld als tijdelijke workaround een alternatieve DNS server (dit kan soms nog steeds problemen geven) of zet een IP adres vast in je .hosts bestand.

@tryu Heeft het voor elkaar gekregen dat Steam het probleem eindelijk met Akamai gaat bespreken, we zijn benieuwd naar de uitkomst!

Bekijk in context

156 Reacties 156
AngryBear39

Level 1
  • 119Posts
  • 0Oplossingen
  • 18Likes
Er zijn tientallen mensen allemaal met ziggo als ISP, (mogelijk meer want niet iedereen meldt het) die steeds tegen steam foutcode -107 aanlopen als ze voornamelijk via de steam client voor windows, naar store.steampowered.com gaan.

Wat in de steam client simpelweg de winkelpagina is en daar zijn een aantal andere zaken aan verbonden zoals je accountgegevens, die dus ook niet inzichtbaar zijn via de client.

Volgens de steam logs, lukt het maar niet een SSL connectie tot stand te brengen voor de handshake.

Dit probleem lijkt voor 99% zich alleen voor te doen op de steam client maar bijv. niet via de browser of bijv. via de steam app voor iOS/Android.
De modem/router kun je daarmee eigenlijk wel wegstrepen.

Er lijkt iets mis te gaan ergens op het netwerk van ziggo.

Dit is problematisch want je kan bijv., geen spellen kopen, accountgegevens wijzigen etc.
Wellicht via browser of app wel, maar ideaal is dat bepaald niet.

tl;dr : ziggo lijkt een probleem te hebben een (beveiligde) verbinding te maken met store.steampowered.com via de steam client.
Waarom dit voornamelijk alleen op de steam client gebeurt, is dan nog wel een raadsel, maar de verhalen en ervaring van mensen op steam is praktisch unaniem, allemaal ziggo en allemaal puur op de steam client een probleem.

link naar steam forum/discussie : https://steamcommunity.com/discussions/forum/1/1696048245844781922/
AngryBear39

Level 1
  • 119Posts
  • 0Oplossingen
  • 18Likes
Hier wil ik nog even aan toevoegen : het is nu ook zo via browser (Edge) en app voor iOS/Android.

Kan geen veilige verbinding tot standbrengen, browser noemt het dan TLS beveiligingsinstellingen die verouderd zijn of onveilig.

De app noemt het een SSL error, kan geen veilige verbinding tot stand brengen met de server.

Dit probleem doet zich niet voor als je overschakelt op bijv. De DNS van google.
Daarmee lijkt dit toch echt aan de ziggo DNS te liggen.
Christurbo

Level 1
  • 15Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Ik heb hetzelfde probleem. Niet al mijn vrienden die ook een ziggo aansluiting hebben krijgen deze error maar 1 van hen toch wel. Ik krijg de error zowel op chrome als op steam zelf. Het komt en het gaat en ik zie geen aanleiding voor de error.

Ik denk dus ook dat er iets mis is met de server van ziggo. De dns flushen werkt ook niet altijd maar een restart van de client werkt meestal wel.

Ik hoop dat ziggo met een oplossing komt want vooral de willekeurigheid is zeer hinderlijk.
Nick999

Level 17
  • 3918Posts
  • 225Oplossingen
  • 1081Likes
Ik werk probleemloos met steam, zowel op client als website.
Zou het niet een combinatie zijn met de windows 10 - 1809 update?

ik zie wel dat valve een paar weken geleden een nieuw certificaat gekregen heeft, dus misschien helpt het wissen van de SSL status ook nog (in internet eigenschappen)
Christurbo

Level 1
  • 15Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Nick999 wrote:
Ik werk probleemloos met steam, zowel op client als website.
Zou het niet een combinatie zijn met de windows 10 - 1809 update?

ik zie wel dat valve een paar weken geleden een nieuw certificaat gekregen heeft, dus misschien helpt het wissen van de SSL status ook nog (in internet eigenschappen)

Daar ben ik ook wel bang voor. Die 1809 heeft al meer problemen gebracht. Ik zal proberen de ssl status te veranderen.
tryu

Level 4
  • 62Posts
  • 1Oplossingen
  • 14Likes
Nick999 wrote:
Ik werk probleemloos met steam, zowel op client als website.
Zou het niet een combinatie zijn met de windows 10 - 1809 update?

ik zie wel dat valve een paar weken geleden een nieuw certificaat gekregen heeft, dus misschien helpt het wissen van de SSL status ook nog (in internet eigenschappen)

Nee dat heeft geen enkel effect al een paar keer gedaan. Het heeft niets met Windows 10 te maken. Op de IPad (Safari en Google) heb ik hetzelfde probleem
Het is op elke pc hier. IPad, Iphone
Browser en client
Probleem ligt echt bij Ziggo
Nick999

Level 17
  • 3918Posts
  • 225Oplossingen
  • 1081Likes
Misschien even een traceroute doen naar store.steampowered.com en kijken (vergelijken) of er verschillen zijn. Hieronder de mijne, met perfecte ping ook nog...

edit: overigens ligt een TLS of SSL error niet bij de provider. De DNS geeft alleen aan naar welk IP je gaat en je PC/client zorgt voor de beveiligde verbinding.

Christurbo

Level 1
  • 15Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Nick999 wrote:
Misschien even een traceroute doen naar store.steampowered.com en kijken (vergelijken) of er verschillen zijn. Hieronder de mijne, met perfecte ping ook nog...

edit: overigens ligt een TLS of SSL error niet bij de provider. De DNS geeft alleen aan naar welk IP je gaat en je PC/client zorgt voor de beveiligde verbinding.


Op de steam discussie zijn er wel opvallend veel Ziggo klanten...
AngryBear39

Level 1
  • 119Posts
  • 0Oplossingen
  • 18Likes
Nick999 wrote:
Misschien even een traceroute doen naar store.steampowered.com en kijken (vergelijken) of er verschillen zijn. Hieronder de mijne, met perfecte ping ook nog...

edit: overigens ligt een TLS of SSL error niet bij de provider. De DNS geeft alleen aan naar welk IP je gaat en je PC/client zorgt voor de beveiligde verbinding.



Mijn tracert ziet er hetzelfde uit, iets hogere pings maar verder exact hetzelfde.

dit probleem doet zich voor op Edge, Safari, App voor iOs -ipad en op de steam client voor windows.

de windows update heeft er niets mee te maken, dit gedoe was er al voor de update van afgelopen dinsdag, weliswaar minder rigoreus aanwezig.

Op steam forum is het opvallend dat iedereen ziggo heeft, deze problemen niet lijkt te hebben als ze overschakelen op google dns. (Tenminste ik zie geen klacht in combinatie met google dns)
Nick999

Level 17
  • 3918Posts
  • 225Oplossingen
  • 1081Likes
Dat is vreemd, want zoals ik al schreef, doet de DNS van Ziggo niets anders dan store.steampowered.com omzetten naar IP 23.206.81.90

De eigenlijke verbinding en TLS/SSL protocollen gaan verder niet via DNS maar direct tussen PC en server.

het certificaat is van 13-3-2019 dus kan het zijn dat toen ook de problemen begonnen zijn?
Christurbo

Level 1
  • 15Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Nick999 wrote:
Dat is vreemd, want zoals ik al schreef, doet de DNS van Ziggo niets anders dan store.steampowered.com omzetten naar IP 23.206.81.90

De eigenlijke verbinding en TLS/SSL protocollen gaan verder niet via DNS maar direct tussen PC en server.

het certificaat is van 13-3-2019 dus kan het zijn dat toen ook de problemen begonnen zijn?

Ik heb de error idd 2 weken geleden ook al is een keer gehad. Maar nog niet zo vaak als deze 2 afgelopen dagen.
AngryBear39

Level 1
  • 119Posts
  • 0Oplossingen
  • 18Likes
Nick999 wrote:
Dat is vreemd, want zoals ik al schreef, doet de DNS van Ziggo niets anders dan store.steampowered.com omzetten naar IP 23.206.81.90

De eigenlijke verbinding en TLS/SSL protocollen gaan verder niet via DNS maar direct tussen PC en server.

het certificaat is van 13-3-2019 dus kan het zijn dat toen ook de problemen begonnen zijn?


Nee voor mij begon het op Zaterdag, na een grote steam storing wereldwijd.
Zondag nog last van gehad, daarna op Maandag en Dinsdag was het weer weg.

Woensdagochtend begon het weer, enfin, zo kun je het ook lezen in de link van de steam discussie in de OP.

Nu is het op elk denkbaar platform, enige wat ze overeen hebben vanaf mijn kant is internet via ziggo.
D4rKy

Level 1
  • 38Posts
  • 2Oplossingen
  • 2Likes
Hier precies het zelfde probleem met de steam client error code 107 het komt en het gaat.

Iedereen die Ziggo heeft heeft er last van.

https://steamcommunity.com/discussions/forum/1/1696048245844781922/
Christurbo

Level 1
  • 15Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Nick999 wrote:
Misschien even een traceroute doen naar store.steampowered.com en kijken (vergelijken) of er verschillen zijn. Hieronder de mijne, met perfecte ping ook nog...

edit: overigens ligt een TLS of SSL error niet bij de provider. De DNS geeft alleen aan naar welk IP je gaat en je PC/client zorgt voor de beveiligde verbinding.


Ik krijg het volgende bij een traceroute

sinister

Level 1
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Ik heb hetzelfde probleem, graag actie.
AngryBear39

Level 1
  • 119Posts
  • 0Oplossingen
  • 18Likes
Zou fijn zijn als ziggo contact kon opnemen met steam, op steam zelf kun je maar lastig hulp krijgen met dit soort zaken.

Ik begin het meer en meer eens te zijn dat er een certificaat probleem is vanuit steam.
Ssl status wissen heeft geen impact in ieder geval, probleem blijft bestaan.
tryu

Level 4
  • 62Posts
  • 1Oplossingen
  • 14Likes
AngryBear39 wrote:
Zou fijn zijn als ziggo contact kon opnemen met steam, op steam zelf kun je maar lastig hulp krijgen met dit soort zaken.

Ik begin het meer en meer eens te zijn dat er een certificaat probleem is vanuit steam.
Ssl status wissen heeft geen impact in ieder geval, probleem blijft bestaan.

Ik heb vorige week over dit probleem al contact gehad met Steam, maar zij leggen het bij Ziggo (of bij mijn pc) neer:
Hello,

I am sorry to hear that you having problems with your Steam Client and accessing some of the pages.

This type of issues sounds like you’re having network problems.

Network problems can be caused by a variety of things, so please go through our Troubleshooting Network Connectivity article for probable fixes even if it seems like your network is functioning correctly.

We also recommend visiting our Required Ports for Steam article to ensure the required ports for Steam are open. Additionally, our diagnosing and reporting network problems article has information that will help you self-solve different network problems you may be experiencing.

Steam Support is not really the best source for help with in-depth network troubleshooting. Many issues require someone to actually look at your machine or test your network and internet connection under a variety of circumstances, both of which we can't do here.

If you can’t solve the problem with the information in the above articles, the best way to proceed is to try to determine if the problem is with your computer or network, and then talk to a local computer diagnosis/repair shop or your internet service provider respectively.

Thanks for using Steam,
Nick999

Level 17
  • 3918Posts
  • 225Oplossingen
  • 1081Likes
Wat ik wel zie is dat Steam kennelijk verschillende IP adressen gebruikt voor hetzelfde domein dus dat het mogelijk met een bepaald IP adres mis kan gaan. Maar ik betwijfel nog steeds of dat aan Ziggo ligt. Want de topics, ook op steam en elders, dateren soms al van 2 jaar geleden en ook het bovengenoemde topic is al een jaar geleden geopend.
Ook op internet kom je dezelfde storing steeds tegen, overigens steeds zonder duidelijke oplossing.
Even verderop gaf iemand weer aan dat een herinstall van Windows het probleem oploste en een ander dat uitschakelen van de proxysettings in Win-10 het probleem oploste.

Wellicht zou het handig zijn als Steam zelf eerst eens duidelijkheid verschaft over wat code 107 betekent, want zelfs daarover lijkt geen eenheid. De een geeft aan SSL probleem en een andere site weer "insufficient funds" bij steam aankopen.
tryu

Level 4
  • 62Posts
  • 1Oplossingen
  • 14Likes
Nick999 wrote:
.

Wellicht zou het handig zijn als Steam zelf eerst eens duidelijkheid verschaft over wat code 107 betekent, want zelfs daarover lijkt geen eenheid. De een geeft aan SSL probleem en een andere site weer "insufficient funds" bij steam aankopen.



Code 107 is universeel en geeft aan SSL probleem. Steam Client is gebaseerd op een browser
dus niet genoeg geld slaat nergens op

En over die oudere topics daar kun je de host verwijderen, maar dat helpt in dit geval niet
Het is toch wel heel toevallig dat het nu allemaal gebruikers zijn van Ziggo? Kpn gebruikers schijnen nergens last van te hebben
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic