Beantwoord

Problemen met Steam (client en website)

  • 11 april 2019
  • 156 Reacties
  • 12708x Bekeken


Toon eerste bericht

156 Reacties

Hier heb je er een
code:
[root@centos57 ~]# dig a1-164.akam.net


; DiG 9.3.6-P1-RedHat-9.3.6-16.P1.el5 a1-164.akam.net
;; global options: printcmd
;; Got answer:
;; -HEADER- opcode: QUERY, status: NOERROR, id: 28859
;; flags: qr rd ra; QUERY: 1, ANSWER: 1, AUTHORITY: 0, ADDITIONAL: 0


;; QUESTION SECTION:
;a1-164.akam.net. IN A


;; ANSWER SECTION:
a1-164.akam.net. 21599 IN A 193.108.91.164


;; Query time: 34 msec
;; SERVER: 8.8.8.8#53(8.8.8.8)
;; WHEN: Mon Apr 15 16:09:18 2019
;; MSG SIZE rcvd: 49


Reputatie 7
Badge +17
Ik zie dat admin-dns.valvesoftware.com wijst naar a1-164.akam.net, dus Akamai
maar dat ns1.valvesoftware.com wijst naar 208.64.203.134

Die laatste is een IP range die behoort aan Valve zelf.
Dus zit ik even te denken welke DNS nu leidend is (en mogelijk de veroorzaker van de problemen)

@Anne H Ziggo Het enige wat je nog zou kunnen navragen (als dat mogelijk is) is of Ziggo DNS servers een eigen default TTL aanhouden of dat ze de TTL van de DNS records overnemen.
De TTL van de records is inderdaad zoals Efok al aangaf, belachelijk laag en verloopt maar liefst 3x per minuut (waar een gemiddelde site een TTL van 6-12 uur heeft staan)

Als Ziggo geen eigen default TTL hanteert, kan het probleem 100%zeker buiten Ziggo gesteld worden. Al acht ik nu al de kans minimaal dat het daar ligt omdat we inmiddels al meer dan 48 verder zijn en zelfs de Ziggo DNS inmiddels al verschillende malen geupdate is.
Ok. Nu een van 208.64.203.134

code:
[root@centos57 ~]# dig 208.64.203.134

; DiG 9.3.6-P1-RedHat-9.3.6-16.P1.el5 208.64.203.134
;; global options: printcmd
;; Got answer:
;; -HEADER- opcode: QUERY, status: NXDOMAIN, id: 48242
;; flags: qr rd ra; QUERY: 1, ANSWER: 0, AUTHORITY: 1, ADDITIONAL: 0

;; QUESTION SECTION:
;208.64.203.134. IN A

;; AUTHORITY SECTION:
. 86392 IN SOA a.root-servers.net. nstld.verisign-grs.com. 2019041500 1800 900 604800 86400

;; Query time: 17 msec
;; SERVER: 8.8.8.8#53(8.8.8.8)
;; WHEN: Mon Apr 15 16:42:02 2019
;; MSG SIZE rcvd: 107



Wat ik hier allemaal van moet denken? Geen idee.
Wat me opvalt is dat de TTL bij allebei de Servers hoog is.
21599 resp 86392 Maar ja, wat moet je ermee?
Reputatie 7
Badge +17
Die tijd ligt rond de 6 uur (waarden zijn in seconden)
Maar dat is heel wat beter dan de 20 sec van store.steampowered.com
Je krijgt gewoon een enorme belasting op de DNS zo bij een geldigheid van maar 20 sec:

Ok. Ik zag pas later in je bericht, dat jij ook over TTL was begonnen.
Ik weet er wel iets van, maar niet diep genoeg om er echt verstandige dingen over te kunnen zeggen.
Als je nog wat digs nodig hebt, laat dat dan weten.

By the way: gebruik Virtual Box voor een Linux bakkie.
https://www.virtualbox.org/

Volgens mij is dat veel logischer. Hier heb ik ook van Ziggo tot op heden geen antwoord op gehad en dat vind ik vreemd.Nou, dat is niet waar want mijn antwoord namens Ziggo staat hierboven ;)

@Anne H Ziggo
Ik schreef:
Maar waarom hebben alleen Ziggo gebruikers hier last van, dan zou je toch eerder zeggen dat dit probleem bij Ziggo ligt?
Volgens mij is dat veel logischer. Hier heb ik ook van Ziggo tot op heden geen antwoord op gehad en dat vind ik vreemd


En bedoelde dus ook dat ik nog geen antwoord had gehad op de vraag waarom alleen Ziggo users hier last van hadden en niet bijv kpn users
Voor de rest krijgen we hier wel antwoorden, maar denk dat je over mijn 1e gedeelte van mijn vraag hebt heen gelezen 🙂
Reputatie 7
Badge +17
Het zijn niet alleen Ziggo gebruikers, maar inmiddels ook gebruikers van openDNS. Dus de fout ligt elders.

Ziggo (en andere DNS servers) voeren gegevens niet handmatig in, maar krijgen die gewoon direct van de DNS servers van het betreffende domein. Omdat hier geen mens tussenkomt, kan er ook niets fout gaan. Alleen als Steam zelf een verkeerd IP adres in zijn DNS heeft staan, wordt het ook zo doorgegeven aan andere servers. Eerst Ziggo en naar het nu lijkt (zie bericht Efok) ook OpenDNS.

De fout zit dus hoger in de lijn maar aangezien er op het Steamforum steeds geroepen werd dat de fout bij Ziggo lag, hoef je van Steam verder niet te verwachten dat ze iets doen, ook niet nu blijkt dat het daar niet ligt.

Dat is het risico van te snel in een bepaalde richting wijzen.
Ziggo kan niets doen omdat zij alleen de gegevens in de DNS overnemen van de DNS van steam/Akamai
Akamai kan niets doen omdat wij gene partij zijn en ze alleen via Steam een onderzoek mogen starten
Steam reageert bijna nergens op of wijst naar het forum waar, te snel, richting Ziggo werd gewezen.

Circel is rond en probeer nu nog maar eens om Steam en Akamai met elkaar een onderzoek te laten starten.
Ik heb een ticket aangemaakt (in het Engels, hopelijk gaat dan sneller) en ze verwezen naar het verkeerde ip adres. Ook heb ik ze gevraag om niet weer een standaard reply te sturen. Doen ze dit wel dan weet ik dat ze niet lezen
Enige oplossing is, denk ik, dat zo veel mogelijk mensen een ticket openen
Dit is t antwoord van Steam:
I've reviewed your previous support request.

Unfortunately, if the information in the previous response regarding your network issue did not resolve after completing the troubleshooting steps provided, then your next step is to get in touch with a local specialist who can have direct access to your machine.

We here at Steam are limited in our remote troubleshooting capabilities. I apologize or this inconvenience.

Cheers,
Ollie
Een verklaring voor het vermoeden dat KPN klanten er geen last van hebben zou kunnen zijn, dat hun DNS behoorlijk achterloopt & nog geen last heeft van recente changes.
Over ironie gesproken.
Reputatie 7
Badge +17
@tryu Met andere woorden: nu ligt het volgens steam aan je PC. ...😐
@tryu Met andere woorden: nu ligt het volgens steam aan je PC. ...😐
Ja :(
En dat terwijl ik heb vermeld dat vele gebruikers er last van hebben met link naar dit forum en de link naar het Steam forum
Maar heb weer geantwoord...……..ben benieuwd, denk niet dat ze gaan helpen, maar wie weet
Badge +11
@efok Ik heb in een eerder bericht meen ik 2 DNS servers neergezet dir door valve en Steam gebruikt worden. Zou je die eens kunnen Diggen en kijken wat die geven?

edit: dat zouden deze moeten zijn:
ns1.valvesoftware.com
admin-dns.valvesoftware.com


De bovenste is de SOA voor steampowered.com, maar reageert niet. op mijn verzoek. Die 2e is een emailadres eigenlijk.

Ennuh,
Kuch, kuch ik had de syntax achteraf niet helemaal juist van mijn dig....😣 er moet een @ tussen... zat dus in al mijn queries toch de ziggo server te vragen...😥 Vergeet maar alles wat ik heb gezegd. Shame on me.

Nog maar eens opendns dan:
code:
dig store.steampowered.com @208.67.222.222
store.steampowered.com. 20 IN A 23.5.174.107
store.steampowered.com. 19 IN A 2.20.128.189


KPN:
code:
store.steampowered.com.    7    IN    A    23.64.16.41
store.steampowered.com. 4 IN A 23.222.18.204
store.steampowered.com. 4 IN A 2.20.128.189


Cloudfare 1.1.1.1
code:
store.steampowered.com.    14    IN    A    2.20.128.189
store.steampowered.com. 19 IN A 23.5.174.107


Ziggo:
code:
store.steampowered.com.    2    IN    A    23.5.174.107


Ik zie dat "foute" IP nu niet meer terug bij Ziggo. Het lijkt toch het meest op een DNS propagation kwestie imho, die niet helemaal lekker is verlopen. Let's wait and see.
Reputatie 2

@efok Ik heb in een eerder bericht meen ik 2 DNS servers neergezet dir door valve en Steam gebruikt worden. Zou je die eens kunnen Diggen en kijken wat die geven?

edit: dat zouden deze moeten zijn:
ns1.valvesoftware.com
admin-dns.valvesoftware.com
De bovenste is de SOA voor steampowered.com, maar reageert niet. op mijn verzoek. Die 2e is een emailadres eigenlijk.

Ennuh,
Kuch, kuch ik had de syntax achteraf niet helemaal juist van mijn dig....😣 er moet een @ tussen... zat dus in al mijn queries toch de ziggo server te vragen...😥 Vergeet maar alles wat ik heb gezegd. Shame on me.

Nog maar eens opendns dan:
code:
dig store.steampowered.com @208.67.222.222
store.steampowered.com. 20 IN A 23.5.174.107
store.steampowered.com. 19 IN A 2.20.128.189



KPN:
code:
store.steampowered.com.    7    IN    A    23.64.16.41
store.steampowered.com. 4 IN A 23.222.18.204
store.steampowered.com. 4 IN A 2.20.128.189



Cloudfare 1.1.1.1
code:
store.steampowered.com.    14    IN    A    2.20.128.189
store.steampowered.com. 19 IN A 23.5.174.107



Ziggo:
code:
store.steampowered.com.    2    IN    A    23.5.174.107



Ik zie dat "foute" IP nu niet meer terug bij Ziggo. Het lijkt toch het meest op een DNS propagation kwestie imho, die niet helemaal lekker is verlopen. Let's wait and see.


Behalve die laatste er vanochtend al was, dat heb ik nog gepost hier heel vroeg op de ochtend.
Toch kreeg ik een error -107.

Google DNS gebruikte min of meer dezelfde IP op dat moment of exact dezelfde zelfs, geen error.

Sinds ik het op google dns gelaten heb, geen error.
Zodra ik switch naar ziggo dns, error.
Ik heb al een paar uur geen foutmelding meer gehad. Iemand anders wel?
Of zou Steam toch wat hebben veranderd

Edit loos alarm nog steeds problemen helaas
Badge +11
efok schreef:
Ik zie dat "foute" IP nu niet meer terug bij Ziggo. Het lijkt toch het meest op een DNS propagation kwestie imho, die niet helemaal lekker is verlopen. Let's wait and see.


Komt bij langer testen toch af toe nog wel voorbij:
code:
store.steampowered.com.    20    IN    A    184.50.163.235
pfff heb Steam verteld over verkeerde IP dat ze nog gebruiken
Dit is hun antwoord:
There are no active bans or restrictions on that IP on our end.

I'm sorry, but we do not have any additional troubleshooting to provide for this.

Thanks for using Steam,
Jace

Echt moedeloos word ik hier van
Reputatie 7
Badge +17
Dat geeft al aan hoe het daar met de kennis gesteld is. Nu hebben ze dus gekeken of dat IP bij hun gebanned is... hun eigen IP...😂
Dat geeft al aan hoe het daar met de kennis gesteld is. Nu hebben ze dus gekeken of dat IP bij hun gebanned is... hun eigen IP...😂
lol ja daar kan je toch niets mee 🤔 Hoop dat anderen meer geluk hebben, heb er een hard hoofd in
Reputatie 7
Badge +17
Het is overigens niet alleen met support slecht gesteld bij Steam. Ook de financiële eisen zijn dusdanig dat er steeds minder AAA games op Steam gereleased worden en dat de grote maatschappijen (EA games, Ubisoft etc) allemaal vertrekken en eigen platforms starten.
Ben benieuwd hoelang Steam dit nog gaat volhouden, want alleen met indigames ga je er niet meer komen.
Maar dit even terzijde...
Het is overigens niet alleen met support slecht gesteld bij Steam. Ook de financiële eisen zijn dusdanig dat er steeds minder AAA games op Steam gereleased worden en dat de grote maatschappijen (EA games, Ubisoft etc) allemaal vertrekken en eigen platforms starten.
Ben benieuwd hoelang Steam dit nog gaat volhouden, want alleen met indigames ga je er niet meer komen.
Maar dit even terzijde...

Epic games niet vergeten, dat wordt Steams grootste concurrent (ook terzijde)
Reputatie 7
@Anne H Ziggo Het enige wat je nog zou kunnen navragen (als dat mogelijk is) is of Ziggo DNS servers een eigen default TTL aanhouden of dat ze de TTL van de DNS records overnemen.
De TTL van de records is inderdaad zoals Efok al aangaf, belachelijk laag en verloopt maar liefst 3x per minuut (waar een gemiddelde site een TTL van 6-12 uur heeft staan)


Zeker! De Time To Live (TTL) nemen we over vanuit de DNS records. Een extreem korte TTL is niet persé een probleem. Wanneer achter alle IP adressen goede servers - met goede services - draaien, dan is er immers nog niets aan de hand.
Reputatie 7
Badge +17
Zeker! De Time To Live (TTL) nemen we over vanuit de DNS records. Een extreem korte TTL is niet persé een probleem. Wanneer achter alle IP adressen goede servers - met goede services - draaien, dan is er immers nog niets aan de hand.

Met een dergelijke korte TTL van de records, kan het dus niet anders dan dat het betreffende IP nog steeds in Steams Authoritative DNS staat.
En een extreem korte TTL hoeft inderdaad geen probleem te zijn, maar met een TTL van 20 seconden en een playerbase van een paar miljoen, genereer je wel extreem veel traffic naar je DNS.

Waarschijnlijk gebruikt Steam de TTL als een goedkope loadbalancing voor hun servers.

Alleen jammer dat de support daar kennelijk helemaal geen kaas heeft gegeten van de materie. Misschien als we allemaal massaal één IP in de HOST file gaan zetten en die server zwaarder belast gaat worden, dat er dan ergens een alarm af gaat.
Nieuwe reactie Steam support:

Hello

Thank you for all that information.

We are investigating this issue further with Akamai. As soon as we have more information, we will update your ticket.

Steam Support
Tony

** aangepast door moderator, duidelijk vermeld dat het om een reactie van Steam Support gaat **
Reputatie 7
Badge +17
Zouden ze wakker worden? 😯
't zal toch niet??? 😁

Reageer